Romînia Liberă, aprilie 1957 (Anul 15, nr. 3882-3907)

1957-04-02 / nr. 3882

1 Marele miting de la Plovdiv închinat prieteniei frăţeşti romîno-bulgare Cuvîntarea tovarăşului Anton Iugov Tovarăşi şi tovarăşe, Cetăţeni şi cetăţene, De cîteva zile în țara noastră se află delegaţia guvernamentală şi de partid a Republicii Populare Române, în frunte cu primul secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, prietenul şi tovarăşul nostru, Gheorghe Gheorghiu-Dej. Permiteţi-mi scumpi tovarăşi şi cetăţeni ai Plovdivului, ca in numele vostru şi in numele întregului popor bulgar să salut încă odată din toată inima pe scumpii noştri prieteni romini şi în persoana lor pe poporul frate romín. Primirea entuziastă pe care aţi făcut-o delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Populare Romíne este o dovadă clară a legăturilor prieteneşti strinse între poporul nostru şi fraţii săi romini. Atît de călduros şi cordial pot fi întîmpinaţi numai reprezentanţii unui popor prieten, reprezentanţii partidelor frăţeşti comuniste şi muncitoreşti, care sînt legaţi pe vecie printr-o prietenie indestructibilă şi o colaborare reciprocă tovărăşească. Cu astfel de sentimente calde a întimpinat poporul român în 1948 delegaţia noastră guvernamentală, în frunte cu Gheorghi Dimitrov. Cu o astfel de căldură şi entuziasm a fost întîmpinată delegaţia noastră guvernamentală de către poporul albanez, astfel am fost întîmpinaţi la Moscova de popoarele sovietice frăţeşti, cu astfel de sentimente de caldă afecţiune oamenii muncii de la noi întîmpină acum peste tot în ţara noastră pe scumpii săi oaspeţi romini. Vechi, străvechi sînt legăturile şi prietenia între cele două popoare ale noastre. Ele s-au făurit în lupta comună împotriva robiei străine, pentru independenţă naţională. Poporul nostru nu va uita niciodată că in timpul anilor întunecaţi ai robiei otomane, in Rominia au găsit refugiu şi sprijin din partea poporului român militanţi revoluţionari bulgari ca : Botev, Levski, Karavelov şi alţii. In Rominia au activat vitejii revoluţionari bulgari, organizînd cete de luptă şi trezind conştiinţa naţională a poporului nostru. Poporul bulgar îşi aminteşte cu un sentiment de recunoştinţă de fiii poporului român căzuţi in lupta pentru eliberarea Bulgariei de sub robia turcească, el păstrează amintirea lor şi nu-i va uita niciodată. Aceste legături şi această prietenie s-au întărit în anii întunecatei tiranii fasciste, în lupta comună a celor două popoare pentru înlăturarea robiei fasciste şi a ocupaţiei străine, pentru libertate, independenţă şi progres social. Tovarăşi şi tovarăşe, Veacuri de-a rindul clicile reacţionare conducătoare atît din Bulgaria cit şi din Rominia au făcut tot posibilul pentru a învrăjbi popoarele noastre şi a le ridica unul împotriva celuilalt. Dar nici burghezia bulgară, nici cea romina, nici stăpînii lor imperialişti nu au reuşit să întunece prietenia şi legăturile frăţeşti intre popoarele bulgar şi român. De peste 12 ani cele două popoare construiesc împreună, mînă în mînă, în prietenie cu Uniunea Sovietică şi celelalte ţări socialiste, prezentul şi viitorul lor socialist. Atît poporul bulgar cît şi poporul român, sub conducerea partidelor lor marxist-leniniste, tind astăzi către un ţel comun — construirea societăţii socialiste. De cele două părţi ale Dunării, inimile oamenilor muncii sînt animate de aceleaşi sentimente, de aceleaşi gînduri şi de aspiraţii comune — să transforme ţările lor în state socialiste înfloritoare, să construiască fericirea şi bunăstarea lor. Astăzi între ţările şi popoarele noastre este creată o bază sănătoasă, de nezdruncinat, a prieteniei, unităţii şi colaborării reciproce, prietenie şi colaborare între două ţări socialiste frăţeşti. Poporul bulgar se bucură sincer de marile succese ale Republicii Populare Române. Poporul romin, sub conducerea partiduluii său marxist-leninist, intr-o perioadă istorică scurtă a transformat din rădăcini Rominia ciocoiască, înapoiată, de altă dată , în care oamenii muncii se înecau în mizerie, într-un stat socialist înaintat cu o industrie dezvoltată, cu o agricultură care se reorganizează pe baze socialiste, cu o cultură socialistă care se dezvoltă necontenit. In Rominia au găsit un larg timp de dezvoltare şi înflorire forţele creatoare şi talentele poporului. Ca adevăraţi prieteni şi aliaţi ai poporului român, nu putem să nu ne bucurăm din inimă de marile şi incontestabilele sale succese; nu pot să nu se bucure de aceste succese nenumăraţii noştri prieteni şi fraţi din toate colţurile lumii, deoarece cu cît este mai puternică din punct de vedere economic Republica Populară Romînă, cu cît e mai puternică fiecare ţară socialistă, cu atît mai puternic şi de neînvins este lagărul nostru socialist. Desigur, succesele ţărilor noastre nu sunt pe placul duşmanilor socialismului. Fiecare victorie a noastră provoacă la ei ură şi furie. Imperialiştii se tem de întrecerea paşnică cu ţările socialiste pentru că îşi dau seama că în această întrecere victorios va fi socialismul. Experienţa de 40 de ani a Uniunii Sovietice a demonstrat în mod strălucit marea superioritate a sistemului socialist faţă de cel capitalist. Sistemul socialist rezistă la toate încercările istoriei şi astăzi s-a impus ca un sistem mondial. Iată de ce, tovarăşi, se tem imperialiştii, iată de ce propunerilor noastre paşnice şi constructive, cercurile imperialiste americane opun politica lor de ameninţări şi înarmare furibundă. Iată de ce imperialiştii se străduiesc din toate puterile să lovească în construcţia paşnică a ţărilor socialiste, să spargă unitatea lagărului socialist; în această unitate ei văd principalul obstacol în calea realizării planurilor lor de dominaţie a lumii. Imperialiştii americani şi partenerii lor europeni de pildă, au sperat mult că evenimentele din Ungaria, organizate de ei, vor slăbi unitatea şi solidaritatea lagărului socialist. Dar speranţele lor nu s-au realizat. In sîngeroasele evenimente din Ungaria s-au spulberat multe iluzii, multe concepţii greşite, multe minţi confuze s-au limpezit şi a eşuat complet complotul fascist organizat de imperialişti. Lagărul socialist, împotriva aşteptărilor şi speranţelor duşmanilor, a devenit mai unit şi mai puternic. Partidele comuniste şi muncitoreşti frăţeşti s-au întărit şi mai mult, s-au unit şi mai solidar sub steagul marxism-leninismului, sub steagul internaţionalismului proletar. Prietenia ţărilor socialiste cu Uniunea Sovietică, prietenul şi apărătorul nostru sincer, a devenit şi mai fermă Din evenimentele din Ungaria, popoarele noastre au tras o Învăţătură preţioasă. Ele văd şi înţeleg şi mai bine acum că în situaţia actuală, cînd imperialiştii îşi îndreaptă atacurile furibunde împotriva ţărilor socialiste, împotriva mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, mijlocul cel mai puternic pentru a învinge şi zdrobi aceste atacuri este acela de a întări tot mai mult unitatea prietenească a familiei ţărilor socialiste. Pentru noi este clar că forţeleacţiunii, în frunte cu imperialiştii americani, nu au renunţat la uneltirile lor agresive. Pentru aceasta stau mărturie multe fapte. La intîlnirea care a avut loc nu de mult în insulele Bermude, Eisenhower şi Mac Millan au declarat deschis că ei vor continua şi de acum înainte politica blocurilor şi coaliţiilor militare, că nu vor inceta experienţele cu armele atomice şi cu hidrogen. Asemenea declaraţii ale celor mai de răspundere oameni de stat ai Statelor Unite şi Angliei, intr-un moment cînd năzuinţa comună a întregii omeniri este dezarmarea şi interzicerea armei atomice, nu pot să nu trezească îngrijorarea întregii opinii publice mondiale. Se ştie, de pildă, că în ultimul timp unele ţări occidentale îşi îndreaptă eforturile pentru crearea de organizaţii închise ca „piaţa comună“ şi aşa zisul „Euratom“, organizaţii care sunt îndreptate împotriva păcii şi securităţii propriilor lor popoare, organizaţii prin care se urmăreşte dezbinarea pe mai departe a ţărilor europene şi intensificarea activităţii cercurilor occidentale agresive. Sunt cunoscute planurile S.U.A. de a trimite unităţi armate americane, înzestrate cu arme atomice, pe teritoriul unei serii de ţări membre ale pactului Nord Atlantic şi ale altor pacte militare imperialiste regionale. Sunt cunoscute eforturile lor pentru reînvierea militarismului vestgerman, pentru înzestrarea cu arma atomică a armatei revanşarde vestgermane, pentru ridicarea generalilor hitlerişti în posturile de comandă ale armatei pactului Nord Atlantic. Toate acestea ameninţă serios cauza păcii şi securităţii popoarelor în Europa şi în celelalte părţi ale lumii, agravează încordarea internaţională Politica agresivă aventuristă, dusă de imperialiştii americani şi partenerii lor vest-europeni impune popoarelor ţărilor socialiste şi tuturor oamenilor iubitori de pace din lume să nu slăbească vigilenţa, să urmărească planurile criminale ale acestora, să întărească tot mai mult lupta împotriva aţîţătorilor la un nou război. Prăbuşirea rebeliunii contrarevoluţionare din Ungaria, organizată deacţiunea internaţională, şi sfirşitul ruşinos al agresiunii din Egipt au arătat că în lume există forţe care sînt în stare să se opună cu hotărît încercărilor imperialiştilor de a întoarce din nou lumea spre „războiul rece“ şi spre încordarea situaţiei internaţionale Sarcina noastră primordiali este acum să descoperim la timp şi să demascam intenţiile criminale ale imperialiştilor şi planurile lor de înrobire, să descoperim adevăratul lor chip de lupi şi să nu permitem ca opinia publică mondială să fie amăgită cu indiferent ce fel de palavre dulcege. Faţă de momelile imperialiste trebuie să întărim unitatea noastră socialistă de nezdruncinat, voinţa şi aspiraţiile popoarelor noastre de a trăi în pace şi colaborare cu toate ţările din lume, voinţa şi dorinţa ţărilor şi popoarelor iubitoare de pace de a păzi şi întări pacea în lume. In acelaşi timp trebuie să fim intransigenţi şi faţă de toţi aceia care, prin activitatea lor, vrîndnevrînd, aduc apa la moara duşmanilor socialismului. Nu putem şi nu ne vom împăca cu nici un fel de încercări de intervenţie ideologică în ţările şi partidele noastre, de revizuire a principiilor de bază ale marxism-leninismuluî; nu ne vom împăca cu nici un fel de încercări ale oportuniştilor şi revizioniştilor de a semăna discordie în rîndurile mişcărilor comuniste, de a face o breşă în unitatea puternicului nostru lagăr socialist, în lupte crincene de decenii cu duşmanul de clasă, atît Partidul Comunist Bulgar cît şi Partidul Muncitoresc Român au crescut şi s-au format ca partide marxist-leniniste, ca avangardă de luptă a clasei muncitoare bulgare şi a clasei muncitoare române, a oamenilor muncii din ţările noastre. Comuniştii bulgari şi cei romini, patrioţii bulgari şi cei romini, sînt educaţi în spiritul devotamentului fără margini faţă de principiile internaţionalismului proletar, în spiritul încrederii neţărmurite faţă de marea noastră prietenă şi apărătoare, Uniunea Sovietică, în spiritul prieteniei frăţeşti şi solidarităţii cu popoarele din toate ţările socialiste, cu popoarele din lumea întreagă. Noi sîntem legaţi pe vecie de Uniunea Sovietică, eliberatoarea ţărilor noastre din robia fascistă şi de sub ocupaţia străină, şi nici o forţă întunecată nu este în stare să ne despartă, nu este în stare să distrugă lagărul ţărilor socialiste în frunte cu U.R.S.S. şi să oprească avîntul dezvoltării noastre socialiste. Duşmanilor socialismului trebuie să li se reamintească cuvintele marelui fiu al poporului bulgar, Gheorghi Dimitrov, care a spus: „...Procesul construirii socialismului poate fi sprijinit şi poate fi şi stinjenit. Acest proces istoric necesar poate să fie grăbit, dar poate să fie şi intirziat. In nici un caz însă, nu se poate ca el să se oprească, nici să înceteze. El va merge înainte, se va dezvolta pînă la realitatea sa victorioasă“. Aceste cuvinte înţelepte ale lui Gheorghi Dimitrov răsună şi acum cu aceeaşi putere, cu acelaşi adine optimism revoluţionar Acei care intradevăr ar încerca să violeze munca paşnică, constructivă a popoarelor noastre, se vor lovi de forţa de neînvins a puternicului lagăr socialist, aşa cum s-a întîmplat în R. P. Ungară. Un proverb popular spune : „Cine scoate cuţitul de cuţit piere“. Noi, tovarăşi şi tovarăşe, şi conduDragi tovarăşi şi tovarăşe. Transmitem oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Plovdiv un fierbinte şi tovărăşesc salut din partea muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor din Republica Populară Romînă care, asemenea vouă, construiesc socialismul în patria lor liberă. Oraşul vostru este cunoscut pentru vechile sale tradiţii revoluţionare. La Plovdiv au activat ani îndelungaţi înflăcărării revoluţionari Dimităr Blagoev, Vasil Kolarov şi alţii. in scurta vizită pe care delegaţia noastră de partid şi de stat a făcut-o în ţara dvs. am văzut pretutindeni roadele muncii harnice şi însufleţite a poporului. Plovdivul a cunoscut în ultimul deceniu o puternică dezvoltare. In oraşul vostru s-au ridicat noi întreprinderi. Ţărănimea din regiunea Plovdiv a obţinut succese remarcabile în opera de construire a socialismului la sate. Înfloreşte şi se răspîndeşte cultura ; a crescut numărul şcolilor şi altor aşezăminte culturale. Munca voastră rodnică, dragi tovarăşi, reprezintă o imagine vie a marilor transformări înoitoare, a succeselor de seamă obţinute de poporul bulgar sub conducerea Partidului Comunist în dezvoltarea economiei şi culturii, în construirea socialismului. Instaurarea regimului de democraţie populară în ţara voastră a descătuşat iniţiativa şi energia creatoare a maselor de milioane, înăbuşite în trecut de stăpînirea burghezo-moşierească. Rezultatele obţinute de poporul bulgar în anii puterii democrat-populare pe tărîmul dezvoltării industriei, agriculturii, culturii, in ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii, demonstrează justeţea liniei Partidului Comunist Bulgar, călăuzit de învăţătura marxist-leninistă. Succesele oamenilor muncii din Bulgaria bucură din inima pe oamenii muncii din România. Ele bucură pe oamenii muncii din toate ţările socialiste, pe luptătorii de pretutindeni pentru pace şi progres. Ca şi poporul bulgar, poporul român desfăşoară o neobosită muncă creatoare pentru a asigura înflorirea economică şi culturală a Republicii Populare Române şi bunăstarea celor ce muncesc, pentru victoria deplină a socialismului în patria sa. Poporul nostru a obţinut succese de seamă în industrializarea socialistă a ţării. Sectorul socialist al agriculturii creşte şi se dezvoltă necontenit. Rezultate însemnate au fost obţinute în domeniul dezvoltării culturii. Creşte an de an nivelul de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Succesele şi victoriile popoarelor noastre, dragi tovarăşi, se datorează profundelor transformări istorice ce s-au înfăptuit in ţările noastre sub conducerea partidelor marxist-leniniste. Zadarnic încearcă propaganda imperialistă să calomnieze orînduirea noastră democrat-populară. Această propagandă mincinoasă este spulberată de măreţele realizări ale popoarelor noastre, care în decurs de numai 13 ani au făcut un pas uriaş înainte pe calea lichidării înapoierii economice şi culturale de ieri, pe calea înfloririi multilaterale a celor două ţări socialiste. Un mare rol în dobindirea succeselor istorice ale popoarelor noastre îl are faptul că atît România cît şi Bulgaria au primit şi primesc un ajutor internaţionalist, frăţesc din partea marii noastre prietene şi sprijinitoare — Uniunea Republicilor Socialiste Sovietice. Romînia şi Bulgaria sînt unite prin relaţii de într-ajutorare şi colaborare prietenească cu toate ţările lagărului socialist. Relaţiile de tip nou bazate pe colaborare frăţească şi intr-ajutorare, pe egalitate în drepturi şi respect reciproc între ţările socialiste, contribuie la întărirea şi progresul fiecărei ţări în parte şi la tăria şi progresul continuu al întregii comunităţi a ţărilor socialiste. In ţările noastre, noi cunoaştem rezultatele rodnice ale acestor relaţii frăţeşti şi ale sprijinului reciproc internaţionalist, în toate domeniile. Cele două ţări ale noastre, membre ale marii familii a ţărilor socialiste, sînt legate printr-o strinsa şi indisolubilă prietenie. Sînt cunoscute tradiţii seculare ale prieteniei popoarelor noastre ; strinsa împletire a destinelor lor istorice, frăţia lor cimentată prin mîncătorii de stat şi de partid romini, cu tovarăşii şi fraţii noştri nu ameninţam pe nimeni, nu urzim împotriva nimănui comploturi şi aventuri militare. Asemenea ginduri şi intenţii sînt străine construcţiei noastre democratpopulare, politicii noastre leniniste de pace, care se bazează pe principiile egalităţii in drepturi, respectului şi încrederii reciproce în relaţiile dintre ţări, pe principiile leniniste ale coexistenţei paşnice intre ţările cu orînduire socială diferită, întilnirea dintre cele două delegaţii este o întâlnire între fraţi care serveşte cauzei păcii şi progresului. Politica noastră este politica de strîngere a legăturilor şi dezvoltării neîncetate a prieteniei şi colaborării multilaterale cu toate popoarele apropiate şi îndepărtate şi înainte de toate, cu vecinii noştri balcanici. Noi sîntem pentru o politică în relaţiile internaţionale, care nu duce spre încordarea situaţiei internaţionale, ci spre destinderea sa continuă, politică care duce la strîngerea şi întărirea mai departe a frontului forţelor iubitoare de pace din lumea întreagă Ţările noastre sprijină fără rezerve propunerea guvernului sovietic pentru reducerea armamentelor şi forţelor armate, pentru încetarea fără întîrziere a experienţelor cu armele atomice şi cu Hidrogen, pentru interzicerea folosirii lor. Sprijinim orice iniţiativă şi sîntem gata să ne dăm sprijinul oricărei propuneri ori de unde ar veni ea, care serveşte întăririi păcii mongele vărsat în comun pentru libertate şi independenţă. Instaurarea regimului democrat-popular in Rominia şi Bulgaria a dat prieteniei noastre un conţinut şi mai profund, şi mai bogat; este prietenia a, două ţări socialiste legate prin unitatea scopurilor şi năzuinţelor, prietenia a două ţări hotărîte să meargă pe calea leninistă, calea construirii socialismului. Această prietenie caldă, sinceră, tovărăşească, ne-a însufleţit pe noi şi pe tovarăşii noştri reprezentanţi ai Partidului Comunist Bulgar şi ai guvernului Bulgariei populare în tratativele noastre. Cu prilejul întîlnirilor pe care le-am avut, am putut constata din nou cu bucurie şi satisfacţie identitatea de vederi în toate problemele pe care le-am discutat, atît cele privind relaţiile dintre ţările şi partidele noastre, cît şi cele privind viaţa internaţională. Sîntem convinşi că rezultatele tratativelor noastre vor contribui la continua întărire a prieteniei romîno-bulgare şi la întărirea şi consolidarea prieteniei şi unităţii tuturor ţărilor lagărului socialist în frunte cu marea Uniune Sovietică. Noi considerăm în acelaşi timp că rezultatele rodnice ale tratativelor noastre constituie o contribuţie la întărirea păcii în întreaga lume. Problema consolidării păcii între popoare se află în centrul politicii externe a ţărilor socialiste care privesc cu îngrijorare eforturile continue ale cercurilor imperialiste agresive de a anihila rezultatele obţinute pe calea destinderii în relaţiile internaţionale de a agrava încordarea internaţională de a intensifica războiul rece şi a crea focare de nelinişte şi de conflicte internaţionale in diferite părţi ale lumii. Popoarele iubitoare de pace nu pot rămîne indiferente faţă de remilitarizarea Germaniei occidentale, faţă de goana înarmărilor, faţă de uneltirile imperialiste în Orientul Apropiat şi Mijlociu. Popoarele român şi bulgar, ca şi celelalte popoare ale ţărilor socialiste, doresc pacea. Ele nu nutresc faţă de nimeni planuri de agresiune, cotropire sau subjugare. Politica lor externă este cunoscută popoarelor lumii. Aceasta este o politică consecventă de apărare a păcii, de coexistenţă paşnică între toate ţările fără deosebire de orînduire socială, de rezolvare paşnică a tuturor problemelor litigioase internaţionale. Republica Populară Romînă şi Republica Populară Bulgaria au adus şi aduc o contribuţie efectivă la opera de menţinere şi consolidare a păcii, de slăbire a încordării Internaţionale. S-au dezvoltat legăturile lor economice şi culturale internaţionale, în cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi în alte organisme internaţionale, împreună cu toate ţările iubitoare de pace, ele susţin cu fermitate cauza păcii şi securităţii internaţionale. România şi Bulgaria sprijină propunerile Uniunii Sovietice pentru înfăptuirea dezarmării generale şi toate măsurile menite să ducă la reducerea forţelor armate, la interzicerea armelor atomice şi cu hidrogen. Oprirea cursei înarmărilor, realizarea unei înţelegeri internaţionale în această problemă, este o sarcină primordială , a tuturor ţărilor iubitoare de pace. Ţările noastre sînt interesate în dezvoltarea colaborării economice, politice şi culturale între toate ţările şi popoarele Europei, pentru înfăptuirea unui sistem de securitate colectivă care să asigure pacea şi munca creatoare a popoarelor noastre şi a tuturor celorlalte popoare. In ultima vreme, unele guverne occidentale depun eforturi tot mai insistente pentru a crea noi organizaţii care agravează situaţia internaţională. Se intensifică activitatea cercurilor agresive din Occident şi în primul rînd a militarismului vestgerman, duşman înverşunat al libertăţii şi securităţii popoarelor europene. România şi Bulgaria se ridică cu hotărîre împotriva acestor planuri care constituie o primejdie pentru popoarele Europei. Cu toată încordarea în relaţiile internaţionale, noi sîntem ferm convinşi că există posibilitatea de a stăvili acţiunile cercurilor imperialiste agresive îndreptate împotriva păcii In lumea contemporană există forţe imense care se pronunţă pentru pace şi aceste forţe sînt capabile săsidiale şi dezvoltării colaborării paşnice între popoare. Această politică corespunde intereselor fundamentale ale popoarelor bulgar şi român, corespunde intereselor tuturor popoarelor care luptă pentru apărarea păcii. între noi şi tovarăşii romini există o unitate deplină in aprecierea problemelor de bază ale situaţiei internaţionale actuale şi în toate celelalte probleme care interesează cele două ţări şi colaborarea noastră multilaterală şi frăţească. Tovarăşi şi tovarăşe, Vizita prietenească a delegaţiei guvernamentale şi de partid a Republicii Populare Române in ţara noastră, care s-a transformat într-o manifestaţie uriaşă a prieteniei bulgaro-romîne, va contribui fără îndoială la întărirea mai departe a legăturilor şi colaborării între popoarele noastre, va fi un nou aport la întărirea unităţii ţărilor socialiste, un aport în lupta popoarelor pentru pace şi colaborare internaţională Salutînd pe scumpii noştri oaspeţi romini, le urăm din inimă, şi prin ei întregului popor frate român, noi şi mari succese, înflorirea pe mai departe a Republicii Populare Romíne frăţeşti. Trăiască indestructibila prietenie bulgaro-romînă! Să trăiască şi să se întărească unitatea tuturor ţărilor socialiste, în frunte cu marea Uniune Sovietică! Trăiască pacea între popoarele din întreaga lumelească pe agresori de a da Înapoi. Acest lucru îl demonstrează eşecul agresiunii imperialiste împotriva Egiptului şi înfrîngerea contrarevoluţiei fasciste din Ungaria. Popoarele noastre, guvernele noastre, partidele noastre comuniste şi muncitoreşti nu-şi vor cruţa eforturile pentru a contribui la consolidarea forţelor păcii şi la zădărnicirea planurilor agresive ale imperialiştilor, în frunte cu imperialiştii americani. Odată cu acestea sîntem datori să întărim vigilenţa pentru a preîntâmpina orice încercare a agresorilor de a lovi în securitatea ţărilor noastre, în independenţa şi în cuceririle revoluţionare ale popoarelor noastre. Partidele noastre, clasa muncitoare, trag învăţăminte din evenimentele petrecute în Ungaria, unde forţele reacţionare inspirate, organizate şi sprijinite de imperialişti au încercat să lichideze orînduirea democratpopulară, să restaureze regimul fascist, puterea capitaliştilor şi moşierilor. Poporul maghiar, în frunte cu Partidul Muncitoresc Socialist şi guvernul revoluţionar muncitoresc-ţărănesc, cu ajutorul internaţionalist al Uniunii Sovietice, cu sprijinul tuturor ţărilor lagărului socialist, a zdrobit contrarevoluţia şi merge cu succes pe linia refacerii economiei şi consolidării regimului democrat-popular. Poporul maghiar ştie că el poate conta şi pe viitor pe sprijinul şi ajutorul ţărilor socialiste frăţeşti. Ţinînd seama de atacurile furibunde îndreptate de cercurile imperialiste împotriva ţărilor lagărului socialist, împotriva partidelor comuniste şi muncitoreşti, avem îndatorirea să muncim pentru continua întărire a orînduirii democrat-populare, pentru creşterea potenţialului economic al ţărilor noastre, pentru unirea şi mai strînsă a popoarelor român şi bulgar în jurul partidelor şi guvernelor lor, avem îndatorirea să întărim vigilenţa împotriva oricăror influenţe ale ideologiei burgheze, împotriva încercărilor de revizuire a bazelor învăţăturii marxist-leniniste. Credincioase ideilor măreţe ale marxist-leninismului, partidele noastre ridică tot mai sus steagul internaţionalismului proletar, al unităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti din toate ţările, al solidarităţii oamenilor muncii din întreaga lume. Vom contribui şi pe viitor cu aceeaşi hotărîre la întărirea unităţii şi coeziunii rîndurilor marelui lagăr al socialismului, chezăşia construcţiei victorioase a socialismului în ţările noastre, chezăşia independenţei şi libertăţii ţărilor noastre, forţa principală a luptei pentru pace şi securitatea popoarelor. Tovarăşi şi tovarăşe, Resimţim o sinceră bucurie că ne-am putut întîlni cu oamenii muncii din Bulgaria frăţească şi prietenă, că le-am putut aduce solia de prietenie a oamenilor muncii din ţara noastră. Prietenia bulgaro-romînă este cauza milioanelor de muncitori, ţărani şi intelectuali, romini şi bulgari, care construiesc socialismul, care îşi pun toate puterile în slujba progresului continuu material şi cultural al popoarelor lor, al apărării şi consolidării păcii în lume. Această prietenie este legată de aspiraţiile cele mai profunde şi de interesele vitale ale popoarelor noastre. De aceea nu există pe lume nici o forţă care să poată zdruncina prietenia trainică dintre popoarele noastre frăţeşti. Dragi tovarăşi şi tovarăşe, Vă mulţumim din toată inima pentru primirea caldă, tovărăşească, pe care ne-aţi făcut-o şi vă urăm noi succese şi victorii în munca pe care o desfăşuraţi cu avînt şi abnegaţie, pentru construirea socialismului în patria voastră. Trăiască şi înflorească în veci prietenia romîno-bulgară ! Trăiască încercatul conducător al poporului bulgar în lupta pentru construirea socialismului, Partidul Comunist Bulgar, Comitetul său Central, trăiască guvernul Republicii Populare Bulgaria ! Să trăiască şi să se întărească lagărul păcii, democraţiei şi socialismului în frunte cu ţara socialismului victorios, cu marea şi puternica Uniune Sovietică ! Trăiască pacea intre popoare ! Cuvîntarea tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej Marţi Sapritte 1981 — nr. 18*1 România liberă SCHIMB DE NOTE SOVIETO-JAPONEZ IN LEGĂTURĂ CU EXPERIENŢELE CU ARMA NUCLEARĂ MOSCOVA 1 (Agerpres). — TASS transmite : Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. a dat publicităţii comunicatul cu privire la schimbul de note intre Japonia şi U.RS.S. in problema experienţelor nucleare. In nota din 9 martie a ambasadei Japoniei la Moscova se arăta că guvernul sovietic nu a avertizat că vor avea loc experienţe nucleare şi a comunicat doar că a avut loc o experienţă. Guvernul japonez menţionind Influenţa dăunătoare a experienţelor nucleare, cere guvernului Uniunii Sovietice să înceteze pe viitor orice experienţe cu arma nucleară. In nota de răspuns a Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S.S. se spune : Poziţia Uniunii Sovietice în problema interzicerii armei atomice şi cu hidrogen este bine cunoscută. Guvernul sovietic s-a pronunţat şi se pronunţă pentru interzicerea completă a armei atomice şi cu hidrogen. Guvernul sovietic consideră necesar să interzică folosirea armei atomice şi cu hidrogen, să înceteze producţia ei şi să scoată această armă din armamentele statelor, precum şi să înceteze imediat experienţele cu arma atomică şi cu hidrogen. In acest scop guvernul sovietic a prezentat în repetate rînduri propuneri corespunzătoare pentru a fi examinate de celelalte state. In scopul încetării cît mai rapide a experienţelor cu arma atomică şi cu hidrogen, guvernul sovietic a propus ca această problemă să fie examinată separat de programul general de dezarmare, pentru a fi rezolvată de urgenţă. Guvernul sovietic menţionează cu regret că la cea de-a 11-a sesiune a Adunării Generale a O.N.U. delegaţia japoneză nu a sprijinit propunerea sovietică îndreptată spre încetareaimediată a experienţelor cu arma atomică şi cu hidrogen. In locul acesteia, delegaţia japoneză a prezentat împreună cu delegaţiile Canadei şi Norvegiei propunerea privind în-,registrarea din timp la O.N.U. a ex-ploziilor experimentale cu arma atomică şi cu hidrogen, deşi este absolut evident că această propunere nu rezolvă nicidecum problema încetării experienţelor cu aceste tipuri de armă şi nu înlătură consecinţele dăunătoare ale acestor experienţe. Mai mult decit atît, adoptarea acestei propuneri, nu ar face decît să justifice viitoarele experienţe cu arma atomică şi cu hidrogen. Numai refuzul puterilor occidentale de a accepta propunerile sovietice sileşte Uniunea Sovietică ca, în scopul întăririi securităţii ei, să acorde atenţia cuvenită experienţelor cu arma atomică şi cu hidrogen. După cum se ştie, în cazul experienţelor cu aceste tipuri de armă care se produc în interiorul frontierelor U.R.S.S., se iau toate măsurile necesare de prevenire pentru a se evita consecinţele dăunătoare. Uniunea Sovietică, se subliniază în notă, este hotărîtă să renunţe la experienţele cu arma atomică şi cu hidrogen de îndată ce celelalte puteri işi vor asuma această obligaţie. In legătură cu aceasta, guvernul, sovietic îşi exprimă speranţa că guvernul japonez va sprijini propunerea Uniunii Sovietice cu privire la încetarea imediată a experiențelor cu arma atomică și cu hidrogen. • Dirijorul român George Georgescu, artist al poporului şi Laureat al Premiului de stat, va conduce orchestra simfonică a oraşului Praga, cu prilejul concertelor ce vor avea loc în zilele de 29 şi 30 aprilie, precum şi orchestra filarmonică slovacă, care va concerta la Bratislava în zilele de 9 şi 10 mai. (Ceteka). • în cadrul bibliotecii comunale din Milano, Palatul Sormani, profesoara Rosetta del Conte de la Universitatea din Milano a ţinut recent o conferinţă cu tema ,,Aspecte din folclorul românesc". Conferinţa a fost ilustrată de proiecţii. (Agerpres). • La 1 aprilie a avut loc la Londra o nouă şedinţă a subcomitetului Comisiei O.N.U. pentru dezarmare. Şedinţa a fost prezidată de reprezentantul Franţei Jules Moch. (TASS) • La 31 martie, s-a înapoiat la Budapesta, venind din Uniunea Sovietică, delegaţia guvernamentală şi de partid a Republicii Populare Ungare, condusă de János Kădăr, (Agerpres). • La 30 martie premierul Ciu Enlai, însoţit de vicepremierul He Lun, au făcut o vizită primului ministru al Birmaniei, U Nu, şi primului ministru adjunct Ham Kun Kio, cu care au avut o întrevedere cordială. In după amiaza aceleiaşi zile, U Nu a intors vizita premierului Ciu Entai. (China Nouă). • La ,30 martie, la mormîntul Eroului necunoscut din Paris, a avut loc o demonstraţie de protest împotriva numirii fostului general hitlerist Speidel într-un post de comandă NATO (Agerpres). • La invitaţia guvernului R.P.D. Coreene, la 1 aprilie a sosit în ţară într-o vizită de prietenie delegaţia guvernamentală a Republicii Cehoslovace condusă de V. Siroky, preşedintele guvernului R. Cehoslovace. (TASS) • Gus Hall, activist de seamă al Partidului Comunist din Statele Unite, a fost eliberat din închisoarea din Leavenworth (statul Kansas), (Agerpres). • La Valparaiso au izbucnit din nou tulburări. Populaţia chiliană protestează în continuare împotriva scumpirii taxelor de transport. Poliţia a tras în demonstranţi şi a rănit un copil. Atunci, manifestanţii au atacat un post de poliţie şi locuinţa şefului adjunct al poliţiei. (Reuter). • Ziarul englez „TIMES“ se arată îngrijorat de vizitele făcute în străinătate de membri ai guvernului vestgerman, considerîndu-le ca o „ofensivă comercială“ de mari proporţii. (Agerpres) • La Sofia s-au încheiat lucrările celei de-a XV-a sesiuni a Organizaţiei internaţionale de radio (O.I.R.). în alegerile pentru organele conducătoare ale O.I.R., preşedinte al comisiei pentru întocmirea programelor a fost ales reprezentantul radiodifuziunii române, (A.T.B.). • Landtagul din Saxonia Inferioară a anulat mandatele parlamentare ale deputaţilor Ludwig Landwehr şi Heinz Zscherpe, deoarece au fost membri ai Partidului Comunist din Germania pînă la punerea lui în ilegalitate. Trn semn de protest, o treime din deputaţii landtagului au părăsit şedinţa înaintea votării. (Agerpres). • La minele carbonifere din Oviedo (Spania) continuă greva minerilor care cer majorarea salariilor. Autorităţile spaniole încearcă să înăbuşe cu forţa mişcarea grevistă a minerilor. (France Presse) • într-o scrisoare adresată Comisiei internaţionale de supraveghere şi control din Vietnam, înaltul Comandament al Armatei Populare Vietnameze cere Comisiei să cerceteze livrarea ilegală de materiale de război Vietnamului de sud de către Statele Unite» (China Nouă). • Cu prilejul percheziţiilor operate în clădirile unor bănci străine şi indoneziene din Djakarta, au fost descoperite şi confiscate mari cantităţi de valută străină, lingouri de aur, arme de foc şi muniţii, tăinuite în aceste bănci. (Agerpres). • In unele regiuni carbonifere din Walles (Anglia) au avut loc demonstraţii de masă In semn de protest împotriva ofensivei cercurilor conducă.ătoare asupra drepturilor vitale ale oamenilor muncii. (Press Association) • O avalanşă de zăpadă a acoperit un grup de muncitori japonezi, in apropiere de NakasaiUnai, insula Hokaido. Au pierit 20 persoane, iar 4 au fost grav rănite. (United Press). • Ziarul „Daily Herald“ publică un articol redacţional în care ia atitudine pentru interzicerea exploziilor nucleare experimentale şi cere guvernului Angliei să renunţe la experienţele cu bomba cu hidrogen pe insula Christmas. (Agerpres) • Consiliul naţional al păcii din Franţaa dat publicităţii o declaraţie în care cheamă pe toţi cetăţenii Franţei să-şi unească eforturile pentru a obţine ca guvernul să ia măsurile necesare în vederea ducerii de tratative privind încetarea focului in Algeria. (Agerpres). • La uzina din Nurenberg (R. F. Germană), a firmei de construcţii de mașini „M.A.N." 1.200 de muncitori au declarat grevă in semn de protest împotriva ritmului infernal de muncă impus de conducerea firmei. (Agerpres). ---------------------O................................ Pag. 300 e INFORMAŢII Luni seara, docentul V. G. Kirilov- Ugriumov, candidat în ştiinţe fizicomatematice, decan al Facultăţii de fizică experimentală şi teoretică a Institutului de ingineri fizicieni din Moscova, director al expoziţiei tehnicoştiinţifice a U.R.S.S. „Folosirea energiei atomice în scopuri paşnice“, a oferit o masă tovărăşească în saloanele hotelului „Ambasador“ cu prilejul închiderii expoziţiei în Capitală. Reuniunea s-a desfăşurat într-o atmosferă de caldă prietenie. ★ La invitaţia tovarăşei Pak-den-Ai, locţiitor al preşedintelui Partidului Muncii din R.P.D. Coreeană şi preşedinta Comitetului Femeilor Coreene, o delegaţie de femei a C.C. al Crucii Roşii din R.P.R. va pleca astăzi cu avionul la Phenian. Din delegaţie fac parte Ecaterina Chivu, prim vicepreşedinte al C.C. al Crucii Roşii din R.P.R.. Marta Alexandru, Viorica Alexandrescu, Ana Berindean şi Iudita Golberger. ★ La 1 aprilie a sosit în Capitală dl. dr. Arieh Hareli, trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar al Israelului în R.P.R. ★ La 3 aprilie încep la Bucureşti lucrările Simpozionului naţional în problemele cadrelor medico-sanitare din R.P.R. La lucrări participă în afară de medici şi specialişti romîni, delegaţii ale Ministerelor Sănătăţii şi ale reţelelor de ocrotire a sănătăţii din U.R.S.S. şi ţările de democraţie populară. Delegaţiile R. P. Polone, R. P. Chineze, R. P..D.. Coreene, R. D. Vietnam şi o parte din delegaţia cehoslovacă au sosit duminică în Capitală. ★ Duminică a părăsit Capitala, îndrep- tîndu-se spre Praga, prof. Amilcar Vasiliu, membru corespondent al Academiei R.P.R., secretar al Academiei R.P.R., care va semna o convenţie ştiinţifică de colaborare directă între Academia R.P.R. şi Academia de ştiinţe agricole a R. Cehoslovace. Prof. Amilcar Vasiliu va semna apoi la Berlin o convenţie asemănătoare între Academia R.P.R. şi Academiia Germană de Ştiinţe Agricole din Berlin. ★ Sîmbătă dimineaţa, în sala Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi a avut loc deschiderea festivă a „Zilei învăţătorului“. La festivitate a participat şi o delegaţie de pedagogi din R.S.S. Moldovenească, condusă de Luca Mihail Iakovlevich directorul Şcolii medii nr. 1 din Chişinău. ★ Administraţia Asigurărilor de Stat anunţă că la tragerea de amortizare din 31 marte 1957 au ieşit următoarele 8 combinaţii de litere : T.R.T. — T.A.X. - F.W.J. - Z.Y.N. - I.X.B.— Y.I.J. - F.H.N. - A.G.G. In luna mai va avea Ioc cel de al 10-lea Festival internaţional al filmului de la Cannes (Franţa). La acest festival, cinematografia noastră va trimite filmul artistic ,,Moara cu noroc“ şi reportajul cinematografic în culori „însemnări din Deltă“.