România Liberă, ianuarie 1953 (Anul 11, nr. 2568-2592)

1953-01-03 / nr. 2568

írf 5 \0 Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! O ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA POPULARĂ ROMÂNĂ Pentru pace, pentru socialism! Am intrat într’un nou an. Anul 1953 a început pentru toate popoarele lumii sub semnul luminosului mesaj de pace stalinist. Răspunsurile tovarăşului Stalin la întrebările primite din partea corespondentului diplomatic al lui „New York Times“, James Reston, au sporit hotărîrea popoarelor lumii de a continua în acest an cu şi mai multă intensitate lupta pentru zădărnicirea planurilor de război ale imperialiştilor. Popoarele din lagărul socialismului şi democraţiei au salutat răspunsurile marelui stegar al păcii, ca pe un luminos mesaj dătător de speranţe. Cuvintele tovarăşului Stalin au găsit popoarele marii Ţări a Socialismului în pragul unui an de noi şi importante realizări, care vor arata încă odaia lumii întregi puternica forţă a orânduirii socialiste, care vor ridica şi mai sus măreţia şi gloria Patriei Sovietice. Cu încredere şi bucurie au păşit în noul an oamenii sovietici, luptând pentru realizarea măreţului program de construire a comunismului. Marea Patrie Sovietică este privită de popoarele din întreaga lume ca farul păcii, ca bastionul invincibil împotriva războiului, ca speranţa întregii omeniri. Urmând calea deschisă de marea Uniune Sovietică şi ajutate din plin de aceasta, ţările de democraţie populară vor cunoaşte în anul 1953 un şi mai puternic avânt al luptei pentru construirea socialismului. Popoarele din ţările de democraţie populară păşesc cu încredere şi entuziasm în noul an având în faţă larg deschis drumul fericirii şi al bunei stări. Urmând minunatul exemplu al oamenilor sovietici, oamenii muncii din ţările de democraţie populară, printre care şi cei din ţara noastră, au păşit în noul an cu voinţa neclintită de a da viaţă prevederilor planurilor de stat, de a lupta cu hotărîre pentru înflorirea şi întărirea ţărilor lor. Anul 1953 înseamnă pentru oamenii muncii din Republica Populară Chinezi, anul începerii luptei pentru realizarea primului plan cincinal, care deschide noi şi minunate perspective în faţa marelui popor chinez. In acest an, oamenii muncii din Republica Democrată Germană vor da viaţă altor măreţe prevederi ale planului de cinci ani. Ei sunt hotărîţi să-şi intensifice lupta pentru unificarea Germaniei, pe care imperialiştii americano-englezi au scindat-o în două. Pentru ţările democraţiei populare — brigăzi de şoc ale mişcării muncitoreşti şi revoluţionare mondiale, aşa cum le-a numit tovarăşul Stalin — anul nou constitue anul unei desvoltări impetuoase a economiei şi culturii, anul unor măreţe înfăptuiri pe drumul construirii socialismului şi apărării păcii. Pe cât de grandioase sunt realizările de până acum şi perspectivele pe care noul an le deschide ţărilor din lagărul socialismului şi democraţiei, pe atât de catastrofală este situaţia din ţările lumii capitaliste, pe atât de negru este viitorul care se deschide în faţa acestor ţări. însăşi presa reacţionară din lagărul imperialist este nevoită să recunoască perspectivele sumbre ce stau în faţa lumii capitaliste în noul an. „După declaraţia economiştilor din guvern, — transmite agenţia americană „United Press“ — există toate indiciile că în 1953 va începe declinul...". Incurcându-se tot mai mult în contradicp de nerezolvat, conducătorii lumii capitaliste caută ieşirea din impas pregătind un nou război mondial. Anul care a trecut a fost pentru capitalism un an de grele zguduiri şi de foarte mari insuccese. S’a adâncit continuu criza generală a sistemului capitalist mondial în legătură cu destrămarea pieţei mondiale. Contradicţiile dintre ţările capitaliste şi, în primul rând dintre Statele Unite şi Anglia, s-au ascuţit. Puterile imperialiste încearcă să învingă greutăţile ce li se ridică în faţă prin militarizarea intensă a economiei lor, prin cursa înarmărilor, prin prelungirea războiului din Coreea. Realizând venituri uriaşe din furnizarea de armament, din războiul împotriva paşnicului popor coreean, monopoliştii din S.U.A. duc o permanentă ofensivă împotriva intereselor maselor muncitoare din ţara lor, stabilesc cu neruşinare raţii de mizerie pentru popoarele Europei. In S.U.A., Anglia, Franţa şi alte ţări din lagărul imperialist, cresc impozitele, se scumpeştecostul vieţii. Mizeria şi lipsurile maselor muncitoare cresc necontenit,in aceste state ca şi în Iugoslavia, pe care clica titoista a transformat-o într’o bază americană de agresiune în Balcani, măsurile luate de guvernele respective, prevestesc noi şomeri, noi lipsuri, o nouă scădere a nivelului de trai al populaţiei muncitoare. Dar popoarele nu vor să se împace cu politica războiului şi a mizeriei, politică dusă de către conducătorii imperialişti. Oamenii simpli din toate ţările se unesc tot mai strâns în lupta pentru apărarea păcii, dându-şi seama tot mai bine că lupta pentru pace împotriva aţâţătorilor la un nou război este strâns legată de lupta pentru drepturile economice şi politice ale celor ce muncesc, pentru viitorul lor mai bun. In lumea capitalistă se intensifică lupta clasei muncitoare împotriva mizeriei şi lipsurilor la care duce politica agresivă a Statelor Unite şi a sateliţilor lor. Grevele oţelarilor şi minerilor din S.U.A. în cursul anului 1952 au provocat grele pagube industriei de război americane. Lupta popoarelor Vietnamului, Birmaniei, Malayei, Filipinelor, creşterea rezistenţei naţionale în India, Iran, Egipt, Kenya, etc., contribue la slăbirea imperialismului şi la întărirea frontului mondial antiimperialist. In noul an, popoarele lumii, care şi-au arătat din plin voinţa lor de pace cu prilejul Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii ţinut recent la Viena, sunt hotărîte să facă totul pentru a împiedica pe imperialişti să-şi pună în aplicare planurile lor mârşave în legătură cu extinderea în întreaga lume a războiului criminal pe care-l duc de mai bine de doi ani în Coreea. In rândurile active ale luptătorilor pentru pace stă şi poporul nostru, vrednic constructor al societăţii socialiste. Pentru poporul nostru, anul 1953 este anul unor noi şi măreţe înfăptuiri. Şi mai frumoasă şi mai îmbelşugată va deveni viaţa poporului nostru, prin realizarea prevederilor planului pe anul 1953 — planul anului hotărîtor al ciicinalului. Cât de minunate sunt perspectivele ce ne stau în faţă în noul an! Vor intra în funcţiune noi fabrici şi uzine, se vor produce noi şi perfecţionate maşini, masele muncitoare vor primi tot mai multe bunuri de larg consum, va lua un mare avânt desvoltarea sectorului socialist al agriculturii, va începe înfăptuirea Hotărîrilor partidului şi guvernului cu privire la construcţia şi reconstrucţia socialistă a oraşelor, va creşte mai mult nivelul material şi cultural al maselor largi populare. Cu mândrie justificată privesc oamenii muncii la patria lor iubită, la viitorul ei măreţ. Din ce în ce mai mult, ea devine mai frumoasă, mai puternică. Privind la viaţa lui fericită de azi, la viitorul luminos ce-i stă în faţă, poporul nostru muncitor se strânge şi mai mult în jurul partidului, în jurul Comitetului Central în frunte cu tovarăşul Gh Gheorghiu-Dej. Ca răspuns la grija părintească a partidului şi guvernului pentru bunăstarea şi fericirea lor, oamenii muncii au pornit încă din prima zi de lucru a noului an, să dea viaţă măreţelor prevederi ale planului pe 1953. In această zi sutele de mii de muncitori, tehnicieni şi funcţionari, începându-şi munca şi-au dovedit hotărîrea de a face din anul hotărîtor al planului nostru cincinal, un an de noi şi mari victorii, chezăşie a realizării planului cincinal în patru ani. In această zi muncitorii de la uzinele „Mátyás Rákosi“ din Capitală au dat peste plan multe produse. Urmând exemplul stahanovistului Nicolae Vasu, Erou al Muncii Socialiste, care a dat în trei ore şi jumătate de la începerea lucrului două norme zilnice şi jumătate, stahanovistul Ion Ispas a depăşit în primele cinci ore de lucru cu sută la sută norma. La uzinele „Vulcan“ echipa stahanovistului Dumitru Honceru şi-a îndeplinit norma zilnică în numai trei ore. In altă parte a ţării, la Reşiţa, echipa prim topitorului , Iosif Ordoc de la uzinele „Sovrommetal“ aplicând metoda Matulineţ a dat cu 27 la sută mai mult oţel decât prevedea programul său. Echipele prim topitorilor Adam Jemănaru şi Pavel Buzaci au dat cu 55 la sută şi respectiv 34 la sută, mai mult oţel, încrezător în forţele socialismului şi ale păcii, în forţele lui proprii, poporul nostru a pornit hotărît să dea viaţă măreţelor sale planuri. . Pentru pace, pentru socialism, să muncim în noul an cu puteri sporite! Să luptăm cu hotărîre pentru a traduce în viaţă sarcina trasată de partid : îndeplinirea planului cincinal în patru ani ! înaintea timpului TG. MUREŞ. — In întreprinderile oraşului Tg. Mureş, muncitorii, tehnicienii şi inginerii au pornit cu însufleţire munca încă din prima zi a noului an, afirmându-şi astfel hotărîrea lor de a lupta pentru realizarea înainte de termen a sarcinilor din planul pe 1953. La fabrica de mobile „Simo Geza”, în prima zi de muncă a acestui an, muncitorii au venit cu jumătate de oră înainte de începerea lucrului. Stahanovistul Ladislau Papp a început cu mult avânt munca reuşind să-şi îndeplinească norma zilnică până la ora 11. Exemplul lui a fost urmat şi de fruntaşul în producţie Iosif Maroşi, care până la aceeaşi oră a îndeplinit 80 la sută din planul său de producţie pe întreaga zi de muncă. Elanul care a domnit printre muncitorii fabricii „Simo Geza’’ a făcut ca în prima zi de muncă a noului an, echipa tâmplarului Iosif Majai să-şi depăşească norma cu 80 la tută încă din primele 5 ore. La secţia lustruit, stahanovista Rozalia Gall care lucrează în contul lunii Mai 1954 a dat în primele 4 ore de muncă două norme zilnice. Cel de al treilea an al cincinalului a început cu însemnate succese şi pentru mecanicii de locomotivă Gabor Demeter şi Ion Găvoi, împreună cu fochiştii lor Gheorghe Kacso şi Vasile Puşcaş, de la Depoul C.F.R.-Tg. Mureş. Aplicând cu succes metoda planului financiar al locomotivei, al stahanovistei sovietice Clavdia Baranovscaia, în prima zi a anului 1953, ei au economisit combustibil în valoare de 310 lei. In primele 4 ore ale zilei de 2 ianuarie, strungarul Francisc Kupşa de la Atelierele de reparat locomotive şi-a depăşit norma cu 48 la sută, iar echipa condusă de Ion Bogdan cu 67 la sută. Realizări însemnate au obţinut deasemeni şi stahanoviştii Ion Sipoş şi Grigore Adalbert, care şi-au depăşit în 4 ore norma zilnică, cu 17%. Exemplul lor a fost urmat de utemistul fruntaş în producţie Ion Cerghizan care în acelaş timp şi-a îndeplinit norma pe întreaga zi. ţWdll IHfWW W44WM4M ' 4 Anul X! - Nr. 2563 \ 4 pagini 20 bani Sâmbătă 3 Ianuarie 1953 In numărul' de azi: — ILYA EHRENBURG: Glasul popoarelor (pag. 2-a). — L. SARATEANU : 130 ani dela naşterea lui Petőfi Sandor (pag. 2-a). — A şasea sesiune a sfaturilor populare: Planul local pe 1953 în dezbaterea sesiunii sfatului popular al regiunii București (pag. 2-a).— Sărbătorirea celei de a 5-a aniversări a proclamării R.P.R. peste hotare . (pag. 3-a). 4~ Sărbătorirea Anului Nou în Capitala (pag- 3-a). — Să fb lichidate organizaţiile teroriste din Berlinul occidental. Scrisoarea de protest adresată de generalul de armată V. I. Ciukov, înalţilor comisari ai S.U.A., Angliei şi Franţei in Germania occidentală. (pag. 4-a). — Comunicatul sovieto-chinez cu privire la transferarea căii ferate chineze Cianciun de către Guvernul Sovietic Guvernului Republicii Populare Chineze (pag. 4-a). --------------------------- Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române, Tovarăşului GH. GHEORGHIU-DEJ „ Bucureşti Rog guvernul Republicii Populare Române şi pe Dvs. personal, tovarăşe preşedinte, să primiţi mulţumirile mele pentru felicitările prieteneşti exprimate cu prilejul zilei mele de naştere. I. STALIN Preşedintelui Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române, Tovarăşului PETRU GROZA B u c u r e ş t i Rog Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române şi pe Dvs. personal, tovarăşe preşedinte, să primiţi mulţumirile mele pentru bunele urări exprimate cu prilejul zilei mele de naştere. I. STALIN Urarea tovarăşului dr. Petru Groza adresată poporului muncitor din R. P. R. cu ocazia Anului Nou In noaptea de 31 Decembrie 1952, orele 24, posturile noastre de radio au transmis urarea de Anul Nou a tovarăşului dr. Petru Groza, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, către poporul muncitor din R.P.R. Tovarăşul dr. Petru Groza a felicitat pe oamenii muncii şi le-a urat pentru anul ce vine noi şi strălucite victorii în lupta pentru construirea socialismului şi apărarea păcii. Cu justificată mândrie patriotică privim noi spre minunatele realizări ale anului care se încheie acum, a spus tovarăşul dr. Petru Groza. Suntem hotărîţi să ducem mai departe aceste realizări. Aşa cum a arătat tovarăşi Gheorghe Gheorghiu-Dej, voim să realizăm cincinalul în 4 ani. Regimul de democraţie populară îşi pune ca scop să asigure satisfacerea maximală a necesităţilor materiale şi culturale mereu crescânde ale celor ce muncesc. Poporul nostru păşeşte cu încredere în noul an pentru că în fruntea sa se află Partidul Muncitoresc Român, pentru că el simte în fiecare clipă imensul ajutor pe care ni-l acordă neclintitul bastion al păcii, marea Uniune Sovietică, şi personal părintele şi învăţătorul oamenilor muncii din lumea întreagă, cel mai bun prieten al poporului român, tovarăşul Stalin. Vă urez, dragi prieteni şi prietene, spor la muncă şi multe succese în anul care începe ! La mulţi ani ! Prima zi de muncă, prima zi de succese In noul an Cu cântec şi voie bună ARAD (de la corespondentul nostru). — „Noroc bun şila mulţi ani, tovarăşe!“. Cu aceste cuvinte izvorîte din adâncul inimii constructorii primelor strunguri româneşti păşeau cu încredere şi voie bună pe poarta uzinei. , In hala mare de montaj bine încălzită, zeci și zeci de muncitori, ingineri şi tehnicieni, ascultau cu multă plăcere melodiile pe care echipa artistică a uzinei „Iosif Rangheţ“ le cânta în cinstea primei zile de muncă din anul cel nou. După ce ecoul ultimei melodii se risipi, strungarul stahanovist Adalbert Toth, ca şi toţi tovarăşii lui de muncă, au pornit cu drag spre maşini. Iureşul muncii a început. Strungul lui Adalbert Toth tae din bucata de fontă; piesa capătă tot mai mult forma dorită. — „E prima zi de muncă din anul hotărîtor al cincinalului — spune stahanovistul Toth. Sarcinile sunt mai mari decât în anul trecut. De aceea voi spori cu noi realizăm succesele mele de până acum“. Ca el gândesc rabotorii şi frezorii .Iar gândul lor din prima zi, s’a transformat în fapte vii. Bilanţul primei zile de muncă a fost deosebit de rodnic. Stahanovistul Adalbert Toth a dat mai bine de patru norme într’un schimb. Asemenea lui, utemistul frezor Emeric Nagy a dat şi el patru norme. Nici fetele nu au dat înapoi de la marea bătălie ce a început : frezoarea Viorica Mocuţa şi-a îndeplinit sarcinile ce-i reveneau în acea zi în proporţie de 302 la sută. Succese de seamă au mai obţinut şi alţi numeroşi muncitori. Graficele de producţie indicau cu mult peste cifra planului zilnic. Printre ei se numără Iuliu Szász, Adalbert Matei, strungarul stahanovist Andrei Komyatyi. Planul fabricii pe prima zi a lui 1953 a fost depăşit. ...2 ianuarie 1953, prima zi de lucru în anul hotărîtor al cincinalului. Dimineaţa, pe grunzile încă adormite zăboveşte vălul răcoros al roţii. Din depărtare, sunetul atât de bine cunoscut şi înviorător al sirenelor de uzină anunţă începutul unei noi zile de muncă. Oamenii păşesc spre locurile lor de muncă. In această zi, salutul obişnuit este însoţit de o urare de an bun şi noi succese în lupta pentru construirea vieţii noi. Intr’un colţ de ţară, un oţelar se îndreaptă spre cuptorul său, hotărît ca în această zi să dea patriei dragi mai mult oţel ; pe unul din marile şantiere ale construcţiei socialiste un zidar, aplicând metoda sovietică de zidărie rapidă, a început cu mult avânt munca sa. Pe şantierul Canalului Dunăre-Marea Neagră, păşind printre dâmburile de pământ răscolit, un tânăr escavatorist se îndreaptă spre gigantul său. In această dimineaţă de ianuarie, oamenii muncii de pe întreg cuprinsul patriei noastre sunt hotărîţi să înscrie minunate realizări în munca lor. Răspunzând îndemnului conducătorului nostru iubit, tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, ei sunt hotărîţi să realizeze primulnostru plan cincinal în patru ani. Şi pentru aceasta încă din prima zi a anului acesta, au păşit cu avânt în munca lor constructivă. Spre noi victorii Muncitorii şi tehnicienii fabricii de confecţii „Gh. Gheorghiu-Dej” sunt hotărîţi ca în noul an să înscrie noi victorii în muncă prin mărirea productivităţii muncii, prin reducerea preţului de cost al produselor, prin cât mai multe economii. In prima zi a noului an fiecare muncitor s’a îndreptat spre locul lui de producţie cu inima plină de setea de a munci cu cât mai mult spor pentru a da tot mai multe conrecţii de bună calitate. Benzile sectorului 5 purtau într’un ritm mult mai rapid de la un muncitor la altul bucăţile de stofă. Mâini harnice primeau materialele de pe bandă şi cu multă dragoste şi pricepere dădeau forma costumelor. La fiecare câteva minute, alte costume se înşiruiau pe cuierul colector. Brigada 106 din sectorul 5 — brigadă de calitate — condusă de stahanovistul Ene Badea munceşte plină de entuziasm şi încredere în perspectivele ce se deschid în acest nou an de muncă şi succese. In prima oră şi jumătate, membrii acestei brigăzi şi-au depăşit norma cu 270 la sută. Alături, brigada 102 condusă de muncitorul Stanciu Pleşoianu şi-a întrecut norma, numai într-o singură oră, cu 170 la sută. In toate sectoarele şi secţiile a domnit aceiaşi vie dorinţă de a munci cu cât mai mult spor. In sectorul 7 de pildă, brigada 154 condusă de maistrul utemist Mircea Şerban, a dat până la ora 10 dimineaţa cu 16,1 la sută mai multe confecţii peste plan. In această brigadă fruntaşii Dumitru Dragomir, Nicolae Vlad lucrează la trei operaţii deodată în loc de două, dând mai multe produse şi de bună calitate. Planul pe 1953 pune în faţa muncitorilor de la F.C. „Gh. Gheorghiu-Dej“ sarcini mari şi importante. Ei s-au angajat să dea în cursul acestui an cu 26 la sută mai multe produse decât în anul 1952 pentru a contribui astfel la realizarea cincinalului în patru ani. Avântul muncitorilor constanteni * CONSTANŢA (de la subredacţia noastră). In toate sectoarele de activitate ale Direcţiei Portului Constanţa prima zi de muncă a anului a început plină de avânt. Uriaşele macarale electrice scot din pântecele vaselor de mare tonaj diferite mărfuri ce sunt transportate către magazii sau spre vagoane, cu ajutorul tractoarelor cu remorci și al autocarelor. Folosind din plin utilajul mecanizat din port, aceste vase sunt din nou încărcate cu alte mărfuri. Echipa de muncitori de vapoare nr. 10 a depășit norma de încărcare a vaselor cu 101 la sută. Echipele nr. 9 şi 11 au realizat la rândul lor depăşiri de norme între 40 şi 80 la sută. In faţa unei locomotive a Direcţiei Portului Constanţa, se află decis de dimineaţă echipa mecanicului Tudor Gh. Mihai. „Azi — spune el — echipa noastră a venit mai devreme. Eram hotărîţi ca din prima zi a anului 1953 să depăşim ora noastră de manevră“. Şi într-adevăr locomotiva a pornit la manevră cu 15 minute înainte de ora programată. La secţia turnătorie a atelierelor „23 August“ brigada păcii „Ilya Ehrenburg“ lucrează în contul lunii Mai a acestui an. Această brigadă, condusă de stahanovistul Ion Urzică, dornică de a obţine noi succese in producţie, şi-a organizat munca astfel, încât a reuşit ca în numai 4 ore să-şi termine sarcinile de plan pe întreaga zi. Succese au obţinut în această zi şi muncitorii din alte întreprinderi din orașul nostru. Printre metalurgiştii de la „ Vulcan“ însufleţiţi de cuvintele tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej, care a arătat că s-a creiat o bază trainică pentru desfăşurarea luptei în vederea îndeplinirii prevederilor planului cincinal în patru ani, oamenii muncii din întreprinderile patriei noastre încep noul an cu însemnate succese. Vineri dimineaţa, prima zi de lucru din anul 1953, strungarul stahanovist Teodor Bălan, de la uzinele „Vulcan“, la fel ca mulţi tovarăşi ai săi, a venit cu 15 minute înainte de începerea lucrului pentru a-şi pregăti piesele şi maşina. Când a sunat sirena, cuţitul strungului său tăia adânc piesele pe care le lucrează pentru liniile de ciment. In această zi, încă de la orele 10,30 toţi muncitorii de la secţia mecanică ştiau că comunistul Teodor Bălan, care foloseşte metoda Bâkov- Borkhevici şi-a îndeplinit planul zilnic. Şi strungarul stahanovist Gh. Mincu, care a mărit viteza de prelucrare a metalelor de la 250 la 360 metri şpan pe minut, şi-a îndeplinit planul zilnic la ora 10 dimineaţa,iar strungarul M Dumitriu, responsabilul brigăzii utemiste din secţia tineretului şi-a îndeplinit planul zilnic în 4 ore de muncă. Cu avânt deosebit au lucrat în prima zi şi muncitorii de la secţia montaj. Aici, echipa condusă de stahanovistul Dumitru Honceru şi-a îndeplinit norma zilei în numai 3 ore. Cu mult entuziasm s-a lucrat în această zi în toate secţiile uzinelor „Vulcan". Luptă dârză pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani De dimineaţă, când maistrul şef Ghiţă Vasile a intrat în atelier, pe lângă strunguri erau numeroşi muncitori, îşi pregăteau în grabă sculele şi piesele pentru prelucrat. In drum spre biroul său, maistrul s’a oprit în dreptul strungului la care lucra Andrei Megheri : ,,Să trăeşti tovarăşe, la mulţi ani !“ şi strânse cu putere mâna stahanovistului. „Văd că ai luat-o pieptiş din prima zi“. Şi trecând mai departe, maistrul se opri şi în dreptul altor strunguri. Era mulţumit că participase şi el la pregătirile ce s’au făcut pentru a asigura cele mai bune condiţii de muncă încă din prima zi de lucru a noului an. Intr’adevăr, pregătirile în vederea trecerii la planul pe 1953 se desfăşuraseră cu toată intensitatea în întreaga uzină. In urmă cu mai multe zile serviciile de planificare şi producţie revizuiseră capacitatea de producţie a atelierelor. Numai după aceasta s’a făcut defalcarea planului pe ateliere. Astfel, la 23 Decembrie 1952 conducerea uzinei „Steaua Roşie“ din Capitală, a înmânat într’un cadru festiv şefilor de sectoare planul pe primul trimestru al anului 1953. Inginerul şef al uzinei, Ion Mihalcea, ne vorbeşte şi despre celelalte măsuri luate de conducerea uzinei pentru a asigura succesul planului pe 1953. „Odată cu planul primului trimestru din 1953 — ne spune el — sectoarele au primit şi un plan ghid de măsuri tehnico-organizatorice. Acest plan ghid conţine mai multe propuneri elaborate de conducerea uzinei pentru îmbunătăţirea muncii în sectoarele respective, propuneri care sunt studiate de conducerea sectoarelor şi care sunt aplicate folosind rezervele interne. Tot în vederea asigurării celor mai bune condiţii de lucru, conducerea uzinei a alcătuit un grafic de aprovizionare. Grafice de lucru s-au introdus şi la principalele maşini din sectorul II“. • Având perspectiva clară a sarcinilor ce le are de îndeplinit în cel de al treilea an al cincinalului, colectivul de la „Steaua Roşie“ a păşit la muncă cu însufleţire încă din prima zi de lucru din 1953. ★ La turnătorie sunt umplute cu pământ primele forme ce se vor turna anul acesta. La montaj, larma de glasuri şi sgomotul de metal dau muncii un ritm viu. A început montarea primelor betoniere pentru anul 1953. In acest timp la sectorul de proiectare, inginerii alcătuesc planurile macaralei-catarg pe care uzina o va produce pentru prima dată anul acesta. In schimbul II a început lucrul tânărul strungar Traian Mironescu. Şcoala de calificare a terminat-o la sfârşitul lui Decembrie. Astăzi, lucrează pentru prima dată singur la maşină. Iată-l fixând prima piesă în strung. Peste câteva clipe, tânărul strungar avea să intre în ritmul obişnuit de lucru. Gândul lui este şi gândul celorlalţi muncitori de la „Steaua Roşie”. La 100 metri înălţime Corpul central al Combinatului Poligrafic „Casa Scânteii“ străjuieşte falnic Capitala. La înălţimea de 100 metri steagurile flutură cu mândrie în bătaia vântului ca un simbol al uriaşelor cuceriri ale bravului nostru popor muncitor. Sus, la această înălţime în înserarea ce se lasă domoală asupra Capitalei ţi se înfăţişează o minunată privelişte. Casele, parcurile, uzinele se aştern în toată frumuseţea lor în faţa privirilor. Acolo sus, pe ultima schelă, am stat de vorbă cu muncitorul Ion Toma. Tânăr, mic de statură, cu faţa veselă şi ochii vioi, el lucrează cu adevărată pasiune. Venit la Combinat , ca muncitor necalificat, a reuşit în scurt timp, datorită ajutorului dat de către maiştri şi lucrători, să se califice ca un bun monteur. — Sunt mândru şi nespus de fericit că am avut cinstea ca la 30 Decembrie 1952 orele 16,30 să pun aceste steaguri, cu mâinile mele, în punctul cel mai înalt al Casei luminii şi culturii, spune Ion Toma. Tovarăşii săi îl privesc plini de bucurie. In ultimele luni timpul nefavorabil a făcut destule greutăţi bravilor constructori. In munca lor de zi cu zi în frunte cu maistrul şef Iosif Haidu, decorat cu Ordinul Muncii cl. IlI-a pentru meritele sale la ridicarea furnalului nr. 6 de la Hunedoara, monteurii au reuşit să învingă greutăţile ivite. In prezent, se montează, săgeata înaltă de 13 metri pe care va străjui o stea uriaşă. 2 ianuarie 1953. Prima zi de muncă în noul an, al treilea din cincinalul nostru. Monteurii, sudorii, brigăzile utemiste au muncit cu deosebit avânt patriotic. In această zi munca a fost mai însufleţită ca oricând. Nici ploaia, nici vântul nu i-au împiedicat să continue ultimele lucrări, acolo sus, la 100 metri. — In anul care a trecut am dat bătălia să terminăm montarea uriaşului schelet de fier. începând un an nou de muncă, eu şi muncitorii cu care lucrez — spune tov. Iosif Haidu — vom depune eforturi sporite pentru ca această măreaţă construcţie să fie cât mai curând terminată. Paralel cu terminarea ultimelor lucrări la montarea scheletului metalic, la primele patru planşee s-a început închiderea spaţiilor care vor fi încălzite cu ajutorul gazului metan, pentru a se menţine o temperatură constantă de 6 grade. In felul acesta, în plină iarnă, va începe turnarea betonului.