Renaşterea Bănăţeană, iunie 2015 (Anul 27, nr. 7715-7739)

2015-06-10 / nr. 7722

Actualitate . Renașterea bănățeană Ca și cum orașul arată "boboc", cartier cu cartier, timpul de așteptare în trafic este redus, inelele de circulație au coborât de pe hartă direct în stradă, mândre parcări supraterane s-au înălțat în centru și în cariere, contractele pentru reabilitarea școlilor merg strană, ce ne-am putea dori mai mult decât un pavaj nou pe Corso? Conform unor declarații ale primarului Nicolae Robu de la cea mai recentă ședință a Consiliului Local Timișoara, municipalitatea pregătește un amplu proiect de reabilitare, denumit generic Cetate 2, în valoare de 45 de milioane de lei, care presupune crearea infrastructurii subterane pentru transferarea cablajelor aeriene,în canale îngropate, precum și pavaj pietonal corespunzător în Piața Operei, pe Corso și pe încă 20 de străzi centrale. Potrivit edilului-șef, va fi solicitată finanțare europeană pe noul exercițiu bugetar 2014-2020, iar șansele de a obține banii sunt mari, întrucât Primăria Timișoarei a câștigat bani pentru toate cele 39 de proiecte depuse. "Pregătim proiectul de reabilitare Cetate 2. în planul Primăriei este inclusă și Piața Operei, unde trebuie înlocuit pavajul. Vom avea și un proiect pentru zona Corso, unde pavajul s-a degradat foarte mult. Reabilitarea va fi una complexă, pentru a nu mai avea zilnic spărturi în zonă pentru diverse intervenții", a declarat primarul Nicolae Robu. Ideea a mai fost enunțată și acum câteva luni, iar proiectul Cetate 2 ar urma să cuprindă circa 40.000 de metri pătrați, zona de intervenție cuprinzând 20 de străzi, care nu sunt deocamdată definite. Proiectul se înscrie în intenția municipalității de a transforma tot centrul orașului într-o zonă pietonală. "Nu am stabilit încă ce străzi vor fi făcute pietonale în cadrul proiectului Cetate 2, dar, în viziunea mea, tot ce este de la Bastion și până la strada Sf. Ioan trebuie să fie pietonal, în afară de prelungirea străzii Popa Șapcă, de la Punctele Cardinale până în fața Hotelului Continental", a spus Robu. Idei mai vechi MHH[ haine noi ''•] Cea mai recentă reabilitare a pavajului din Piața Operei a avut loc exact înainte de Revoluția din 1989, când toată zona a fost reorganizată. Despre reorganizarea și modernizarea zonei s-a vorbit încă de acum câțiva ani, când Primăria Timișoara și Consiliul Județean Timiș au demarat un proiect comun pentru creșterea valorii turistice a orașului. în timp ce CJT i-a revenit sarcina reabilitării Muzeului Banatului, consilierii locali timișoreni au aprobat, în anul 2009, întocmirea unui studiu de fezabilitate pentru reabilitarea ansamblului urban interbelic "Corso" (o exprimare, de altfel, improprie, întrucât nici una dintre clădirile din centrul Timișoarei nu a fost construită în perioada interbelică, dar așa figurează zona în evidențele Ministerului Culturii). Proiectul avea în vedere punerea în valoare a zonei ultracentrale și a căilor de acces, "prin măsuri de intervenție care se vor concentra asupra reamenajării pavajului din Piața Victoriei și a infrastructurii tehnico-edilitare, reamenajarea spațiului verde, modernizarea mobilierului urban, implementarea unui sistem de semnalizare și orientare turistică în zona de intervenție". Deocamdată, pavajul din Piața Operei și implicit de pe Corso și Surogat pare în stare destul de bună. Dacă există degradări, acestea s-ar putea datora amenajărilor și dezafectărilor repetate ale teraselor, de parcă o zonă declarată monument istoric de importanță națională ar trebui să devină un rai al restaurantelor și barurilor. Dalele din piatră se află, în marea lor majoritate, la locul lor, cu excepția cazurilor în care vreunui întreprinzător îi trăsnește să mai tragă vreun cablu pentru cine știe ce rețea sau, așa cum s-a întâmplat la o recentă manifestare organizată de un hipermarket, montarea unui cort înseamnă înfigerea în pavaj a unor piroane de câte un metru. Totuși, ceea ce se află în Piața Victoriei, de la Operă la Catedrală, ar necesita mai degrabă întreținere decât înlocuire. Dar se pare că sfătuitorii edililor sunt greu de convins că o asemenea atitudine ar fi mai potrivită și că banii europeni pot fi folosiți pentru lucrări mai urgente, fiindcă nu toată lumea are vreme de pierdut zăcând pe pernițe, la terasele din centru. DANIELA DAMIAN Primăria vrea să schimbe pavajul dintre Operă și Catedrală Dacă tot le plătesc salariile Angajații primăriei le cer timișorenilor să lucreze în locul lor Târâș-grăpiș, licitațiile pentru serviciile de întreținere a spațiilor verzi, organizate de Primăria Timișoara și în care se pun la bătaie multe milioane de euro, se apropie de final. Era și cazul, pentru că parcurile orașului sunt sufocate de gunoaie, iar crengile copacilor tind să facă ravagii printre firele de curent electric. De ce a fost, totuși, nevoie să se ajungă aici? De ce marele gospodar al urbei, Nicolae Robu, și ceata din jurul său n-au fost capabili să demareze procedurile licitațiilor din timp, că doar durata contractelor aflate în curs le era cunoscută? La fel cum și fenomenul contestațiilor era unul absolut banal și putea fi anticipat cu ușurință... Dar e mai simplu să aștepți să treacă timpul, fără să-ți faci iama car sau vara sanie, după caz, și să-i pui pe contribuabilii care îți plătesc salariul, dacă tot sunt amabili, să facă ei ce ar fi trebuit să faci tu. Iată ce răspunde șeful Direcției de mediu a primăriei, Adrian Bere, reprezentantului unei asociații de proprietari care s-a plâns municipalității că zona respectivă riscă să rămână fără curent electric, dacă ramurile copacilor vor cădea peste fire. "Prin prezenta vă comunicăm faptul că, la momentul actual, Serviciul Spații Verzi nu deține contracte cu societăți comerciale autorizate în tăieri de arbori și întreținere spații verzi, contractele fiind în curs de licitații. Tăierile de corecție la arborii situați la adresa mai sus menționată rămân în atenția noastră, urmând a fi executate după încheierea noilor contracte, în funcție de numărul solicitărilor restante și al bugetului alocat sau pot fi executate prin grija asociației de proprietari (sublinierea ne aparține)". Cum spuneam, faceți voi ce trebuia să facem noi... CIPRIAN BRINDESCU miercuri, 1 O iunie 2015 Arta video își dezvăluie secretele la Youth Media Festival Timișorenii pasionați de film, fotografie și videobloguri sunt așteptați, până vineri, la Ambasada, unde se desfășoară un eveniment festivalier destinat tinerilor. "Vom discuta de toate, despre cum se creează bugetul, ce înseamnă o producție cinematografică, cum funcționează echipa, castingul pentru actori și cum se face, de la A la Z, regia unui film de scurtmetraj", anunță Andreeas Elgard, managerul de proiect din cadrul Asociației Youth Creativity, care realizează Youth Media Festival. Participanții vor avea ocazia să asiste la workshop-uri susținute de profesioniști din domeniu, atelier de regie și de scenografie, de imagine și editare video și nu numai. Astăzi, la ora 14, sunt programate un workshop de scenografie, un atelier de producție, de la ora 15, dar și ateliere de imagine și editare video. Seara, de la ora 19,15, publicul va avea parte de un concert susținut de Sammy W. Micula. Mâine, este rândul vloggerilor să vorbească despre secretele creării unui blog video ca la carte. Ei se vor întâlni, la ora 14, cu cei interesați de această zonă media, care sunt așteptați și la ora 19,50 la un party cu DJ. Stafie. Vineri continuă atelierele de online video content și street arts visuals, iar festivalul se încheie cu o decernare de premii. (C.D.T.) Comunicat de presă 08.06.2015 Aquatim SA a pregătit un proiect de 150 de milioane de euro - fonduri nerambursabile Aquatim SA continuă tradiția atragerii de fonduri nerambursabile pentru reabilitări, modernizări și extinderi ale infrastructurii de apă. Astfel, pe lângă investițiile atrase pe exercițiul financiar 2007- 2013, finanțate prin Programul Operațional Sectorial Mediu din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene, în valoare totală de 118, 871 milioane de euro, Aquatim a atras o nouă finanțare nerambursabilă pentru perioada 2014-2020, în valoare de peste 150 de milioane de euro. Aceste noi fonduri vor fi direcționate în special către localitățile mici și mijlocii cu condiția să aibă peste 2.000 de locuitori și să fie membre în Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Apă-Canal Timiș. Calitatea de membru este necesară pentru delegarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare către Aquatim SA. De curând a fost punctată o etapă importantă în cadrul proiectului, și anume, în data de 28 mai 2015 a fost semnat Contractul de servicii pentru "Asistență tehnică pentru pregătirea Aplicației de finanțare și a documentațiilor de atribuire pentru Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județul Timiș, în perioada 2014-2020". Contractul a fost atribuit, în urma procedurii de licitație restrânsă, asocierii de firme Tractebel Engineering SA, Luca Way SRL, Acciona Ingenieria SA și Romcapital Invest SA. Valoarea contractului, fără TVA, este de 10.532.046,07 lei, din care 99 % sunt fonduri nerambursabile (81,48 % contribuție UE - Fondul European de Dezvoltare Regională și 17,52 % contribuție națională - Bugetul de Stat), iar 1% este cofinanțare locală, în cadrul acestui contract se vor deruia toate activitățile premergătoare lucrărilor de investiții (studiu de fezabilitate, asigurarea componentei de urmărire a lucrărilor pe parcursul execuției, din partea proiectantului etc) . Fondurile necesare derulării contractului mai sus menționat sunt asigurate conform dispozițiilor Contractului de Finanțare semnat în data de 25 mai 2015 între Ministerul Fondurilor Europene și Aquatim SA și avizat de către Organismul Intermediar POS Mediu - Regiunea 5 (Vest-Timișoara) și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Apă-Canal Timiș. Menționăm că Aquatim SA este la al treilea proiect major de investiții din fonduri europene, după ce în anul 2011 a finalizat un proiect (Măsura ISPA) în valoare de 45,32 milioane de euro, iar în prezent derulează un proiect de 118, 871 milioane de euro (POS-Mediu). Informații pentru presă: Cristina Borca, Aquatim SA, 0256/201370, cristina.borca@aquatim.ro