Renaşterea Bănăţeană, mai 2014 (Anul 26, nr. 7388-7413)

2014-05-16 / nr. 7400

vineri16 mai 2014 2 Renașterea bănățeană Actualitate în timpul nopții de 14 spre 15 mai, în urma avertizării de cod portocaliu a fost nevoie ca Grupa operativă din cadrul Comitetului județean pentru situații de urgență Timiș să fie activată pentru gestionarea promptă și eficientă a inundațiilor provocate de precipitațiile extrem de abundente din Timișoara. Au fost înregistrate 56 de solicitări la care s-a intervenit punctual, prefectul Eugen Dogariu deplasându-se personal pe teren. Cele mai afectate zone au fost în nordul și estul orașului, precum și în centrul istoric. Bilanțul intervențiilor arată că viaductele Popa Șapcă, Gheorghe Lazăr și Jiul au fost inundate și nu s-a mai putut circula pe sub ele, două persoane rămânând blocate în autoturisme, în zona Calea Buziașului, pe un șantier aflat în lucru, o stradă s-a surpat, iar alte 14 drumuri din oraș au fost inundate, devenind impracticabile. Peste 20 de subsoluri și o mansardă a unui bloc au fost inundate. De asemenea, au mai fost semnalate inundații la Spitalul de Copii „Louis Țurcanu", la Institutul de Boli Cardiovasculare, precum și la două centre comerciale. Pentru a putea interveni, pompierii militari și-au suplimentat forțele chemând colegi din turele libere și de la detașamentele din Buziaș și Lugoj. A fost necesară intervenția a 82 de pompieri profesioniști cu 24 de utilaje (autospeciale, motopompe și electropompe). în paralel, au acționat pompierii voluntari din cadrul SALVO Timișoara și angajați ai Aquatim. Pentru a face străzile cât de cât circulabile, Poliția Rutieră a scos în stradă 12 echipaje care au intervenit pentru descongestionarea traficului. Deși o mare parte din probleme au fost rezolvate în cursul zilei de ieri, în mai multe zone ale Timișoarei, cum ar fi, de exemplu, Piața 700, se puteau vedea consecințe ale ploilor foarte abundente care s-au abătut asupra orașului, fără să ia pauză aproape 24 de ore. A turnat cu găleata După ploia torențială ce a căzut în Timișoara, în cursul nopții de miercuri spre joi, ieri, instabilitatea atmosferică a rămas accentuată pe măsură ce un ciclon mediteranean a traversat spațiul geografic al României de la sud la nord. Ca urmare, în noaptea de miercuri spre joi s-au înregistrat precipitații însemnate cantitativ. Silvia Barbu, directoarea Centrului Meteorologic Regional Banat-Crișana, ne-a declarat că începând de miercuri, de la ora 9, și până ieri la ora 9, la Timișoara au căzut 79,1 litri de apă pe metru pătrat, cea mai mare cantitate înregistrată din anul 1960, de când există înregistrări în acest sens. Precipitații însemnate au căzut și la Sânmihaiu Român - 52,61/mp, la Pișchia - 39,11/mp și la Gătaia - 15,91/mp, în județul Caraș-Severin, cele mai mari cantități de apă cumulate local au fost la Naidăș - 34,21/mp și la Bucova - 25,61/mp. Râurile din Banat, sub cotele de atenție Potrivit lui Luci Ervin, directorul Administrației Bazinale de Apă Banat, ieri, toate râurile din județele Timiș și Caraș-Severin erau sub cotele de atenție. "Din cauza precipitațiilor abundente căzute am înregistrat o creștere la debitele râurilor din Banat, dar nu există pericol de inundație. Nu am depășit nici cotele de atenție", a declarat Luci Ervin. Debitul râului Bega este reglat de la nodul hidrotehnic de la Topolovățu Mare, unde o parte din cantitate este direcționată în râul Timiș. Ieri, Timișul, în secțiunea Caransebeș, avea un debit de 52 mc/s, iar în secțiunea Șag - 87,6 mc/s. De asemenea, Bârzava, în secțiunea Gătaia, avea un debit de Transportul public, afectat de ploaia torențială Din cauza precipitațiilor, transportul public a fost serios afectat. Troleibuzul nr. 16 s-a defectat pe bulevardul I.C. Brătianu și a creat un ambuteiaj. "Atât tramvaiele, cât și troleibuzele și autobuzele au înregistrat seri întârzieri semnificative din cauza ploii și a traficului care a fost dat peste cap", a precizat Cosmin Bradu, purtător de cuvânt la Regia Autonomă de Transport Timișoara. Precipitațiile abundente au afectat în unele zone și funcționarea unor semafoare, așa încât ieri, în jurul orei 9,30, traversarea orașului cu mijloacele de transport s-a realizat cu dificultate. Apă în subsolul Inspectoratului Școlar Județean Timiș Plasa torențială a cauzat inundarea subsolului clădirii Inspectoratului Școlar Județean Timiș. Potrivit inspectorului general Cornel Petroman, s-a intervenit imediat, fiind chemată o firmă cu o vidanță pentru scoaterea apei, care era gata să pătrundă în birourile aflate la acest nivel. Grădiniță inundata Subsolul Grădiniței cu program prelungit nr. 23, de pe strada Muzicescu, s-a umplut cu apă. Nivelul acesteia a ajuns la 50 de centimetri, iar directoarea grădiniței s-a temut ca apa să nu afecteze structura de rezistență a clădirii. Problema a fost remediată cu sprijinul pompierilor. Intervenție promptă Inundat a fost și subsolul Institutului de Boli Cardiovasculare din Timișoara, unde s-a intervenit rapid: "în cursul nopții de miercuri spre joi au fost chemați de urgență pompierii, care au intervenit cu mijloacele din dotare. Apa a ajuns în subsolul institutului, unde sunt vestiarele, dar și în subsolul clădirii noi. Din fericire, situația a fost rezolvată", a menționat Alina Lupu, purtătorul de cuvânt al instituției. Decolmatări de canale la Sânmihaiu Român Viorel Bara, primarul comunei Sânmihaiu Român, a intervenit de ieri, de la miezul nopții, pentru decolmatarea canalelor din intravilanul comunei, mai ales în localitatea Utvin, pentru ca apa să nu ajungă în gospodăriile populației. "Cele mai multe canale nu au fost cosite, iar apa nu se evacua. Cu sprijinul celor de la situații de urgență și al unor firme, problema a fost rezolvată", a declarat Viorel Bara. Ieri, la orele prânzului, situația era sub control, înregistrându-se, însă, pe anumite suprafețe fenomenul de băltire. DANIELA DAMIAN SIMONA VASI Foto: ADRIAN PÎCLISAN Stihiile dezlănțuite au făcut prăpăd la Timișoara 11,45 mc/s, iar cota era crescută cu trei centimetri.