Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2011 (Anul 23, nr. 6583-6608)

2011-09-01 / nr. 6583

Astăzi începe noul an bisericesc ortodox Spre deosebire de anul laic, care începe în 1 ianuarie, anul bisericesc ortodox se deschide în data de 1 septembrie. Potrivit tradiției moștenite din Legea Veche, în această zi s-au pornit creația lumii, și tot în prima zi a lui septembrie Mântuitorul a intrat în activitatea Sa de obște. Dacă, la romanocatolici, anul bisericesc începe cu prima duminică din Advent, cea mai apropiată de 30 noiembrie, întâia lună a calendarului evreiesc este Tisri, adică tot septembrie, când apele potopului au scăzut, iar corabia lui Noe s-a oprit pe Muntele Ararat, înainte de Hristos existau două sisteme de calculare a timpului unui an: unul al egiptenilor - de 365 de zile, mai corect, dar nu perfect, și altul al romanilor - de 355 de zile. Anual, rămânea o diferență de zece zile între aceste două sisteme, și chiar între fiecare ntre ele și calendarul solar; în anul 46 î. Hr., împăratul roman Iulius Cezar a adoptat sistemul de calcul egiptean, iar după "calendarul iulian" instituit cu această ocazie a mers apoi întreaga creștinătate timp de cincisprezece secole. Continuare în pagina 2 Nr. 6583 - joi, 1 septembrie 2011 -16 pagini -1,5 lei Chiul în masă la bacalaureat Din cei 3.400 de candidați înscriși la sesiunea de toamnă în județul Timiș, s-au prezentat ieri doar 2.600 ieri, 2.600 de candidați, din cei 3.400 de tineri înscriși, s-au prezentat la cea de-a doua probă scrisă de la bacalaureat, în sesiunea de toamnă. Cei mai mulți dintre candidați au susținut proba scrisă la matematică, iar o mai mică parte, la istorie. De data aceasta, pentru a împiedica orice tentativă de fraudare a examenului, elevii din Timiș și-au scris numele și pe ciorne. Decizia a fost luată de reprezentanții Inspectoratului Școlar din Timiș, ca urmare a numărului mare de candidați - 18 - care au încercat să copieze la prima probă scrisă a examenului de limba și literatura română. Chiar și în aceste condiții, ieri au fost eliminați din examen doi elevi, care au fost prinși cu fițuici. Ambii erau din Timișoara, unul provenea de la centrul de examinare Școala generală nr. 25 și altul de la centrul de examinare Școala generală nr. 27. Continuare în pagina 4 Algocalminul a câștigat bătălia cu Nurofenul Deși se eliberează numai pe bază de rețetă, Algocalminul a câștigat bătălia cu Nurofenul, adjudecânduși primul loc în topul celor mai vândute medicamente din România. Cunoscuta pilulă analgezică deține recordul național din punctul de vedere al volumelor livrate, în timp ce Seretide (împotriva afecțiunilor respiratorii) a devenit, din perspectiva valorii, cel mai vândut medicament de pe piața locală în primul semestru al anului. Continuare în pagina 3 Axa Timișoara - Chișinău, oficializată de Ziua Limbii Române Sărbătorită începând din acest an și în dreapta Prutului, la data de 31 august, Ziua Limbii Române rememorează actul istoric de la Chișinău, din anul de grație 1989, când o Adunare Națională cu peste 700 de mii de participanți a proclamat dreptul la identitate națională, culturală și lingvistică a românilor aflați sub ocupația sovietică - evenimentul de atunci constituind preludiul a ceea ce, grație curajului timișorenilor și al celorlalți români din țara liberă, din același an, urma să se transforme în cea mai radicală revoluție anticomunistă din Europa. Continuare în pagina 2 Suplimentul de turism în interiorul ziarului