Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2016 (Anul 28, nr. 8122-8147)

2016-10-14 / nr. 8133

2 Renașterea bănățeană Actualitate Distracție medievală la... 300 de ani de lumină Cele trei veacuri scurse de la momentul în care Prințul Eugeniu de Savoya a eliberat cetatea Timișoarei după 164 de ani de dominație otomană le prilejuiesc locuitorilor de astăzi ai orașului de pe Bega o adevărată călătorie în timp, prin intermediul mai multor manifestări culturale cu parfum medieval, reunite sub titlul Timișoara, 300 de ani de lumină. Astăzi, la ora 17, în Piața Unirii vor putea fi admirate, în cadrul expoziției "Medievalum", arme și veșminte cavalerești, instrumente muzicale de epocă, dar și dispozitive de tortură utilizate cu sute de ani în urmă. La ora 18, va fi vremea pentru un spectacol de teatru, muzică medievală și dansuri, iar la ora 19 este programat concertul trupei Peregrinii. Mâine, la ora 20, în Piața Libertății, Filarmonica de Stat Banatul va susține un concert extraordinar intitulat "Timișoara, 300 de ani de lumină" organizat în colaborare cu primăria municipiului, Asociația "Eugeniu de Savoya" și Consiliul Județean Timiș. Duminică, în Piața Libertății, la ora 11, doritorii vor putea urmări o paradă a costumelor medievale și demonstrații de luptă specifice secolului al XVIII-a. în aceeași zi, la 19, în Piața Unirii, publicul se va bucura de un concert cu Lupus Dacus. Marți, 18 octombrie, pe casa în care a locuit Prințul Eugeniu de Savoya, de pe strada cu același nume (nr. 24) la ora 17 se vor dezveli două plăcuțe memoriale. Imobilul este situat chiar pe locul fostei "Porți Forforoza" prin care au intrat în Cetate trupele austriece conduse de nobilul de Savoya. în urma sistematizării din 1817, poarta a fost dărâmată, iar din cărămizile acesteia s-a construit o clădire cu două etaje, pe al cărei frontispiciu se poate observa și astăzi imaginea "Forforozei". DODRINA D. TOMOV Sfânta Cuvioasă Parascheva Părinții ei, oameni de neam bun și credincioși, au crescut-o în frica de Dumnezeu, îndemnând-o spre deprinderea faptelor bune, dar mai ales a postului, rugăciunii și milosteniei . Unul dintre frații ei s-a călugărit sub numele de Eftimie și a fost mai apoi ales episcop în localitatea Maciiie. Se spune că, pe când Parascheva avea zece ani, "fiind într-o biserică a Precistei", a auzit citinduse, la Sfânta Liturghie, cuvântul Evangheliei: "Oricine voiește să vină după Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea sa și să-Mi urmeze Mie" (Marcu 8,34). Chemarea Mântuitorului a sădit în inima copilei dorul de desăvârșire, iar aceasta șia dăruit toate hainele săracilor. Moștenind o mare avere de la părinți, tânăra de mai târziu a repetat gestul, lăsând unor oameni sărmani partea ce i se cuvenea din moștenire, înainte de a se retrage "în adâncul pustiei". Urmând sfaturile unor monahi din Constantinopol, Parascheva a părăsit capitala, îndreptându-se spre ținutul Pontului. Cinci ani a stat la Mănăstirea Maicii Domnului din Heracleea, iar de acolo a plecat spre țara Sfântă. După ce a văzut Ierusalimul, s-a așezat într-o mănăstire de călugărițe în pustiul Iordanului. într-o noapte, pe când avea 25 de ani, un înger i-a poruncit, în vis, să se reîntoarcă pe meleagurile natale. Ajunsă la Epivata, în localitatea în care văzuse lumina zilei, ea a trecut la cele veșnice cu sufletul împăcat, după o viață scurtă, dar întru totul înduhovnicită. A fost îngropată ca o străină, fără să se știe cine era, însă Dumnezeu, voind ca despre ea și virtuțile ei să se vorbească multă vreme deatunci înainte, a descoperit-o lumii în chip minunat. Se povestește că un marinar a murit pe o corabie și trupul i-a fost aruncat în mare. Valurile l-au adus la țărm, iar un sihastru care trăia acolo a rugat niște credincioși să-l înmormânteze după rânduiala creștinească. Săpând o groapă, oamenii "aflară trupul Prea Cuvioasei Parascheva neputred și plin de mireasmă". Cu toate acestea, au pus alături de ea și corpul corăbierului, cel rău mirositor. Două vise cu semne dumnezeiești au făcut ca trupul Cuvioasei să fie luat din mormânt și așezat la loc de cinste în Biserica "Sfinții Apostoli" din Epivata. Pe pământ românesc au fost aduse în 1641 și au fost așezate în biserica Mănăstirii Trei Ierarhi, unde au rămas până în 1884, când au început lucrările de restaurare a lăcașului. Mutate provizoriu în paraclisul mănăstirii, ele au rămas neatinse în seara zilei de 26 decembrie 1888, când locul a fost pârjolit de un incendiu, iar mai apoi strămutate în noua Catedrală Mitropolitană din Iași, unde se găsesc și astăzi. Obiceiuri și tradiții din bătrâni . Bătrânii noștri spuneau că Sfânta Parascheva se roagă lui Dumnezeu pentru viitoarele mame. Odinioară, femeile care urmau să dea viață unui prunc aveau grijă ca, de ziua Cuvioasei, să împartă bucate unor copii sărmani, pentru ca nașterea să le fie ușoară și fară suferință. Grabnic ajutătoare este Sfânta și pentru aceia care se roagă să primească sume mici de bani, pentru cele de trebuință. în ziua praznicului, bătrânii făceau previziuni meteorologice, în funcție de starea vremii din 14 octombrie, dar și ținând cont de somnul oilor. Se credea că, dacă mioarele dorm înghesuite și strânse laolaltă în această zi, iarna care va veni va fi una lungă, grea și friguroasă. Dacă, în schimb, oițele dorm risipite, e semn că anotimpul rece se va arăta blând și domol; în preajma praznicului, de-a lungul vremii, mulți credincioși au văzut-o în vis pe Sfânta Cuvioasă Parascheva. Se zice că ea le apare astfel acelora care suferă de slăbiciuni ale sufletului sau trupului, spre tămăduire, dar și oamenilor care au greșit față de Cel de Sus, care-și primesc cuvenita dojană. CODRINA DIANA TOMOV vineri 14 octombrie 2016 Prezență selectă la parada automobilelor de epocă "Retroparada de toamnă" va aduce zeci de mașini de epocă, în Piața Victoriei din Timișoara, pe platoul din fața Operei, sâmbătă, cu începere de la ora 10,30. La evenimentul din acest an și-au anunțat prezența 20 de echipaje din Serbia și unul din Croația, care vor veni cu mașini și motociclete fabricate între anii 1938 și 1986. Colecționari din Lugoj, Moșnița Nouă, Dumbrăvița și Giroc vor expune 15 autoturisme românești și străine, fabricate între anii 1938 și 1985. De asemenea, din Lipova (județul Arad) va fi prezentat un Ford model A, din 1928 (cel mai vechi autoturism înscris la paradă, de când se organizează acest eveniment în Timișoara). Totodată, județul Caraș- Severin va fi prezent cu două mașini, una din Reșița și cealaltă, din Bocșa; între orele 13-13,30 vehiculele istorice vor pleca în coloană pentru o defilare pe principalele artere ale orașului. (A.T.) 1 Anunț Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Timiș (AJPIS) organizează concurs pentru ocuparea unei funcții publice de execuție inspector superior. Concursul se organizează la sediul AJPIS din Timișoara, în data de 14.11.2016 ora 10:00, proba scrisă. Dosarele de participare la concurs se pot depune până la data de 03.11.2016. Relații suplimentare se pot obține la tel. 0772233854 și pe site-ul instituției http:// timis.mmanpis.ro. (2085)