Renaşterea Bănăţeană, iunie 2008 (Anul 20, nr. 5591-5615)

2008-06-11 / nr. 5599

2 Renașterea bănățeană Sute de timișoreni "sacrificați” pentru 300 de lei Timișorenii din partea de sudest a orașului vor fi supuși, în viitorul apropiat, cel puțin unui disconfort psihic, dat de situarea în imediata apropiere a unui crematoriu. Reprezentanții Autorității de Sănătate Publică Timiș spun că, atâta vreme cât Agenția pentru Protecția Mediului Timș și-a dat acordul, pe baza unor studii de risc, pentru funcționarea în zonă a unui incinerator de material biologic, sănătatea cetățenilor nu este în pericol. "Cuptorul" încalcă însă singura reglementare în domeniu veche de peste 12 ani, când normele europene nu erau atât de strict respectate care spune că un astfel de aparat nu poate fi amplasat la mai puțin de 200 de metri de spațiile de locuit. Direcția Sanitar-Veterinară Timiș va arde însă deșeuri la o distanță de numai 60 de metri de Casa Tineretului și la circa 100 de metri de locuințele individuale, în țară, sunt construite șase asemenea "cuptoare", însă acestea sunt poziționate la peste 250 de metri de casele oamenilor. Decizia de a amplasa o "bombă biologică" într-o zonă foarte populată a Timișoarei existând în perimetrul respectiv, stadionul. Spitalul Județean și Complexul Studențesc este justificată de economisirea a circa 300 de lei, săptămânal sau bilunar, în funcție de activitatea laboratorului instituției. Reprezentanții CSV Timiș dau însă asigurări ferme privind lipsa oricărui pericol pentru sănătatea populației. "Vor fi arse probele biologice: sânge, urină, furaje, bilă, organe, salam, conserve etc. APM Timiș ne-a interzis incinerarea ambalajelor din plastic și a mediilor de cultură. Volumul muncii s-a redus, în ultimii doi ani, de când nu mai facem analize pentru import-exportul comunitar. In prezent, tot ce se folosește în laborator este depozitat într-un container închis etanș și distrus la firma specializată cu care avem încheiat contract. Plătim 3 lei pentru un kilogram, iar, anual, circa 15.000 de lei", a afirmat Nicolae Chetrimescu (foto), șeful laboratorului și responsabilul proiectului "Incineratorul". Deși reprezentanții Prefecturii Timiș și cei ai Gărzii de Mediu s-au exprimat împotriva unui crematoriu în Timișoara, planul DSV Timiș va fi dus la îndeplinire. "Avem nevoie doar de autorizația de construire pe care o vom primi fără nici un fel de problemă. Sper ca, în septembrie, să demarăm lucrările și să le finalizăm până la sfârșitul anului", a spus Nicolae Chetrimescu. Singurul impediment ar fi lipsa banilor care au stagnat reabilitarea sabotorului. "Autoritatea Sanitar-Veterinară nu are bani. Proiectele sunt din fonduri SAPARD, dar trebuie să asigurăm cofinanțarea, iar dacă nu terminăm investiția, vom pierde finanțarea de la UE, a spus Nicolae Chetrimescu. DANA ISTRAT Ziua Dunării, la Pișchia Elevii Școlii cu Clasele I-VIII Pișchia vor marca Ziua Dunării, prin prezentarea unui documentar al expediției realizate, anul trecut, pe Clisura Dunării, de un echipaj al olimpicilor timișeni la biochimie, din care au făcut parte și doi reprezentanți ai școlii din Pișchia. Ziua Dunării, 29 iunie, marchează data semnării convenției privind cooperarea pentru protecția și utilizarea durabilă a fluviului Dunărea. Reprezentanții Direcției Apelor Banat organizează, mâine, diverse manifestări, în cadrul Grupului Școlar Industrial Moldova Nouă, pentru a atrage atenția asupra importanței conservării Dunării. (A.T.) Făgetul, pregătit de festival Orașul timișean Făget va găzdui, în perioada 26 - 27 iunie, cea de-a XVIII-a ediție a festivalului-concurs "La curțile dorului - Emilia Comișel", manifestare rezervată tinerilor interpreți de muzică populară. Organizat de Primăria Făget, în colaborare cu Consiliul Județean Timiș - Centrul de Cultură și Artă și Fundația Augusta, festivalul-concurs se va desfășura la casa de cultură din localitate, după următorul program: 26 iunie - data limită de înscriere; 27 iunie, ora 10 - preselecția; 27 iunie, ora 18,spectacolul-concurs și gala laureaților, cu participarea Ansamblului Bujorul. Sunt admiși concurenți între 9 și 16 ani, care nu au fost laureați ai edițiilor precedente, înscrierea implicând prezentarea în concurs a două piese autentice din zonă etno-folclorică reprezentată (din care una - doină sau baladă - fără acompaniament muzical), cei interesați urmând să se adreseze organizatorilor, la telefon 0256.320.306 sau 0752.123.727. (L.N.) Noul cântec de demult Asociația Culturală "Total Art" din Timișoara organizează, în perioada 20 - 22 iunie, cu sprijinul Consiliului Județean Timiș și al Direcției Județene pentru Tineret, un festival național de muzică etno, folk și etno-jazz, sub genericul "Noul cântec de demult". Competiția culturală este adresată copiilor între 13 și 17 ani, respectiv, tinerilor până în 35 de ani, ale căror înregistrări de preselecție vor fi selectate până în 16 iunie, astfel încât organizatorii să poată lansa, cu prilejul festivalului, și un CD al acestuia. Informații suplimentare, la telefon 0747.149.140 sau 0770.821.938. (L.N.) Actualitate miercuri, 11 iunie 2008 Piața farmaceutică are Peste trei sferturi din totalul farmaciilor din România au vânzări medii lunare care le pun în pericol activitatea, din cauza adaosului comercial practicat, potrivit unui studiu prezentat, ieris de directorul general al companiei de consultanță farmaceutică Cegedim, Petru Crăciun. "Astăzi, jumătate din piață este concentrată în orașe mari, centre universitare, 30 la sută în orașele medii și doar 20 la sută în cele mici și zona rurală", a mai spus Crăciun, citând studiul "Piața farmaceutică din România într-o continuă transformare" . Aceeași cercetare demonstrează că doar 12 la sută din farmacii au vânzări foarte mari, contrar imaginii date de abundența farmaciilor din centrul Capitalei. Alte 12 la sută au venituri suficient de mari, iar peste trei sferturi au vânzări medii lunare care, la nivelul adaosurilor comerciale de acum, ridică probleme de continuitate, adică afacerea este pusă în pericol. în ceea ce privește evoluția pieței farmaceutice în ultimul deceniu, Crăciun a spus că, din punctul de vedere al volumului, "ca număr de cutii vândute", piața nu a crescut semnificativ. "Se poate vedea că a scăzut volumul medicamentelor consumate în spitale și că a crescut cel din farmaciile publice. Dar numărul de cutii nu este suficient de relevant pentru această piață. în ultimul deceniu, numărul zilelelor de tratament din ambula migrene... toriu, raportat la consumul de medicamente, a crescut cu peste 70 la sută, iar în spitale acesta aproape s-a înjumătățit", a mai spus Căciun, citând studiul Cegedim. Directorul general a spus și că, în prezent, valoarea toată a pieței farmaceutice este de aproape patru ori mai mna decât acum zece ani. Patru grupe terapeutice asigură constant aproape două treimi din piață, restul de 12 grupe având între 35 și 40 la sută. în 2007, vânzările de medicamente au totalizat 6.088,6 milioane lei,cele mai multe medicamente fiind pentru sistemul cardiovascular - 1.223,4 milioane lei, sistemul digestiv - 876 milioane lei, sistemul nervos - 846 milioane lei, iar antiinfecțioase au fost de 868,5 milioane lei. Potrivit studiului, un lucru important pentru piața din România este faptul că tratamentele frecvente au prețuri medii scăzute, adică cinci euro pe an, a mai spus Crăciun. Președintele Colegiului Farmaciștilor din România, Dumitru Lupuleasa, a declarat că studiul Cegedim arată clar situația gravă din sistemul farmaceutic, adică riscul închiderii unui număr mare de farmacii. "Politicile sanitare actuale pun în pericol menținerea în activitate a unui număr tot mai mare de farmacii. Menținerea prețurilor la medicamente la nivelul anului 2007, în condițiile în care moneda națională s-a devalorizat continuu, este dovada că actualii guvernanți încalcă propriile lor legi", a spus președintele Colegiului Farmaciștilor. (M.F.)