Renaşterea Bănăţeană, iunie 2011 (Anul 23, nr. 6507-6530)

2011-06-11 / nr. 6516

2 Renașterea bănățeană Actualitate O bijuterie editorială venită din ’’timpul absent" Cu trei decenii în urmă, "Litera", singura editură privată din România (chiar dacă unora le vine greu să creadă, a existat și așa ceva), primea un manuscris cu un gen de creație literară cu totul insolit, numit de autor și confrații săi întru litere, prin analogii cu experimente de creație de pe alte meleaguri, mai îngăduitoare cu arta, "poeme spațiale". Editura "Litera" a respins atunci propunerea de volum, ratând șansa de a se fixa în istoria literaturii române și est-europene ca punct de plecare într-o nouă formulă de limbaj estetic, iar autorul a procedat conform cutumei timpului: a așezat manuscrisul într-un sertar, așteptând o altă șansă. Șansa a venit în această săptămână, după ce autorul însuși încetase să mai spere, grație familiei, care a recuperat manuscrisul, și unei edituri timișorene ambițioase, "Davis Press", care a dorit să salute astfel cei 70 de ani de viață ai autorului - nimeni altul decât Crișu Dascălu. Intitulat "Terra" și constituind o surprinză totală atât pentru poet, cât și pentru oamenii de litere reuniți pentru a-i sărbători la sediul Filialei Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România, insolitul volum a constituit un excelent prilej de a evoca (și-l cităm pe editorul și scriitorul Lucian Alexiu) "o biografie literară impresionantă, o demonstrație despre însemnătatea de a-ți face la timp temele de spirit și o erudiție care impune". "La vremea debutului său, Crișu Dascălu se așeza într-o literatură tânără și dinamică, recuperatoare, care pe de o parte exprima starea de revoltă a generației de atunci, pe de alta se revendica de la valorile perene ale culturii", sublinia, tot ieri, amfitrionul întâlnirii, criticul literar Cornel Ungureanu, evocând totodată faptul că cel sărbătorit a contribuit decisiv la înnoirea cercetării filologice universitare din Timișoara și din țară, mai ales prin implicarea în activitatea legendarului "Cerc de Semiotică" de atunci. Autorul însuși nu s-a dezis nici de erudiția, nici de discreția care-l definesc deopotrivă ca om și creator, evocând, în cuvântul său, adevărul fundamental că invovarea (fie ea estetică sau științifică) nu presupune contestarea predecesorilor, ci detașarea respectuoasă: "M-am exprimat și în alte rânduri că terbuie să dobândim conștiința faptului că, alături de trecut, prezent și viitor, există și timpul absent - un timp gramatical îngăduit creației și emancipării prin artă". (L.N.) Eminesciana, la Dumbrăvița Primăria comunei timișene Dumbrăvița organizează miercuri, de la ora 10, la școala din localitate, un medalion cultural dedicat memoriei poetului național Mihai Eminescu, cu prilejul împlinirii a 122 de ani de la trecerea sa în eternitate, precum și a poetului maghiar Petrofi Sándor. Sprijinit de Filiala Banat a Ligii Scriitorilor, medalionul va debuta cu vernisarea expoziției colective de pictură a elevilor din Dumbrăvița. între orele 10 și 11 se va desfășura o slujbă de pomenire și ceremonia de depunere de coroane la bustul poetului, după care actorul Vladimir Jurăscu, corul "Béla Bartók" și formațiile de elevi vor susține un program artistic. Manifestarea va continua cu o sesiune de comunicări, după-amiaza zilei fiind rezervată unui spectacol cultural-folcloric, susținut de cantautorul Victor Georoceanu, taragotistul Luca Novac, solistele Viorica Pop Ivan, Doina Borda, Livia Ilcău și Maria Martinescu Sadovan. (L.N.) Secretului armoniei ^ - Wellness-I- Răsfăț Revigorare Dolce vita - sejur wellness: conține cazare 4 nopți, cu promoție 3=4, demipensiune, acces nelimitat la Centrul de wellness al hotelului, Armonia, cadou câte un tratament corporal (masaj, băi exotice). Prețuri de la 175 euro/persoană/sejur. H-2700 Cegléd, Fürdő út 24 * Tel.: +36-53-510-900 *Fax: +36-53-510-901 info@aquarellhotel.hu * www.aquarellhotel.hu Oferim o reducere de 10 la sută la tarifele tratamentelor wellness dacă prezentați acest cupon la recepție! Acum vă puteți câștigați sejurul! înregistrați-vă pe site-ul www.aquarellhotel.hu. versiunea în limba română, și veți avea șansa să câștigați un weekend wellness ! Tragerea la sorți se desfășoară lunar, participă cei nou înregistrați. PROMOȚIE: cei care vin individual, prezintă anunțul decupat din ziar și stau minim 2 nopți vor primi înapoi banii cheltuiți pe carburanți de la intrarea în Ungaria până la hotel. Cei care stau minim 3 nopți, vor primi înapoi suma pe ambele sensuri ! La nici 3 ore de mers cu mașina din Timișoara, în localitatea Cegléd (65 km de Budapesta), vă așteaptă hotelul de patru stele Best Western Hotel Aquarell****, construit în 2007. Locația sa deosebită Vă oferă farmec, armonie și calm într-un decor natural de vis. Pereții sunt decorați cu aquarele originale, iar interiorul este mobilat cu piese deosebit de elegante: în hotelul nostru veți putea gusta răsfățul suprem, grație serviciilor de calitate pe care le oferă prompt și cu ospitalitate personalul nostru. sâmbătă, 11 iunie 2011 Artistul Ștefan Popa Popa'S a fost distins cu premiul Mediterraneo 2011 în cadrul expoziției [150 Artiști Fratelli in Italia de la Palazzo Monte Frumentario din Assisi (Orașul Păcii), de la sfârșitul lunii mai, maestrul Ștefan Popa Popa'S a fost prezent cu o expoziție personală de pictură și caricatură. Este o premieră că, în acest spațiu, își găsește loc genul plastic al caricaturii, meritul fiind exclusiv al artistului timișorean, care, utilizând tehnica picturii, a ridicato de la rangul de artă minoră la la cel de artă majoră, în orașul Sf. Francisc, întemeietorul Ordinului franciscanilor, Papa'S a fost, totodată, distins cu prestigiosul premiu Mediterraneo pentru artă, care se acordă o dată la trei ani, alăturându-se astfel galeriei unor mari artiști care l-au primit anterior, printre care celebrul tenor Luciano Pavaroti. De altfel, cei care au vorbit cu acest prilej - profesori, artiști plastici, oficiali - au remarcat complexitatea artei sale, faptul că românul este un artist "incredibil" , prin talentul și performanțele sale. Popa'S a expus, printre alte lucrări, și un tablou dedicat Papei Benedict al XVI-lea, ce îi va fi dăruit cu ocazia vizitei pontificale la San Marino, de la sfârșitul lunii. Această lucrare va constitui și coperta albumului "Benedetto XVI edi papi del'ult timo secolo", ce va cuprinde picturi realizate de artistul timișorean, albumul urmând a fi prezentat Sfântului Părinte cu ocazia vizitei sale la Assisi, programată în octombrie. MARCEL SĂMÂNȚA Weekend teatral la Timișoara . Weekendul teatral timișorean va debuta mâine, la ora 18, în Piața Unirii, cu spectacolul de marionete "Zsánd Kopik", pe care actorii Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely" îl vor oferi în dar cu prilejul împlinirii unui secol de funcționare a salubrității timișorene. ■ Tot vineri, dar de la ora 19, pe scena mare din Piața Victoriei a Teatrului Național "Mihai Eminescu" (TNT) va fi jucată a doua reprezentație a celei mai recente premiere pregătite de Naționalul timișorean: piesa "Iată femeia pe care o iubesc" de Camil Petrescu, în regia Mihaelei Lichiardopol - urmând ca sâmbătă, tot de la ora 19, dar la sala "Studio 5", actorii TNT să prezinte spectacolul "Iancovi și Leidental" de Hanoch Levin. ■ La rândul său, Teatrul German de Stat Timișoara va prezenta mâine și sâmbătă, de la ora 19, pe scena proprie din strada Alba Iulia, spectacolul "Don Carlos" de Friedrich Schiller. Duminică, pe aceeași scenă și de la aceeași oră, actorii timișoreni de expresie germană vor juca ultima reprezentație a piesei "Cântăreața cheală" de Eugene Ionesco, versiunea regizorului Alexandru Dabija fiind reprezentată pentru a 35-a oară în fața publicului timișorean. (L.N.) Noi primiri în USR Timiș Filiala Timiș a Uniunii Scriitorilor din România (USR) și-a lărgit rândurile prin admiterea a șapte noi membri. Este vorba despre oamenii de litere Dora Arăzan, Constantin Mărăscu, Laura Cheie, Ștefan Gyalai-Kolpos, Vasile Petrică, Monica Stănilă și Mirel Radu Petcu. Conform noului statut al USR, cei șapte au, pentru început, calitatea de membri stagiari. LAURENȚIU NISTORESCU