Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2016 (Anul 28, nr. 8096-8121)

2016-09-15 / nr. 8108

2 Renașterea bănățeană Actualitate Paradisul terestru, la dispoziția bănățenilor Și dacă tot a venit toamna și e vremea să ne acoperim inima cu ceva, vorba poetului, ce-ar putea fi mai potrivit decât o evadare întrun paradis așternut la picioarele noastre de grația divină, într-un moment de deplină încântare? Un colț de rai din care, dacă s-ar fi aflat, Adam ar fi făcut tot posibilul să nu fie alungat, farmecele Evei făcând cu greu față frumuseții care se revarsă de jur împrejur? Căci cei care au privilegiul de a ajunge la Plitvice, parcul natural despre care croații spun că este una dintre minunile pentru care nu vor putea niciodată mulțumi îndeajuns că le-a fost hărăzită, chiar asta spun, din prima clipă în care dau cu ochii de ceea ce le venea cu greu să creadă că există cu adevărat ascultând descrierile celor care au ajuns acolo înaintea lor: "Da, așa arată paradisul!". Liniștea lacurilor turcoaz-azurii, prin cristalinul cărora peștii se apropie și te privesc îndeaproape parcă sălbatice plutind semne printre ei și venind înspre tine parcă pentru a te conduce prin labirintul fermecat, ba chiar urcând pe mal pentru a-i bucura pe copiii din mâna cărora se lasă hrănite, sorbindu-le bucuria din ochi, tumultul cascadelor ce se revarsă de jur împrejur, toate creează senzația unui parcurs imaginar, ireal, să te trezești prea curând. Totul e însă cât se poate de real, toate pot fi văzute și, bineînțeles, fotografiate, un "selfie" la Plitvice trimițând Photoshop-ul în șomaj), timișenii, bănățenii, locuitorii din vestul țării având oportunitatea de a ajunge în acest colț de paradis prin intermediul agenției timișorene de turism Ultramarin (www.ultramarintm.ro), care a înscris această fascinantă destinație printre cele ale minivacanțelor de toamnă. Detalii despre cum se poate păși în paradisul natural de la Plitvice pot fi obținute la sediul agenției, situate în centrul Timișoarei, vizavi de fostul sediu al agenției CFR (în dreptul Fântânii cu pești) sau la tel. 0256/499.706. Iar cei ajunși aici își vor aminti, cu siguranță, stihurile poetului citat la început: "Și-atunci mă apropii de pietre și taci Iau cuvintele și lenec în mare". Căci Adriatica e la doi pași... (S.F.) joi, 15 septembrie 2016 Pietonala Mărășești a devenit... multicolor. Au colorat, de mai multe ori, cerul de deasupra Străzii Alba Iulia, căreia i-au creat un acoperiș din umbrele deschise, în nuanțe vii. Acum, ca să învioreze orașul și să-i îndemne pe trecători să arunce privirea către creațiile participanților la Fisari, festivalul de street art, au înlocuit griul Străzii Mărășești cu un "covor" spectaculos, vopsind asfaltul în tonuri de membrii Asociației și verde Este vorba despre Noi Re-Creăm din Timișoara, care împreună cu pictorița Corina Nanu (foto), au schimbat aspectul pietonalei de lângă teatru, pentru a o oferi artiștilor care doresc să-și demonstreze talentul, dar și să învioreze atmosfera din urbe, părăsind turnul de fildeș al creatorului de frumos și coborând în mijlocul mulțimii. "Strada Mărășești se transformă pentru două luni în scenă și spațiu unic în care oameni remarcabili vor lumina orașul prin talentul lor. Dansul, muzica, pictura vor ieși în stradă pentru a aduce culoare și viață în sufletele timișorenilor", afirmă reprezentanții asociației, invitându-i pe aceia care vor să se alăture proiectului să populeze scena multicoloră cu energie creativă. Astăzi, la ora 19, pe "covorul" de lângă Teatrul Național, este programat un prim moment artistic, parte din Filari, festivalul ce susține programul "Timișoara - Capitala Tineretului din România. Un finalist al unui concurs național de talente va susține un minirecital muzical, întru delectarea trecătorilor. (C.D.T.) Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș Urmare din pagina l La 82 de ani, a fost ales mitropolit al Banatului, pe care l-a păstorit timp de trei ani. Simțindu-se chemat de Dumnezeu la cele cerești, ierarhul s-a retras la Mănăstirea Partoș și, în anul 1656, și și-a dat sufletul în mâinile Domnului, la vârsta de 88 de ani. Biserica Ortodoxă Română l-a canonizat la 7 octombrie 1956, iar praznicul dedicat lui a fost fixat în calendar pentru ziua de 15 septembrie. în 20 iunie 1992. Sfântul Câteva mii de pelerini din Timiș, dar și din județele învecinate s-au adunat încă de aseară la Catedrala Mitropolitană a Timișoarei, pentru a cinsti cum se cuvine ziua înălțării Sfintei Cruci, dar mai cu seamă pentru a participa, la lăsarea întunericului, la procesiunea cu moaștele Sfântului Iosif cel Nou de la Partoș, în ajunul sărbătorii închinate ocrotitorului Banatului, care dă și cel de-al doilea hram al celui mai însemnat lăcaș de cult ortodox din orașul de pe Bega. După Vecernia cu litie, preoții au scos din biserică racla ce adăpostește relicvele parcurs simbolic, însoțiți de alaiul credincioșilor, drumul pe care l-au bătut, în 1653, pașii Sfântului Iosif cel Nou, care a părăsit cetatea Timișoarei pentru a se retrage la mănăstirea de la Partoș. Ei au făcut apoi cale întoarsă spre Catedrala Mitropolitană, ale cărei porți au rămas deschise toată noaptea pentru enoriașii veniți să aducă închinăciune părintelui duhovnicesc al tuturor bănățenilor. Minunile săvârșite de Sfântul Iosif Manu și minunate sunt faptele atribuite Sfântului Iosif, încă de pe când era egumen la Mănăstirea Cutlumuș din Muntele Athos. Se povestește că, venind de la Constantinopol, ierarhul trebuia să treacă Dunărea pe un pod plutitor, dar caii de la trăsură s-au speriat și n-au mai vrut să înainteze. Toate încercările vizitiului și ale oamenilor dimprejur de a-i determina să se urce pe pod au rămas fără sorți de izbândă, până când Sfântul Iosif, deranjat de strigătele furioase ale oamenilor, a coborât și a grăit câteva cuvinte blânde către cai, care au devenit supuși ca niște miei și au urcat singuri pe pod, unde au stat nemișcați până au trecut Dunărea. Văzând că și necuvântătoarele îl ascultă pe ierarh, toți cei de față s-au minunat și s-au închinat. Nu departe de orașul Vârșeț, sfântul a fost oprit la vreme de noapte și furtună de un agă turc însoțit de ceata de ostași. Nevasta agăi, care era creștină și se chinuia de trei zile să nască, fusese vestită în vis că numai vlădica Iosif ar putea să o tămăduiască. Astfel, ea îl trimise pe bărbatul ei ca să-l înâlnească pe ierarhul făcător de minuni în locul unde i se arătase în vis și să-l aducă la ea. Fără a se teme, Sfântul Iosif a încuviințat să se întoarcă din drum a trecut pe lângă casa acestuia soția demnitarului turc a dat naștere unui fiu. După câteva decenii, acest băiat, botezat ortodox, s-a călugărit și a ajuns chiar episcop al Caransebeșului și Vârșețului, fiind un apărător de seamă al drept-credincioșilor creștini în vremuri foarte grele pentru credința strămoșească. Alte miracole atribuite Sfântului Iosif cel Nou de la Partoș au fost săvârșite chiar la Timișoara. Unul se referă la tămăduirea instantanee a argintarului Iovan Capra, olog de 20 de ani, iar un al doilea la chemarea ploii și la stârpirea unui incendiu devastator, într-o zi de sărbătoare, de praznicul Sfinților Apostoli Petru și Pavel, ierarhul săvârșea Sfânta Liturghie ce marca hramul unei vechi biserici de lemn din cetate. Tocmai atunci, un foc mare a izbucnit în partea de apus a Timișoarei, iar vântul puternic a făcut ca pârjolul orașul, ucigând oameni și mistuind case. Văzând toate acestea, Sfântul Iosif cel Nou a ieșit cu Sfintele Taine în fața bisericii, a căzut cu fața la pământ și s-a rugat fierbinte lui Dumnezeu să scape cetatea de prăpăd. Miracolul nu a întârziat să se arate, căci nori negri au împânzit îndată cerul, repezind ploaie îmbelșugată asupra orașului și stingând cu totul flăcările nimicitoare. Cu lacrimi în ochi a mulțumit sfântul Tatălui Ceresc pentru mila Sa cea mare, înainte de a se retrage în chilia sa, de unde n-a mai ieșit vreme de trei zile. Se povestește că, atunci când s-a arătat din nou în lume, ierarhul avea semnul crucii, ca ars cu fierul roșu, pe dosul palmei stângi. Acolo avea să-i rămână până la moarte simbolul sfânt, întru aducerea aminte a dumnezeieștii milostiviri care a scăpat Timișoara de urgia focului. DODRINA DIANA TOMOV Sfântului Iosif cel Nou în întreaga Românie, întindă cu