Renaşterea Bănăţeană, iunie 2013 (Anul 25, nr. 7111-7134)

2013-06-10 / nr. 7118

2 Renașterea bănățeană Actualitate luni, 10 iunie 2013 Școlile Banatului Elevii fostei școli duminicale de ucenici Având o tradiție de peste 200 de ani, la Colegiul Tehnic "Emanuil Ungureanu" din Timișoara învață peste 835 de copii, sub îndrumarea a 62 de cadre didactice. Mariana Eftimie, directoarea unității de învățământ, ne-a declarat că elevii din școală se specializează în domeniul tehnic și în cel al serviciilor. Elevii învață în două schimburi, în școală existând și învățământ profesional, respectiv o clasă, dar și învățământ la seral. Unitatea de învățământ a fost fondată în 1786, ca școală duminicală pentru ucenici, în 1878 devine școală de doi ani pentru ucenici în domeniul industrial, iar peste patru ani, s-a transformat în "Școală de arte și meserii" de gradul I. în 1885, elevii care studiau aici au participat cu lucrări proprii la o expoziție industrială de anvergură internațională la Budapesta și au obținut marele premiu. în 1890, școala s-a mutat în actuala clădire. în perioada 1918- 1925, școala funcționează cu două secții, una în limba română, una în limba maghiară. în 1934, Ministerul Instrucțiunii Publice din București transformă unitatea de învățământ în "Școala superioară de arte și meserii". După doi ani, școala se transformă în "Liceul industrial cu profilul: fier, lemn și construcții". în 1948 se înființează Școala Medie Tehnică de Energie Electrică, transformată,în 1957,în "Grupul Școlar de pe lângă întreprinderea Electromotor". Din 1974 devine "Liceul Industrial Electromotor",în 1995 se transformă în Grupul Școlar "Emanuil Ungureanu", iar din anul 2010 școala poartă numele de Colegiul Tehnic "Emanuil Ungureanu". Colegiul are nevoie de renovare De ani de zile, clădirea colegiului se află într-o stare avansată de degradare . Mariana Eftimie spune că acoperișul are o gaură destul de mare, iar în sălile de clasă de la etajul al doilea, atunci când plouă, de multe ori se pun găleți. "Tencuiala e în stare avansată de degradare, iar de multe ori punem câte o bandă în jurul zonelor unde aceasta riscă să cadă, pentru a preîntâmpina accidentarea elevilor și pietonilor, cu toate că în fiecare an pompierii vin și curăță bucățile din tencuială care se desprind", se plânge directoarea colegiului. în prezent, se lucrează la proiectul de renovare a unității de învățământ, iar conducerea școlii speră ca anul viitor să demareze și lucrările. Colegiul Tehnic "Emanuil Ungureanu" are opt laboratoare, două ateliere și 26 de săli de clasă, dintre care 23 sunt funcționale. o . Liceul are un internat modern, care găzduiește 102 elevi și 43 de studenți de la Universitatea de Vest și de Universitatea Politehnica din Timișoara. Mobilierul este nou și la fiecare nivel există un oficiu dotat cu frigider și aragaz. Locatarii internatului dispun și de un spațiu în care se găsește o mașină de spălat, iar toți elevii și studenții au intenet pe gratis. Lângă internat se găsește cantina colegiului, unde iau masa circa 200 de persoane: "Avem cea mai bună mâncare. Cu numai șapte lei, un elev poate lua prânzul și primește trei feluri". Din păcate, sunt și probleme. Cantina și internatul ar putea fi desființate. "Am avut o întâlnire cu un senator timișorean și i-am spus că avem nevoie de dotări în privința cantinei și a internatului, acesta a spus că nu avem ce discuta. Dacă vrem să obținem venituri, să ne facem pensiune", spune Mariana Eftimie, care nu a vrut să dezvăluie numele senatorului. Practică la agenți economici Elevii de clasa a IX-a fac practică în atelierele școlii, iar începând din clasa a X-a, aceștia se instruiesc la agenți economici din Timișoara. Mariana Eftimie afirmă că mulți dintre elevi s-au schimbat în bine pentru că au avut ocazia să facă practică în firme mari, care au impus prin seriozitate și curățenie: "Atitudinea celor din fabrică a fost importantă, a fost unul dintre motivele care au contribuit la schimbarea tinerilor. Un alt factor a fost curățenia. Dacă lucrezi într-un mediu care arată ca o farmacie, nu-ți vine să faci mizerie". Nu se percepe fondul clasei "Avem supraveghere video, iar datorită acesteia, de la începutul anului până în prezent a scăzut numărul elevilor care chiulesc. Mai mult, se întâmplă lucruri drăguțe. Știind că sunt supravegheați video, când vor să se certe, elevii se ascund în locurile unde nu sunt camere, până ajung ei în acele locuri, nervii se mai calmează", arată Mariana Eftimie, directoarea instituției. Mai mult, tot datorită camerelor video, relația cu părinții s-a mai reglementat. Părinții au putut constata cu ochii lor că într-adevăr, copiii lor au chiulit, au sărit gardul instituției. Colegiul este unul dintre puținele din Timișoara unde nu se strânge fondul clasei. Asta pentru că elevii provin din familii modeste, cu probleme sau sunt în grija asistenților maternali. "Se poate și fără fondul clasei, dar este o muncă mai grea pentru noi", spune directoarea Colegiului Tehnic "Emanuil Ungureanu". Cea mai mare finanțare din țară pentru un proiect Colegiul Tehnic "Emanuil Ungureanu" a reușit să obțină cea mai mare finanțare din țară pentru proiectul Leonardo. 25 de copii vor face practică, timp de trei săptămâni, în Portugalia și Germania. Pentru ei este o mare oportunitate. Condiția pentru a participa la acest program a fost ca elevii să nu aibă nota la purtare mai mică de 9. "Am selectat elevii în funcție de competențe, dar și în funcție de modul în care s-au comportat la școală", ne-a declarat Mirela Pantelimon, șefa catedrei de limbi moderne, coordonatoarea proiectului. Schimbul de experiență, benefic pentru elevi Denisa Bordenci și Maria Costea sunt două dintre elevele de clasa a X-a care au făcut practică, trei săptămâni, în străinătate. Fetele au ajuns în Portugalia, la un hipermarket, au aranjat și etichetat marfa, au calculat prețurile de vânzare și reducerile. "în weekend-uri aveam vizite culturale. Am avut ocazia să mergem cu vaporul, să vedem delfini... A fost excelent", spune Maria Costea. "Nu e prima dată când particip la asemenea acțiuni ale școlii. Eu am mai fost la un schimb de experiență, în Germania. A fost frumos și acolo, și în Portugalia", consideră Denisa. * Participarea la olimpiadă i-a adus noi prieteni SHHH Mariana Surgi este elevă în clasa a XI-a, la turism și alimentație. Ea a participat la faza națională a olimpiadei de tehnologie. "M-am pregătit pentru olimpiadă cam o lună, am studiat foarte mult. Chiar dacă nu am obținut un premiu, ceea ce ma supărat foarte tare, am reușit sămi fac mulți prieteni, țin legătura și acum cu elevi din Sibiu, Vâlcea, Argeș și Botoșani", spune Mariana. Fata face naveta din Diniaș, adică o oră doar pe drum, îi place să danseze, și face parte dintr-un ansamblu sârbesc. Se caracterizează ca fiind optimistă, sociabilă și, notele o dovedesc, silitoare, fiind prima din clasa ei. Crescut de bunică Denis Popescu, elev în clasa a XH-a, a fost un sportiv pasionat. Acum nu mai poate juca handbal, din cauza unui accident. Până în clasa a VI-a a jucat la juniori, la Politehnica Izometal, dar și-a fracturat degetul mic. Operația nu a reușit și acum joacă doar de plăcere, în echipa școlii. Părinții lui sunt plecați la muncă, în străinătate ,și a rămas în grija bunicii. "Mama a plecat când eram în clasa a IX-a. Atunci mi-a fost foarte greu. M-a afectat, dar ce puteam eu să fac, eram doar un copil... Acum m-am obișnuit cu această situație", povestește băiatul. La simularea bacalaureatului nu sa descurcat foarte bine, a trecut doar la geografie. Speră însă că va reuși să ia bacalaureatul și să urmeze apoi o facultate. Alături de familie Pentru Grațian Grigoraș, sportul reprezintă rațiunea de a fi. A făcut karate, înot, fotbal și handbal. Acum s-a retras, pentru că trebuie să-și ajute familia. Vrea să meargă la Academia de Poliție sau să devină economist. Simularea bacalaureatului nu i-a dat prea multe bătăi de cap. La matematică și geografie a luat note destul de bune, însă la română nu a luat notă de trecere. Totuși, tânărul e optimist: "Acum mă lupt cu cărțile și sunt sigur că o să iau bacalaureatul". SIMONA VASIANCA TOMA fac practică în Occident Directoarea Mariana Eftimie spune că datorită supravegherii video a scăzut numărul absențelor nemotivate Mirela Pantelimon a reușit să obțină cea mai mare finanțare din țară pentru proiectul Leonardo Mariana și-a făcut foarte mulți prieteni o dată cu participarea la olimpiada tehnologiei Denisa și Mana, fericite ca au putut realiza practica în străinătate Denis Popescu: "Mama a plecat la muncă în străinătate când eram în clasa a IX-a. Atunci mi-a fost foarte greu" Grațian Grigoraș, un tânăr isteț care iubește sportul