Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2015 (Anul 27, nr. 7818-7844)

2015-10-14 / nr. 7829

Actualitate 2 Renașterea bănățeană Un "Val de lumină" în amintirea copiilor plecați la îngeri Timișoara se va lăsa cuprinsă, mâine, la ora 19, de un "Val de lumină" care va undui pe întreaga planetă în amintirea pruncilor care s-au grăbit să se întoarcă printre îngeri. Organizația E.M.M.A. (Eternul Miracol Maternal Alinare) va marca "Ziua internațională a comemorării bebelușilor și a copiilor" aprinzând lumânări în orașul de pe Bega, dar și în alte localități din țară (Aiud, Brașov, București, Buzău, Codlea, Dej, Galați, Iași, Piatra-Neamț, Ploiești, Satu Mare, Sibiu, Târgu Jiu, Tulcea) și sensibilizând publicul vizavi de drama micuților plecați prea curând, iar "Valul de luminä" va străluci și în câteva țări europene, dar și în Statele Unite, Canada, Australia și Japonia. La Timișoara se vor aprinde candele la biserica ortodoxă din zona Brașcovici (strada Bârzava nr. 4) și vor fi lăsate să ardă 60 de minute. Cum ora la care se desfășoară acțiunea este unică, diferența de fus orar va face ca valul luminos să străbată tot globul. în România, evenimentul inițiat de Bianca Brad, fondatoarea EMM A., a ajuns la cea de-a șasea ediție și mobilizează deopotrivă voluntari din cadrul organizației și oameni au suferit astfel de tragedii. "Dorința noastră este, ca prin acest eveniment de comemorare, să determinam creșterea solidarității umane și să sensibilizăm societatea vizavi de astfel de drame, oferind o alinare părinților îndoliați, dar și să atragem atenția asupra ratei ridicate a mortalității infantile din România" , afirmă Bianca Brad. Cei care nu au posibilitatea de a participa direct la întrunirile înscrise în "Valul de lumină" sunt încurajați să aprindă o lumânare în casele proprii sau în alte locuri unde se vor afla mâine, să fotografieze candelele și să expedieze pozele pe adresa contacte ® organizatia emma.ro, pentru a arăta, printr-un gest simplu, că le pasă de semenii lor care se confruntă cu suferința pierderii copiilor. (C.D.T.) Concert la Peștera Românești Dacă e octombrie, e concert la Peștera Românești. Cel puțin așa am fost obișnuiți din 1984 încoace, iar această a 31-a ediție se înscrie într-o tradiție care a făcut deja carieră internațională. Organizatori sunt, și de această dată, Fundația Culturală Academică Timișoara, Consiliul Județean Timiș și asociația "Speotimiș", în parteneriat cu municipalitatea timișoreană și administrația locală din comuna Tomești; în acest an, concertul este programat duminică, 25 octombrie, de la ora 13. Protagoniștii concertului vor fi membrii orchestrei simfonice a Filarmonicii "Banatul", sub bagheta maestrului Mihnea Ignat (Spania), precum și soliștii Lucian Petrila (vioară) și Lucian Onița (bariton). Concertul, al cărui repertoriu va include lucrări de W. A. Mozart, E. Grieg, W. Monti, G. Dinicu, J. Strauss și L. Anderson, va fi "acompaniat" de o orgă de lumini-laser și de o proiecție de imagini speologice adunate în cadrul proiectului "Să iubim natura!". Intrarea este liberă. (L.N.) miercuri 14 octombrie 2015 "Te abonezi și câștigi!" Săptămâna și televizorul A doua extragere din luna octombrie 2015, pentru concursul "Săptămâna și televizorul", a avut loc ieri, la sediul redacției, și a desemnat-o câștigătoare a campaniei promoționale "Te abonezi și câștigi" pe Eleonora Nistoran, cu domiciliul în municipiul Timișoara, str. Cezar Bolliac nr. 17. Pentru a intra în posesia televizorului, câștigătoarea este invitată să se prezinte la redacție luni, la ora 10. Ridicarea premiului se face personal, pe baza cărții de identitate. Atenție, premiul se poate ridica doar în termen de zece de zile de la data apariției acestui anunț! Rugăm participanții la concurs să-și scrie complet și citeț numele și adresa pe plic și să menționeze în exteriorul acestuia lunile pentru care este valabil abonamentul. Următoarea extragere va avea loc în 20 octombrie, la ora 13. (L.N.) Scurtmetrajele fac paradă la Timișoara Ajuns la cea de-a șaptea ediție, festivalul internațional de scurtmetraje "Timishort" va debuta mâine, la ora 19, printr-o proiecție de gală organizată la Cinematograful Timiș, cu filmul documentar "OFF Ways" al regizorului german Uli Schueppel. Proiecția va fi urmată de concertul "Perseverantia", susținut de la ora 22, la clubul "Ambasada", de muzicienii Danielle de Picciotto și Alexander Hacke, care-și vor prezenta cu acest prilej cel mai nou album, intitulat "Tacoma". Ediția 2015 a festivalului "Timishort", care este organizată, ca de obicei, de Asociația Română a Filmului Independent și Centrul Național al Cinematografiei, în parteneriat cu Centrul Cultural German Timișoara, Institutul Cultural Polonez și municipalitatea timișoreană, va aduce în fața iubitorilor celei de-a șaptea arte, în prezentări găzduite timp de trei zile de Cinema "Timiș", clubul "Ambasada" și Sala 2 a Teatrului Național "Mihai Eminescu", peste 120 de scurtmetraje grupate în nouă secțiuni diferite, oportunitatea unor dialoguri cu regizorii invitați (printre care se numără Octav Chelaru, Laura Musat, Andreea Bortun și Mihai Surdea), precum și două demonstrații de sunet și imagine. (L.N.) Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iași din pagina 1. Se spune că, pe când Parascheva avea zece ani, "fiind într-o biserică a Precistei", a auzit citindu-se, la Sfânta Liturghie, cuvântul Evangheliei: "Oricine voiește să vină după Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea sa și să-Mi urmeze Mie" (Marcu 8, 34). Chemarea Mântuitorului a sădit în inima ei dorul de desăvârșire, iar copila și-a dăruit toate hainele săracilor. Moștenind o mare avere de la părinți, tânăra de mai târziu a repetat gestul, lăsând unor oameni sărmani partea ce i se cuvenea din moștenire, înainte de a se retrage "în adâncul pustiei". Urmând sfaturile unor monahi din Constantinopol, a părăsit capitala, îndreptându-se spre ținutul Pontului. Vreme de cinci ani a rămas la Mănăstirea Maicii Domnului din Heracleea, iar de acolo a plecat spre Țara Sfântă. După ce a văzut Ierusalimul, s-a așezat întro mănăstire de călugărițe în pustiul Iordanului. într-o noapte, pe când avea 25 de ani, un înger i-a spus, în vis, să se reîntoarcă pe meleagurile natale. Ajunsă la Epivata, în localitatea în care văzuse lumina zilei, ea a plecat la Domnul împăcată cu sine, la sfârșitul unei vieți scurte și înduhovnicite. A fost îngropată ca o străină, fără să se știe cine era.. Dar Dumnezeu, voind să o proslăvească, a descoperit-o lumii în chip minunat. Se povestește că un marinar a murit pe o corabie și trupul i-a fost aruncat în mare. Valurile l-au adus la țărm, iar un sihastru care trăia acolo a mgat niște credincioși să-l îngroape după rânduiala creștinească. Săpând o groapă, oamenii "aflară trupul Prea Cuvioasei Parascheva neputred și plin de mireasmă". Cu toate acestea, au pus alături de ea și corpul corăbierului, cel rău mirositor. Două vise cu semne dumnezeiești au făcut ca trupul Cuvioasei să fie luat din mormânt și așezat la loc de cinste în Biserica "Sfinții Apostoli" din Epivata. Pe pământ românesc au fost aduse în 1641 și au fost așezate în biserica Mănăstirii Trei Ierarhi, unde au rămas până în 1884, când au început lucrările de restaurare a lăcașului. Mutate provizoriu în paraclisul mănăstirii, în seara zilei de 26 decembrie 1888, ele au rămas neatinse în urma unui incendiu, iar mai apoi au fost strămutate în noua Catedrală Mitropolitană din Iași, unde se găsesc și astăzi, în popor se spune că Sfânta Parascheva se roagă lui Dumnezeu pentru femeile însărcinate. Odinioară, femeile care urmau să dea viață unui prunc aveau grijă ca, de ziua Cuvioasei, să împartă bucate unor copii sărmani, pentru ca nașterea să le fie ușoară și fără suferință. Grabnic ajutătoare este Sfânta și pentru aceia care se roagă sa primească sume mici de bani, pentru cele de trebuință. în ziua praznicului, bătrânii făceau previziuni meteorologice, în funcție de starea vremii din 14 octombrie, dar și ținând cont de somnul oilor. Se credea că, dacă mioarele dorm înghesuite și strânse laolaltă în această zi, iarna care va veni va fi una lungă, grea și friguroasă. Dacă, în schimb, oițele dorm risipite, e semn că anotimpul rece se va arăta blând și domol. Se mai povestește că în apropierea sărbătorii, Sfânta Parascheva se arată în visele multora, uneori pentru alinarea celor bolnavi sau în suferințe sufletești, alteori pentru a-i dojeni pe cei care fac rău. (C.D.T.)