Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2017 (Anul 29, nr. 8196-8214)

2017-01-14 / nr. 8206

2 Renașterea bănățeană Actualitate Un film cutremurător, regizat de un... preot Luni, la ora 19,30, la Cinema Timiș îi puteți întâlni pe actorii Ovidiu Crișan și Teo Sandu, protagoniști ai lungmetrajului "Dimineața care nu se va sfârși", scris și regizat de preotul Ciprian Mega, care va fi, de asemenea, prezent la această proiecție-premieră. Povestea acestei pelicule s-a născut, după cum afirmă autorul, dintr-o mare durere, aceea a duhovnicului care ascultă suferințele altora. La prima spovedanie la care a asistat, preotul-cineast a aflat o istorie de viață similară cu cea a eroinei din film, o româncă fugită dintr-o familie dezorganizată, ajunsă să se prostitueze în Cipru. Au urmat la scaunul spovedaniei nu mai puțin de două sute de mărturisiri de aceeași factură, tot atâtea acte într-o dramă socială a cărei amplitudine nu ne-o imaginăm, despre care nimeni nu vorbește, mușamalizată de ambasadă, de presă și de justiție. Eva, eroina filmului, este una din tinerele ajunse în Cipru prin firme de recrutare fantomă, obligată să practice cea mai veche meserie din lume, prizonieră a unei industrii ilegale dezvoltate cu complicitatea tacită a autorităților. Violată de tatăl vitreg în România, ea emigrează pentru a ajunge victimă a traficului de carne vie, apoi devine mamă în urma unei căsătorii forțate care o eliberează, totuși, din sclavia sexuală. Rămasă singură după moartea soțului narcoman, Eva revine la fatidica profesie ca să-și întrețină copilul. Află că are SIDA, dar nu găsește puterea s-o rupă cu trecutul. Banii câștigați îi trimite în țară mamei sale, care îi crește fetița, singura ființă pe care protagonista poveștii o iubește. Abia când se simte la capătul puterilor, tânăra apelează la parohia ortodoxă românească pentru a cere sprijin moral, cu toate că nu crede în Dumnezeu. Momentul crucial al întâlnirii cu preotul îi va schimba destinul: nu pe cel exterior, deja pecetluit, ci pe cel interior: în urma discuțiilor cu părintele, Eva "îl iartă" pe Dumnezeu, învinovățit până atunci pentru toate nenorocirile ei, și își găsește drumul către iertarea divină, pe care abia acum îndrăznește să spere că o va putea primi. Pe patul de spital, muribundă, abandonată de falșii ei prieteni și vegheată doar de preotul român, Eva are în sfârșit curajul să-și încredințeze sufletul lui Dumnezeu, după ce mai întâi imaginează un ceas cu Cel pe care-L considerase dispărut din viața ei. Dramaturgia viguroasă și realismul acut salvează filmul de patetism, păstrându-i însă căldura, emoția și omenia, capabile să cucerească și publicul și critica. Din distribuția peliculei fac parte Ela Ionescu, Valeriu Andriuță și Valer Delakeza. CODRINA DIANA TOMOV Când urmele unui alchimist transilvan duc la... Shakespeare Cum ați reacționa dacă ați afla că una dintre cele mai faimoase capodopere ale literaturii universale, "Romeo și Julieta", are origini... românești? Cum ar fi dacă v-ar spune cineva că un băimărean misterios, trăitor pe la 1600, are o legătură cu piesele atribuite Marelui Wiu? Dacă aceste ipoteze vi se par interesante, merită să vă aflați marți, la ora 17, la Casa "Adam Müller-Guttenbrunn", la lansarea cărții "în umbra lui Shakespeare", semnată de Walter Aberhart (foto), care va vorbi despre felul spectaculos, presărat cu stranii coincidențe, în care s-a născut uluitorul roman istoric țesut în jurul lui Johannes Banfi Huniades. Cu câțiva ani în urmă, autorul cărții s-a întâlnit, în vreme ce lucra la monografia Băiuțului, locul natal al mamei sale, cu Willy, un român get-beget, botezat astfel după... Shakespeare. De la aceasta a aflat Aberhart, mai multe detalii despre moneda proprie satului, care circula pe la 1.600. Mergând pe urmele ei, el avea să ajungă la un argintar din Baia Mare, care a plecat acum mai bine de patru veacuri la Londra, unde a devenit profesor la Colegiul Gresham. Munca de căutare a lui Johannes Banfi Huniades l-a purtat prin Centrul vechi al Băii Mari, pe la Curtea Regală a Cehiei, pe la universitățile de renume ale Angliei, prin Germania și la final pe la minele din Carpați, adăpost tainic al pietrei filosofale și al secretului nemuririi, scriitorul urmând să dea de urma lui Shakespeare. Scrierile despre argintarul băimărean vorbeau despre el ca despre un om de știință, inventatorul care a creat dinții artificiali, adezivul, lipiciul, un tip de vopsele pentru pictură, sticla colorată, termometrul cu alcool, un procedeu de distilare. El căuta, de fapt, piatra filosofală, elixirul tinereții, iar descoperirile sale nu se termină aici... Când toate datele strânse conturau o carte științifică, trimițând bibliografic spre surse certe și documente palpabile, o nouă informație avea să-l plaseze pe Banfi Huniades în umbra lui Shakespeare, fapt ce explică asemănările unora dintre piesele acestuia cu anumite legende din Transilvania. Povestea din spatele poveștii, dar și cea ascunsă între coperțile romanului lui Walter Aberhart se vor dezvălui la Casa "Adam Müller- Guttenbrunn". Cartea va fi prezentată de Robert Șerban, de profesorul Vasile Leschian și de autorul însuși. CODRINA DIANA TOMOV sâmbătă 14 ianuarie 201 Un weekend teatral de neratat Weekend-ul cultural se arată deosebit de ofertant pentru timișore, care iubesc lumea scenei și ale sale întâmplări mirabile. în această seara ora 19, la Teatrul Maghiar, Lőrincz Rita și Molos András Csabar fi "Frați de cruce" într-un spectacol care "vorbește despre dragostea ce se luptă să răzbească în încleștarea cu povara istoriei. O poveste cu fantom și multă iubire, desfășurată într-o mansardă a unei case vechi din Bucureș , piesă scrisă și regizată în premieră absolută de Liviu Lucaci, accesibii publicului nevorbitor de maghiară. Mâine, de la ora 19,30, la Teatr German se joacă "Pescărușul" lui Cehov, în regia lui Yuri Kordonsky cu scenografia lui Dragoș Buhagiar, un spectacol neapărat de (re)văzi rar, dar bine interpretat și supratitrat în limba română. "Un subiect pent o scurtă povestire. Pe malul unui lac trăiește de mică o copilă i dumneavoastră; ea iubește lacul ca un pescăruș și trăiește liberă și ferici ca un pescăruș. Un bărbat trece din întâmplare pe acolo, o vede și ucide din pură plictiseală, ca pe acest pescăruș". La Teatrul Național, e vremea pentru Eminescu, respectiv pentr spectacolul "Eminul meu iubit", programat pentru mâine, ora 19,la Stud Uțu Strugari. Regia și scenariul sunt semnate de Sabin Popescu, iar text este al scrisorilor dintre marele poet și Veronica Micle. In aceeași zi, la aceeași oră, însă în sala mare, are loc o reprezentație cu "Nopți albe după Dostoievski, în regia lui Stefano de Luca. CODRINA DIANA TOMO Pericolele ascunse ale băuturilor energizante Asociația pentru Protecția Consumatorului (APC) atrage atenția asupra conținutului dăunător asupra sănătății pe care îl au energizantele. "Băuturile energizante cu zahăr sau îndulcitori, sunt realizate dintr-un amestec de apă, dioxid de carbon, arome artificiale și aditivi alimentari. Aceste produse sunt lipsite de nutrienți, generează impresii olfactive artificiale și nu au valoare biologică, în baza studiilor realizate în cadrul unor universități și instituții medicale de prestigiu, experții în nutriție și medicii atrag atenția asupra afecțiunilor medicale generate de consumul pe termen mediu al unor astfel de produse. Din păcate, acestea, din cauza atractivității ambalajului și a accesibilității date de preț, sunt achiziționate de către tineri, care, nefiind informați cu privire la asocierea acestor băuturi cu alcoolul, riscă săși pună viața în pericol", susține președintele asociației, Costel Stanciu. Potrivit APC, băuturile energizante conțin zahăr în cantitate mare, cafeină și taurină, dar și mulți stabilizatori și coloranți. Potrivit specialiștilor, cafeina stimulează sistemul nervos central. O doză de 250 de mililitri conține în medie aproximativ 80 de miligrame, respectiv de patru ori mai mult decât o cola la doză și de două ori mai mult decât un espresso. Taurina este un aminoacid produs de organismul uman sau animal, care se găsește în bilă, plimâni și mușchi. Taurina care se găsește în băuturile energizante est produsă sintetic și, teoretic, cantitate consumată într-un energizant nu poate afecta sănătatea. Aminoacizi are rol de neurotransmițător, dar e efect mai mult sedativ decât stimulant. Zahărul este conținut din beliu în energizante, în medie aproximati 27 de grame. Această cantitate d zahăr încetinește evacuarea gastric și produce deshidratarea, susțin specialiștii; în plus, excesul de energizante sau consumul pe termen Iun pot duce la obezitate, boli de mimificat și atacuri de panică. Acest produse sunt absolut interzise copiilor, persoanelor cu diabet zahara și hipertensiune arterială. (D.l.)