România Liberă, iulie 1961 (Anul 19, Nr. 5198-5223)

1961-07-22 / nr. 5216

Proletari din toate țările, uniți-vă!! Preocupări la uzinele „Ernst Thälmann“ din Brașov Pentru îmbunătățirea calitativă a tractoarelor Încheierea procesului de colectivizare a agriculturii, creșterea producției agricole — sarcini deosebit de importante trasate de Congresul al III-lea — necesită o mecanizare din an un an mai complexă a lucrărilor agricole. In legătură cu aceasta, în raportul prezentat de tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej la recenta plenară a C.C. al P.M.R., s-a arătat că industria noastră a ajuns la un stadiu cînd este în stare să asigure dotarea agriculturii cu tractoare, pluguri, cultivatoare, semănători, combine mereu mai perfecționate. Dar paralel cu creșterea cantitativă este necesar ca fiecare mașină care se construiește să aibă un randament ridicat, greutate redusă, viteză mare de lucru, rezistență la eforturi în condiții grele de muncă și alte însușiri tehnico-economice cerute de nevoile producției agricole. Sarcini de seamă revin colectivului uzinei noastre în realizarea numărului necesar și în fabricarea unor tractoare cu performanțe tehnice tot mai superioare. Pentru a livra cît mai multe tractoare necesare mecanizării lucrărilor agricole, uzina noastră a reușit să îndeplinească înainte de termen planul de producție pe primul semestru al anului. Cu ajutorul utilajului nou cu care este înzestrată uzina, cît și prin aplicarea unor măsuri tehnico-organizatorice, perfecționarea continuă a calificării muncitorilor am ajuns nu numai să sporim producția ci și să aducem permanent o serie de îmbunătățiri calitative produselor noastre. Noile măsuri privesc perfecționarea procesului tehnologic — automatizarea unor operații — cît și realizarea unor îmbunătățiri în construcția propriu-zisă a tractorului. în vederea extinderii automatizării in sectorul tratamentului termic bunăoară a și intrat în probe tehnologice o stație dispecer automatizată deservită de un singur om. Tot aici actualele cuptoare vor fi înlocuite cu altele electrice. La sectorul forje se va extinde forjarea prin extruziune iar la oțelărie este în curs aplicarea unui complex de măsuri pentru înlocuirea tehnologiei de turnare a unor repere în vederea reducerii greutății lor. In colaborare cu specialiști de la Institutul politehnic din localitate, tehnicieni și ingineri din uzina noastră întreprind studii pentru depistarea cauzelor care duc la obținerea unor piese cu suprafețe necorespunzătoare și ce trebuie făcut pentru evitarea unor astfel de neajunsuri. Un colectiv de Inovatori din uzină abordează în prezent studiul obținerii unui nou liant, bazat pe rășine, pentru miezuri, prin utilizarea căruia se urmărește turnarea pieselor în interioare curate. în studiu se găsesc și alte probleme prin rezolvarea cărora se scontează pe noi îmbunătățiri în construcția tractorului. Pentru înlăturarea balansării plugului se studiază problema rigidizării brațelor laterale ale ridicătorului hidraulic iar pentru împiedicarea rotirii discurilor în timpul lucrului, se vor aduce unele modificări genților din față și spate. înlocuirea actualului sistem de tracțiune prin montarea în brațele ridicătorului hidraulic a unei bare de tracțiune care să poată fi ridicată la diverse înălțimi constituie, de asemenea, o sarcină de studiu pentru colectivul uzinei noastre. Muncitorii, tehnicienii și inginerii uzinei vor folosi și mai bine experiența cîștigată în proiectarea și fabricarea tractoarelor depunînd tot elanul pentru realizarea sarcinilor trasate de partid. Inti. MIHAI MARINESCU director tehnic al uzinei de tractoare „Ernst Thälmann"-Brașov Lucrătorii gospodăriei de stat din comuna Iancu Jianu, raionul Balș, se preocupă în afară de seceriș, treieriș și arături—așa cum se vede în clișeu — și de tratarea viței de vie cu diferite substanțe chimice contra bolilor și dăunătorilor. Foto : AGERPRES BIBLIOTECA centrală universitară „M. EMINESCU“ IAȘI Realizări ale metalurgiștilor reșițeni REȘIȚA (de la corespondentul nostru). Colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni care deservesc liniile de laminare de la combinatul metalurgic din Reșița, au laminat peste prevederile de plan de la începutul anului și până în prezent profile diferite totalizînd aproape 12.200 de tone. Laminatorii combinatului au reușit să realizeze de asemenea anul acesta economii în valoare de peste 3.500.000 lei. La oțelăria Martin au fost elaborate pină acum peste 270 șarje rapide cele mai multe puțind fi atribuite oțelarilor de la cuptoarele nr. 2 și 3 unde lucrează echipele conduse de prim-topitorii Vasile Mocea și Florea Bălan. Campania de conservare a legumelor In plină desfășurare De la începerea campaniei de conservare a legumelor și fructelor a trecut o bună bucată de timp. Care sînt rezultatele obținute pînă în prezent ? Prelucrarea mazărei a fost încheiată, producîndu-se 12.025 tone conserve, cantitate ce depășește sarcina de plan stabilită. Tot peste plan s-au produs 300 tone de compot de caise și 230 tone de gem de caise. elegramă Tovarășului WLADYSLAW GO MU LKA prim secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez Tovarășului ALEKSANDER ZAWADZKI președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone Tovarășului JOZEF CYRANKIEWICZ președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Polone VARȘOVIA Cu prilejul celei de-a 17-a aniversări a Republicii Populare Polone, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române și al poporului român, vă transmitem dv. și prin dumneavoastră întregului popor polonez un cald salut frățesc și cele mai cordiale felicitări. In această zi de mare sărbătoare a Poloniei prietene, poporul român împărtășește din toată inima bucuria poporului frate polonez care sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez întîmpină glorioasa aniversare a patriei sale libere cu noi și importante realizări în activitatea creatoare pentru dezvoltarea economiei, culturii și a bunăstării, pe drumul luminos al socialismului. Constatăm cu deosebită satisfacție că prietenia strînsă și colaborarea rodnică dintre popoarele noastre se dezvoltă continuu. Hotărârile adoptate în comun cu prilejul recentei vizite a delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Romine în Republica Populară Polonă se traduc cu succes în viață și contribuie la lărgirea colaborării dintre cele două țări, în interesul ambelor noastre popoare și al comunității țărilor socialiste. In strînsă unitate cu Uniunea Sovietică și cu celelalte țări ale lagărului socialist, Republica Populară Romînă și Republica Populară Polonă militează cu consecvență pentru reglementarea pe calea tratativelor a tuturor problemelor internaționale litigioase, în scopul apărării păcii și securității popoarelor din Europa și din Întreaga lume, pentru triumful politicii de coexistență pașnică. Vă dorim, dragi tovarăși, dv. și poporului frate polonez noi și mari succese în munca rodnică închinată prosperității Republicii Populare Polone, cauzei socialismului și păcii. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim Secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romíne Să efectuăm lucrările agricole la timp! Ajutor tovărășesc PLOIEȘTI (de la corespondentul nostru). —1 .Cele 21 de gospodării agricole de stat producătoare de cereale de pe cuprinsul regiunii Ploiești au terminat în întregime recoltatul griului de pe suprafața de 17.300 ha. îndată după recoltare gospodăriile agricole de stat au hotărît să sprijine cu toate forțele pe colectiviști și întovărășiți pentru grăbirea recoltării griului. Astfel, unitățile care au terminat printre primele recoltatul griului, ca gospodăriile de stat Săhăteni, Buzău, Albești și altele au trimis combine și tractoare în sprijinul colectiviștilor și întovărășiților din raioanele Mizil și Buzău. Ziua recoltează și noaptea ară darnicii mecanizatori de la gospodăria de stat Rîșești, raionul Huși, se străduiesc să termine, în aceste zile, recoltatul griului. Fruntași sunt combinerii Rudolf și Mihai Matzner, Vasile Gului și C. Toderașcu, care zilnic recoltează cite 15—16 tone de grîu fiecare. In schimbul de noapte, mecanizatorii efectuează arături acinei de vară. MARIA GRANIȘTEANU activistă de stat popular Arie bine organizată Gospodăria colectivă din comuna Mihăiești, raionul Drăgănești-Olt, a terminat de secerat păioasele de pe suprafața de 210 hectare. De asemenea, colectiviștii au arat și însămînțat cu porumb siloz 50 hectare. De cîteva zile, ei au început treierișul.. Căminul cultural și cooperativa s-au străduit să facă munca la arie cît mai plăcută, organizînd un chioșc cu răcoritoare, o bibliotecă volantă etc. STAN BADEA activist de stat popular Porumbul pentru furaj a răsărit Cele cinci întovărășiri din comuna Leu, raionul Craiova, au reușit să termine, cu 8 zile mai înainte de data fixată, secerișul orzului de pe suprafața de 100 ha., al secarei de pe 100 ha. și al griului de pe 2.200 ha. Porumbul furajer, semănat după strîngerea recoltei a răsărit, dînd un aspect primăvăratic cîmpului. TOMA DUMITRESCU țăran întovărășit VEȘTI DE LA CORESPONDENȚII VOLUNTARI In așteptare... BRĂILA (de la corespondentul nostru). — In raionul Brăila, deși recoltatul păioaselor este pe sfîrșite suprafața arată — cca. 5000 ha. — este cu totul neînsemnată. Cu cîteva zile în urmă, în 5 gospodării colective, printre care cele din satele Baldovinești, Corbii, Scorțarul Nou, nu se începuse efectuarea arăturilor actinei de vară. Ce are de spus conducerea S.M.T. Romanu, care deservește aceste unități ? „jiiiuiiiiiniiiiiiiiiminniiiiinini Miiiiim- Succesele constructorilor de la Combinatul siderurgic Hunedoara terminat, cu aproape o lună mai devreme, blindajul furnalului, precum și instalațiile metalice de susținere.La noul laminor de sîrmă, benzi și profile au fost asamblate în ultimele 6 luni, mai mult de 8.000 tone de construcții metalice, pentru ridicarea halelor, obținîndu-se o productivitate a muncii cu 39 la sută mai mare față de plan. Bolta cuptorului nr. 5, de la noua oțelărie Martin, a fost zidită în numai 7 zile față de aproape 3 sâptâmîni cît a durat această lucrare la cuptorul nr. 4.Acum se lucrează intens la sudarea diferitelor părți ale cuptorului. Aceste succese au fost obținute datorită extinderii mecanizării lucrărilor, aplicării unor metode avansate în construcții precum și aprovizionării mai bune a locurilor de muncă cu imateriale necesare. (Agerpres) HUNEDOARA — Lucrările de pe șantierul noilor construcții de la Combinatul siderurgic Hunedoara sunt avansate față de grafic. La furnalul nr. 7, montorii au Ca urmare a măsurilor luate pentru modernizarea procesului de producție, la întreprinderea „Iosif Rangheț“ din Arad au fost date în folosință în anul acesta 3 hale de mare capacitate. Noile hale au fost dotate cu utilaj modern. In clișeu : Noua hală de montaj. Foto : AGERPRES Un grup de muncitoare de la fabrica de încălțăminte „Ianoș Herbak“ din Cluj — pe care vi le prezintă clișeul nostru — sunt bucuroase că de curind s-au mutat în noile apartamente care le-au fost repartizate. Iată-le în fața noului bloc în care locuiesc Foto: M. BO.GDAN La 1 și 15 august va începe difuzarea noilor cărți școlare La Editura de Stat Didactică și Pedagogică se desfășoară din plin pregătirile în vederea deschiderii noului an de învățământ. Prin eforturile susținute ale lucrătorilor editurii și ai poligrafiei elevii din învățămîntul de cultură generală, profesional și tehnic vor avea la dispoziție, în noul an școlar, peste 540 de manuale, care vor fi editate în mai mult de 18 milioane exemplare. Pină în prezent majoritatea manualelor au și fost tipărite și trimise spre difuzare ; celelalte se află în tipografie, urmînd să apară pînă la începutul anului școlar. De menționat grija lucrătorilor editurii pentru prezentarea manualelor în condiții grafice mai bune. Un mare număr de manuale pentru școlile de cultură generală au coperți de material plastic. Editura pregătește anul acesta și o serie de lucrări de literatură pedagogică. Printre acestea se află unele lucrări originale privind legătura învățământului cu practica, educarea copiilor de către părinți, munca educativă în internate etc. La 1 august va începe difuzarea, prin librării, a manualelor pentru clasele 8—11, iar de la 15 august școlile vor începe să primească manualele pentru clasele 1—7, care se vor difuza, ca și în anul trecut, în mod gratuit. (Agerpres) TELEGRAMA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN Dragi tovarăși, București In numele tuturor membrilor de partid și al întregului popor chinez, Comitetul Central al Partidului Comunist Chinez exprimă mulțumirile sale cordiale Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și prin dv. tuturor membrilor Partidului Muncitoresc Român și poporului român pentru felicitările călduroase adresate cu prilejul celei de-a 40-a aniversări a Partidului Comunist Chinez. Dorim ca coeziunea și prietenia dintre cele două partide și popoare ale Chinei și României, să se întărească și să se dezvolte continuu. Urăm poporului român ca, sub conducerea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, să obțină noi succese în lupta împotriva imperialismului, pentru pace în întreaga lume și în opera de construire a socialismului. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST CHINEZ REPORTAJ DE SEZON LA „APROZAR“ Matinala noastră incursiune la unitățile „Aprozar“ a debutat cu o remarcă îndreptățită. Și anume, se constată în ultimele zile o mai bună aprovizionare cu legume și fructe ținând seama, firește, și de condițiile climatice ale acestei veri puțin obișnuite. Bunăoară, ieri dimineața, în primele ore piețele au fost mai bine aprovizionate cu sortimente variate. Un grafic este semnificativ. Ieri s-au adus în Capitală 22.705 kg. castraveți, 34.800 kg. roșii, 3659 kg. vinete, 7.400 kg. caise, 5.930 kg. prune. In schimb o cantitate minimă de fasole verde (800 kg.) Se constată de asemenea că în marea lor majoritate lucrătorii din acest sector de activitate se comportă în mod corespunzător cu consumatorii. Nume ca acelea ale gestionarilor Dumitru Vrînceanu, de la unitatea nr. 2, Marin Nicolae din Piața Babeș sau Gheorghe larga de la unitatea din Băneasa fac cinste lucrătorilor de la unitățile „Aprozar“ pentru felul civilizat cum știu să servească cetățenii. k Ce se mai constată ? Se constată că marfa existentă în momentul de față nu se trimite, uneori, în mod operativ la unitățile „Aprozar“ datorită unor defecțiuni organizatorice. De pildă, în ultimele zile, mașinile aprovizionează unitățile tîrziu (spre ora 11 dimineață) fapt ce creează prejudicii cetățenilor care nu găsesc întotdeauna în primele ore produsele solicitate. .Vinovate de această stare de fapt sunt și unitățile furnizoare care nu-și respectă obligațiile contractuale. Și deși s-au luat măsuri judicioase ca pe baza unor grafice operative (făcute din 10 în 10 zile) să se încheie contractele și livrările respective, totuși cei în drept nu-și respectă angajamentul afumat. In această situație se găsește gospodăria agricolă de stat de la Afumați care deși are marfă suficientă nu a livrat decit roșii, sau gospodăria agricolă de stat de la Mogoșoaia care deși singură responsabilii unor unități „Aprozar“ nu fac din timp comenzile, din care cauză aprovizionarea lasă de dorit, s-a angajat acum 10 zile să furnizeze zilnic 4.000 de kilograme de varză unităților „Aprozar“ n-a predat în decurs de 8 zile debit... 3.000 de kilograme. k în fond ce-i întâia, ce-i a doua. Așa se pare că s-au gîndit vânzătorii Florea Găgearu (unitatea 27 de pe Bd. Duca) și Constantin Lupu (Piața Dorobanți). Numai că s-au mai gîndit și la altceva. Și anume ca diferența dintre cele două categorii să o... categorisească în propriul lor buzunar. Intenția lor însă a fost depistată la timp și cei doi vinovați au fost sancționați așa cum se cuvine. Alteori însă, datorită neglijenței și lipsei de spirit gospodăresc, unii gestionari nu se îngrijesc să comunice din timp la filiale, de ce anume cantități au nevoie în ziua respectivă. Adică marfa există în depozit dar nu... există în unitățile „Aprozar“. Așa procedează uneori gestionarii Ion Bazarea (unitatea 512) sau V. Mîndru (unitatea 504) creînd neajunsuri în buna aprovizionare a cetățenilor. Ar fi de dorit de asemenea ca responsabilii de pieței să depună mai multă atenție în sensul unui aspect mai îngrijit a locului unde se desfac mărfurile. Nu așa cum se întâmplă în Piața Dorobanți (responsabil Dumitru Toancă) unde grija pentru curățenie și prezentarea estetică a mărfurilor lasă foarte mult de dorit. O incursiune la unitățile „Aprozar“ scoate în evidență faptul că se cere din partea conducerii organizației comerciale „Aprozar“ (director Gheorghe Melinte) mai multă grijă pentru felul cum sunt transportate mărfurile și un control mai riguros asupra unităților pendinte. De asemenea, unitățile contractante sunt obligate să-și respecte angajamentele asumate pentru a nu se mai crea prejudicii în aprovizionarea cetățenilor cu zarzavaturi de sezon. D. TABACU • •• — De ce nu ai grijă ? E ora 10 și încă n-au sosit roșiile... — Ce sunt eu de vină ? O fi vorba de roșii târzii... Desen de FRED GHENADESCU PETROLIȘTI PLOIEȘTENI IN EXCURSIE PESTE HOTARE PLOIEȘTI (de la corespondentul nostru). Ieri dimineață, un autocar al O.N.T. cu muncitori petroliști de la rafinăriile 3 Teleajen, 7 Brazi, de la uzina de utilaj petrolier „1 Mai“ a plecat în excursie în R. P. Ungară. Timp de 8 zile ei vor vizita orașele Budapesta, Debrețin, precum și frumoasele stațiuni de la Balaton. UTILAJE PENTRU INDUSTRIA ALIMENTARA In ultimul timp pe adresa întreprinderilor de industrie alimentară sosesc noi utilaje menite să ridice nivelul tehnic al producției. 30 de agregate de răcirea laptelui, cu o capacitate de 1000 l/oră sunt destinate centrelor de răcire și colectare a laptelui din regiunea București. O instalație de îmbuteliat suc de roșii urmează să fie montată la fabrica de conserve „Valea Roșie“. TREN ACCELERAT SPRE LITORAL Pentru a veni în ajutorul celor care pleacă spre litoral. Direcția generală a căilor ferate a luat măsura ca în fiecare sîmbătă un tren accelerat să fie pus în circulație pe ruta București-Nord — Vasile Roaită. Astfel, trenul accelerat nr. 81 are plecarea din București-Nord la ora 5:33 și sosește la Vasile Roaită la ora 9,03. Același tren, însă cu nr. 84, pleacă în fiecare duminică de la Vasile Roaită la ora 20,38 și sosește în București-Nord la ora 0,11. SORTIMENTE VARIATE DE PREPARATE DE CARNE La Ministerul Comerțului s-au omologat recent o serie de noi sortimente de preparate de carne: limbă fiartă de vită, salam aperitiv (cu gogoșari și castraveți), tobă cu șuncă, salam cu cașcaval, cîrnați „Ceahlău", cabanos „Prahova“, carne de porc presată, pastramă de căprioară și altele. Noile produse urmează să se producă pe scară industrială și să apară în curind în magazine. LINIA DE TROLEIBUZE NR. 88 Pentru a îmbunătăți transportul călătorilor, I.T.B. a luat o serie de măsuri care vor intra în vigoare începînd de mîine. Astfel va fi înființată linia de troleibuz 88 care va urma traseul dintre Școala Iancului-Drumul Serii-Calea 13 Septembrie (Piața Ghencea). Linia de autobuze 37 va avea traseu modificat: se exclude porțiunea cuprinsă între C.F.R. Răzoare și Calea 13 Septembrie și se adaugă porțiunea dintre strada Drumul Taberei și căminul studențesc nr. 3. Linia autobuzului 39 se prelungește de la punctul C.F.R. Răzoare pînă la fabrica de confecții Gh. Gheorghiu-Dej. AL 8-LEA NOU SORTIMENT TG. MUREȘ. — Ieri, colectivul Fabricii de conductori a terminat elaborarea procesului de fabricație a unui nou produs : cablu ecranat pentru cablare de la antenele de televizoare. Acesta este al 8-lea sortiment nou realizat în ahul acesta de către colectivul fabricii. CUM VA FI VREMEA? ! Pentru zilele de 23, 24 și 25 iulie se prevede următorul timp probabil: In București: Vreme în general frumoasă și călduroasă, cu cer variabil. Vînt slab. Temperatura staționară. In țară : Vreme călduroasă, cu cer schimbător. Ploi slabe locale vor cădea mai ales în regiunea muntoasă. Vînt slab, pînă la moderat, din sectorul vestic. Temperatura minimă va fi cuprinsă între 12 și 22 grade, iar maxima între 22 și 32 grade, local mai ridicată în sud-estul țării.