Revista Minelor, 1955 (Anul 6, nr. 1-12)

1955-01-01 / nr. 1

1 REVISTA MINELOR Nr. 1 — Ш.5 evidența productivității realizate în diferite faze de producție. Pentru a putea face indicilor de productivitate comparația în scopul urmăririi dinamicii productivității muncii, în fiecare întreprindere trebuie ținută o evidență, întocmită într-o formă potrivită și cuprinzînd toate datele necesare. Comparația și tragerea concluziilor din datele statistice cuprinse într-un tabel cer o anumită experiență, pentru a ajunge la o interpretare justă. Se ușurează foarte mult acest proces, dacă pe lingă evidența scriptică se face și reprezentarea grafică a datelor. Cu ajutorul acestor grafice conducerea întreprinderii poate urmări variațiile productivității pe faze, fără însă a putea deduce și cauzele care au provocat aceste variații, mai ales dacă este vorba de variații de productivitate „în subteran“, „la mină“, sau „pe exploatare“. Aceste productivități fiind rezultatul unor lucrări complexe, justificarea variației lor cere cunoașterea amănunțită a situației tuturor lucrărilor componente. Pentru găsirea cauzelor reale care au provocat diferențele observate la diagramele productivității și care nu pot fi deduse din datele statistice, trebuie făcute analize speciale. Astfel de analize răpesc mult timp și servesc numai pentru clarificarea cauzelor variațiilor semnalate, fără a arăta ce influență au exercitat aceste variații asupra rezultatelor generale ale întreprinderii. Față de importanța problemei de mărire a productivități muncii și a reducerii prețului de cost, propunem introducerea unei metode simple și practice de urmărire, prin care fără pierdere de timp și fără prea multe date statistice, să sepoată pune în evidență situația reală a întreprinderii în ceea ce privește productivitatea muncii, putîndu-se lua măsuri concrete, pentru remedierea deficiențelor constatate. Metoda constă în ținerea și urmărirea sistematică de către fiecare organ de conducere (secții, sector, întreprindere) a următoarelor grafice: — un grafic al productivității muncii pe cele cinci faze, întocmit la o scară care să permită urmărirea variației acestora în detaliu (exemplu în fig. 1, В și fig. 2 B); . — un grafic, cuprinzînd repartizarea procentuală a posturilor prestate în contul producției, pe procesele tehnologice ale secției, sectorului, minei sau întreprinderii, cum sînt: pregătiri, abataje, transport subteran, întreținere, evacuarea apelor, aeraj etc. și suprafața (exemplu în fig. 1 A și fig. 2 A). Acest grafic arată situația de Fig. 1. Mina 8. A — grafic cuprinzînd repartizarea procentuală a posturilor prestate în contul producției pe procedee tehnologice. A — grafic al productivității muncii pe cele cinci faze (in abataj, în cărbune, în subteran, la mină, total pe exploatare) întocmit la o scară care să permită urmărirea variației acestora în detaliu. — Graficul variațiilor cheltuielilor cu salarii (lei/t) împreună cu variațiile productivității în substanță utilă și a productivității pe întreprindere.