Renaşterea Bănăţeană, iunie 2009 (Anul 21, nr. 5897-5921)

2009-06-11 / nr. 5905

2 Renașterea bănățeană Actualitate joi, 11 iunie 2009 Sala de sport, primul semn al unei hărți academice promise După ani de tergiversări, cel mai ambițios proiect al Universității de Vest din Timișoara, dezvoltarea unui campus multifuncțional, prinde contur. Demersul, pe care rectorul Ioan Talpoș l-a preluat într-o fază incipientă, a început să se concretizeze cu o sală de sport multifuncțională. Deși inauguarea ei a fost anunțată pentru sfârșitul lui octombrie, lucrările au trenat, în prezent fiind chiar stopate, din cauza întârzierii plăților. Finanțarea acestui obiectiv, de circa cinci milioane de lei, este susținută de Compania Națională de Investiții. Ioan Talpoș a precizat că UVT a făcut demersuri pentru deblocarea banilor, noul termen de finalizare fiind sfârșitul anului. Ansamblul gândit pentru zona Oituz va fi desfășurat pe un teren de 6,5 hectare, iar valoarea totală este estimată la 40 de milioane de euro, sursele de finanțare precizate de rectorul UVT fiind bugetul de stat, fondurile europene și resursele universității. Creșterea calității actului educațional și a infrastructurii academice sunt obiectivele generale. Conceptul propune extinderea Facultății de Muzică, ridicarea unui sediu nou pentru Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, a unor cămine care să crească numărul de locuri de cazare din UVT cu 1.200, a unui spațiu de alimentație publică (tip cantină), zone de agrement și sport, dar și o parcare supraetajată pentru zona centrală a orașului. Performanță de talia Festivalului "George Enescu" din București, concentrarea, pe scena Filarmonicii "Banatul" din Timișoara a șase soliști de prim rang ai Operei de Stat din Viena va fi a asigurat, ieri, directorul filarmonicii bănățene, Ioan Coriolan Gârboni - punctul culminant al manifestărilor care vor încheia stagiunea 2008-2009. Programat pentru mâine, de la ora 19, la Sala Capitol, concertul reprezintă o colaborare a instituției filarmonice timișorene cu Opera de Stat din Viena și se înscrie în suita manifestărilor internaționale dedicate împlinirii a 250 de ani de la nașterea marelui compozitor Wolfgang Amadeus Mozart. Cei șase soliști din "lotul vienez" sunt Simina Ivan, Ildikó Raimondi, Aura Twarowska, Alexandru Moisiuc, Gergely Menyhért Németi și Zoltán Nagy. Ei vor interpreta, sub bagheta maestrului Radu Popa (care și-a început Figaro), "Don Giovanni" și "Cosi fan tutte". La medalionul concertistic consacrat lui Mozart va fi prezent și directorul Operei din Viena, timitul" va continua și pe parcursul anului 2010. Evenimentul este susținut de Asociația Pro Philarmonia. LAURENȚIU NISTORESCU A fost câștigată prima bătălie în lupta de la Oituzul timișorean LĂCRĂMIOARA URSA FOTO: ADRIAN PÎCLISAN ----------1_______________________________ Șase "vienezi" pentru Mozart repetițiile pentru concert la Viena), șoreanul Ioan Hollender, care a asurai din compozițiile mozartiene emugurat, în avanpremieră, că proiectul dlematice: operele "Nunta lui de cooperare cu Filarmonica "Bana- Apocaliptica textului Mâine, de la ora 16, Librăria Caligraf va organiza, la sediul propriu de la Sala Capitol a Filarmonicii Banatul din Timișoara, lansarea celui mai recent volum de teorie literară, "Apocaliptica textului", apărut la Editura Palimpsest sub semnătura scriitorului Octavian Soviany. Citnt , până acum mai ales ca poet, prozator și dramaturg, autorul își propune să panorameze frământările teoretice și conceptuale din lumea literară a ultimelor două decenii demers pe care l-a inițiat la începutul mileniului, prin volumele "Textualism, postmodernism, apocaliptic" și, respectiv, "Experiment și angajare ontologică". (L.N.) Paul Everac vine în Banat Asociația culturală "Constantin Brâncuși" din Timișoara organizează astăzi, de la ora 14, la sediul clubului de artă "Iulia" din Piața Maria, bd. 16 decembrie 1989 nr. 6, o întâlnire literară cu scriitorul și dramaturgul bucureștean Paul Everac. Cu acest prilej, vor fi prezentate și analizate cele mai recente volume ale prestigiosului invitat: volumul de schițe "Arma plăcerilor", antologia de teatru "Donsul și volumul epistolar ”50 de pamflete - scrisori". (L.N.) Condamnați la tăinuire ▼ Timișenii cu afecțiuni cronice nu își divulgă diagnosticul de teama de a fi respinși ▼ Foarte mulți patroni refuză angajarea persoanelor seropozitive Foarte puțini dintre cei aproape pacienții fiind învinuiți de întreținerea 150 de tineri seropozitivi timișeni relațiilor de tip homosexual și de au un loc de muncă. Majoritatea pre faptul că prezența lor în colectivitate clicilor sunt ridicate de societate. în general, patronii se feresc să aibă în rândul angajaților bolnavi cu HIV/ SIDA. Motivele invocate de aceștia sunt, în viziunea lor, de natură morală, ar putea determina o criză de personal. Puțini dintre angajatori sunt conștienți că este posibil ca unul dintre salariați să fie seropozitiv. Nici unul dintre timișenii bolnavi de SIDA n-a divulgat acest lucru la locul de muncă. Aceeași discreție este manifestată și de bolnavii diagnosticați recent, după cum a rezultat din dezbaterea organizată ieri la Mitropolia Banatului din Timișoara, de Asociația Familiilor Anti-HIV "Speranță în Viitor". Zece tineri infestați cu HIV sunt în câmpul muncii Mai puțin de cinci la sută din cei peste 50 de membri ai Asociației Familiilor Anti-HIV "Speranță în Viitor" sunt angajați. Un număr similar, respectiv sub 10 persoane, se înregistrează în rândul salariaților cu vechime, depistați recent cu SIDA. Medicii susțin că, din punct de vedere al sănătății colectivității, riscul de transmitere a afecțiunii la locul de muncă este aproape inexistent. "Lucrez cu acești tineri de 20 de ani. Nici eu și nici colegii mei nu ne-am îmbolnăvit", ne-a declarat Rodica Costa, coordonator al Compartimentului HIV/SIDA din cadrul Spitalului de Copii "Louis Țurcanu" Timișoara. Apariția recentă a cazurilor de îmbolnăvire în rândul persoanelor mature este privită însă ca un semnal de alarmă. Cinci bărbați aflați la "vârsta critică", între 40 și 50 de ani, au fost fost diagnosticați în cursul acestui an. Spre deosebire de tinerii seropozitivi care cu greu își găsesc un rost în viață, acești pacienți duc o viață normală, menținerea sub tăcere a bolii ferindu-i de stigmat. Mulți angajatori nu vor să audă de SIDA Cei zece tineri seropozitivi angajați la Timișoara lucrează ca instalatori, șoferi, vânzători în alimentația publică și ca muncitori în construcții. Patronii firmelor private la care aceștia muncesc habar nu au că respectivii sunt bolnavi cronici. Potrivit reprezentanților asociației timișorene, tinerii seropozitivi s-au prezentat la angajare cu o fișă medicală pe care era specificat "clinic sănătos" . Doctorii spun însă că afecțiunea nu ar trebui să fie catalogată ca invalidantă din punct de vedere profesional, fiind comparată cu grad de risc privind contaminarea cu hepatita B sau C. Dacă ar cunoaște diagnosticul, foarte mulți dintre angajatori și-ar concedia slujbașii infestați cu HIV de teamă să nu rămână fără personal, consideră reprezentanții Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Timiș, afirmație îmbrățișată și de delegații Camerei de Comerț și Industrie Timișoara. "Este o problemă spinoasă. Integrarea acestor persoane în viața economică este evitată. Probabil, informațiile despre boală nu au fost corect prezentate cetățenilor. îmbolnăvirea este văzută ca rezultat al unei relații nepotrivite, nefirești", ne-a spus Marcel Toderaș, singurul angajator care a onorat invitația la evenimentul de ieri de la Mitropolia Banatului. "Peste 80 la sută dintre pacienții tineri au contractat boala la vârste mici, în circumstanțe necunoscute, cel mai probabil într-o unitate spitalicească și nu poate fi vorba de relații de tip homosexual. Pe plan mondial, cea mai frecventă cale de transmitere este cea heterosexuală", a afirmat Rodica Costa. Doctorii susțin că persoanele seropozitive pot presta orice meserie, foarte multe dintre acestea fiind calificate în diferite domenii; legislația le interzice angajarea în sectorul medical, nu însă în cel al alimentației publice. DANA ISTRAT FOTO: CĂTĂLIN RADU , masa Mitropolia Banatului din Timișoara a organizat, seriasă rotundă cu tema "Integrarea sociala și profesională a persoanelor seropozitive" ______________