Revista de Chimie, ianuarie-iunie 1956 (Anul 7, nr. 1-6)

1956-01-01 / nr. 1

DIN LUCRĂRILE CONGRESULUI AL II-LEA AL P. M. R. RAPORTUL DE ACTIVITATE AL C.C. AL P.M.R. RAPORT PREZENTAT DE TOVARĂȘUL GH. GHEORGHIU-DEJ, PRIM SECRETAR AL C.C. AL P.M.R. ( Text prescurtat) ÎNFĂPTUIREA PRIMULUI PLAN CINCINAL Tovarăși. In anii care au trecut de la congresul de unificare, partidul a organizat, a însufleţit şi a condus oamenii muncii pentru înfăptuirea liniei sale generale de construire a socialismului în Republica Populară Romină. Sub conducerea partidului, poporul nostru a obţinut succese măreţe în opera de construire a bazei economice a socialismului. In perioada premergătoare naţionalizării principalelor mijloace de producţie, industria din Romînia era într-o stare de ruină şi dezorganizare, datorită politicii de retragere a capitalurilor din producţie şi de sabotaj a capitaliştilor. După naţionalizare, în perioada planurilor anuale 1949—1950, clasa muncitoare a dus o luptă încordată pentru reorganizarea industriei, pentru atingerea şi depăşirea nivelului producţiei de dinainte de război. Planurile anuale au prevăzut un ritm înalt de creştere a industriei, în special a industriei grele — începerea şi dezvoltarea transformării socialiste a agriculturii, lărgirea schimbului de mărfuri între sat şi oraş, avîntul ştiinţei şi culturii noi, ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. In ciuda greutăţilor de tot felul, oamenii muncii au urmat cu entuziasm şi încredere partidul lor, înfăptuind sarcinile importante ale primelor planuri anuale şi depăşind la sfîrşitul anului 1949 nivelul producţiei industriale dinainte de război. In octombrie şi decembrie 1950 plenarele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român au luat două hotărîri de excepţională însemnătate, aprobînd planul de zece ani de electrificare şi planul cincinal de dezvoltare a economiei naţionale 1951—1955, care au format de fapt programul economic al partidului în această perioadă. Au trecut cinci ani de la aceste date importante din istoria partidului nostru, cinci ani în care am avut de luptat cu mari greutăţi, determinate atît de condiţii obiective (lipsa unor materii prime şi materiale, slaba aprovizionare alimentară), cît şi subiective — experienţa redusă pe care o aveau cadrele noastre în privinţa construcţiei şi gospodăriei economice. A trebuit în acelaşi timp să construim, să învăţăm şi să apărăm tot ceea ce dlădeam împotriva furiei oarbe a duşmanului de clasă. Duşmanii foloseau mijloace directe de sabotaj sau de distrugere şi, în acelaşi timp, căutau să strecoare pe diferite căi veninul neîncrederii şi al îndoielii în posibilitatea realizării marilor sarcini hotărîte de partid, la înfăptuirea cărora munceau cu entuziasm oamenii muncii. Această perioadă a însemnat pentru partidul nostru şi pentru toţi oamenii muncii o călire în focul luptei de clasă împotriva a numeroşi duşmani experimentaţi şi perfizi, dar aceste greutăţi de creştere şi piedicile puse în calea construirii socialismului au fost înfrînte, datorită elanului şi abnegaţiei oamenilor muncii. O contribuţie importantă au adus inginerii, tehnicienii, intelectualitatea progresistă; cei mai mulţi dintre ei au înţeles însemnătatea patriotică a operei de reconstrucţie socialistă a economiei şi s-au alăturat maselor muncitoare în această măreaţă operă. în cursul anului 1955 o serie de ramuri importante din industrie şi-au îndeplinit înainte de termen sarcinile din planul cincinal cu privire la volumul producţiei globale pe perioada 1951—1955: industria extractivă petroliferă, a minereurilor feroase şi neferoase, industria construcţiilor de maşini, metalurgiei prelucrătoare, construcţiilor navale, chimică, electrotehnică, industria gazului metan, lemnului, atelierele C.F.R., industria lînii, conservelor de legume şi de fructe, poligrafică, sticlei şi ceramicei, materialelor refractare. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român poate să raporteze astăzi congresului că datorită muncii însufleţite a clasei muncitoare, a inginerilor şi tehnicienilor, a desfăşurării largi a întrecerii socialiste, la 10 noiembrie a fost înfăptuită sarcina planului cincinal cu privire la volumul producţiei globale industriale pe perioada 1951—1955 (aplauze puternice, prelungite). Volumul producţiei industriale în 1955 este de 2,9 ori mai mare decît în anul 1938 şi de 3,4 ori mai mare decit în 1948. Au fost create noi ramuri industriale care nu existau în Romînia veche, producţia de utilaj petrolifer, de utilaj minier, de utilaj energetic, de tractoare şi maşini agricole, producţia de camioane, sectoare noi ale industriei chimice, extracţia de minereu de uraniu şi altele. Pe baza proporţiilor fundamentale stablite de C.C al P.M.R., în anii puterii populare structura industriei s-a schimbat Radical, producţia industriei mijloacelor de producţie a crescut de cca 3,9 ori faţă de 1948, iar producţia obiectelor de consum de 2,9 ori. Putem spune astăzi că industria socialistă în Romînia este o temelie puternică a dezvoltării şi mecanizării întregii economii; ea înregistrează an de an noi succese în privinţa ridicării nivelului tehnic şi al calităţii producţiei. Faţă de prevederile planului cincinal există însă unele rămîneri în urmă la oţel, laminate, cărbuni, cocs, ciment. ANUL VII N-lui 1 IANUARIE 1956