Renaşterea Bănăţeană, martie 2015 (Anul 27, nr. 7640-7665)

2015-03-02 / nr. 7640

CIBANATEANA IDirector onorific prof. dr. Josif Constantin Drágán Nr. 7640 - luni, 2 martie 2015 - 16 pagini - 2 lei Echinocțiul de primăvară ne aduce o eclipsă de Soare Două comete și o eclipsă de Soare, iată ce le aduce luna martie în dar astronomilor profesioniști și amatori de pretutindeni, la pachet cu momentul care marchează ieșirea oficială din iarnă: echinocțiul de primăvară. Acesta se va petrece anul acesta puțin mai devreme decât data tradițională, momentul în care ziua va egala noaptea fiind programat în 20 martie, la ora 7,14 (ora României). în aceeași zi se va petrece și eclipsa de Soare, aceasta urmând a fi completă pentru locuitorii din Svalbard și Insulele Feroe, în vreme ce pentru locuitorii țării noastre, dar și pentru cei din Europa, nordul și estul Asiei și, respectiv, nordul și vestul Africii, ea va avea doar aspect parțial. Momentul în care discul Lunii va acoperi cea mai mare parte a suprafeței aparente a Soarelui va fi, pentru teritoriul nostru, ora 11,46. Continuare în pagina 2 Avuția comunelor timișene a sporit într-o generație cât înainte în cinci secole Cu trei generații în urmă, singurele "piese de inventar" care constituiau zestrea (domeniul public și privat, în termeni corecți administrativi) localităților rurale românești, implicit și a celor bănățene, erau clădirea primăriei, cea a școlii și mobilierul acestora. Excepțiile erau puține în lumea de atunci, dominată covârșitor la sate - dar în mare măsură și la orașe - de proprietatea privată și obștească, precum și ceea ce constitua un indicator de subdezvoltare, indiferent cum ne-am raporta la epoca respectivă) de absența cvasitotală a ceea ce numim astăzi infrastructură edilitară. Chiar și în vestul țării, unde modelul administrativ vest-european și-a făcut simțită prezența mai de timpuriu, localitățile rurale care dispuneau de rețele de apă sau de câteva drumuri pavate, altele decât cele de interes regional care traversau așezarea, se puteau număra pe degete. Continuare în pagina 7