Revista Muzeelor și Monumentelor, 1984 (Anul 21, nr. 1-10)

1984 / nr. 10

O INTERESANTĂ EXPOZIȚIE LA MUZEUL DE ISTORIE NATURALĂ „GRIGORE ANTIPA“ In cursul ultimilor 20 de ani — ca rezultat al bunelor relații și colaborări la identificarea multor crustacei marini, relații pe care Muzeul „Grigore Antipa” le întreține cu alte mari muzee și institute oceanografice din lume — s-au acumulat în instituția noastră numeroase și importante specii de animale, unele abia descoperite în Oceanul Mondial. Pînă cînd muzeul va avea posibilitatea spațială de a expune într-o secție specială — corespunzătoare importanței pe care oceanografia o are pe plan mondial astăzi — prețioasele piese din colecția științifică, ne-am propus să prezentăm publicului cîteva din animalele oceanice intrate în patrimoniul muzeului; acesta este scopul expoziției deschise în cinstea sărbătoririi celor patru decenii de la 23 August 1944 și a Congresului al XlII-lea al P.C.R. Deși nu toate animalele expuse sînt spectaculoase, ca mărime, ele sînt totuși foarte importante ca rarități, ca vechime, ca nuclee filogenetice, iar unele, ca reprezentanți ai unui ecosistem oceanic ce a început a fi cunoscut abia de 4—5 ani încoace, apărînd în muzeul nostru în premieră mondială. MIHAI BĂCESCU Astfel — în ordinea vizitării — pot fi văzute : Cîteva specii relicte, adevărate „fosile vii”, ca să folosim expresia lui Darwin, urmași aidoma ai unor viețuitoare străvechi, dispărute de zeci — și chiar sute de milioane de ani, unele cunoscute mai de mult în știință, ca Nautilus și Limulus, ai căror strămoși trăiau acum 300 milioane de ani exact în forma actuală; altele, descoperite abia în ultimii 20 de ani. între acestea, amintim melcul Neopilina, de forma unei pălării chinezești, animal cu trăsături primitive ce-l arată înrudit cu viermii policheți; el se cunoștea pînă de curînd doar ca fosil în stratele de acum 60 milioane ani; a fost adus din jgheabul Peru-Chile (de la 6000 m adîncime), la explorarea căruia, deci și la capturarea Neopirinei, am luat direct parte în 1965. Alt relict este Cyarhidium foresti, echinoderm ciudat, descoperit lîngă Azore la aproape 1000 m—și el considerat dispărut de peste 60 milioane ani; exemplarul ne-a fost donat chiar de savantul ce l-a descris în 1971, muzeul din București fiind al doilea muzeu din lume care are o astfel de piesă. Alături, un 7