Revista Economică, mai-decembrie 1974 (nr. 1-28)

1974-05-17 / nr. 1

(Urmare din pag. 1) schimburi de experiență revoluționară care au stîrnit un amplu ecou. De o deosebită importanță teoretică și practică sunt tezele tovarășului Nicolae Ceaușescu cu privire la problemele subdezvoltării, in diversele documente, cuprinse în aceste volume este teoretizată și puternic argumentată necesitatea obiectivă a lichidării subdezvoltării, sunt enunțate unele premise și modalități concrete de depășire a acesteia. Relevînd faptul că majoritatea populației lumii trăiește în condiții grele, în state rămase în urmă, tovarășul Nicolae Ceaușescu apreciază că atenuarea și lichidarea decalajelor este o problemă fundamentală a epocii noastre, impusă de cerințele echității și progresului economico-social general. Menținerea decalajelor exercită influențe puternice asupra crizei energetice și de materii prime care se reflectă cu putere atît în economie cît și pe planul politicii mondiale. Raportul strîns dintre economic și politic se argumentează și prin aceea că dezvoltarea economico-socială a acestor țări nu poate fi concepută fără introducerea în relațiile interstatale a unor practici echitabile, lichidarea dominației, dependenței și asupririi unor popoare de către altele, înlăturarea reglementărilor învechite din schimburile economice internaționale. Pe bună dreptate subliniază președintele României socialiste : „Calea dezvoltării economico-sociale a fiecărei națiuni presupune, în primul rînd, unirea eforturilor proprii, dezvoltarea solidarității între aceste popoare, colaborarea dintre ele și, totodată, impune ca o necesitate ca țările mai dezvoltate sa acorde un sprijin mai mare țărilor care au de făcut față unor probleme grele în dezvoltarea lor... Desigur că este necesar să se ajungă la acorduri corespunzătoare pentru a se pune capăt cursei înarmărilor, cheltuielilor uriașe de mijloace materiale in scopul distrugerii, ca aceste mijloace să fie destinate dezvoltării economico-sociale, științei, culturii, învățământului, ridicării bunăstării popoarelor" "). Tocmai în acest spirit au fost concepute și documentele adoptate consfințind relațiile bilaterale dintre România și aceste țări, întemeiate pe principiile promovate de țara noastră în relațiile internaționale. Aceste documente se înscriu în spiritul climatului de înțelegere, colaborare și cooperare economică ce trebuie creat în relațiile internaționale. Vizitele întreprinse de președintele României socialiste în unele țări latino-americane și în alte țări în curs de dezvoltare, documentele bilaterale adoptate, s-au înscris ca evenimente de seamă ale vieții internaționale, ale vieții țării noastre și a acestor țări care trăiesc procese revoluționare profunde și se află pe calea participării la activitatea politică și economică a lumii, atît prin însemnatul lor potențial, prin numărul populației cît, mai ales, prin dinamismul și aspirațiile lor revoluționare. Aceste vizite au înscris în analele vieții internaționale o importantă contribuție la întărirea solidarității popoarelor în lupta împotriva forțelor imperialismului, a unității dintre socialism și popoarele care militează pentru o dezvoltare independentă și care se pronunță intr-un fel sau altul pentru ideile socialismului, ele au dovedit că România este o țară socialistă care s-a angajat în relații economice și politice de mare amploare cu țările continentului leitino-american și au marcat solidaritatea dintre socialism și țările ce se dezvoltă pe calea independenței. La rezolvarea problemelor lumii contemporane trebuie să participe toate statele INTERDEPENDENȚA dintre comandamentele economice și politice acute ale omenirii de azi se reflectă și în conceptele teoretice conținute in cuvîntările și interviurile tovarășului Nicolae Ceaușescu, ocazionate de vizita efectuată împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu în S.U.A. Și această vizită s-a înscris în contextul politicii externe a țării noastre, militantă neobosită pentru extinderea relațiilor cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială, în spiritul coexistenței pașnice, al cerințelor destinderii și progresului general al omenirii. Puternicul ecou internațional al acestei vizite este determinat de rolul remarcabil, recunoscut în întreaga lume, pe care îl îndeplinește președintele României în acreditarea în politica internațională a unui spirit de înțelegere, raționalitate, tratative și colaborare. Aici este necesar să scoatem în evidență meritul tovarășului Nicolae Ceaușescu care, cu franchețe și forță de convingere excepțională, a afirmat și apărat ideea că problemele majore ale lumii contemporane nu pot fi soluționate exclusiv de un grup restrîns de țări. Geografia politică mondială actuală include o multitudine de state mijlocii și mici care reprezintă jumătate din populația lumii și care-și reclamă dreptul și autoritatea de a-și spune cuvîntul, de a participa la relațiile internaționale, la tratative, la rezolvarea problemelor mondiale. De aceste țări nu se poate face abstracție, ele nu mai pot fi ignorate în nici un chip. In presa mondială s-a afirmat că România a acționat ca purtătoare de cuvînt a acestei categorii de state în relațiile cu S.U.A. Contribuția personală a tovarășului Nicolae Ceaușescu la conceperea și insuflarea unui spirit nou în relațiile internaționale a fost apreciată cu prilejul acestei vizite în Statele Unite, și de președintele S.U.A. Richard Nixon care referia CEAUȘESCU ELOGII ROMÂNIEI ȘI PREȘEDINTELUI NICOLAE CEAUȘESCU IMAGINEA sub care este cunoscut Nicolae Ceaușescu în Italia, ca de altfel in toate țările occidentale — își începe Giovanni Moșca, vice-secretar al Partidului Socialist Italian, prefața la lucrarea CEAUȘESCU, elaborată de prof. Giancarlo Elia Valeri, secretar general al Institutului italian de relații internaționale, lucrare apărută recent în Italia — este aceea a unui om care a știut să lupte cu fermitate pentru independența și suveranitatea României socialiste, pentru neamestecul în afacerile interne ale altor state, pentru accentuarea destinderii internaționale, pe baza principiului că în raporturile dintre state trebuie interzisă recurgerea la forță și la amenințarea cu folosirea forței“. Prefațatorul observă, alături de dîrzenia și militarismul revoluționar al președintelui Ceaușescu, creativitatea gîndirii sale, capacitatea sa de a răsturna schemele dogmatice ale cugetării și acțiunii, perseverența în îndeplinirea obiectivului stabilit, îmbinată cu caracterul constructiv, realist al politicii sale. „Această carte — a spus prof. Giancarlo Elia Valeri, înmînînd zilele acestea primul exemplar al volumului președintelui Ceaușescu — s-a născut din admirația sinceră pe care o nutresc de mult timp față de dumneavoastră, față de eforturile dumneavoastră, înainte de toate umane dar și politice, pentru a face ca relațiile dintre popoare să progreseze în condiții de pace“. Structurată pe opt capitole — I) Ceaușescu — omul ; II) — Ideologia, partidul și statul; III) Clasa muncitoare, țărănimea, intelectualii în societatea românească ; IV) Economia românească și organizarea muncii ; V) Sindicatele și umanismul socialist ; VI) Cultura și suveranitatea poporului ; VII) Probleme internaționale ; VIII) Italia și România — lucrarea prezintă pe larg perioadele cele mai importante ale vieții și activității revoluționare ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, într-o strînsă interdependență cu secvențele cele mai semnificative ale evoluției economice, politice și sociale a României. Cartea evidențiază contribuția președintelui Nicolae Ceaușescu la elaborarea și înfăptuirea politicii partidului și statului nostru de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre. „Realitatea României — scrie prof. Giancarlo Elia Valori — oferă un exemplu viu și care își găsește expresia cea mai semnificativă în însăși persoana președintelui Ceaușescu, a acestui om care a făcut din propria sa viață, viața națiunii, care a făcut din interesele poporului propriile sale interese, gata să-i interpreteze speranțele, să-i sugereze liniile directoare fundamentale de comportare, pentru a se putea regăsi în întregime, împreună cu diversele naționalități conlocuitoare, gata să culeagă rodul eforturilor depuse, în acești 30 de ani, în edificarea propriei economii“. Autorul arată că președintele României a pus bazele unui progres efectiv, în care fiecare se va simți participant la succesele întregii comunități, în concepția președintelui Ceaușescu — se observă în carte — omul nu este conceput ca o entitate abstractă, ci ca un element vital al întregii comunități umane, omul social în sensul cel mai profund al cuvîntului. Așa cum s-a văzut din enunțarea capitolelor, o parte substanțială a lucrării este dedicată politicii promovate de România și președintele Ceaușescu pe plan internațional. De asemenea, un capitol este consacrat evoluției favorabile a raporturilor româno-italiene. Lucrarea — omagiu adus României și președintelui său — evidențiază faptul că țara noastră este un exemplu concret de ceea ce poate face o țară mică pentru a contribui la instaurarea în Europa a unui climat de încredere, de colaborare și destindere între toate popoarele. ;*•<* "■ [UNK] [UNK] ■ [UNK] '■ -a-"*,