Renaşterea Bănăţeană, aprilie 2013 (Anul 25, nr. 7061-7086)

2013-04-01 / nr. 7061

Romano-catolicii au sărbătorit învierea Timișorenii romano-catolici s-au adunat sâmbătă seara în Piața Unirii, în apropierea Domului, pentru a se bucura de Lumina Sfântă a învierii. Pentru ei, sărbătoarea Paștelui a venit anul acesta mult mai devreme decât pentru creștinii ortodocși, iar la ceremonia sfințirii focului și la Vighilia Pascală a participat foarte multă lume. Flăcările au strălucit feeric în micul rug sfințit în piață, înainte ca, purtând lumânări aprinse, credincioșii să intre în Catedrala "Sfântul Gerhard". Ei au intonat, ca de fiecare dată de înviere, Preconiul Pascal, un imn menit să amintească de clipa în care Isus a biruit moartea, iar sărbătoarea a fost deplină. Slujba sa ținut în patru limbi și s-a încheiat cu îndătinata procesiune din Piața Unirii. Ieri, romano-catolicii au celebrat întâia zi de Paște, iar biserica din centrul Timișoarei și celelalte sfinte lăcașe aparținând acestei confesiuni au fost pline până la refuz. Continuare în pagina 2 www .renaștereajo Nr. 7061 - luni, 1 aprilie 2013 - 16 pagini - 2 lei Timișul s-a lăcomit la fonduri nerambursabile, dar le înghite greu La nivelul țării, aproape 80 la sută din fondurile nerambursabile alocate investițiilor, prin Programul Național pentru Dezvoltare Rurală (PNDR) 2007 - 2013, sunt contractate și nu există emoții că nu vor fi încheiate angajamente pentru toți banii alocați. O sumedenie de proiecte sunt eligibile, dar au rămas fără finanțare, iar o parte dintre ele vor intra în implementare, în locul celor aflate în dificultate. De asemenea, nu este exclusă - dacă își va da binecuvântarea Comisia Europeană - nici varianta unei realocări de fonduri, dinspre măsurile pentru care banii nu se consumă integral, spre cele pentru care alocările s-au epuizat, dar au pe lista de așteptare o sumedenie de întreprinzători. Problema spinoasă rămâne, în schimb, cea a absorbției efective a fondurilor. Continuare în pagina 3 S-au scumpit pașapoartele Documentele de călătorie ne vor scoate, de astăzi, mai mulți bani din buzunar, pașapoartele temporare și pașapoartele electronice simple devenind mai scumpe cu 16 și, respectiv, 26 de lei. Astfel ,prețul pașaportului temporar va fi de 100 de lei, în timp ce pentru eliberarea unui pașaport electronic cu valabilitatea de cinci ani vom plăti 270 de lei. „Doar pașaportul electronic simplu, pentru minori, cu valabilitatea de trei ani, și-a păstrat vechiul preț de 244 de lei. Continuare in pagina 4 O eclipsă de Lună plină și un semn al lui Saturn Cel mai însemnat eveniment astronomic al lunii aprilie este, fără îndoială, eclipsa parțială de Lună din 25 aprilie, care va putea fi observată de pe cea mai mare parte a teritoriului Europei, precum și din Africa, Australia și o mare parte a Asiei. Eclipsa va debuta la ora 21:03 (ora României, țara noastră oferind condiții excelente pentru vizionarea completă a fenomenului) și va avea un grad sporit de spectaculozitate, dat fiind că ea se suprapune peste faza de Lună Plină, al cărei moment de vârf este ora 22,57. Maximul eclipsei va fi atins la ora 23:07, iar sfârșitul, adică ieșirea discului lunar din penumbra Pământului, este prognozat pentru ora 1:11. Un alt eveniment astronomic important al lunii aprilie va fi intersecția planetei noastre cu curentul meteoric al Lyridelor, care va avea loc în zilele de 21 și 22 aprilie. Ploaia de stele va fi de intensitate medie (cu 20-25 de meteori pe oră), însă condițiile de vizibilitate nu vor fi dintre cele mai bune, dat fiind că strălucirea Lunii va estompa urmele bolovanilor stelari. Continuare în pagina 2 Titlurile zilei Povestea amară a unei fabrici de ciocolată Araturile, puse in perico de polițiști prea zeloși Pagina Criza a "mușcat" mai puțin din case decât din blocuri Pagina Pază întărită la Ghiroda CURSUL VALUTAR 3,4455 lei 4,4154 lei 177,8920 lei/gram