Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 2009 (Anul 21, nr. 6027-6051)

2009-11-25 / nr. 6047

marți, 24 noiembrie 2009 Actualitate Renașterea bănățeană 3 Calcule Potrivit rezultatelor parțiale date de Biroul Electoral Central aseară (la ora 20),32,43% dintre români au votat pentru Traian Băsescu, iar 31,16% pentru Mircea Geoană.. Până la ora anunțului BEC, au fost centralizate datele din 99,81% secții de votare. Liberalul Crin Antonescu a obținut 20,02 % din voturi. Din rezultatele prezentate de BEC, procentele obținute de ceilalți candidați sunt următoarele: Corneliu Vadim Tudor 5,55%, Kelemen Hunor 3,84%, Sorin Oprescu 3,18%, George Becali 1,91%,Remus CemeaO,62%, Constantin Rotaru 0,45%, Eduard Manale 0,35%,Cristian Iane 0,23%, Constantin Potârcă 0,21%. în turul doi se vor confrunta Traian Băsescu, susținut de PD-L, și Mircea Geoană, candidatul PSD. Timișul rămâne un județ portocaliu în județul Timiș s-a încheiat numărătoarea voturilor din toate cele 689 de secții. La scrutinul de duminică au fost așteptați 606.855 dectori aflați pe listele electorale permanente. Conform datelor furnizate de Traian Zamfir, purtătorul de cuvânt al Biroului Electoral Județean Timiș, pentru alegerile prezidențiale au fost la urne 306.938 de persoane, iar 26.033 au votat la secțiile speciale și 1.399 la urnele mobile. Candidații au obținut următoarele rezultate, în ordinea de pe buletinul de vot: Crin Antonescu - 67.700 de voturi, Mircea Geoană - 69.094, Kelemen Hunor - 6.571, Traian Băsescu - 123.124, Sorin Oprescu - 10.605, George Becali - 5.222, Ovidiu Iane - 1.094, Eduard Manale - 1.239, Corneliu Vadim Tudor - 13.226, Remus Cernea - 2.347, Ninel Potîrcă - 668, Constantin Rotaru - 1.041. Pe primul loc s-a clasat așadar Traian Băsescu, cu 40,76 la sută, pe locul al doilea, Mrea Geoană, cu 22,87, iar pe cel al treilea, Crin Antonescu, cu 22,41, urmați de Corneliu Vadim Tudor, cu 4,37 la sută, Sorin Oprescu , cu 3,51, Kelemen Hunor, cu 2,17. Pentru referendum, în Timiș au votat 288.478 de alegători, dintre care 262.965 de pe listele permanente, 24.179 la secțiile speciale și 1.334 la urna mobilă. Pentru un parlament unicameral au fost 213.119 voturi, (78,07 la sută) iar împotriva lui - 60.753 (21,93 la sută). Pentru reducerea numărului de parlamentari au fost 248.407 voturi (90,08 la sută), iar împotrivă - 27.350 (9,92 la sută). (D.D.) Liberalii îl susțin pe Geoană președinte, cu Johannis premier Liberalii anunță că exclud orice susținere și dialog cu Traian Băsescu în turul doi al prezidențialelor și condiționează sprijinul pentru Mircea Geoană de formare a unui guvern cu Klaus Johannis premier. Geoană a acceptat cât ar bate din palme, iar UDMR pare să spună și ea da. PNL și PSD par să fi bătut deja palma pentru turul doi al alegerilor prezidențiale de pe 6 decembrie pentru susținerea lui Mircea Geoană și pentru formarea unei majorități guvernamentale în jurul primarului Sibiului, Klaus Johannis. Asta după ce președintele PNL, Crin Antonescu, clasat al treilea duminică în cursa prezidențială, a ieșit ieri dimineață cu un mesaj ferm contra lui Traian Băsescu: "Astăzi (ieri - n.r.), când aud din toate părțile comentarii despre trocuri, propuneri etc., vreau să fie clar. Rămâne valabil ceea ce am spus de la începutul campaniei. Este exclusă orice colaborare între mine și Traian Băsescu și este exclusă orice susținere a lui Traian Băsescu din partea electoratului meu. Nu am avut discuții și nu voi avea discuții cu Traian Băsescu. Băsescu nu este un om de dreapta, sunt doar tertipuri", a declarat Antonescu în cadrul unei conferințe de presă susținute la sediul partidului; în schimb, liderul PNL a precizat că l-ar putea susține pe Mircea Geoană dacă acesta va accepta o formulă guvernamentală condusă de Johannis. "Dacă există un proiect comun, în care eu să-i pot chema pe acești oameni, un proiect pentru care eu să pot să-mi pun obrazul și să-i chem pe acești oameni la vot, o voi face, dacă nu, nu. V- am mai spus,este vorba de proiectul Johannis, proiectul Johannis însemnând nu doar ca Johannis să fie primministru al României și gata, proiectul Johannis înseamnă un alt mod de a guverna și de a face politică, un guvern politic condus de un independent , dar alcătuit pe alte criterii". Zis și făcut. Pentru că la numai două minute după ce Antonescu l-a propus din nou pe Johannis pentru scaunul de prim-ministru, Mircea Geoană l-a "reconfirmat" și el pe edilul Sibiului în fruntea unui posibil viitor guvern. Și a supralicitat: vrea chiar un acord politic cu liberalii, unul care să definească clar condițiile de guvernare între cele două partide. Un acord bazat pe competență și care să aibă ca proiect România, a adăugat Geoană, venind în întâmpinarea cererilor lui Antonescu. "Preferința mea este pentru o majoritate socialliberală. Această majoritate creată în jurul lui Klaus Johannis se poate concretiza într-o majoritate cu Johannis prim-ministru după 6 decembrie" , a spus Geoană, care a adăugat că astăzi va fi convocat un comitet executiv național al PSD, pentru a analiza alegerile. Mai mult, Mircea Geoană a declarat că a și vorbit cu Johannis în seri dimineață. Liderul PSD a declarat că nu refuză nici un vot și că vrea și sprijinul lui Sorin Oprescu. A strecurat și o promisiune în direcția acestuia: investiții mai consistente pentru București! Traian Băsescu: aliații sunt românii Președintele Traian Băsescu a declarat, ieri, la sediul său de campanie, că opțiunea sa este de a nu încerca nici o alianță politică în perspectiva turului doi al alegerilor prezidențiale, singurul aliat pe care și-l dorește fiind românul. "Opțiunea mea rămâne ca, așa cum am făcut-o întotdeauna, să nu încerc nici o alianță politică în perspectiva alegerilor din 6 decembrie. Singurul aliat pe care mi-l doresc cu toată sinceritatea este românul, românul de care astăzi prea puțin politicieni mai au grijă", a spus Băsescu. El a adăugat: "îi asigur pe români că alianța cu mine este o alianță care va continua să forțeze clasa politică pentru reformarea ei înseși și, în același timp, pentru modernizarea statului român", a spus președintele Băsescu. Verestoy Attila. Băsescu nu mai are nici o șansă! " UDMR acceptă și el formula Geoană - președinte, Johannis — premier. "UDMR se va reuni în forurile sale de conducere, dar din punctul meu de vedere nu cred că nu putem să nu fim alături de acest proiect politic pentru România, format în jurul domnului Klaus Johannis cu domnul Geoană președinte. Așa se conturează și este o șansă mare pentru România", a declarat senatorul UDMR Verestoy Attila, întrebat ce șanse îi mai dă lui Traian Băsescu să câștige un nou mandat prezidențial, Verestoy a fost categoric: "Niciuna!". Electoratul maghiar sa prezentat în proporție considerabil mai mică la vot față de prezidențialele din 2004 și 2000. Doar circa 3,5 la sută din alegători au votat cu Kelemen Hunor, iar absența în rândurile maghiarimii va fi probabil și mai mare în runda finală. Cum electoratul Uniunii este unul disciplinat, acesta va opta probabil pentru Geoană. Băsescu ar putea obține sprijinul electoratului lui Oprescu Primarul Capitalei, Sorin Oprescu, a obținut și el un scor neașteptat de mic duminică și este foarte posibil, conform propriilor declarații din campanie, să nu facă o recomandare explicită susținătorilor săi. Totuși, Oprescu a recunoscut, uitându-se în sondaje, că 80 la sută din electoratul său l-ar susține pe Traian Băsescu în turul secund. Geoană poate miza pe voturile lui Becali și Vadim . Geoană poate conta pe sprijinul declarat al lui Corneliu Vadim Tudor și Gigi Becali. Cei doi și-au făcut din Traian Băsescu o țintă a discursurilor. "Diavol", "Satana",au fost câteva din epitetelor cu care l-au gratulat cei doi pe Băsescu. Teoretic, Geoană obține așadar în jur de 6 procente. PSD și PNL nu mai repetă greșeala din 2008 Prin declarațiile de ieri, liberalii și social-democrații par să evite greșeala din toamna anului trecut, atunci când, potrivit declarațiilor ulterioare ale acestora, între cele două partide ar fi fost pusă la cale o înțelegere, însă premierul Călin Popescu Tăriceanu ar fi refuzat ca aceasta să fie anunțată public. Ulterior, însă, aceasta a picat, iar PSD a intrat la guvernare alături de PD-L, politice printre cereri și oferte Nicolae Manolescu, reales președinte al Uniunii Scriitorilor Criticul literar Nicolae Manolescu a fost reales președinte al Uniunii Scriitorilor din România (USR), cu 174 de voturi, ieri, la Conferința Națională a USR care a avut loc la sediul din Capitală al Uniunii. Nicolae Breban a primit 76 de voturi, Ștefan Agopian -17 voturi, Dan Mircea Cipariu - 38 voturi și Constantin Stan - 36 de voturi. Trei voturi au fost în alb, în total au votat 344 de membri delegați ai USR. "Vă promit să încerc să fiu un președinte cât mai obiectiv și, în măsura posibilităților, vom încerca să facem tot ce se poate face", a declarat Manolescu, după ce a aflat rezultatele votului. Primul mandat de președinte al USR al lui Nicolae Manolescu (născut în 1939) a fost în perioada 2005 - 2009. Acesta este membru corespondent al Academiei Române, critic literar, editorialist, profesor universitar, eseist, istoric literar și politician. Ambasador al României la UNESCO, el este considerat a fi unul dintre cei mai importanți critici literari contemporani. Manolescu a candidat, ieri, pentru un nou mandat în fruntea USR, principalele puncte din programul său fiind "redefinirea raporturilor USR cu statul român" și provocarea care rezultă din "tendința de marginalizare a literaturii și a lecturii pe plan social". "Supraviețuirea breslei noastre depinde de capacitatea ei de a se dota cu mijloacele materiale adecvate epocii actuale și care nu pot fi obținute fără o organizare de felul asociațiilor, patronale sau sindicale, din numeroase alte domenii. Scriitorii nu se pot lipsi de o asociație proprie care să lupte pentru drepturile lor ca oameni și care să le protejeze operele. Chiar dacă legea nu ne permite în cadrul USR un organism de gestiune colectivă a drepturilor de autor, promitem să găsim alte pârghii pentru o mai eficientă protecție a drepturilor scriitorilor", se arată în programul lui Nicolae Manolescu pentru un nou mandat de președinte al USR. Societatea Scriitorilor Români (SSR) a fost creată în anul 1909 și a funcționat sub această denumire până în martie 1949. USR a apărut în 1949, prin fuziunea între SSR și Societatea Autorilor Dramatici. în prezent, USR cuprinde 2.400 de membri, care activează în cele 12 filiale, regionale organizate în România și în filiala Chișinău, în cadrul filialei București, cunoscută sub numele de Asociația Scriitorilor București, înființată în martie 1972 și care are 1.200 de membri, funcționează șase secții, după genurile literare. (M.F.)