Renaşterea Bănăţeană, mai 2012 (Anul 24, nr. 6783-6808)

2012-05-04 / nr. 6785

2 Renașterea bănățeană . Actualitate în loc să-și măsoare glicemia, s-a ales cu o... plimbare A vrut să-și măsoare glicemia și a aflat doar... cât cântărește. Pentru Petru Lichim (foto), un timișorean în vârstă de 79 de ani, bolnav de diabet din 1981, controlul medical periodic s-a transformat într-un șir de drumuri cu prea puțin folos. "Luni, în 23 aprilie, am fost programat la Spitalul Județean pentru analizele obișnuite. Am avut mult de așteptat, iar când am ajuns la rând, un tânăr medic, al cărui nume nu-l cunosc, m-a informat că aici nu se mai ia glicemia. Am fost pus pe cântar și am primit o scrisoare către doctorul de familie, în care scrie doar că am 76 de kilograme, apoi mi sa recomandat să apelez la serviciile unei farmacii din oraș pentru calculul zahărului din sânge. M-am conformat și am ajuns să mă plimb din centru până-n Piața Badea Cârțan, iar la cele două puncte din respectivul lanț de unități farmaceutice am fost refuzat pe motiv că lipsea medicul care se ocupă de testele de glicemie. De-acolo am fost expediat la alt centru, în Prințul Turcesc", nea povestit Petra Lichim. "Nu sunt vreun reclamagiu de profesie, am întâlnit doctori minunați și chiar leam adresat în mod public mulțumiri, dar acum nu mai știu încotro s-o apuc. Sunt în vârstă, am la activ și un infarct, îmi țin diabetul sub control de 31 de ani, dar mi-e greu să alerg prin tot orașul pentru o banală glicemie", a adăugat el. Lămuriri pe marginea acestei situații am primit de la conf. dr. Adrian Vlad, medic primar în interne și diabet la Spitalul Clinic Județean Timișoara. "Determinarea glicemiei nu ne este decontată de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate. Primim suma de nouă lei pentru analize de laborator. Neam descurcat cum am putut, am lucrat și pro bono. Până acum două luni am oferit, în cadrul acestui centru de diabet, contra unei sume modice, de numai cinci lei, servicii de măsurare a indicelui glicemic. Am fost singurii care am optat pentru această variantă, în folosul celor suferinzi, dar s-a găsit cineva să ne reclame. S-a ajuns chiar la o interpelare în Parlament, iar acțiunea s-a sistat. Avem 200 de pacienți pe zi și, ca unitate spitalicească, suntem înglodați în datorii, așa că nu putem acorda gratuitate bolnavilor care vin la noi. Numai o bandeletă din cele utilizate la această măsurătoare costă între doi și trei lei, iar numărul celor care ne calcă pragul este mare. Recomandarea cu privire la acea farmacie se baza pe o simplă informație - acolo se măsoară glicemia contra sumei de doi lei", ne-a explicat medicul. Cât despre soluțiile aflate la îndemâna celor care vor să beneficieze de această investigație deloc complicată,, dr. Vlad ne-a spus că sunt... două la număr. "Pe bază de trimitere, pacienții își pot face programare la un laborator unde se fac analize gratuite, dar doar dacă ajung acolo în primele zile ale lunii, o altă variantă ar fi sectorul privat, unde măsurarea glicemiei costă între cinci și zece lei", a specificat dr. Vlad. C.D. TOMOV în satele timișene Odiseea bărbieritului continuă Nu știm cât de populare erau, printre sătenii bănățeni de la începutul veacului trecut, spectacolele de operă. Nu ne îndoim însă că "Bărbierul din Sevilla" s-ar fi bucurat de un mare succes, cel puțin printre locuitorii satelor timișene din apropierea Mureșului, dat fiind că în aceste localități trăiau și-și desfășurau activitatea specifică un mare număr de bărbieri. La Igriș, spre exemplu, în anii de dinaintea ultimului război erau înregistrați, la nici cinci sute de gospodării, șase "cavaleri ai pămătufului". în imediata apropiere, la Sânpetru Mare își exercitau profesiunea alți șapte bărbieri (câte unul pentru fiecare sută de gospodării), la Sânpetru Mic (care avea pe atunci puțin peste o sută de case) existau patru asemenea meseriași, satul Gelu, cu cele nici 300 de curți ale sale, se putea lăuda cu alți șapte, în vreme ce Bărăteazul avea și el trei bărbieri (cu unul mai mult decât cârciumari) la circa 150 de gospodării. Schimbările postbelice n-au fost deloc îngăduitoare cu specialiștii în ras, tuns și frezat din aceste sate, cei care au scăpat de ororile frontului având parte, adesea, de "binefacerile" denunțării ca dușmani ai poporului sau ale "raderii" din fruntea satului pe motiv că sunt chiaburi vreme de aproape jumătate de veac, aria bărbierului din Sevillia nemaifiind fredonată aici decât, cel mult, de câte o subunitate a cooperației meșteșugărești. Cum, mai apoi, satele cu pricina au avut parte de fenomenul depopulării și îmbătrânirii, iar mai recent al migrației transcontinentale, era greu de crezut că se va găsi cineva suficient de temerar (și de puțin preocupat de puținătatea clientelei) care să reînnoade tradiția. Iată însă că în centrul satului Bărăteaz poate fi întâlnit un salon care oferă servicii de frizerie și coafură, ba chiar și de manichiură - că de murdărit pe mâini la prașila a doua rar mai poate fi vorba. E adevărat, salonul e deschis mai mult la înțelegere cu clienții, dar simpla sa existență într-o localitate nereședință de comună arată că bărbierii rurali de Timiș au, totuși, urmași. (L.N.) Ziua Europei, cu anticipație Sărbătorită anual la data de 9 mai, Ziua Europei va fi marcată cu anticipație la Timișoara, mâine, printr-un program special organizat la Muzeul Satului de Prefectura Timiș în colaborare cu consiliul județean, Fundația "Bethany" și primăria municipiului. Activitatea de la muzeu va începe la ora 930, cu vizitarea de către oficialitățile locale a standurilor de prezentare a unor țări membre sau nemembre ale Uniunii Europene și ale unor instituții și asociații culturale. La ora 10,20, va avea loc prezentarea "Europa la cinci ani", susținută de cinci copii timișeni născuți chiar de Ziua Europei, la 9 mai 2007, anul intrării României în uniune. Până la încheierea programului, care va avea loc la ora 15,30, timișorenii care vor vizita Muzeul Satului vor avea parte de muzică, expoziții și diverse competiții sportive. Cei care vor să ia parte la activitățile de la Pădurea Verde au la dispoziție un tramvai gratuit care ajunge din oră în oră la stația UMT. De acolo vor putea să urce imediat în autobuzul 46, care îi va lăsa în fața Muzeului Satului. Traseul tramvaiului este următorul: Piața Maria - Catedrală - Piața 700 - Piața Libertății - Prefectură - Piața Traian - Prințul Turcesc - UMT - Gara de est - Piața Traian - Banatul -Piața Crucii - Piața Bălcescu - Piața Maria. .Tramvaiul circulă într-un singur sens în regim de cursă specială și va opri în toate stațiile de pe traseu. Cursa este gratuită pe tot parcursul zilei de 5 mai între orele 9 și 15,30. Sosirile în stația UMT pentru transbordarea la autobuzul 46 sunt programate la orele 9,32, 10,32, 11,32, 12,32,13,32,14,32 și 15,32. (D.D.) Lansare editorială Casa de Cultură a Municipiului Timișoara va găzdui luni, de la ora 17, lansarea volumului de poezie bilingvă (româno-franceză) "Timp personal", ce poartă semnătura scriitoarei Rodica Pop, recent apărută la Editura "David Press Print". Desfășurată în cadrul întrunirii săptămânale a cenaclului literar "Pavel Bellu", lansarea va fi moderată de traducătoarea Rodica Opreanu. (L.N.) vineri 4 mai 2012 [UNK] Cărțile festivalului După cum ne-a obișnuit la precedentele sale ediții, Festivalul European al Spectacolului și al Dramaturgiei Românești (FEST-FDR) - care va debuta mâine, la ora 18, pe scena Sălii 2 a Teatrului Național "Mihai Eminescu" Timișoara (TNT) - va cuprinde, pe lângă cele peste ele reprezentații din secțiunile manifestării propriu-zise, și o amplă serie de evenimente adiacente, menite să ofere publicului o imagine cât mai completă asupra fenomenului dramaturgic. Lansările de carte ocupă, firește, un loc privilegiat, însoțind numeroasele dezbateri și ateliere de dramaturgie care animă toate diminețile festivalului. Astfel, luni, de la ora 11, în cadrul unei dezbateri despre teatrul de convenție, moderate de regizorul Alexander Hausvater, la Bastionul "Theresia" vor fi prezentate titlurile "Despre teatru" de W. E. Meyerhold și "Vsevolod Meyerhold. Introducere, selecție de texte și traducere de Béatrice Picon-Valiin". Luni, de la ora 10, la Holul cu Oglinzi al TNT va fi prezentat cel mai nou număr al seriei editoriale "Dramaturgi de azi", urmând ca miercuri, 9 mai, de la ora 11,la Bastion să fie lansat volumul "CNC 2011", ce reunește selecțiuni ale concursului național de dramaturgie de la Timișoara. Alte evenimente insolite sunt programate joi, 10 mai, la ora 22 când clubul "Al-Kimia" va găzdui un nou eveniment de muzică improvizată din seria "Paperlam", de această dată dedicat participanților la FEST-FDR, respectiv, vineri, la ora 21 când artistul plastic Gabriel Bodnarra își va vernisa, în Foaierul Sălii TNT 2, o expoziție personală de pictură, în același loc urmând să concerteze formația "Kooperativ A". (L.N.) CEC Bank SA prin Sucursala Timișoara organizează licitații deschise fără preselecție pentru vânzarea următoarelor imobile: 1. Imobilului excedentar Giulvăz cu suprafața construită de 90,80 m.p. din comuna Giulvăz, nr. 172, jud. Timiș. Prețul de pornire este 27.240 Euro. Garanția de participare: 2.724 Euro, plătibil în lei la cursul B.N.R. din ziua plății. 2. Imobilului excedentar Becicherecu Mic cu suprafața construită de 248 m.p. din comuna Becicherecu Mic nr. 313 A, jud. Timiș. Prețul de pornire este 92.160 Euro. Garanția de participare: 9.216 Euro, plătibil în lei la cursul B.N.R. din ziua plății. 3. Imobilul excedentar Topolovățu Mare din comuna Topolovățu Mare nr.323, jud.Timiș CA, suprafața construită de Lc=249,95 mp Prețul de pornire este 110.000,0 Euro. . Garanția de participare: 11.000,0 Euro, plătibil în lei la cursul B.N.R. din ziua plății. Imobilele pot fi vizitate în zilele lucrătoare între orele 10-16. Dosarele de prezentare, cuprinzând condițiile de participare la licitație se pot achiziționa în urma achitării sumei de 50 lei la Sucursala CEC Bank SA Timișoara din Calea Torontalului nr. 2A. Termenul limită de depunere a ofertelor: 18.05.2012, ora 16.00. Licitațiile se vor ține la data de: 21.05.2012 ora 12.00, la sediul Sucursalei Timișoara. Detalii la telefon 0256-420 312 sau 0256 420 197.