Revista Economică, 1933 (Anul 35, nr. 1-52)

1933-01-14 / nr. 2

' 2sru.ro. ăr"0.1 12 Xel. Anul XXXVSibiiu, 14 Ianuarie. 1933. Nr. 2. REVISTA ECONOMICĂ ORGAN FINANCIAR-ECONOMIC Utilu oficial al ministerilor financiare româneşti din Ardeal, Banat Crişana ; Havană, „SOLIDARITAHA“ Sin. A.pare od.ată pe săptămână. Redacţiunea şi administraţiunea: Sibiu, Strada Bayer Nr. 1—3. Abonamentul pe an: In ţară: pentru autorităţi, bănci şi întreprinderi Lei 500—; pentru particulari Lei 400 —; pentru cooperative, funcţionari publici, de bancă şi comerciali Lei 300'—; In străinătate Lei 800 —. Taxa pentru inserţiuni: de fiecare □ cm. Lei 6—. Fondator: Dr. CORNEL DIACONOVICH. Director: Constantin Popp. P oooQoo»« Redactor: Dr. Mihai Veliciu. Sumarul: Pentru 1933. — Aiurea — şi la noi. — Situaţia. — Drepturile funcţionarilor întreprinderilor falite. — Scutirea de timbrare. — Dela „Solidaritatea“: Circulară. — Cronica: către an, abonaţi. — Bibliografie: Curs elementar de Mecanică pentru şcoalele de arte şi meserii de ing. Gh. Brânduş. — Banca Nafionalâ a României: Convocare. — Aula. Pentru 1933. Cu ocazia Anului nou ziarele româneşti au publicat toate, importante articole recapitulative asupra vieţii româneşti privind întregul domeniu de activitate naţională şi cercetând-o asupra diferitelor sale laturi, precum: economică, socială, financiară, comercială, industrială, etc. etc. Am avut deci ocaziunea să trecem ca într’ un mare caleidoscop în revistă, toată munca națională analizată în rezultatele de un an de sforțări și cercetată în coneluziunile, cari se degajau din aceste rezultate. Este un fapt de o deosebită importantă această migăloasă muncă de analiză recapitulativă, care face mare cinste publicisticei româneşti. Dar dacă s’a consumat o atât de importantă cantitate de energie umană şi intelectuală pentru reliefarea avantajelor sau defectelor activităfii româneşti depusă într’un an de zile, precum şi pentru recensarea unor stări de lucruri, cari au caracterizat organizaţia noastră de stat în anul trecut, este necesar ca folosind aceste complecte priviri retrospective, să ne impunem şi unele conduite pentru anul care abia s’a înscris în cartea viefii omeneşti, pentru ca cu un moment mai devreme să se găsească i eşire spre un Uman din criza, care sufocă respirafia popoarelor de cinei ani încoace. In ce ne priveşte pe noi este sigur şi s’a demonstrat că ne sbatem în criză datorită nu atât influentei ei europene sau mondiale, cât mai cu seamă greşelilor noastre proprii De aceea cu această ocaziune este bine să ne revizuim actele de stat cari coordonează economia naţională şi să urmăm un drum drept, hazafi pe indicafiunile pe cari ni le dă discernământul faptelor trecutului. Este necesar să accentuăm din nou, deşi s’a spus de atâtea ori până acuma, că comitem o greşală enormă dacă în dirijarea activității noastre naționale, ne vom conduce de porniri demagogice. Primul imperativ al regularizării și normalizării vierii, este eşirea de sub această nefastă influenţă, care împinge guvernele ca prin măsuri, cari nu cadrează cu realităţile sociale sau juridice să rezolve problemele la ordinea zilei, fie pentru a face pe placul mulţimii, fie pentru a forţa într’un anumit fel desfăşurarea evenimentelor. E locul să ne oprim cu această ocaziune tot la legile de conversiune şi să constatăm că prin ele nu s’a ajuns la nici un rezultat pozitiv. Şi nu s’a ajuns pentrucă ori admitem teoriile comuniste şi activăm direct în sfera lor de influenţă, dar în mod integral, ceeace evident este o complectă miopie, întrucât Rusia bolşevică nu s’a îndrumat încă şi nici nu se va îndruma pe calea unei noui etice sociale, câtă vreme omul va rămânea om, BIBLIOTECA UNIVERSITĂŢII IAŞI