Renaşterea Bănăţeană, decembrie 2008 (Anul 20, nr. 5747-5771)

2008-12-04 / nr. 5750

□BĂNĂȚEANĂ \Director onorific prof. dr. Iosif Constantin Dragan Nr. 5750 - joi, 4 decembrie 2008 - 16 pagini - 1 leu Năstase, din nou la DNA Fostul premier Adrian Năstase a declarat, ieri, la ieșirea de la DNA, unde a fost audiat în dosarul în care este cercetat pentru finanțarea campaniei electorală din 2004, că după ce a câștigat un nou mandat de deputat, era evident că procurorii anticorupție îl vor chema la audieri. Adrian Năstase a spus, la ieșirea din sediul Direcției Naționale Anticorupție (DNA), unde a stat mai bine de o oră, că până în prezent el nu a dat nici o declarație în dosarul privind finanțarea campaniei electorale din 2004 și că nu va face acest lucru nici în viitor, "din principiu", întrucât consideră că DNA acționează ca o poliție politică. "Mă aflu aici pentru a respecta o tradiție. Mă întâlnesc periodic cu prietenii mei de la DNA. Ritmul acestor întâlniri depinde de eventualele evenimente politice. Când eu sau PSD avem succese, invitațiile la DNA inevitabil. Este la fel ca la ta,.go, când faci un pas, știi clar că partenera ta va trebui să facă o mișcare conform regulamentului. De data asta lucrurile sunt mai complicate, pentru că PSD a obținut un scor mai mare decât se aștepta, iar eu am obținut un nou mandat de parlamentar, cu peste 60 la sută din voturile din colegiu. Continuare în pagina 4 www .renasterea.ro Clădirile de patrimoniu, în pericol "Nu putem renunța la patrimoniu! Nu putem lăsa Timișoara să devină un oraș cu turnulețe", a tunat și a fulgerat, ieri, prefectul de Timiș, Ovidiu Drăgănescu. Reprezentantul Guvernului în teritoriu a așteptat să se termine campania electorală, pentru a nu fi acuzat că încearcă să aducă puncte vreunui candidat prin lupta sa împotriva mafiei imobiliare. Chiar dacă până acum războiul său cu mafia care a acaparat centrul orașului nu s-a soldat decât cu o serie de plângeri penale, câteva înjurături ca la ușa cortului și amenințări cu moartea, prefectul continuă să susțină că are legea de partea sa. Drăgănescu a declarat, ieri, că în perioda următoare va fi înființată o comisie mixtă formată din reprezentanți ai Primăriei Timișoara, Inspectoratului de Stat în Construcții și ai prefecturii, care să verifice gradul de degradare al imobilelor de patrimoniu. "A apărut un nou fenomen legat de casele de patrimoniu. Multe imobile au fost cumpărate și lăsate să se degradeze pe bulevardul C.D. Loga și pe Mihai Viteazu. Se poate interveni pentru amendarea proprietarilor și intenționăm să facem acest lucru cât mai rapid", a explicat prefectul. Domnia sa a și găsit o rezolvare pentru această problemă sau, mai bine zis, a aruncat pisica moartă în ograda primăriei: "E momentul ca Primăria Timișoara să le răscumpere. Ducem lipsă cronică de clădiri pentru instituții, iar aceste imobile sunt lăsate în paragină". Până acum au fost inventariate de către mai-marele județului 20 de astfel de clădiri, urmând ca un astfel de recensământ să aibă loc în perioada următoare și în municipiul Lugoj. MIRELA VLĂDUȚI Concluzia alegerilor: trebuie schimbat sistemul de vot! Avem rezultatele alegerilor, știm și cine ne ve reprezenta în Parlament, dar, cu toate astea, o mare parte a electoratului a rămas "în ceață", după redistribuirea mandatelor. întrebarea la care mulți nu găsesc răspuns este cum de a fost posibil ca un candidat care a ieșit pe locul doi, trei sau chiar patru, într-un anumit colegiu, să intre în Parlament, în vreme ce ocupantul primei poziții a fost declarat învins. Este marea bizarerie a acestui sistem de vot numit uninominal proporțional, care a dezavantajat o mare parte a candidaților, fiind ignorate, implicit, și preferințele electoratului. De pildă, în județul Timiș, cinci candidați care s-au clasat pe primul loc (Radu Lambrino,Gheorghe Nediți, Marius Martinescu, Nelu Balaș și Viorel Oancea, toți de la PD-L) nu au acces în forul legislativ, în schimb, devin parlamentari politicieni care au ieșit pe locul doi sau chiar mai jos. Cea mai ciudată situație s-a întâlnit în Colegiul 8 (Jimbolia), unde a fost desemnat deputat ocupantul locului patru, Claudiu Țaga, care a obținut doar cu puțin peste o mie de voturi, în timp ce Nelu Balaș, primul clasat, preferat de aproape șapte mii de electori, rămâne pe dinafară. Pentru tot mai mulți români, e limpede că trebuie schimbat sistemul de vot, în sensul de a se aplica uninominalul în două tururi, ca la primari: cei care obțin peste 50 la sută din voturi devin parlamentari din primul tur, iar primii doi clasați, care au luat sub 50 la sută, intră în turul doi de scrutin. Revenind la județul Timiș, sunt unele surprize. Cea mai mare ar putea fi considerată victoria Măriei Barna, de la PSD. Considerată fără nici o șansă, inclusiv de mulți colegi de partid, Rama a avut o campanie bine gândită, s-a implicat serios în activitatea politică, încât a reușit să spulbere toate pronosticurile. Continuare în pagina 3