Revista Economică, ianuarie-iunie 1977 (nr. 1-25)

1977-01-07 / nr. 1

ECONOMIE Piloni ai creșterii eficienței sporirea та [UNK]т [UNK] și пшаты urnámon шюш • în 1977, sporirea cu numai 1% a productivității muncii în industria republicană înseamnă o producție suplimentară de 6,2 miliarde lei. Prin folosirea productivă a unui metru pătrat de spațiu disponibil se pot economisi în medie cheltuieli de construcții-montaj de circa 3 000 lei sau se poate realiza suplimentar într-un an o producție de aproape 17 000 lei. • Reducerea cu 1% a volumului cheltuielilor materiale în 1977 în industrie echivalează cu economisirea cîtorva miliarde de lei. AM INTRAT intr-un nou an de muncă, al doilea din cincinalul revoluției tehnico-științifice, perioadă în care întregul nostru popor, strîns unit în jurul partidului, este ferm hotărît să muncească, în continuare, cu pasiune pentru progresul economiei naționale — baza ridicării nivelului de trai și de civilizație al tuturor celor ce muncesc. Anul acesta trebuie să se caracterizeze, în toate sectoarele de activitate, prin RIDICAREA LA UN NIVEL MAI ÎNALT A EFICIENȚEI ECONOMICE, pe baza promovării largi a progresului tehnic, a valorificării în și mai mare măsură a rezervelor existente în fiecare întreprindere și la fiecare loc de muncă, în documentele Congresului al XI-lea al partidului, în plenarele C.C. al P.C.R. și în numeroasele consfătuiri de lucru organizate din inițiativa secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, s-a subliniat cu pregnanță că mersul nostru înainte spre făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, spre micșorarea decalajelor care ne despart de țările dezvoltate este nemijlocit legat de obținerea unei inalte productivități a muncii sociale, de micșorarea continuă a costurilor de producție, îndeosebi prin reducerea cheltuielilor materiale. Reflectînd continuitatea preocupărilor partidului nostru pentru dinamizarea creșterii economice în condițiile unei înalte eficiențe, Consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R. din 27—28 decembrie 1976 a analizat pe larg aceste probleme. In ampla cuvîntare rostită cu acest prilej, tovarășul Nicolae Ceaușescu a dat orientări clare și a stabilit direcțiile principale spre care trebuie orientate eforturile colectivelor de muncă din unitățile economice pentru îndeplinirea în condiții optime a indicatorilor planului pe acest an, pentru accelerarea creșterii productivității muncii și reducerea costurilor de producție, în primul rînd a cheltuielilor materiale. Partidul nostru consideră că aceasta este singura cale de dezvoltare sănătoasă a economiei, de îmbunătățire a condițiilor de viață ale maselor muncitoare. „Toate măsurile de reducere a cheltuielilor materiale, de creștere a productivității muncii — spunea secretarul general al partidului la recenta, consfătuirea trebuie să se reflecte într-o sporire mai accentuată c) venitului net, a venitului național, in general a avuției naționale. Aceasta va permite creșterea mai rapidă a forței economice a patriei, crearea unor posibilități suplimentare atit pentru dezvoltarea forțelor de producție, cit și pentru ridicarea nivelului de trai, material și spiritual, cil întregului nostru popor". In asigurarea condițiilor pentru realizarea exemplară a sarcinilor pe 1977, măsurile și căile concrete de obținere a unei înalte productivități a muncii și de valorificare la un grad superior a materiilor prime și a materialelor, de gospodărire cu maximă grijă a acestora, ocupă un loc central, prioritar. De aceea, programele concrete de acțiune întocmite la nivelul centralelor și întreprinderilor se cer adîncite și amplificate în continuare, puse de acord cu noile situații create ca urmare a promovării progresului tehnic, a organizării științifice a producției și a muncii, a manifestării spiritului creator al maselor, astfel incit orice rezervă să poată fi valorificată și, in acest fel, pe ansamblul activității, eficiența să atingă cote mereu mai înalte. Cum valorificăm materiile prime? PORNIND de la cerința realizării unor produse competitive, la un grad înalt de eficiență, mijloacele materiale puse la dispoziția industriei chimice sunt orientate, cu prioritate, spre sectoarele care asigură o prelucrare cit mai ridicată a materiilor prime de bază. în această viziune, petrochimia rămîne și în viitorii ani sectorul de avangardă al industriei chimice, gradul de chimizare al gazului metan și a fracțiilor petroliere lichide și gazoase urmind a se dubla în 1980 față de 1975. Pentru Centrala industrială de rafinării și petrochimie, primul an al cincinalului afirmării revoluției tehnicoștiințifice s-a caracterizat prin folosirea mai deplină a rezervelor, fapt care a condus la sporirea accentuată a eficienței economice: producția globală a crescut în 1976 față de 1975 cu 15,9%, iar productivitatea muncii cu 10,3%. Au fost obținute creșteri importante la o serie de produse principale cum sunt : produse macromoleculare de bază (17,4%), hidrocarburi aromatice (26,1%), uleiuri minerale (10%), iar volumul produselor chimice auxiliare și de mic tonaj a sporit cu peste 10%. Ca rezultat al aplicării unor tehnologii noi elaborate pe baza concepției românești, la realizarea cărora un aport important l-a adus ICECHIM-București, precum și al îmbunătățirii tehnologiilor existente, s-a asigurat lărgirea bazei de materii prime, diversificarea producției, reducerea importurilor și creșterea disponibilităților pentru export. Comparativ cu 1975, în 1976 au fost realizate 14 sortimente noi de produse, în condițiile unei eficiențe ridicate. Rezultatele obținute pînă în prezent asigură centralei o puternică bază tehnico-materială, capabilă să satisfacă cerințele majore impuse de ritmurile înalte prevăzute în planul pe 1977. în cel de-al doilea an al cincinalului, producția industrială a unităților centralei crește, față de 1976, cu 12,6%. Edificator este faptul că din sporul producției, peste 74% se va realiza prin valorificarea la un grad superior a materiilor prime de bază rezultate din țițeiul prelucrat și utilizarea intensivă a capacităților de producție existente. Numai prin sporirea cu 14% a valorificării tonei de țiței se va ajunge ca va- Numărul 1 • Vineri 7 ianuarie 1977 I