Romînia Liberă, mai 1962 (Anul 20, nr. 5457-5482)

1962-05-01 / nr. 5457

Proletarii din toate țările, unițî-val Anul XX nr. 5457 6 pagini — 30 bani Marti 1 Mai 1962 „Sesiunea de faţă va rămîne înscrisă pentru totdeauna în analele istoriei noastre. Victoria socialismului la sate va exercita o profundă înrîurire asupra tuturor domeniilor vieţii socialeconomice a ţării, va da un puternic avînt muncii creatoare a poporului nostru pentru desăvîrşirea construcţiei socialismului." (Din Raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej cu privire la încheierea colectivizării şi reorganizarea conducerii agriculturii). Lucrările Sesiunii extraordinare aMarii Adunări Naţionale Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej la încheierea discuţiei generale Tovarăşi deputaţi şi invitaţi, Lucrările sesiunii noastre au ajuns la sfîrşit. Au fost patru zile de însufleţitoare dezbateri, de schimburi de idei impresionant de bogate, de schimburi de experienţe extrem de valoroase prin învăţămintele lor practice. Această minunată construcţie, care a adunat sub cupola ei toată lumina şi tot seninul cerului acestei primăveri, o operă minunată a arhitecţilor şi constructorilor noştri, a fost parcă anume concepută cu un sens adine simbolic pentru acest mere sfat al poporului, adunat pentru a sărbători una din strălucitele sale izbînzi. (Aplauze puternice). însufleţiţi de entuziasmul victoriei, am hotărît aci, tot în atmosferă sărbătorească, şi sarcinile de îndeplinit mai departe, şi mijloacele de consolidare a realizărilor obţinute, şi perspectivele celor ce vor urma. S-au perindat la această tribună preşedinţi de gospodării colective, mai vechi şi mai noi, mecanizatori şi directori de gospodării agricole de stat, agronomi şi cercetători, reprezentanţi străluciţi ai intelectualităţii, activişti de partid şi de stat. Opiniile şi propunerile făcute ne sunt de mare preţ pentru rezolvarea justă şi eficace a marilor probleme ridicate de etapa actuală de dezvoltare a societăţii noastre. Toţi vorbitorii, ca un singur glas, au adus o înaltă preţuire şi o aprobare deplină politicii Partidului Muncitoresc Român, Comitetului său Central, guvernului Republicii Populare Romíne. (Aplauze). Pentru partidul nostru şi conducerea sa nu există nimic mai scump decit această preţuire a aleşilor şi trimişilor poporului nostru muncitor, mărturie a legăturii depline şi de nezdruncinat între popor şi partid. (Aplauze puternice). Această preţuire i-a revenit partidului şi guvernului pentru devotamentul şi consecvenţa cu care slujesc neobosit înflorirea economică şi culturală, bunăstarea poporului, viitorul său fericit, triumful deplin al socialismului şi comunismului spre ridicarea pe cea mai înaltă treaptă a patriei noastre socialiste. (Aplauze prelungite). Partidul nu cunoaşte nepotrivire între vorbă şi faptă. Poporul nostru a fost necontenit şi umilitor înşelat de nesfîrşitul şir de guverne care s-au perindat în trecut la cîrma ţării şi ale căror promisiuni se desfăceau în vînt, uşoare, ca puful de păpădie. Partidul nostru, partid al clasei muncitoare, trup din trupul poporului, schimbă aidoma în faptă fiecare literă din programul său. El nu face promisiuni ci planuri; el transformă consecvent, an de an, în realitate vie, visurile generaţiilor de oameni ai muncii, pentru care atîţia luptători şi-au vărsat sîngele. (Aplauze). Aţi văzut cu toţii aci, din tabloul vieţii din ţara noastră, întregit de mărturiile vorbitorilor, cum, sub conducerea partidului, ţărănimea noastră colectivistă, într-un înălţător avînt al muncii creatoare, şi-a înmănunchiat forţele, pe calea arătată de minunata noastră clasă muncitoare, forţa conducătoare a societăţii. Oraşe şi sate îşi schimbă înfăţişarea de la o zi la alta. Oriunde ne aruncăm privirea, în orice colţ al ţării, vedem noi uzine şi fabrici, noi schele şi tot mai întinse şi mai rodnice ogoarele gospodăriilor colective şi de stat. (Aplauze). Sesiunea de faţă va fi un nou îndemn şi va da un şi mai puternic avînt muncii pline de măreţie a poporului nostru, pornit cu tot sufletul la construirea socialismului. (Aplauze puternice). Ecoul celor înfăţişate aici a răsunat de sub această cupolă peste mări şi ţări. Prieteni şi neprieteni au urmărit, cei dintîi cu dragoste, cei de-al doilea cu nu mai puţin interes, lucrările noastre şi rezonanţa lor puternică în opinia publică din multe ţări. Au asistat, auzind totul şi văzînd cu ochii cine sînt vorbitorii, mulţi ziarişti străini. I-am primit cu ospitalitate pentru a ne cunoaşte cu adevărat şi oamenii şi faptele, ca să-şi dea seama de munca noastră paşnică creatoare, de tot ce dorim să înălţăm aici, de tot ce voim în viitor. (Aplauze). Sesiunea noastră a fost închinată unei măreţe victorii a poporului nostru. Ea a fost cu putinţă numai prin munca încordată a organelor noastre de partid şi de stat, a nenumăraţilor lucrători de partid şi fără partid care nu au cruţat nimic pentru a duce la îndeplinire misiunile ce le-au fost încredinţate. Sesiunea aceasta a fost şi ea o sesiune de lucru, de mare folos prin contribuţia directă şi fără preţ a lucrătorilor din agricultură. Ea a pus temelia şi a orînduit o nouă etapă a muncii noastre, a tuturor. Ea ne cere noi eforturi. Nimeni dintre dv. nu-şi închipuie, fireşte, că de acum ne punem pe odihnă. Hiotărîrile ce vor fi adoptate de sesiune cer în continuare o muncă şi mai intensă, ale cărei roade vor fi şi mai strălucite. în această muncă trebuie să se considere mobilizate mai departe masele muncitoare, organele de partid şi de stat, cu toţii laolaltă, rîvnind să-şi îmbunătăţească munca. In fiecare gospodărie colectivă şi de stat, în fiecare brigadă, să fie prezentă chemarea partidului, sufletul său. Organelor locale ale puterii de stat, sfaturilor populare, le vor reveni, prin hotărîrile acestei sesiuni, noi sarcini de mare răspundere. Ele vor avea de dezbătut temeinic şi amănunţit toate aceste hotărîri, luîndu-şi fiecare partea ce i se cuvine, cu gîndul mereu treaz, de a întări şi dezvolta gospodăriile noastre colective, de a le asigura recolte tot mai bogate, de a realiza noi şi noi progrese în toate sectoarele activităţii economice şi socialculturale. Oamenii muncii de la oraşe şi sate întîmpină ziua de 1 Mai, sărbătoarea muncii, cu succese remarcabile în toate ramurile economiei şi culturii. Sîntem convinşi că eroica noastră clasă muncitoare, harnica ţărănime, intelectualitatea, însufleţite de măreţul program al desăvârşirii construcţiei .socialiste, adoptat de Congresul al III-lea al partidului, vor munci şi pe viitor cu entuziasm, perseverenţă, patriotism înflăcărat pentru realizarea planului de şase ani, pentru continua dezvoltare a industriei, pentru avîntul agriculturii, pentru înflorirea culturii noi, spre a face patria noastră socialistă tot mai bogată, traiul celor ce muncesc tot mai îmbelşugat şi mai fericit. (Aplauze puternice, prelungite). Dragi tovarăşi, Toată politica noastră internă şi toate preocupările de a spori continuu bunăstarea poporului sînt organic legate de grija pentru îndeplinirea năzuinţei supreme a întregii omeniri, apărarea şi consolidarea păcii între popoare, condiţie fundamentală pentru ca toate popoarele să facă prin munca lor acest pămînt mereu mai luminos, pentru ca imensele resurse ale ştiinţei şi tehnicii, ale geniului uman, să nu slujească nimicirii vieţii milioanelor de oameni şi distrugerii tezaurului de nepreţuit adunat de omenire de-a lungul atîtor veacuri, ci progresului spre culmile cele mai înalte şi,mereu mai înalte, ale civilizaţiei umane. (Aplauze puternice). Această nobilă năzuinţă se află la temelia muncii poporului nostru, a luptei sale, alături de celelalte ţări socialiste, pentru pace trainică, pentru coexistenţă paşnică între toate statele lumii, pentru excluderea războiului din viaţa societăţii. (Aplauze puternice). Daţi-mi voie, dragi tovarăşi, ca acum, la încheierea lucrărilor noastre, să vă urez spor la muncă, succes în îndeplinirea sarcinilor voastre, fericire şi bucurie. (Vii aplauze). Pasul de aici, din sesiune, duce direct pe ogoare unde acum încolţeşte sămînţa. Duceţi în satele voastre imaginea nepieritoare a acestui mare sfat, la care poporul însuşi prin cei mai vrednici fii ai săi a luat hotărîri de seamă pentru fericirea tuturor. (Aplauze). Spuneţi acolo, tovarăşilor colectivişti, că aci aţi găsit laolaltă, întruniţi în acelaşi gînd de propăşire a patriei, colectivişti din toată ţara, muncitori din uzine şi fabrici, intelectuali, şi că aţi simţit marea forţă de neînvins pe care o reprezintă poporul nostru astfel întrunit, sub conducerea înţeleaptă a partidului. (Aplauze puternice, îndelungi). Să o spuneţi ca să o simtă şi să o ţină minte şi copiii voştri! (Aplauze). Trăiască patria noastră, Republica Populară Romînă ! (Aplauze furtunoase, urate). Trăiască clasa muncitoare, ţărănimea colectivistă, intelectualitatea, toţi oamenii muncii constructori harnici ai socialismului! (Aplauze îndelungi, urale). Trăiască pacea şi socialismul ! (Aplauze furtunoase, îndelung repetate. Participanţii la sesiune, în picioare, ovaţionează minute în şir). 1 ii S I4 dsigtet n ; 1 * ' *® '■ & ''f M ' ■ ■ ■ 1 Ăili m Silii»;'* y ; • / 's I mm smm H# m .■ • inf IU » pSvi * pjjin ; ' ~;4r A . Ilii I . , J j',* í'. 4v<-''fft'' V , ' \ * I1 III I - * 'i"ri 'p ' . ■*- ' 1 if V-f # ,. . . I i Milli f;i i j - v i>i I ví i , k f. lAkaBB«. Ilii i ij....IJ Mii Élt Iá. I.i....? ik?' ylii 1 nj _« iai ill :k;:;4 ' :;;45 3B8SB88S * Stil H ■' -:, k * . Prezidiul Sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale HOTĂRÂRE Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naţionale consacrată încheierii colectivizării agriculturii aprobă raportul prezentat de Preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, în care se face un bilanţ cuprinzător al strălucitelor victorii obţinute pe drumul construcţiei socialiste şi se trasează sarcinile ce stau in faţa întregului popor pentru continua dezvoltare a agriculturii socialiste. Marea Adunare Naţională consideră acest raport un îndreptar pentru întreaga activitate viitoare a organelor centrale şi locale de stat, a organelor agricole și a tuturor oamenilor muncii din agricultură. 1 MAI măreaţa zi a celor ce muncesc Sărbătorim azi în fiiul de mai al celor ce muncesc, tradiţionala zi a solidarităţii de luptă a oamenilor muncii de pretutindeni. De aproape un secol, în această zi de primăvară, cei ce luptă pentru primăvara omenirii îşi manifestă hotărîrea nestrămutată de a milita pentru salvgardarea păcii, pentru realizarea năzuinţelor lor de progres social şi viaţă mai bună. Trecînd în revistă forţa şi realizările sale, clasa muncitoare din toate ţările constată cu satisfacţie că de fiecare dată solidaritatea sa internaţională cunoaşte o creştere neîntreruptă, că unitatea sa de luptă, unitate care are la bază nobila idee a internaţionalismului proletar, se consolidează necontenit în lupta pentru pace, democraţie şi progres. In această zi de sărbătoare poporul nostru trăieşte din plin emoţia marelui eveniment istoric din viaţa sa, eveniment căruia i-a fost consacrată Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naţionale ale cărei lucrări au fost încheiate ieri : terminarea colectivizării agriculturii în ţara noastră. Victoria definitivă a socialismului la oraşe şi sate ridică pe o treaptă mai înaltă alianţa muncitorească-ţărănească şi unitatea moral-politică a întregului popor. Umăr la umăr, clasa muncitoare şi clasa ţărănimii colectiviste, împreună cu intelectualitatea, merg cu avînt înainte, conduse de partid, spre desăvîrşirea construirii societăţii socialiste şi trecerea treptată la construirea comunismului. Transformările revoluţionare care au avut loc în viaţa satelor, s-au înfăptuit în condiţiile unei economii echilibrate, care se dezvoltă în mod armonios, pe o linie mereu ascendentă. Politica leninistă de industrializare socialistă, de dezvoltare a industriei grele şi în prinsul vîrsd a industriei constructoare de maşini, a constituit factorul hotărîtor în crearea bazei tehnice-materiale a socialismului, în dezvoltarea tuturor ramurilor economiei. Eeafisările de seamă obţinute în dezvoltarea economiei naţionale asigură sporirea continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii. Lucrările Sesiunii Marii Adunări Naţionale cu demonstrat elocvent puternicul ecou pe care cuvîntul partidului îl are în inimile tuturor celor ce muncesc. Luînd cuvîntul la înalta tribună, deputaţii şi invitaţii la Sesiune şi-au manifestat cu tărie hotărîrea de a păşi cu avînt şi îndrăzneală înainte, pe drumul indicat de partid. Aceeaşi nestrămutată hotărîre reiese şi din răsunetul pe care lucrările sesiunii Marii Adunări Naţionale i-a avut şi îl are în mijlocul tuturor oamenilor muncii din ţara noastră. Veştile care ne sosesc de pe întreg cuprinsul patriei vorbesc despre elanul creator cu care cei ce muncesc au întîmpinat ziua de 1 Mai cu remarcabile succese în producţie. Aceste succese dovedesc din plin hotărîrea acestora de a da viaţă directivelor celui de-al III-lea Congres al partidului, realizînd cu cinste sarcinile planului de şase ani. Cu noi şi însemnate realizări întîmpină ziua de 1 Mai şi popoarele celorlalte ţări socialiste. Luptînd cu înflăcărare pentru înfăptuirea măreţului Program al P.C.U.S., poporul sovietic construieşte comunismul, orînduirea care instaurează pe pămint Pacea, Munca, Libertatea, Egalitatea, Frăţia şi Fericirea tuturor popoarelor. întregul sistem socialist se dezvoltă plin de vigoare, într-un ritm furtunos. In ţările capitaliste se intensifică lupta clasei muncitoare şi ţărănimii pentru drepturile lor vitale, pentru democraţie şi un trai mai bun. Puternicele greve şi acţiuni de masă care au loc în lunea capitalului demonstrează creşterea continuă a conştiinţei politice a oamenilor muncii, care desfăşoară cu dîrzenie lupta împotriva duşmanului principal — monopolurile imperialiste, promotoare ale politicii războinice. Mişcarea de eliberare a popoarelor, uriaşă forţă a contemporaneităţii dă noi lovituri zdrobitoare colionialismului. Alături de celelalte ţări socialiste, ţara noastră îşi aduce contribuţia sa la cauza apărării păcii, militează ori consecvenţă pentru dezarmarea generală şi totală, pentru soluţionarea paşnică a problemelor litigioase, pentru dezvoltarea colaborării şi apropierea între popoare. Aşa cum a subliniat tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej „unitatea de nezdruncinat a ţărilor socialiste, unitatea şi coeziunea partidelor comuniste şi muncitoreşti sub steagul marxism-leninismului şi al internaţionalismului proletar, este principala chezăşie a creşterii şi întăririi forţelor păcii, democraţiei şi socialismului din lumea întreagă". In această zi de mare sărbătoare, raportînd plini de bucurie şi încredere în viitor succesele de seamă obţinute, oamenii muncii din patria noastră îşi manifestă hotărîrea ca, sub înţeleaptă conducere a partidului, să muncească şi mai departe cu tot elanul şi pasiunea pentru fericirea şi belşugul scumpei noastre patrii. Deschiderea expoziţiei „Victoria socialismului In agricultură“ Luni după-amiază a avut loc în sala Dalles din Capitală deschiderea expoziţiei „Victoria socialismului in agricultură". La deschiderea expoziţiei au luat parte tovarăşii Gheorghe Gheorghiu- Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, membri ai C.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai organizaţiilor obşteşti şi instituţiilor centrale, activişti de partid şi de stat. Au participat şefi ai misiunilor diplomatice, acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. In continuare, expoziţia a fost vizitată de numeroşi participanţi la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale. -------------------------------tlilllill!!lllll!l!l!lll!l!!lilll!llllll!llllllllll!i---------------------—-----