Renaşterea Bănăţeană, august 2016 (Anul 28, nr. 8070-8095)

2016-08-01 / nr. 8070

□BĂNĂȚEANĂ \Director onorific prof, dr. Josif Constantin Drágán Nr. 8070 - luni, 1 august 2016-16 pagini - 2 lei Postul Adormirii Maicii Domnului Astăzi este prima zi din postul de două săptămâni ce precede praznicul Adormirii Maicii Domnului, numit în popor și Sfânta Marie Mare, respectat atât de credincioșii ortodocși, cât și de romano și greco-catolici. Sărbătoarea bisericească din 15 august este cea mai veche dintre cele închinate Sfintei Fecioare, însă primele mărturii despre existența ei datează de-abia din veacul al V-lea, când cultul Preacuratei începe să se dezvolte foarte mult, mai ales după Sinodul al IV-lea Ecumenic, care a hotărât că Maica Domnului este Născătoare de Dumnezeu. Perioada de post care precede praznicul face deopotrivă trimitere la virtuțile alese ale Fecioarei Maria, dar și la postul pe care ea însăși l-a ținut înainte de a se săvârși din viață. Continuare în pagina 2 Timișorenii au crescut în înălțime și în greutate în ultima sută de ani . Conform unui studiu recent, principala cauză a acestui fenomen este legată de sistemul de nutriție al populației ▼ Alimentația tinerilor care au în prezent 20 de ani a fost superioară din punct de vedere cantitativ. Din păcate, incidența obezității și a diabetului zaharat cresc de la an la an, ceea ce pune sub semnul întrebării calitatea alimentației Vești bune pentru medici Medicii nu vor mai fi obligați, de la 1 august, să efectueze gărzi suplimentare. Ei pot alege să facă acest lucru în baza unui contract semnat cu spitalul în care lucrează. Potrivit Ministerului Sănătății, ca factor decident, aceasta este o măsură care vine să îndrepte un abuz la care au fost supuși medicii timp de decenii. Astfel, contractul individual de muncă cu timpi parțiali, care va reglementa efectuarea gărzilor suplimentare, reprezintă o bază legală ce conferă medicilor drepturile prevăzute de Codul Muncii. Ca atare, începând de luni, gărzile suplimentare vor fi recunoscute ca timp de muncă prestată și vor fi luate în considerare atât la vechimea în muncă, cât și la vechimea în specialitate. Gărzile suplimentare vor fi plătite cu sporuri între 25 și 75 la sută pentru o gardă în timpul săptămânii, respectiv între 50 și 100 la sută în weekend, urmând ca modul de determinare a procentului acordat să fie reglementat printr-un ordin al ministrului sănătății. De asemenea, medicii care nu au contract de muncă cu normă întreagă, ci efectuează numai gărzi, vor avea dreptul la concediu de odihnă proporțional cu timpul muncii. Continuarr în pagina 1 Telefonul cititorului Titlurile zilei Soarele răsare la 6,18 și apune la 21,03 "Aici sunt banii dumneavoastră!"... în urmă cu câteva luni, vă arătam, cu cifre concrete, cum administrația comunei Giroc bate la fundul gol municipalitățile din Timișoara și București la una dintre rubricile capitolului "Cheltuieli" din raportul de execuție bugetară și anume rubrica "alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare". Cifrele respective demonstrau cum, pe nișa cu pricina, primăria Giroc "reușește" să cheltuiască mai mulți bani decât administrația Timișoarei sau, incredibil, a Bucureștiului! Continuare în nașină 2 i c