Romînia Liberă, martie 1954 (Anul 12, nr. 2927-2952)

1954-03-02 / nr. 2927

. Spre o mai largă folosire a rezervelor interne ale producţiei In întreprinderile de pe întreg cuprinsul ţării, oamenii muncii duc o largă acţiune de descoperire şi folosire, a rezervelor interne existente, în vederea sporirii producţiei şi a productivităţii muncii, îmbunătăţirii calităţii produselor şi reducerii preţului de cost, contribuind astfel la ridicarea continuăa nivelului de trai al celor ce muncesc. Muncitorii, tehnicienii şi inginerii întreprinderii „Electrocăblul“ au arătat mult interes problemei descoperirii şi folosirii rezervelor interne, obţinind în această direcţie realizări de seamă. Conducerea întreprinderii „Electrocăblul“ a acordat o atenţie deosebita ridicării nivelului tehnico-profesional al cadrelor, creînd şcoli de calificare şi cursuri pentru specializarea şi perfecţionarea cunoştinţelor profesionale ale unor anumite categorii de tehnicieni, cum ar fi maiştrii, controlorii tehnici, etc. Aceste şcoli au dat producţiei cadre pricepute care obţin succese însemnate în muncă. O formă de învăţămîrnt profesional care a dat roade dintre cele mai bune a fost calificarea la locul de muncă după metoda sovietică Kotlear. Muncitorii calificaţi după această metoda produc piese de o tot mai bună calitate, sporindu-şi simţitor veniturile. Aplicarea şi extinderea necontenită a înaintatei experienţe sovietice în muncă au adus întreprinderii şi alte realizări importante. La sfîrşitul anului care a trecut, peste 35 la sută din muncitorii întreprinderii, lapticînd metode sovietice ca cea a Antoninei Jandarova,Voroşin, Kuzneţov şi Covaliov, îşi depăşeau normele zilnice cu 40—50 la sută. O serie de măsuri privind buna organizare şi aprovizionare a locului de muncă, folosirea maximă a utilajului şi a orelor de lucru, au adus şi ele un aport la succesele obţinute de această întreprindere. Aprovizionaţi la timp cu materiile prime şi cu semifabricatele necesare, muncitorii au obţinut mari economii de timp. In aceeaşi măsură, ei şi-au asigurat toate sculele necesare, aranjîndu-le în ordine, după dimensiuni şi necesităţi ; au primit la maşină întreaga documentaţie tehnologică, bonuri de lucru şi carnete de evidenţă care au fost completate la zi. Realizări frumoase s-au obţinut în felul acesta la secţia botinaj unde şeful secţiei, tov. Ion Vişan, a instruit un şef de echipă care a primit sarcina specială de a urmări şi coordona aprovizionarea locurilor de muncă. Acest sistem, introdus ulterior şi la secţia conductori, va fi extins în întreaga întreprindere. . In domeniul organizării locurilor de muncă s-au adus de..asemenea o serie de îmbunătăţiri. In aceeaşi secţie de bobinaj s-a schimbat, poziţia unor maşini cum ar fi cele de îndreptat şi bobinat conductorii profilaţi, ceea ce a adus o îmbunătăţire a procesului tehnologic. Tot aici s-au confecţionat rastele şi platforme pentru depozitarea colacilor de urină şi a tamburilor. Astfel de îmbunătăţiri au creat pentru toţi mditorii întreprinderii posibilitatea de a lupta cu dîrzenie pentru folosirea maximă a capacităţii de lucru a utilajului, lucru care a dus la o creştere însemnată a productivităţii muncii. Exemplul unei maşini care înainte era folosită numai la bobinarea firului leonic necesar fabricării cordoanelor telefonice, este edificator. Prin adoptarea unor dispozitive simple, această maşină poate fi acum folosită şi pentru bobinarea sîrmei de oţel zincat, a sîrmelor de cupru. Din experienţa întreprinderii „Electrocăblul" - Bucureşti a bumbacului de umplutură, fiind astfel întrebuinţată întreaga ei capacitate de producţie. Urmărind folosirea tuturor rezervelor interne, întreprinderea „Electrocăblul“ a acordat un interes deosebit problemei valorificării deşeurilor rezultate în timpul procesului de producţie. Cuprul, materie primă de mare însemnătate pentru această întreprindere, este astăzi economisit prin sudarea cap la cap a bucăţilor şi capetelor de sîrmă de cupru cu ajutorul a două maşini instalate în secţia de pregătire a sîrmei. Colacii astfel realizaţi sunt folosiţi la fabricarea conductorilor electrici. De asemenea s-a organizat un atelier special pentru recondiţionarea deşeurilor de conductori electrici care, transformaţi, pot fi folosiţi la maşinile electrice de călcat, reşouri, lămpi de birou şi de noptiere, bunuri de larg consum foarte solicitate pe piaţă. Deşeurile şi rebuturile de tuburi izolante etanş se folosesc acum la construirea cărucioarelor pentru transportul buteliilor de aragaz şi numeroşi mecanici ca Vasile Miclea, Mihai Marica, Emanoil Olaru, lucrează la fabricarea şasiurilor pentru cărucioare cit şi a celor de la trotinete. Organizarea unui colectiv care studiază temeinic posibilităţile de utilizare a tuturor deşeurilor, va aduce şi alte realizări în direcţia sporirii producţiei bunurilor de larg consum. Alături de valorificarea deşeurilor pentru uzul intern al întreprinderii sau pentru producerea de bunuri metalice de larg consum, o rezervă internă de mare valoare a fost stimularea activităţii creatoare a muncitorilor şi a tehnicienilor, lărgirea mişcării de inovaţii şi raţionalizări. In anul 1953 au fost înregistrate 66 propuneri de inovaţii şi raţionalizări venite din rîndul membrilor colectivului de muncă al fabricii. O mare parte dintre acestea sunt rodul muncii unor grupuri formate din doi sau mai mulţi inovatori. Propunerile studiate şi aplicate au o contribuţie mare la creşterea producţiei şi a productivităţii muncii şi iau adus întreprinderii o economie totală anuală de circa 200.000 lei. Dintre realizările inovatorilor, numeroase se pot bucura de o menţiune specială. Printre acestea se numără inovaţia realizată de colectivul secţiei utilaje noi condus de tov. Radu Niculae, colectiv care a executat un trefiler cu 10 tobe multiple a trei filiere fiecare. Acest trefiler, prevăzut cu un dispozitiv de spiţuire a sîrmei, a făcut posibilă trefilarea sîrmelor subţiri în interiorul întreprinderii mărind productivitatea muncii cu 300 la sută. O mare parte a perfecţionărilor tehnice prezentate de inovatori şi raţionalizatori au avut drept scop îmbunătăţirea calităţii produselor. Astfel, inovaţia fruntaşului în producţie Ion Vişan care constă dintr-un aparat pentru controlul defectelor punctiforme ale peliculei de lac email, a ajutat la îmbunătăţirea calităţii sârmei emailate, iar cea a tehnicianului Iosif Speico şi a fruntaşului în întrecerea socialistă Marin Stănescu, constă într-un dispozitiv pentru îmbunătăţirea calitaţii firelor leonice aplatisate folosite la fabricarea cordoanelor telefonice. Mai trebuie menţionată aci şi preocuparea conducerii întreprinderii pentru studierea şi extinderea micii mecanizări în cît mai multe locuri de muncă. Prin introducerea unor mecanisme din cele mai simple, în multe locuri s-a înlocuit astfel munca manuală, s-au ușurat eforturile fizice ale muncitorilor. Aşa s-a procedat la decaparea sîrmelor de cupru, unde prin instalarea unei macarale de 500 kg, s-a înlocuit în fiecare schimb munca manuală a şase oameni, sau la presa de plumb, unde, printr-un sistem conceput de întreg colectivul secţiei utilaje noi, a fost mecanizat transportul blocurilor de plumb la cuptorul de topire. Mica mecanizare a fost de asemenea introdusă la rectificarea filierelor, la straiele emailate, la luarea în tamburi a colacilor de sîrmă şi la alte diferite operaţiuni din procesul de producţie. Atenţia acordată rezervelor interne în întreprinderea „Electrocăblul“ a adus, după cum era şi firesc, o contribuţie de primă însemnătate în realizarea şi depăşirea planului de producţie, la creşterea productivităţii muncii şi la scăderea preţului de cost. Planul valoric pe anul 1953 a fost realizat în proporţie de 104,2 la sută, productivitatea muncii a crescut în aceeaşi perioadă cu 5,5 la sută pe cap de salariat iar preţul de cost a scăzut cu 6,5 la sută faţă de anul 1952. Dacă acestea au fost realizările, nu mai puţin adevărat este că o serie de lipsuri existente şi care pot fi fără îndoială înlăturate, ■au pus piedici in calea unor şi mai frumoase înfăptuiri. De pildă, există încă deficienţe în munca de ridicare a calificării maiştrilor şi tehnicienilor. Nu s-a urmărit cu suficientă hotărîre ridicarea calificării unora dintre controlorii de calitate şi maiştri în şcolile speciale. Aceasta a făcut ca aceştia să nu aibă un nivel tehnic corespunzător nevoilor producţiei. O piedică în munca întreprinderii a constituit-o şi faptul că serviciul aprovizionării nu s-a preocupat să aducă întotdeauna materiile prime aşa cum sunt prevăzute în STAS, pentru ca muncitorii să nu fie puşi în situaţia de a înlocui un material cu altul (bumbacul 50/1 a fost înlocuit, de exemplu, cu bumbac 40/1). In direcţia micii mecanizări, mai sunt lucruri importante de realizat în unele locuri cum ar fi la presat la cald şi la alte utilaje. Deşi există în întreprindere o secţie care valorifică deşeurile şi rebuturile, se pierd încă, cantităţi de cupru şi aluminiu. Dezordinea care mai dăinuie în unele locuri de mutică — în special la încercări şi plastificare — duce la pierderea de materiale şi la lipsuri în calitate. In interesul ridicării continue a nivelului de trai al oamenilor muncii trebuie ca aceste lipsuri să fie cît mai curînd înlăturate, trebuie ca descoperirea unor noi surse de rezerve interne să constituie izvoare mereu mai importante pentru sporirea producţiei şi productivităţii, pentru îmbunătăţirea calităţii produselor şi pentru scăderea preţului de cost. Avîntul cu care s-a pornit la muncă in acest an va duce desigur la realizări din ce în ce mai însemnate care vor constitui o mîndrie a întregului colectiv de muncă al întreprinderii „Electrocăblul“. C. GHEORGHIU tehnolog la Serviciul tehnic al întreprinderii „Electrocăblul" . Marți 2 martie 1954 — Nr. 2927 S. M. T. din Regiunea Autonomă Maghiară sunt gata pentru lucrările de primăvară TG. MUREŞ (de la subredacţia noastră). Pînă nu de mult, la staţiunilede maşini şi tractoare din Regiunea Autonomă Maghiară repararea, tractoarelor şi maşinilor necesare campaniei, agricole de primăvară se desfăşura în mod defectuos in atelierele S.M T inima nu era bine organizată; conducerile » ior S.M T. intîrziau trimiterea tractoarelor a pieselor spre reparare şi reconditionare in fabrici şi centre mecanice; se simţea lipsa pieselor de schimb, iar posibilităţile proprii de producere şi recondiţionare nu erau folosite. Apreciind gravitatea lipsurilor, comitatul executiv al sfatului popular regionnal a discutat într-o şedinţă specială problema pregătirii S.M.T. pentru campania de primăvară, luînd măsuri de intensificare a muncii sale,în direcţia sprijinirii S.M.T. Prin grija sfatului popular, o seamă de întreprinderi industriale au recondiţionat şi produs unele piese, de schimb necesare. De asemenea, comitetul executiv al sfatului popular a intensificat controlul şi îndrumarea asupra activităţii conducerilor S.M.T., astfel ca ele să-şi organizeze temeinic munca în ateliere, să folosească posibilităţile interne în asigurarea pieselor de schimb. Toate aceste măsuri au făcut ca eforturile depuse de mecanizatori , în întrecerea pornită pentru terminarea la timp a reparaţiilor, să fie încununate de succes Colectivul S.M T. Miercurea Ciuc a terminat reparaţiile încă de la data de 4 februarie. Cu o săptămînă mai tîrziu, a raportat terminarea reparaţiilor S.M.T. Sf. Gheorghe, iar apoi S.M.T. Odorhei şi Miercurea Nirajului. Terminînd reparaţiile, mecanizatorii acestor S.M.T. au pornit să ajute munca unităţilor rămase în urmă cu pregătirea tractoarelor şi maşinilor. Astfel, s-a reuşit ca pînă la 27 februarie în toate S.M.T. din regiune să se sfîrşească repararea întregului parc de tractoare şi maşini necesare lucrărilor de primăvară. cesar să se stabilească din vreme sarcini de producţie precise. In timpul cel mai scurt trebuie repartizate pe brigăzile de tractoare, sarcinile de producţie pentru campania de primăvară, volumul şi calitatea lucrărilor ce vor fi executate, indicii de producţie şi de consum, precum şi itinerariile şi termenele de lucru stabilite potrivit contractelor încheiate de S.M.T. Fiecărei brigăzi de tractoare să i se fixeze şi producţia medie ce va fi obţinută la hectar pe terenurile ce i-au fost repartizate în raport cu măsurile agrotehnice ce vor fi introduse şi cu numărul de lucrări ce au fost mecanizate. Pentru ca brigada de tractoare să-şi poată îndeplini sarcinile sale de producţie în campania de primăvară, conducerea staţiunii trebuie din timp, adică înainte de începerea campaniei de primăvară, să doteze brigăzile de tractoare cu inventarul necesar, cu utilajul pentru adăpostirea carburanţilor şi lubrefianţilor precum şi cu sculele trebuincioase pentru executarea îngrijirilor tehnice în timpul perioadelor de lucru. Crearea tuturor condiţiilor pentru aplicarea normativului de întreţinere a tractoarelor, controlul rigmos asupra respectării normativului de îngrijire a lor, este oobligaţie, o sarcină de mare răspundere a fiecărui director şi şi tehnician din S.M.T. In primăvara trecută, conducerile unor S.M.T. ca Bărcăneşti — regiunea Ploeşti, Cărei —• regiunea Baia Mare, Roman — regiunea Iaşi, etc. cu sprijinul comitetelor executive ale sfaturilor populare, au asigurat buna aprovizionare cu alimente şi cazarea tractoriştilor. De aceea în aceste staţiuni s-au putut cea condiţiuni bune de mutică şi de viaţă tractoriştilor în timpul campaniilor agricole şi s-a mărit productivitatea muncii lor. S-au semnalat însă cazuri cînd unii directori ai S.M.T. au neglijat problemele hranei şi cazării tractoriştilor, cînd unele comitete executive ale sfaturilor populare n-au ajutat la rezolvarea acestor probleme. Se cere ca de acum înainte, conducerile S.M T. să se ocupe cu seriozitate de condiţiile de cazare şi de hrană ale tractoriştilor în timpullucrului. încă înainte de plecarea brigăzilor pe teren trebuie să fie stabilit, împreună cu sfaturie populare comunale şi cu conducerile gospodăriilor colective şi întovărăşirilor agricole, locul unde se va face cazarea tractoriştilor atunci cînd brigada lucrează în apropierea centrelorlocuite, ca şi felul cum va fi asigurată hrana pentru tractorişti. In cadrul pregătirii brigăzilor pentru lucru, o mare însemnătate areridicarea calificării tehnico-profesionale a tractoriştilor, instruirea lor în vederea obţinerii unui randament sporit al maşinilor. Obţinerea unei înalte productivităţi în folosirea maşinilor este strîns legată de aplicarea metodelor înaintate de lucru. Formarea agregatelor care să folosească întreaga lor forţă de tracţiune a tractoarelor KD-35, confecţionarea cuplurilor de 2 cultivatoare, 2 semănători, cultivator şi semănătoare acţionate de cîte un tractor, adaptarea la plugurile ,,Nie Pintilie“ a relei fie a patra trupiţă spre a mări randamentul său de lucru, sunt metode înaintate prin aplicarea cărora se realizează un randament sporit. Anul trecut aplicarea cuplajelor de maşini la unităţile frentaşe, ca S.M T. Sînicolaul Mare, regiunea Arad, a dovedit că cu un consum puţin mărit de carburanţi se poate executa un volum mult mai mare de lucrări. Ţinînd seamă de rezultatele ce pot fi obţinute prin aplicarea acestor metode conducerile SM T. au datoria să dea atenţia cuvenită extinderii lor în fiecare brigadă de tractoare. O atenţie specială va trebui acordată extinderii metodei de lucru după graficul orar al lui Ivan Buneev. Lucrînd după această metodă, tractoristul Disiei Slavco de la S.M . Sînicolaul Mare a realizat planul campaniei din toamna trecută în proporţie de 270 la sută. Asemenea succese au dobîndit şi tractoriştii din alte staţiuni care au lucrat după metoda Buncev. Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi serviciile regionale S.M.T. din cadrul secţiilor agricole au sarcini deosebit de însemnate în pregătirea campaniei agricole de primăvară în S . T. Ele trebuie să îndrumeze îndeaproape munca staţiunilor de maşini şi tractoare, luptînd pentru o înaltă calitate a lucrărilor de reparaţii şi pentru terminarea lor la timp, sprijinind staţiunile în încheierea contractelor şi în organizarea muncii brigăzilor. Cu sprijinul permanent al sfaturilor populare, al muncitorilor din fabrici şi uzine, mecanizatorii din S.M.T. vor reuşi să aducă un ajutor de primă însemnătate la asigurarea succesului campaniei de primăvară — etapă hotărâtoare în lupta pentru obţinerea unor recolte bogate în anul 1954. Linii de cale ferata redate circulaţiei In ultimele zile acţiunea de deszăpezire a liniilor de cale ferată a continuat cu multă intensitate. Au fost astfel redate în exploatare şi liniile: Buzău-Făurei-Brăila-Galaţi, Buzău - Făurei - Constanţa, Ploeşti - Urziceni, Constanţa-Mangalia, Eforie-Techirghiol, Roşiori de Vede-Zimnicea, Roşiori de Vede-Tr. Măgtărele, Bucureşti - Piteşti - Craiova. In prezent plugurile sovietice şi romîneşti lucrează la ultimele lucrări de deszăpezire ale liniilor care sunt: Bucureşti-Constanţa, Bucureşti-Giurgiu, Giurgiu-Videle, Bucureşti- Urziceni, Urziceni-Făurei, Barboşi-Tecuci, Roşiori de Vede-Costeşti. Din staţia Bucureşti nord, pe lîngă trenurile accelerate spre Episcopia Bihor, Vatra Dornei, Baia Mare şi Tg. Mureş, Iaşi, Arad, Curtici, şi trenul rapid Bucureşti-Iaşi care circulă în mod normal în ultimele zile au fost repuse în circulaţie şi alte trenuri; trenul accelerat nr. 701 Bucureşti-Galaţi, care pleacă la ora 18,15, trenurile de persoane nr. 1.001 Bucureşti-Timişoara, la ora 1,50, nr. 5.005 Bucureşti-Paşcani, la ora 8,45, nr. 1.005 Bucureşti-Timişoara (prin Piteşti), la ora 14,36 şi nr. 3.001 Bucureşti-Teiuş, la ora 1,16. (Agerpres). Noi filme pe ecranele Capitalei Luni 8 martie va avea loc la cinematografele Patria, Bucureşti şi înfrăţirea între popoare din Capitală premiera filmului sovietic în culori „Un pichet în munţi”. Inspirat din lupta eroicilor grăniceri sovietici împotriva duşmanilor dinăuntrul şi dinafara Uniunii Sovietice, filmul redă aspecte din viaţa grănicerilor dintr-un pichet situat în Extremul Orient, undeva în munţi. In rolurile principale joacă artişti de valoare ca: V. Davîdov, M. Cuzneţova, S. Gurzo, A. Şcerbacov şi alţii. Regia aparţine regizorului C. Iudin, care a realizat şi cunoscutul film „Oameni curajoşi“. Tot luni 8 martie, la cinematograful „Elena Pavel“ va fi prezentat în premieră filmul cehoslovac „Femeia are cuvîntul“. ----------- 130 de ani de la naşterea lui Smetana La începutul acestei luni numeroase instituţii de artă şi cultură din ţară vor sărbători 130 de ani de la naşterea compozitorului ceh Bedricn Smetana, cunoscut in lumea întreagă prin lucrări simfonice, ca poemul „Patria mea", opera „Mireasa vîndută“ cit şi prin muzica Lui de cameră. Astfel, la Opera română şi maghiară din Clujci şi la Opera romină din Timişoara se va prezenta opera ,,Mireasa vîndută“ iar Filarmonicele de Stat din Oraşul Stalin şi Sibiu vor prezenta în cadrul unor concerte lucrări simfonice ale acestui compozitor. Informaţie Ministere Culturii face cunoscut că Expoziţia anuală de stat a artelor plastice de la mluzeul de artă al R.P.R., din Piaţa Republicii va rămîne deschisă pînă la 1 aprilie 1954. (Agerpres) România liberă Scrisoarea adresată de C. C. al P. S. U. G. Partidului social democrat din Germania BONN 1 (Agerpres). — Ziarele democrate germane publică scrisoarea adresată de Comitetul Central al Partidului Socialist Unit din Germania conducerii și tuturor membrilor Partidului social democrat din Germania. In această scrisoare, Partidul Socialist Unit din Germania cheamă Partidul social democrat la unitatea de acţiune în lupta pentru restabilirea unităţii ţării, pentru convocarea unei conferinţe pe întreaga Germanie, împotriva propagandei imperialiste mincinoase. Fără a se consulta cu membrii partidului, Ollenhauer a respins propunerile cuprinse în scrisoare, refuzînd în acelaşi timp să ia contact cu organizaţiile politice şi de masă din R. D. Germană. Membrii de rînd al Partidului social democrat care au aflat de această atitudine a lui Ollenhauer și care au citit textul scrisorii apărute în ziarele democratice, au salutat cu entuziasm propunerile făcute de Partidul Socialist Unit din Germania. Apsiul tineretului din Franţa şi Germania adresat tinerilor tuturor ţărilor europene BERLIN (Agerpres). — Presa democrată din Berlin anunţă că reprezentanţiii diferitelor organizaţii de tineret din Franţa, Germania occidentală şi Republica Democrată Germană au organizat la Berlin o conferinţă comună şi au adoptat un apel adresat tineretului tuturor ţărilor europene, chemîndu-l la lupta unită şi hotărîtă împotriva traducerii în viaţă, a tratatului militarist cu privire la „comunitatea defensivă europeană“. Cu acest prilej s-a hotărît ca în zilele de 24 şi 25 aprilie 1954 să se organizeze la Berlin o conferinţă a reprezentanţilor tuturor organizaţiilor de tineret europene la care să se examineze măsurile de luptă împotriva „comunităţii defensive europene“. Chemînd [/ ._________________ tineretul tuturor ţârilor europene să trimită delegaţi la această conferinţă, reprezentanţii organizaţiilor de tineret din Franţa, Germania occidentală şi Republica Democrată Germană arată în apelul lor că „comunitatea defensivă europeană“ ameninţă viaţa tineretului. Apelul a fost semnat de reprezentanţi ai Uniunii tineretului republican din Franţa, ai organizaţiei de tineretvest-german „Şoimii“, ai Consiliului Central al Uniunii Tineretului Liber German, ai Comitetului vest-berlinez al şomerilor şi de reprezentanţi ai altor organizaţii de tineret din Franţa, Germania occidentală și Republica Democrată Germană. Nota adresată de către Ministerul Afacerilor Externe al R. P. Polone a Noției S. U. A. la Varșovia VARŞOVIA 28 (Agerpres). P.A.P. transmite: La 27 februarie Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Populare Polone a adresat o notă ambasadei Statelor Unite ale Americii la Varșovia. In notă se arată că la 25 februarie departamentul de stat l! S.U.A. a cerut ambasadei Republicii Populare Polone la Washington să închidă trei consulate generale poloneze de pe teritoriul Statelor Unite. Guvernul Republicii Populare Polone, se arată în notă, consideră hotărîrea sus menţionată a guvernului Statelor Unite ca o măsură cu caracter neprietenos, îndreptată spre înrăutăţirea relaţiilor dintre Statele Unite şi Republica Populară Polonă. Această hotărîre constituie o verigă în lanţul total al discriminărilor şi atacurilor sistematice îndreptate împotriva relaţiilor prieteneşti între popoarele noastre. Guvernul Republicii Populare Polone protestează cu hotărîre împotriva măsurii neprieteneşti a autorităţilor Statelor Unite ale Americii şi constată că rasponderea pentru urmările acestei măsuri revine exclusiv guvernului S.U.A. Totodată în urma hotărîrii guvernulu S.U.A. guvernul Republicii Populare Polone comunică că consideră imposibilă continuarea de acum înaintea activităţii instituţiilor consulare ale Statelor Unite ale Americii pe teritoriul Poloniei. In legătură cu aceasta guvernul Republicii Populare Polone cere guvernului Statelor Unite ale Americii să închidă consulatul său de la Gdansk. Conferinţa pan-americană sub semnul contradicţiilor dintre S. U. A. şi ţările Americii Latine NEW YORK (Agerpres). — La 1 martie s-a deschis la Caracas (Venezuela) cea de a 10-a conferinţă pan-americană La lucrările ei iau parte S.U.A. şi 19 ţări latino-americane, cu excepţia statului Costa Rica care a refuzat să participe la conferinţă în semn de protest împotriva convocării ei in Venezuela, unde există un regim dictatorial, care a suprimat libertatile democratie şi drepturile cetăţeneşti. Ordinea de zi a conferinţei are cinci părţi, care cuprind probleme cu caracter politic şi juridic, probleme referitore la relaţiile economice şi comerniale între membrii „Organizaţiei statelor americane“ precum şi probleme sociale şi culturale Ştirile apărute în presă lasă să se prevadă că la această conferinţă se vor manifesta grave divergenţe între S U.A. şi majoritatea ţărilor latinoamericane. Statele Unite caută să folosească această conferinţă pentru ca sub masca luptei împotriva „comunismului1 , să intensifice ofensiva împotriva forţelor democratice din ţările Americii Latine şi să legalizeze amestecul imperialismului american în treburile lor interne. Tocmai în acest scop, pe ordinea de zi a celei de a 10-a conferinţe inter-americane a fost inclus un punct îndreptat împotriva guvernului Guatemalei. Presa americană recunoaşte că problema „comunismului" ridicată de S.U.A. nu va impresiona cea mai mare parte a opiniei publice din America Latină, deoarece tările Americii Latine se tem mai da grabă de intensificarea continuă a dominaţiei S.U.A. asupra economiei lor decât de faimoasa primejdie „comunistă“. Astfel, Elmen, corespondent al agenţiei Associated Press, scria: „Este de aşteptat ca la examinarea problemei comunismului în emisfera ocnidentală, poziţiile delegaţilor S.U.A. şi ţărilor Americii Latine să fie diametral opuse". In ceea ce priveşte problemele economice care preocupă atît de mult opinia publică din ţările Americii Latine, S.U.A. ar vrea să le lase pe planul doi. ocupîndu-se de dificultăţile de care se va ciocni delegaţia S.U.A. La conferinţa de la Caracas, revista „Time" scrie: „Secretarul de stat Dulles şi adjunctul său ar fi dispuşi, poate, să discute importante probleme politice, dar vor constata că pe vecinii lor ii frămîntă mai mult problemele economice..." Revista „Newsweek" ocupîndu-se de revendicările economice ale țărilor din America Latină care au de suferit de pe urma politicii de discriminare dusă de S U.A. în domeniul comerţului exterior, menţionează că ele se plîng că S.U.A. încearcă să scadă preţurile mărfurilor produse în ţările latino-americane ridicînd în acelaşi timp atît de mult preţurile mărfurilor industriale pe care ele trebuie să le cumpere din S.U.A., încît aceste mărfuri devin inaccesibile pentru latino-americani. Ministrul afacerilor externe al Columbiei, Evaristo Surdis, a declarat recent că delegaţia columbiană la conferinţa de la Caracas va pune accentul mai ales asupra problemelor economice, care stau nu numai în faţa Columbiei ci şi în faţa celorlalte republici sud-americane. Presa latino-americană constată în unanimitate că niciuna din conferinţele inter-americane din trecut nu a provocat polemici atît de aprinse şi contradicţii atît de adinei ca apropiata conferinţă şi subliniază inevitabilitatea unei ciocniri intre ţările Americii Latine şi S.U.A. în primul rînd în problemele cu caracter economic. Ziarul brazilian „Correio da Manha" subliniază că trebuie să se dea de înţeles Statelor Unite că „dacă nu-şi vor schimba orientarea în colaborarea pan-americană, menţinerea unităţii şi solidarităţii va fi extrem de dificilă“. Presa burgheză din Uruguay îşi exprimă nemulţumirea faţă de hotărîrea guvernului de a participa la conferinţa de la Caracas şi prevesteşte eşecul ei. Zarul „El Debate“ acuză S U.A. că pun interesele trusturilor lor mai presus de interesele milioanelor de latino-americani. Presa latino-americană condamni planurile S.U.A. de a transforma conferinţa de la Caracas intr-un instrument al politicii lor intervenţioniste îndreptată împotriva forţelor progresiste şi anti-imperialiste. „Conferinţa de la Caracas, scrie ziarul Uruguayan „Justicia“, constituie o nouă verigă în lanţul înrobirii Americii Latine de către monopolurile din Wall Street, un nou pas pe calea acaparării şi jefuirii sistematice a bogăţiilor noastre de către miliardarii americani şi a transformării popoarelor noastre în carne de tun. La Caracas S.U.A. vor stărui asupra adoptării unor măsuri îndreptate împotriva libertăţilor democratice, împotriva partidelor comuniste din ţările continentului american şi împotriva drepturilor oamenilor muncii, pentru a încerca să suprime mişcarea de eliberare anti-imperialistă ce se desfăşoară pe continentul american“. ★ MONTEVIDEO (Agerpres). — TASS transmite: La Montevideo a avut loc o puternică demonstraţie a oamenilor muncii din capitala Uruguayului organizată de Partidul Comunist. Demonstraţia s-a desfăşurat sub lozinca luptei pentru pace, împotriva celei de a 10-a conferinţe pan-americană, împotriva scumpete!, pentru majorarea salariilor, pentru sprijinirea candidaturii secretarului general al Partidului Comunist, Eugenio Gomes în alegerile pentru senat, care vor avea loc in luna noiembrie. Evenimentele din Egipt Generalul Naghib a reluat postul de preşedinte al Republicii CAIRO 28 (Agerpres). — TASS transmite: Presa publică comunicatul oficial al „consiliului revoluţionar“ din Egipt în care se arată că consilul „a invitat pe generalul Mohammed Naghib să reia postul de preşedinte al Republicii parlamentare egiptene“ şi că Naghib a primit această propunere. Ltcoionelul Gamal Abdel Naser rămîne preşedinte al „consiliului revoluţionar“ şi prim ministru al Egiptului. În comunicat se arată că „consiliul revoluţionar“ a primit în dimineaţa de 27 februarie o scrisoare din partea generalului Naghib în care acesta îşi exprimă dorinţa de a explica poporului că el „a renunţat la postul pe care îl ocupa potrivit propriei dorinţe“. 4 Naghib a adresat poporului apelul de a se uni în jurul „membrilor consiliului revoluţionar şi de a lupta pentru obţinerea independenţei ţării în cel mai scurt timp“. La primirea acestei scrisori „consiliul revoluţionar“ a trimis lui Naghib invitaţia, de a relua postul de preşedinte al Egiptului după ce „a primit de la acesta documentul cu privire la acordul său“. Comunicatul se încheie cu apelul „consiliului revoluţionar“ în care acesta cere poporului să contribuie la menţinerea ordinei pentru ca momentul critic prin care a trecut ţara să fie definitiv iritat“. ★ LONDRA 28 (Agerpres). — Corespondentul din Ce.ro al agenţiei Reuter transmite că la 27 februarie pe întregul teritoriu al Egiptului a fost declarată starea excepţională. K CAIRC) 1 (Agerpres). In legătură cu recentele evenimente din Egipt, şi în urma sosirii generalului, Naghib, preşedintele Egiptului la Kartum pentru a participa la deschiderea primului parlament sudanez, în capitala Sudanului s-au produs incidente grave. Corespondentul din Kartum al agenţiei France Presse precizează că secretarul de stat englez, Selwyn Lloyd, invitat la deschiderea parlamentului şi Naghib, au fost încunoştiinţaţi că este de dorit să nu-şi părăsească camerele. In cursul ciocnirilor care au avut loc, s-au înregistrat 20 de morţi — dintre care şapte poliţişti — şi cîteva sute de răniţi. France Presse precizează că printre morţi se numără însuşi şeful britanic al poliţiei din Kartum, Mac Gregor şi generalul de brigadă, El Mahdi. In urma acestor incidente la Kartum a fost decretată starea de asediu. Pag. 3-a André SUI ales deputat al departamentului Seine-et-Oise PARIS 1 (Agerpres). — Duminică au avut loc alegeri legislative parţiale în departamentul Seine-et-Oise unde jocul de deputat a rămas vacant prin decesul deputatului gaullist Diethelm. Candidatul Partidului Comunist Francez, André. Stil, membru al C.C. al P.C. Francez şi redactor şef al ziarului „L’Humanité“, a obţinut 97.873 de voturi. Ceilalţi candidaţi au întrunit; Peyrolles, (M.R.P.)—29.010 voturi; Reibe!—(Uniunea republicană) 27.669; Mazurier (Sfio) 25.587; Brimo (R.G.R.) — 21.731; Jollivet (U.R.A ., fost gaullist) — 14.946; Sárrét (Uniunea, in, dependenților) — 10.226. Restul voturilor a fost obținut de 11 candidaţi ai diferitelor partide. Adunarea Naţională franceză va discuta declaraţia lui Nehru cu privire la încetarea războiului din Indochina PARIS (Agerpres). — In urmacererii deputatului socialist Daniel Mayer, preşedintele comisiei pentru afacerile externe, şi a altor 50 de deputaţi comunişti, socialişti, radicali şi gaullişti, Adunarea Naţională1 a hotărît să înceapă vineri, 5 martie, dezbaterile pe marginea recentei declaraţii a premierului indian Nehru în legătură cu încetarea războiului din Indochina. ★ DJAKARTA 1 (Agerpres): — Ţările din Asia de sud-est sprijină apelul primului ministru indian Nehru în legătură cu încetarea... operaţiunilor militare în Indochina, .Agenţia Indiană de Informaţii anunţă că ministrul de externe al Indoneziei, doctorul Sunarjo, a declarat că Indonezia consideră încetarea operaţiunilor militare din Indochina necesară pentru stabilirea păcii în întreaga Asie de sud-est. Aceeaşi agenţie anunţă de asemenea că ministrul de externe al Birmaniei a declarat la 24 februarie, în cadrul unei conferinţe de presă, că Birmania va sprijini întru ■ totul apelul lui Nehru pentru încetarea ostilităților, în Indochina. ------------------- Docherii francezi au refuzat descărcarea armamentului american PARIS (Agerpres). — Oamenii muncii din Franţa sînt solidari cu lupta patrioţilor vietnamezi pentru libertate şi independenţă. Ziarul „L’Humanité" relatează că docherii din portul Le Havre au refuzat să descarce de pe vasul „Rhonde“ armament american destinat trupelor colonialiste din Indochina. Autorităţile franceze auîndreptat atunci vasul spre portul Rouen, încercînd să camufleze materialul militar în lăzi purtînd eticheta „produse agricole“. Dar şi docherii din Rouen, descoperind această manevră, au refuzat să descarce aranamentul, obligând administrația portului să reîncarce pe puntea vasului toate lăzile debarcate. Poporul din Pakistan protestează împotriva alianţelor mentariste cu S. U. A. şi Turcia NEW DELHII (Agerpres) -CHINA NOUA transmite: La Caraci şi la Dacca au avut loc mitinguri de masă în semn de protest împotriva alianţelor Pakistanului cu Statele Unite şi cu Turcia. In cadrul mitingului de la Caraci, vorbitorii au condamnat pactul Turcia-Pakistan arătind că această alianţă „nu corespunde nici intereselor Pakistanului şi nici celor ale ţărilor arabe“. Această alianţă înfăptuită la ordinele Statelor Unite, care urmăresc scopuri egoiste, va aduce sclavie şi ruina şi nu pace. Intr-una din rezoluţiile adoptate în cadrul mitingului de la Caraci se arată că ţărilor din Asia şi din Africa „trebuie să li se dea dreptul să-şi hotărască singure viitorul fără vreo influenţă politică sau militară străină“. La miting, printre alţii au luat cuvîntul şi Nubarak Saghar, secretarul partidului socialist din Pakistan. Participanţii au scandat cu însufleţire lozincile „Jos pactul americano-pakistanez !“ şi „Jos pactul turco-pakistanez !“ La mitingul care a avut loc la Dacca şi unde a luat cuvîntul Abdul Hamid Bashani, lider al Ligii Populare din Pakistan, au participat 50.000 de persoane. ■ Mitingul a fost precedat de o mare demonstraţie. Participanţii, purtînd pancarte şi lozinci în care se demasca pactul americano-pakistanez, au manifestat pe străzile centrale ale oraşului.  Măsurile adoptate de autorităţile americarte faţă de un deputat englez care vizitează S. U. A. LONDRA 28 (Agerpres). — După cum relatează ziarele, deputatul laburist englezF. Yates a fost supus de autorităţile, americane unui umilitor interogatoriu de trei ore, după care i-au fost luate amprentele digitale.Intr-o scrisoare adresată ministrului de afaceri externe deputatul laburist arată, că în ajunul plecării sale în S.U A, el a fost invitat la ambasada americană unde i s-a comunicat că nu i se va acorda viza de intrare dacă nu i se vor lua amprentele digitale. In cursul vizitei sale în S.U.A., el a plecat pentru cîteva zile în Canada, dar, înainte de a trece peste frontieră la înapoiere în Statele Unite el a fost supus unui nou interogatoriu la consulatul american unde i s-au luat din nou amprentele digitale. Mai mulţi deputaţi laburişti au propus ca în Anglia să se adopte măsuri asemănătoare faţă de parlamentarii şi turiştii americani care intenţionează să viziteze Anglia, dacă guvernul american nu va renunţa la asemenea măsuri. Ministerul Afacerilor Externe a anunţat că Eden va răspunde „la timpul cuvenit" scrisorii deputatului Yates. Se amintește că în urmă cu cîteva luni, Eden a trebuit să Intervină personal pentru a se acorda viza de intrare în S U.A. deputatului laburist Sydney Silverman, căruia i se refuzase intrarea în S.U.A. fără a se preciza motivele.