România Liberă, ianuarie 1950 (Anul 8, nr. 1645-1669)

1950-01-01 / nr. 1645

ANUL VII Nr. 1645 P. 6 PAGINI 4 LEI Tm» de francare plătită In numerar conf. »probării Direcţiunii General» P. T. T. 108.82S, 16 Septembrie 1944. Duminică Ianuarie 1050 Româm liberă REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Bucureşti, Str. Condantin Miile 5-7-9 Centr. Tel.: 5.34.93, 6.34.94, 6.34.9S Cont. Cec Poştal Nr. 7796 ABONAMENTE: încep la 1 și 15 ale lunii 1 lună lei 120 SALARIAȚI ȘI STUDENȚI REDACTOR RESPONSABIL * 1 an lei 1400*1 lună lei 100*--NICULAE BELLU SERVICIUL ABONAMENTE TEL. 5.21.21 lllllllflIIIIMIIIIIIIIlilIIIIIIIIIIM ÎNCHIDEREA lucrărilor sesiunii MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Şedinţa de Vineri dimineaţă a Marii Adunări Naţionale s-a deschis la ora 9,30, sub preşedinţia deputatului Gal Martin, vicepreşedinte al Biroului Marii Adunări Naţionale. Pe banca Prezidiului Marii Adunări Naţionale se aflau: prof. dr. C. I. Pardon, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, prof. P. Constantinescu-Iaşi, Mihail Sadoveanu şi I. Neculi, vicepreşedinţi ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale, Marin Florea Ionescu, secretar al Prezidiului Marii Adu. Deschizându-se discuţia generală asupra acestui proect de lege, primul a luat cuvântul tov. deputat Petre Niculescu. „Printre decretele legi care sunt supuse astăzi spre ratificare — a spus vorbitorul — este şi decretul pentru ridicarea în Bucureşti a unei statui, eliberatorului, sprijinitorului şi celui mai bun prieten al poporului nostru, Generări Naţionale, — şi alţi membri ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale. Pe banca ministerială erau prezenţi: dr. Petru Groza, preşedintele Consiliului de Miniştri, Gh. Gheorghiu-Dej, Secretar general al CC al PMR, prim vice, preşedinte al Consiliului de Miniştri, Ana Pauker, secretar al CC al PMR, vicepreședinte al Consiliului de Miniştri, ministrul Afacerilor Externe, Teohari Georgescu, secretar al CC al PMR, ministrul Afacerilor interne, Lotar Rădăceanu, secretar al CC al PMR, minisratissimu I Iosif Vissarionovici Stalin. (Aplauze furtunoase, membrii Adunării în picioare ovaţionează). Prin ridicarea acestei statui exprimăm dragostea, admiraţia şi recunoştinţa poporului nostru pentru tovarăşul Stalin, pentru cel care ne-a adus eliberarea de sub jugul fascismului, pentru cel care în momentele cele mai grele ne-averul Muncii şi Prevederilor Sociale, Gh. Vasinchi, membru în Biroul Politic al CC al PMR, ministrul Minelor şi Petrolului, Vasile Vaida, membru supleant în Biroul Politic al CC al PMR, ministrul Agriculturii, şi alţi membri ai Guvernului. Intrându-se în ordinea de zi deputatul C. Paraschivescu-Bălăceanu raportor. a citit raportu! şi proectul de bire pentru ratificarea unor decrete «uise de Prezidiul Marii Adunări Naţionale b) intervalul de la 12 Iulie—28 Decembrie 1949, nu în ajutor, pentru cel care ne dă sprijin permanent să ne construim o viaţă mai bună . Suntem in ziua aniversării a doi ani de la înfăptuirea Republicii Populare Române, aniversare pe care o întâmpinăm cu importante realizări ale poporului muncitor, sub conducerea Partidului Mumernesc Român. Toate acestea au putut fi înfăptuite datorită Uniunii Sovietice, condusă de cel mai bun prieten al poporului nostru, tovarăşul Stalin. Noi am reuşit să obţinem succese importante în lupta noastră, pentru că Partidul nostru urmează geniala învăţătură a continuatorului lui Marx, Engels şi Lenin, învăţătura tovarăşului Stalin. Oamenii muncii din ţara noastră văd în tovarăşul Stalin pe cei care este în fruntea luptei popoarelor pentru pace, libertate şi democraţie, împotriva imperialismului care caută să arunce lumea într’un nou războini. Ei văd în tovarâşul Stalin chezăşia liniştii căminului lor şi pe cei care le asigură posibilitatea de a munci pentru fericirea lor şi propăşirea scumpei noastre Patrii. Rafiublica Populară Romană. Poporul muncitor din ţara noastră care se bucură astăzi, de. oviaţă demnă şi, liberă, işi manifestă‘ si prin aceasta dragostea şi recunoştinţa pentru tova •pisoi Sin lin. I (Or**îrinarc în i.kîît- 3-a. col 4—7) * Cuvântările rostite cu acest prilej de prof. dr. C. I. Parhon, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale şi tov. Al. Draghici, preşedintele Biroului Marii Adunări Naţionale O expresie a dragostei, admiraţiei şi recunoştinţei poporului nostru pentru Marele Stalin Oamenii muncii din Capitală au sărbătorit cu mult elan cea de a doua aniversare a proclamării Republicii Populare Române. Faţadele tuturor fabricilor, uzinelor, instituţiilor publice, ca şi ale altor clădiri, au fost împodobite cu drapele roşii şi tricolore, cu stema Republicii Populare Române, cu portretele conducătorilor iubiţi ai Partidului Muncitoresc Român şi ai Guvernului. In pieţele Capitalei au avut loc însufleţite serbări populare, la care au participat mii de oameni ai muncii. Prin călduroase manifestaţii, aceştia şi-au arătat dragostea şi ataşamentul lor pentru Republica Populară Română şi hotărîrea de a munci cu avânt din ce în ce mai mare pentru propăşirea ei. Ei au manifestat pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru eliberatoarea şi marea prietenă a ţării noastre, Uniunea Sovietică, şi pentru genialul ei conducător, tovarăşul Stalin. In ateneele populare, la cluburile muncitoreşti, s’au ţinut serbări închinate celei de a doua aniversări a proclamării Republicii, în cadrul cărora vorbitorii au subliniat realizările importante obţinute de poporul muncitor, sub conducerea P.M.R. după răsturnarea monarhiei. In Piaţa Republicii, masse mari de oameni ai muncii s’au adunat ori pentru a-şi manifesta bucuria de a trăi o viaţă liberă şi fericită, în cadrul Republicii Populare Române In sunetele fanfarelor ceferiste, muncitori, ostaşi, funcţionari, studenţi, elevi, s-au prins un hore, cântând şi jucând până seara târziu, împreună cu echipele de jocuri ale fabricilor Quadrat şi 13 Decembrie. Jocurile naţionale executate de aceste echipe au entuziasmat mulţimea, care a răsplătit pe dansatori cu îndelungate aplauze. In Piaţa Colentina, încă din primele ore ale după amiezii, oamenii muncii din cartierele învecinate s’au strâns în număr mare, ascultând cu drag cântecele populare şi muncitoreşti executate de fanfara întreprinderilor de Transporturi ale Capitalei. Jocurile echipei de căluşari dela I.T.C. au stârnit un deosebit entuziasm. In câteva clipe, hore mari s’au incins in întreaga piaţă, oamenii muncii înfrăţindu-se într’un elan de bucurie şi încredere în viitor. La serbarea care a avut loc scara la Ateneul Popular „33 August" din com. Colentina, a vorbit tov. Lemnău Nicolae, muncitor evidenţiat de la uzinele „Vasile Roaită". Un frumos program artistic a cules puternice aplauze. In special recitarea poeziilor „30 Decembrie“ de Marcel Breslaşu, „Pentru Republica Populară Română“ de Eusebiu Camilar şi „Republicii mele“ de Marina Căiian, au fost primite cu ovaţii. De asemenea, în comuna Dudeşti- Cioplea, cetăţenii au sărbătorit cu entuziasm cea de a doua aniversare a proclamării Republicii. După serbarea populară din Piaţa comunei, care a durat până seara, a avut loc un festival in sala Ateneului Popular „Leonte Filipescu" unde a vorbit tov. Şutea, din partea Sectorului II Negru B. de Partid A urmat un bogat program artistic executat de echipele fabricilor „Timpuri Nori" şi „Talpa“. La clubul C.A.M. Belvedere, o frumoasă serbare in cinstea celei de a doua aniversări a Republicii a fost organizată de copiii muncitorilor, serbare care s’a impletit cu împărţirea darurile pomului de iarnă. Micile vlăstare ale oamenilor muncii şi-au manifestat cu entuziasm încrederea în viitorul Patricilor, Republica populară Română. Astfel de serbări şi adunări populare au avut loc şi in pieţele abertaţii, Chirigiu, ls Februarie, etc., in cluburile muncitoreşti Griviţa Roşie, Monetăria Naţională, Dămboviţa şi altele însufleţirea deosebită, entuziasmul care a domnit la aceste serbări a arătat că aniversarea proclamării Republicii constitue pentru oamenii muncii din ţara noastră un prilej de adâncă bucurie şi de încredere neţărmurită în viitorul fericit al Patriei noastre, Repulia Populară Română. LA HUNEDOARA HUNEDOARA, 80 (Agerpres). — In oraşul Hunedoara a avut loc joi un impunător meeting, la care mii de ameni ai muncii şi-au manifestat dragostea şi devotamentul lor pentru Republica Populară Romana, de la a cărei proclamare se împlinesc doi ani După amiază a avut loc la uzinele I.S.S.Hunedoara o şedinţă festivă pentru sărbătorirea măreţului eveniment, in IN INTREA CA ŢARĂ OAMENII MUNCII AU SĂRBĂTORIT CU DRAGOSTE ŞI ÎNSUFLEŢIRE CEA DE A DOUA ANIVERSARE A PROCLAMĂRII REPUBLICII POPULARE ROMÂNE cadrul căreia s-a vorbit despre marile realizări obţinute de clasa muncitoare, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român. A urmat un program artistic, executat de ansamblul Sindicatului I.S.S-Husedoara. LA CLUJ CLUJ. 30 (Agerpres). — Ziua de 30 Decembrie a fost sărbătorită la Cluj printr’o adunare festivă organizată de Comitetele Provizorii judeţean şi orăşenescAdunarea a fost deschisă de tov Antal Ştefan, secretar adjunct al Comitetului Judeţean P.M.R. Cluj, care a adus salutul Comitetului Judeţean P.M.R. la cea de a doua aniversare a Republicii Populare Române. Au vorbit despre însemnătatea măreţului eveniment şi realizările clase muncitoare in cei doi ani de la făurirea Republicii Populare Române, tov. Popa S. Ion, secretarul Comitetului Provizoriu judeţean, în limba română şi tov. Veress Paul, secretarul Comitetului Provizoriu orăşenesc în limba, maghiară. A urmat apoi un program artistic, I (Continuare în pag- 4, col 3—fi)mammi  A apărut în limbile: rusă, română, franceză, engleză și germană - P pe tu pace trainica, ■ demo'C'-rat'ie populara!if Bucureşti. Organ al Biroului Informativ al Partidelor Comuniste şi Muncitoreşti No. 33/60 ’ Vineri 30 Decembrie 1949 Articol de fond: In 1950 — spre noi victorii ale păcii şi socialismului ! Discursul lui Liu Sao-Tsi la Conferinţa Sindicatelor din ţările Asiei şi Oceaniei. A. ZAWADSKI: Cu privire la unitatea clasei muncitoare din Polonia. K. ERIKSEN: Falsificarea alegerilor pentru Parlament şi Partidul Comunist Norvegian. PIETRO ROSSI: Lupta împotriva clicii lui Tito — datoria internaţională a comuniştilor. V. BILINA: De ce sunt trişti ? Note politice Informaţii De vânzare la toate magazinele «Librăria Noastră» şi la toate chioşcurile Lei 9 IN CINSTEA ZILEI DE 30 DECEMBRIE CEA MAI MARE DEPĂŞIRE DE NORMĂ PE VALEA JIULUI PETROŞANI (prin telefon de la trimisul nostru). — In întreaga Valea Jiului, grupele de mineri antrenate în întreceri în cinstea celei de a doua aniversări a Republicii noastre şi-au îndeplinit angajamentele luate dând zilnic o normă jumătate şi două norme pe şut. Cel mai însemnat succes în cinstea lui 30 Decembrie a fost obţinut la exploatarea Lonea. Aici, utemistul Stoicescu Ion, ajutat de Iacob Petru, vagonetar, chemând la întrecere echipa fruntaşe a lui Kopetin Geza a dat într’un şut voluntar 450 la sută peste normă, înregistrând cea mai mare depăşire de pe Valea Jiului. Echipa lui Kopetin Geza a dat 225 la sută peste normă. In cursul zilei de Vineri, la Lupeni, Petrila, Aninoasa, Lonea, Vulcan şi Petroşani, au avut loc însufleţite meetifiguri in care vorbitorii au arătat importanţa zilei de 30 Decembrie şi realizările regimului nostru de democraţie populară. Muncitorii din Valea Jiului şi-au luat angajamentul de a continua lupta pentru cât mai mult cărbune şi de agili state în cadrul Planului de Stat pe anul 1950. 45521 săli a proclamării Republicii Populare Române, Academia R.P.R. a ţinut Vineri după amiază o şedinţă plenară, la care au participat membrii titulari şi corespondenţi. Şedinţa a fost prezidată de prof. Traian Săvulescu, preşedintele Academiei R.P.R., fiind de faţă şi prof. dr. O. I. Partion, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, preşedinte de onoare al Academiei R.P.R. In cadrul acestei şedinţe, acad. prof. P. Constantinescu-Iaşi a făce la proclamarea Republicii Populare Române”, subliniind importanţa istorică a actului de la 30 Decembrie 1947, când massele muncitoare de la oraşe şi sate, sub conducerea Partidului clasei muncitoare, au doborît ultimul stâlp al regimului burghezo-moşieresc din ţara noastră, monarhia. Acad. P. Constantinescu-Iaşi a vorbit pe larg despre realizările importante pe care poporul nostru le-a obţinut in cei doi ani de la inland in relief ajutorul neprecupeţit pe care l-am primit din partea nonei Uniuni Sovietice. D-sa a pus în lumină progresele înregistrate prin îndeplinirea şi depăşirea primului Plan de Stat şi perspectivele mari ce se deschid prin noul Plan de Stat pe 1950, precum şi posibilităţile largi de desvoltare pe care le are astăzi ştiinţa în E.P.Îi., posibilităţi ce n’ar fi fost nici măcar imaginabile sub trecutele regimuri. Şedinţa plenara a Academiei S. P. a. cu prilejul celei de a doua aniversări a proclamării Republicii Populare Române ■5Ü25B Festivităţile Inmânării medaliei „Eliberarea de sub jugul fascist" cu prilejul cetei de ci doua aniversări a proclamării Republicii Populare Romane. Vineri dimineaţa a avut loc în cadrul unor însufleţite’ festivităţi înmârnarea medaliei „Eliberarea de sub jugul fascist’’ ceior care au luptat împotriva fascismului, atât sub tirania guvernelor burghezo-moşiereşti, cât şi după eliberarea ţării noastre de sub jugul fascist, de către glorioasa Armată Sovietică. Cei care au primit ori, în numeroase săli din Capitală, brevetulşi medalia „Eliberarea de sub jugul fascist’’ şi-au manifestat dârz hotarîrea de a lupta fără preget împotriva nouilor fascişti, împotriva imperialiştilor anglo-americani aţâţători la un nou război, de a muncii fără preget nentru tipirea Patriei noastre, Republica Populară Română, factor activ în marele front al păcii, democratiei şi socialismului, în frunte cu glorioasa Uniune Sovietică şi genialul ei conducător tovarăşul Stalin. In sala „Filimon Sârbu’’ a avut loc lumânarea medaliei „Eliberarea de sub jugul fascist” activiştilor de Partid, ai organizaţiilor de massă şi din aparatul de Stat, care au luptat în ilegalitate şi după 23 August 1944 împotriva fascismului, pentru eliberarea ţării noastre de sub jugul hitleristo-antonescian. Festivitatea a fost prezidată de tov. C. Pârvulescu, membru al C.C. al P.M.R. membru al Prezidiului Marii Adunări Naţionale. Inmânarea medaliilor s’a făcut într’o atmosferă înălţătoare, fiecare activist, fiecare luptător pentru, libertate şi pace care primea medalia, fiind călduros aplaudat de cei prezenţi. In sala „Marna” a avut loc festivitatea decorării luptătorilor antifascişti de la C.F.R., Armătura, Fabrica de Bere Griviţa, Universul, etc. Adunarea a fost prezidată de tov. I. Niculi, membru al, C. G. al P. M. R., vicepreşedinte al Prezidiului Marii Adunări Naţionale. Numeroşi decoraţi au luat cuvântul exprimând recunoştinţa fasă de Partid şi Guvern şi luându-şi angajamentul de a fi şi de acum înainte apărătorii hotărîţi şi vigilenţi ai democraţiei şi ai păcii, de a munci cu eforturi sporite pentru realizarea şi depăşirea sarcinilor prevăzute în noul Plan de Stat. Festivitatea sta încheiat într-o atmosferă entuziastă, prin intonarea „Internaţionalei”. In aula Instituttului de Ştiinţe Economice şi Planificate, festivitatea a fost prezidată de tov. Constanţa Crăciun, membru al C. C. al P. M. R., membru al Prezidiului Marii Adunări Naţionale, care în aplauzele puternice ale celor prezenţi au înmânat brevetele şi medaliile luptătorilor antifascişti din diferite întreprinderi aparţinând sectorului [ Galben, învăţământ, Sovromuri, LT. , Filiala ARLUS — Bucureşti, Quadrat, Auto-Independenţa, Texacom, Adesgo, Sănătatea, Acum iubitorul, etc. Rând pe rând au primit medaliile, vechi luptători din ilegalitate, ostaşi rari lupta, liu,poiaxa hoardelor la. •ciste alături de glorioasele Armate Sovietice, foşti partizani şi partizane, muncitori şi muncitoare care înfruntând teroarea burghezo-moşierească şi ante,nesciană ajutau pe deţinuţii politici, oameni ai muncii cari după 23 August 1944 au urmărit cu vigilenţă şi au demascat pe duşmanii clasei muncitoare, pe fascişti, legionari şi sabotori. La sfârşitul festivităţii1, tov. Constanţa Crăciun a subliniat că această medalie, ce simbolizează lupta Partidului, lupta şi jertfele clasei muncitoare pentru eliberarea poporului de sub jugul fascist, pentru o viaţă, mai bună a celor ce munciesc, trebue să amintească în permanenţă celor care o poartă, că au datoria de a lupta mai departe împotriva duşmanului de clasă, împotriva celor care ar voi să arunce din nou poporul în mâinile exploatatorilor, de a lupta pentru pace, de a munci neprecupeţit pentru construirea socialismului în ţara noastră. In sala „Paris“ a avut loc decorarea luptătorilor antifascişti din sectorul III Albastru A şi B şi de la Administraţia Poştelor şi Telecomunicaţiilor. Sala, frumos împodobită cu drapele roşii şi tricolore, cu tablouri ale conducătorilor clasei muncitoare, avea un aspect de mare sărbătoare. Festivitatea a fost prezidată de tov. Liuba Chişinevschi, membru al C.G. al P.M.R., membru al Prezidiului Marii Adunări Naţionale. lumânarea medaliilor s-a desfăşurat într-o atmosferă de caki entuziasm, cei decoraţi arătându-şi recunoştinţa faţă de Partid şi Guvern. Un moment deosebit de impresionant a fost acela când, un mare mutilat în luptele duse împotriva teroriştilor fascişti, a urcat la tribună în cârje, pentru a primi medalia, spunând: „Să am şi mai dârzi în lupta contra ramăşiţelor fascismului, tot mai aprigi în lupta pentru apărarea păcii, pentru construirea socialismului”. Luând cuvântul la sfârşitul festivităţii, tov. Liuba Chişinevschi a subliniat că această medalie, pe care posesorii ei o poartă azi cu mândrie pe piept, o purtau, in ilegal tate in sufletele lor, toţi acei cari, sub conducerea Partidului Comunist Român, au luptat împotriva ternarei şi exploatării. Medala aceasta — a spus vorbitoarea — trebuie să fie un nou imbold la muncă şi luptă pentru o viaţă din ce în ce mai bună a celor ce muncesc pentru pace, pentru socialism. întreaga asistenţă a manifestat puternic pentru Republica Populară Română, pentru Partidul Muncitoresc Ro- Wia,pedr.il,. Uniunea Sovietică şi „pentru genialul conducător al oamenilor"* muncii din lumea întreagă, tovarăşul Stalin . iti „sala de festivităţi a liceului teoretic de băeţi "Nr. 3 a avut loc decorarea * a peste 300 de luptători împotriva facismului, dela „Timpuri Nemi”, ’ Pintilie’’, „Solex’’, etc. Festivitatea, a fost prezidaţi de Igori P. Constantinescu-Iaşi, vicepreşedinte al Prezidiului Marii Adunări Naţionale, care a felicitat pe cei decoraţi. ★ Vineri la amiază, a avut loc la Palatul Prezidiului Marii Adunări Naţionale, solemnitatea decorării unui număr de muncitori, ţăranî muncitori şi intelectuali, distinşi cu Ordinul „Steaua Republicii Populare Române’’ ’? „Ordinul Muncii’’. Au luat parte la aceasta solemnitate: prof. dr. C. I. Parhon, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, Mihail Sadoveanu şi F. Niculi, vicepreşedinţi ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale şi Marin Florea Ionescu, secretar al Prezidiului Marii Adunări Naţionale. Luând cuvântul, prof. dr. G. I. Parhon, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, a felicitat călduros pe cei decoraţi şi le-a urat spor în munca şi lupta, pentru înflorirea Patriei noastre, pentru construirea socialismului în Republica Populară Români. Prof. dr. C. I. Parhon a înmânat apoi decoraţiile. Solemnitatea s’a încheiat prietr’o puternică manifestaţie de dragoste şi devotament pentru Partidul Muncitoresc Român pentru Marea Ţară a Socialismului victorios şi pentru eliberatorul şi prietenul poporului român, marele Iosif Vissarionovici Stalin. IAŞI, 30 (Agerpres). Vineri după amiază a avut loc în sala Teatrului Naţional o şedinţă festiva în cadrul căreia a fost înmânată medalia „Eliberarea de sub jugul fascist“ unui număr de 800 luptători antifascişti din oraşul şi judeţul Iaşi. Adunarea a fost deschisă de tov.Cabaş Constantin, secretar adjunct al Comitetului Judeţean P. M. R. Iaşi, după care a vorbit tov. S. Bercovieî, membru în Comitetul Provizoriu și orașului Iași. WkMMSBM Mf- «1 : .... . ... . ..y s.y.-A.v. Iji 1’iaţa Republicii, oamenii muncii se prind voioşi in hore. sărbătorind şi In telul Decembrie, aniversarea proclamării Republicii Populare Ro acesta ziua de 30 In pagina de stiri externe: * In trea ga presa sovietica si din tarile de democraţie populara publica articole în legătura cu cea de a doua aniversare a Republicii Populare Române Articolul tov. Ana Pauker publicat in ziarul „Pravda“