România Liberă, iulie 1969 (Anul 27, nr. 7681-7707)

1969-07-01 / nr. 7681

Prezentarea scrisorilor de acreditare președintelui Consiliului de Stat de către ambasadorul Regatului Maroc In cuvîntarea rostită cu acest prilej, ambasadorul Regatului Maroc și-a exprimat bucuria de a fi primul ambasador care reprezintă pe Maiestatea Sa regele Hassan II în Republica Socialistă România. „Hotărîrea Majestăţii Sale, Hassan II, de a trimite un ambasador la Bucureşti — a arătat Hassan Raghad — este manifestarea concretă a stimei reciproce pe care o nutresc popoarele noastre, care, după o etapă asemănătoare de lupte înverşunate pentru a pune capăt dominaţiei străine, duc astăzi aceeaşi luptă pentru bunăstarea societăţii şi promovarea omului, precum şi pentru instaurarea unnei ere de pace şi înţelegere. Domnule preşedinte, Marocul urmăreşte cu mult interes eforturile pe care le depuneţi, în acest sens, pentru fericirea şi prosperitatea poporului român, care nu conteneşte să concretizeze, sub conducerea Excelenţei Voastre, realizări tot mai mari pe calea dezvoltării sale economice şi sociale. Ţara mea urmăreşte, de asemenea, cu simpatie eforturile României pentru salvgardarea şi respectarea independenţei naţiunilor, precum şi pentru egalitate internaţională, în acelaşi timp — a continuat ambasadorul — identitatea sau similitudinea vederilor noastre asupra esenţei marilor probleme ale timpului nostru s-au manifestat pe plan internaţional printr-o cooperare concretă între România şi Maroc, în cadrul O.N.U. şi al instituţiilor specializate ale acesteia, precum şi cu prilejul marilor reuniuni internaţionale. Este vorba, domnule preşedinte, de o serie de puncte comune în ansamblul relaţiilor noastre, care exprimă voinţa Majestăţii Sale, regele Hassan II, şi aceea a Excelenţei Voastre, de a nu precupeţi nici un efort pentru a ajunge, în mod progresiv, la o dezvoltare armonioasă a cooperării noastre, corespunzătoare intereselor reciproce ale ■României şi Marocului“. In încheiere, ambasadorul Marocului şi-a exprimat convingerea că, în îndeplinirea în cele mai bune condiţii a misiunii sale, spre binele României şi Marocului, va găsi un sprijin eficient la preşedintele Consiliului de Stat şi Guvernul român. Salutînd pe ambasadorul Regatului Maroc, preşedintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu, a arătat că în România sunt cunoscute şi se bucură de apreciere şi simpatie eforturile pe care poporul marocan le depune pentru prosperitatea şi progresul multilateral al patriei sale, pentru instaurarea în viaţa internaţională a unui climat de pace şi bună înţelegere. După ce s-a referit la activitatea intensă pe care o desfăşoară poporul nostru în vederea dezvoltării economice şi sociale a ţării, preşedintele Consiliului de Stat a subliniat că la baza politicii externe a României se află principiile independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, egalităţii în drepturi, avantajului şi respectului reciproc. In continuare, preşedintele Consiliului de Stat a spus : „Viaţa arată că numai prin stabilirea unor raporturi de stimă mutuală, încredere şi cooperare pe plan internaţional se pot asigura condiţiile ca toate popoarele să se dezvolte liber, în virtutea propriei lor voinţe, ca fiecare stat — mare sau mic — să participe activ la înfăptuirea securităţii în lume, la circuitul mondial de valori, la progresul material şi spiritual al umanităţii. Folosesc această ocazie pentru a sublinia că un loc important în politica externă a României îl ocupă relaţiile de colaborare cu ţările arabe, faţă de care poporul român nutreşte sincere sentimente de solidaritate şi prietenie. Sîntem bucuroşi, domnule ambasador, să relevăm că în principalele probleme ale vieţii internaţionale, România şi Marocul au, aşa cum aţi apreciat şi dumneavoastră, puncte de vedere asemănătoare sau apropiate, ceea ce a oferit largi posibilităţi pentru dezvoltarea relaţiilor bilaterale, pentru realizarea unei conlucrări fructuoase între reprezentanţii noştri la o serie de reuniuni internaţionale, împărtăşim întru-totul părerea dumneavoastră, domnule ambasador, că raporturile dintre România şi Maroc au cunoscut o evoluţie pozitivă şi constatăm cu satisfacţie că există condiţii prielnice pentru intensificarea legăturilor politice, a schimburilor comerciale şi a cooperării economice, tehnice şi ştiinţifice în interesul ambelor popoare, al cauzei păcii şi colaborării internaţionale“. In încheiere, preşedintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu, a urat ambasadorului Hassan Raghad, deplin succes în misiunea sa închinată întăririi prieteniei şi cooperării româno-marocane, asigurîndu-l totodată de întregul sprijin al Consiliului de Stat, al Guvernului român, şi al său personal. După ceremonia prezentării scrisorilor de acreditare, preşedintele Consiliului deStat, Nicolae Ceauşescu, a avut o convorbire cordială cu ambasadorul Marocului, Hassan Raghad. La solemnitatea prezentării scrisorilor de acreditare şi la convorbire au participat Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, şi George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe. Ambasadorul Marocului a fost însoţit de Mohamed Bisbis, prim-consilier al ambasadei. (Agerpres) MIMĂRILE ROSTITE SPORT • Sportivi români în întîlniri internaţionale ATLETISM : Cum era de aşteptat puternica echipă feminină de atletism a R. F. a Germaniei a câştigat cu scorul de 76—59, întîlnirea susţinută la Constanţa cu naţionala ţării noastre. CICLISM : Turul României s-a încheiat duminică, pe stadionul Dinamo, cu victoria ciclistului J. Wanzlik din R. D. Germană, care de-a lungul celor 1504,300 km. a dovedit multiple calităţi. El s-a aflat tot timpul pe primul plan al cursei, cîştigînd etape şi terminînd de fiecare dată printre primii alergători, fapt ce i-a permis să-şi consolideze din ce în ce mai mult poziţia de lifter. Locul al doilea a revenit rutierului român Tudor Vasile iar locul al treilea lui Alexandru Sofronie. Pe echipe competiţia a fost cîştigată de reprezentativa B a României, urmată de cea a R.D. Germane şi Franţa. In clasamentul căţărătorilor a triumfat francezul Hezard. FOTBAL : Pentru cei care au vizionat şi meciurile de la Sibiu ale echipei noastre de tineret, prezentă în „Cupa balcanică“, severul eşec suferit duminică în faţa Greciei nu surprinde decât prin proporţiile scorului. Ne aşteptam, ca echipa noastră să întîmpine dificultăţi în ultima partidă a turneului şi asta din simplul motiv că la Sibiu s-au văzut cu claritate deficienţele sale de joc. In meciul cu Bulgaria victoria noastră a fost decisă de o gravă greşală a portarului, care a scăpat din mîini o minge trimisă „acasă“, iar în partida cu Albania victoria a fost obţinută cu chiu cu vai, abia in ultimele minute. Duminică, pe stadionul Republicii, echipa noastră a avut cea mai slabă evoluţie de la începutul competiţiei şi a pierdut fără drept de apel. Apărarea, care şi la Sibiu a fost slabă, duminică a fost penibilă, incapabilă de a face faţă atacurilor rapide iniţiate de greci, iar atacul nu a reuşit să construiască prea multe acţiuni periculoase, pierzînd cu uşurinţă duelurile cu apărătorii adverşi. Antrenorii au o singură scuză, aceia de a nu fi avut posibilitatea să beneficieze de cei mai buni jucători, dar această scuză nu poate anula, totuşi, greşelile de selecţie făcute şi, mai ales, deficienţele din pregătirea şi organizarea jocului echipei noastre. CAIAC-CANOE: Sportivii români au repurtat un frumos succes la regata internaţională de la Tampere unde au cucerit zece victorii : Pocora-Simiocenco (K2-1000 m.) ; Botez (K1-500 m); Calabiciov-Manea (C2-10 000 m.) ; Conţolenco-Ivanov (K2- 500 m.) ; Viorica Dumitru-Maria Lovin (K2-500 m.) ; Calabiciov-Manea (C2-1000 m.) ; Pocora-Simiocenco-Ivanov-Conţolenco (K4-1000 m.) ; Macarenco (Cl-10 000 m.) ; Simiocenco-Pocora (K2-10 000) ; Maxim Sampson (Cl-500 m). DIRT-TRACK : Concursul internaţional desfăşurat duminică pe pista de la Pantelimon a fost cîştigat de sportivul Zdenek Majstr din Cehoslovacia, urmat de Petkov (Bulgaria) şi Cucu (România). POPICE : La Budapesta s-a desfăşurat prima etapă a „Cupei campionilor europeni“ la popice masculin (grupa I). Primul loc a revenit echipei iugoslave Postar Split, care a totalizat 5 073 popice doborîte, urmată de Csepel Budapesta — 5 069 p.d. şi OLIMPIA REŞIŢA 5 050 p.d. La individual, primul loc a fost ocupat de Kiss (Csepel) — 870 p.d., urmat de Băiaş (Olimpia) — 884 p.d. şi Kristulovici (Postar) — 856 p.d. TENIS : Turneul internaţional de tenis de la Berlin a fost cîştigat de maghiarul Szoeke, care în finală a dispus cu 6—0. 6—0 de Marcu (România). Proba masculină de dublu a revenit perechii maghiare Skoeke-Scoeczik, care a dispus cu 6-4, 2—1, 6—1 de Dumitrescu, Marcu (România). LUPTE : — Competiţia internaţională de lupte ,,Cupa Mamaia“ a luat sfîrşit cu victoria luptătorilor sovietici. La greco-romane, pe primul loc s-a situat echipa Sparta Odessa, iar la libere victoria a revenit formaţiei Avangard Odessa. ŞAH : — Aseară în penultima rundă a turneului internaţional feminin de şah de la Sinaia, Kuşnir a remizat cu Dobson. Cu acelaşi rezultat s-au încheiat partidele Keller- Teodorescu, Vorod-Reicher şi Perevoznic-Bretova. Nicolau a cîştigat la Jifcovici. un clasament conduce Kuşnir (U.R.S.S.) cu 8,5 puncte urmată de Keller (R.D.G.) şi Nicolau (România) cu cite 8 puncte. Astă seară are loc ultima rundă. HANDBAL : In cadrul turneului internaţional de handbal masculin dotat cu ,,Trofeul Tasmaidan“, selecţionata României a învins cu scorul de 15—12 reprezentativa Japoniei. m Semnarea unei convenţii româno-sovietice privind desfiinţarea vizelor pentru călătoriile intre cele două tari In urma tratativelor care au avut loc, la 30 iunie a fost semnată, la Bucureşti, Convenţia intre Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste privind desfiinţarea vizelor pentru călătoriile în interes de serviciu, turistic şi particular, precum şi în tranzit. Prin această Convenţie se lărgeşte cadrul călătoriilor fără vize dintre cele două ţări. Din partea română, Convenţia a fost semnată de dr. Ion M. Anghel, directorul Direcţiei consulare din Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Socialiste România, iar din partea sovietică de Nikolai Ivanovici Moliakov, directorul Direcţiei consulare din Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. Au fost prezenţi Marin Mihai, adjunct al ministrului afacerilor externe, I.S. Iliin, însărcinat cu afaceri ad-interim al U.R.S.S. la Bucureşti, membrii celor două delegaţii, precum şi alte persoane oficiale. (Agerpres) Sosirea unei delegaţii de activişti ai P.C. din Cehoslovacia Luni seara a sosit în Capitală o delegaţie de activişti,ai P. C. din Cehoslovacia, condusă de Julius Turoni, adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C. din Slovacia, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., va face o vizită de schimb de experienţă în ţara noastră. La aeroportul Băneasa, delegaţia a fost întîmpinată de tovarăşii Bucur Şchiopu, vicepreşedinte al Consiliului Economic, Nicolae Ionescu, adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R., de activişti de partid. Au fost de faţă Karel Kurka, ambasadorul R.S. Cehoslovace la București, şi membri ai ambasadei. (Agerpres). SCURT # PE SCURT # PE SCURT fps O delegaţie a Ministerului Minelor, condusă de ministrul Bujor Almăşan, a plecat la Praga într-o vizită oficială, la invitaţia ministrului federal al industriei, Ujj Directorul general ad- TM junct al Oficiului Naţiunilor Unite la Geneva, Georges Palthey, care face o vizită în ţara noastră la invitaţia Ministerului Afacerilor Externe, a fost primit luni de Mircea Maliţa, adjunct al ministrului afacerilor externe. Au participat Nicolae Ecobescu, ambasador, reprezentantul permanent al României pe lingă Oficiul O.N.U. din Geneva şi funcţionari superiori din M.A.E. In cadrul discuţiei au fost abordate probleme privind cooperarea dintre ţara noastră şi Oficiul Naţiunilor Unite din Geneva. JS Delegaţia de activişti ai TM P.C.R., condusă de Florea Dumitrescu, vicepreşedinte al Consiliului Economic, care, la invitaţia C.C. al P.M.S.U., a făcut o vizită în schimb de experienţă în R. P. Ungară, s-a înapoiat luni seara în capitală. Delegaţia de activişti ai P.C.R. a fost primită în cursul zilei de luni de Nyers Rezső, membru al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.M.S.U. ■S In urma terminării lu TMcrărilor de construcţii pe noua variantă a şoselei naţionale nr. 1 în zona Podul Vadului—Comarnic, Ministerul Transporturilor Auto, Navale şi Aeriene a dispus anularea tuturor restricţiilor temporare de circulaţie în această zonă. In cadrul schimburilor prevăzute în înţelegerea de colaborare dintre Uniunile de scriitori din România şi Uniunea Sovietică, luni a sosit în Capitală o delegaţie de scriitori sovietici, formată din Lazar Civihiha, Konstantin Lomia, Iuri Kazakov şi Vladimir Civilihin. „ Duminică s-a încheiat “* în Bucureşti Sesiunea ştiinţifică festivă dedicată celei de a 25-a aniversări a eliberării patriei, organizată de Ministerul Învăţămîntului şi Universitatea populară Bucureşti. Cîteva lucrări editate de Meridiane vor fi în curind in librării : Pictura contemporană de J.F. Chrlot, Arta falsificatorilor, autor F. Arun şi Istoria ilustrată a picturii, cu 1 000 reproduceri în culori. Duminică, la Năvodari TM s-a deschis Tabără naţională de odihnă a elevilor. Sub soarele litoralului ospitalier au poposit 1 840 de elevi din liceele teoretice, liceele de specialitate şi şcolile profesionale din ţară. Cadre didactice cu experienţă şi activişti ai Uniunii Tineretului Comunist vor îndruma activităţile de tabără ale elevilor, împletind cura heliomarină cu interesante acţiuni cu caracter instructiveducativ. IM Ansamblul folcloric al Casei de cultură al sindicatelor din Oradea a fost distins cu Medalia de aur la cel de al 11-lea festival al muncitorilor din Republica Democrată Germană. Constructorii de nave de TM la șantierul din Brăila au lansat, înainte de termenul stabilit, un nou șlep de 1700 tone, destinat exportului. Acesta este al treilea din seria celor care urmează să fie livrate anul acesta. Ansamblul, iugoslav de cîntece şi jocuri populare „Abrasevici“ din Pancevo se află într-un turneu în judeţul Bihor. Ansamblul a prezentat pînă acum spectacole în oraşele Oradea şi Aleşd. Luni seara s-a înapoiat TM în Capitală, venind de la Berlin delegaţia Mişcării pentru Pace din ţara noastră, care a participat la Adunarea mondială pentru pace şi la sesiunea extraordinară a Consiliului Mondial al Păcii, manifestări organizate cu prilejul celei de-a 20-a aniversări a mișcării mondiale pentru pace. n ŞTIRI • Echipa italiană A.C. Milano a cîştigat turneul internaţional de fotbal de le New York, învingînd pe Internazionale Milano cu 6—4. • Intr-un meci atletic desfăşurat la Atena (formaţii masculine), selecţionata Bulgariei a întrecut cu scorul de 118—94 reprezentativa Greciei. • Cupa Italiei la fotbal (desfăşurată sistem turneu între 4 formaţii ) a luat sfîrşit cu victoria echipei A.S. Roma care a învins în ultima partidă cu 3—1 pe Foggia. • Campionul mondial de box la categoria semi-mijlocie, mexicanul Jose „Mantequilla“ Napoles, l-a învins prin K.O. tehnic în repriza a 10-a pe americanul Curtis Cokes. Napoles şi-a păstrat centura de campion. • Tenismanul american de culoare, Arthur Ashe, a declarat la Londra că autorităţile din Pretoria i-au refuzat viza de intrare în Republica Sud-Africană, în timp ce federaţia de tenis din această ţară acceptase participarea sa la campionatele „O.P.E.N.“ ale Africii de sud. Ashe a făcut această declaraţie înainte de întrunirea noii asociaţii a jucătorilor de tenis profesionişti care trebuie să se pronunţe asupra unei rezoluţii de boicot faţă de turneele din Republica Sud-Africană. • Turul Ciclist al Franței a continuat ieri cu desfășurarea etapei a 2-a pe ruta Woluwe — Saint — Pierre — Maastricht (181 km). A cîștigat belgianul Stevens cronometrat in 4 h 35’ 42”. In clasamentul general individual conduce acum Stevens urmat la 12'* de colegul său, Eddy Merckx. VIZITELE DELEGAŢIEI MILITARE UNGARE Delegaţia militară ungară, condusă de general-colonel Czinege Lajos, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., ministrul apărării R. P. Ungare, care se află în ţara noastră a vizitat luni o unitate de vînători de munte şi o instituţie militară de învăţământ. Oaspeţii au fost însoţiţi de general-locotenent Iori Coman, adjunct al ministrului Forţelor Armate, secretar al Consiliului politic superior. (Agerpres). Plecarea delegaţiei Partidului de stinga-comuniştii din Suedia Luni a părăsit Capitala delegaţia Partidului de stîngacomuniştii care, la invitaţia Comitetului Central al P.C.R. a făcut o vizită în ţara noastră. Din delegaţie au făcut parte: Folke Liljesson, membru al Comitetului Central al Partidului, Henry Jacobsson şi Bertil Marbink, membri ai conducerii partidului în districtele Gavle şi Norbotten. La plecare, pe aeroportul Băneasa, delegaţia a fost salutată de tovarăşii Ghizela Vass, membru al Corpitetului Central al P.C.R. şi Gheorghe Badruş, adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R., de activişti de partid. C IPLARI DIN CAPITALĂ DIN ŢARĂ Sfarmă lacăte“ ...sub lacăt azul a fost botezat de organele Inspectoratului de miliţie al judeţului Dolj cu numele de „sacoşa albastră“. Este vorba de doi spărgători specializaţi în lovituri date caselor de bani ale unităţilor comerciale, ziua in amiaza mare, mai precis în timpul pauzei de prînz, cînd în sertare se găseau toate sumele încasate din vînzările pe o jumătate de zi. Spargerile acestea, 23 la număr, s-au petrecut mai întîi în Craiova, apoi la Slatina, Rîmnicu Vîlcea, Tg. Jiu, cu tendinţa de a-şi lărgi aria. Unul dintre spărgători, identificat ulterior în persoana lui Şerban Hondor din Bîrza, trecea primul prin faţa magazinului ce urma să fie jefuit, tăia din mers belgiugele lacătelor cu o foarfecă specială, îşi reintroducea tot din mers unealta în sacoşa albastră de plastic, pentru a-şi vedea apoi de drum. In urma lui, venea Ion Neacşu din Craiova, cu trusa de chei pentru a înlătura obstacolele ce-i mai rămăseseră pînă la mult rîvnitul sertar al casei magazinului. Cîteva indicii furnizate de populaţie în legătură cu înfăţişarea celor doi hoţi au slujit miliţiei pentru identificarea şi arestarea lor. A fost nevoie de lărgirea cercetărilor, de supravegherea unor localuri în care se presupunea că cei doi ar putea cheltui din banii furaţi. S-a găsit asupră-le suma furată la ultima spargere — 5 000 lei —, sustrasă dintr-un magazin din Rîmnicu Vîlcea. A încercat, Şerban Hondor să se dea drept muncitor la Motru, unde-şi încetase activitatea cu vreo patru luni în urmă, preferind o viaţă uşoară, fără muncă, dar ulciorul s-a spart şi belciugele lacătelor au rămas intacte de aici înainte. In schimb, cei doi „sfarmă lacăte“ se află pentru o bucată bună de vreme... sub lacăt. ION BECHERU corespondentul „României libere“ TELEGRAMĂ Ministrul afacerilor externe al Republicii Socialiste România, Corneliu Mănescu, a adresat o telegramă de felicitare tovarăşului Ştefan Jedrychowski cu prilejul realegerii sale în funcţia de ministru al afacerilor externe al RepubliciiPopulare Polone. ADAS Administraţia Asigurărilor de Stat anunţă că la tragerea de amortizare a asigurărilor mixte de viaţă din 30 iunie 1969, au ieşit următoarele opt combinaţii de litere : 1. X. T. W. ; 2. Z. H. D.; 3. T. K. I. ; 4. N. G. L.; 5. E. N. O. ; 6. Y. R. B.; 7-U. R. P. ; 8. H.B.D. Numirea noului ambasador al Republicii Socialiste România în Republica Liban Prin decret al Consiliului de Stat, tovarăşul Ştefan Cleja a fost numit în funcţia de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România, în Republica Liban, în locul tovarăşului Iacob Ionașcu, care a fost rechemat în centrala Ministerului Afacerilor Externe. Vizitele delegaţiei corporaţiei municipale a oraşului New Delhi Membrii delegaţiei corporaţiei municipale a oraşului New Delhi, condusă de Hans Raj Gupta, primarul municipiului, care se află în ţara noastră, au făcut luni după-amiază o vizită la Comitetul Executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti, unde au fost primiţi de Dumitru Popa, primarul general al Capitalei, cu care au avut o întrevedere. ★ Seara, cu prilejul vizitei în ţara noastră a delegaţiei corporaţiei municipale a oraşului New Delhi, Shri S. Than, ambasadorul Indiei la Bucureşti, a oferit o recepţie. ★ In aceeaşi zi, membrii delegaţiei, însoţiţi de ing. Traian Ispas, vicepreşedinte al Comitetului Executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti, au vizitat noul cartier de locuinţe Drumul Taberei, complexe comerciale şi de deservire a populaţiei. Fabrica, de Confecţii şi tricotaje Bucureşti. Fabrica de prefabricate din Militari, Ateneul Român şi Sala Palatului. (Agerpres) 70 de ani de existenţă a Şantierului Naval din Constanţa Intr-un cadru sărbătoresc, la clubul şantierului naval din Constanţa s-a aniversat duminică împlinirea a 70 de ani de existenţă a şantierului. Ing. Dumitru Fuiorea, directorul şantierului, a făcut, cu acest prilej, un scurt istoric al dezvoltării întreprinderilor în cele şapte decenii de existenţă. Cu prilejul împlinirii a 70 de ani de existenţă a şantierului naval constănţean ,circa 400 de salariaţi au fost premiaţi cu importante sume băneşti. Participanţii au asistat apoi la un bogat program artistic, susținut de formațiile şantierului. nr. 7681 —ci.vii.1969 — pag. a 5-a f,România liberă Şedinţa Comisiei permanente C.A.E.R. pentru folosirea energiei atomice în scopuri paşnice EREVAN 30 (Agerpres). La Erevan, capitala R.S.S. Armene, a avut loc cea de-a 16-a şedinţă a Comisiei permanente C.A.E.R. pentru folosirea energiei atomice în scopuri paşnice. La şedinţă au participat delegaţii din R.P. Bulgaria, R.S. Cehoslovacă, R.D. Germană, R. P. Polonă, Republica Socialistă România, R.P. Ungară şi U.R.S.S., iar în calitate de observator — reprezentantul R.S. F. Iugoslavia. Comisia a discutat sarcinile care decurg din hotăririle sesiunii a 23-a (speciale) a C.A.E.R. şi şedinţei a 41-a a Comitetului Executiv al Consiliului şi problemele organizării activităţii comisiei în vederea realizării acestei hotărîri. Comisia a examinat consideraţiile în legătură cu dezvoltarea în continuare a colaborării ţărilor membre ale C.A.E.R. în domeniul energeticii atomice în perioada pînă în 1980 şi propunerile în vederea colaborării în domeniulregimurilor de apă ale reactoarelor energetice, controlului prin radiaţii a agenţilor termici, coordonării activităţii la reactoarele nucleare de cercetări, colaborării în domeniul pregătirii specialiştilor şi alte propuneri în problemele tehnicii reactorilor şi energeticii atomice. La şedinţă a mai fost examinat raportul cu privire la activitatea desfăşurată de comisie în 1968 şi direcţiile activităţii sale viitoare, informarea asupra situaţiei şi desfăşurării îndeplinirii planului de activitate a comisiei în 1969 şi propunerile pregătite în conformitate cu planul de activitate al comisiei în vederea colaborării în domeniul construcţiei de aparate nucleare şi al izotopilor, în legătură cu toate problemele au fost adoptate recomandări corespunzătoare. In legătură cu împlinirea a 15 ani de la punerea în funcţiune a primei centrale atomoelectrice, primul pas spre folosirea practică a energiei atomice, pentru producţia de energie electrică, comisia a ascultat raportul președintelui Comitetului de Stat pentru folosirea energiei atomice al U.R.S.S., A. Fetrosiant, pe tema „Reactoarele energetice pentru centralele atomoelectrice — de la prima centrală atomo-electricâ din lume —• la cea cu o putere de 2 milioane KW. Lucrările comisiei s-au desfășurat într-o atmosferă de prietenie tovărășească și colaborare activă. încheierea lucrărilor adunării Asociaţiei mondiale a medicilor Intervenţia delegatului României PARIS 30 — Corespondentul Agerpres, Al. Gheorghiu, transmite: la Paris s-au încheiat lucrările celei de-a 23-a adunări a Asociaţiei mondiale a medicilor. La această conferinţă au participat peste 400 de medici din 65 de ţări. Din România au asistat ca observatori prof. dr. Teodor Ilea şi dr. I. Caloenescu. In cadrul lucrărilor adunării a avut loc prima conferinţă internaţională economico-socială. In prima zi a lucrărilor conferinţei, prof. dr. Ilea a făcut o intervenţie în problema factorilor care determină creşterea consumului medical (adică a tratamentelor de toate felurile), iar în a doua zi o intervenţie asupra căilor privind asigurarea unei cit mai buna asistenţe medicale a populaţiei. Se împlinesc 102 ani de la întemeierea Confederaţiei canadiene. Situată în partea septentrională a Americii de Nord între Oceanul Atlantic, Arctic şi Pacific pe un teritoriu care astăzi măsoară aproape 10 milioane kmp, Confederaţia canadiană a luat naştere la 1 iulie 1867 prin unirea a patru provincii — Canada superioară (Ontario), Canada inferioară (Quebec), Noul Brunswick şi Noua Scoţie — pe baza Constituţiei — şi astăzi în vigoare — promulgată de Parlamentul britanic sub denumirea de „British North America Act“ (Legea Americii de nord britanice). In anii următori s-au alăturat Confederaţiei şi alte provincii — Columbia Britanică, Insula Prinţului Eugen şi Manitoba- Canada, fiind compusă, în prezent, din zece provincii şi două teritorii cărora Constituţia le acordă dreptul de autoadministrare, sub conducerea centralizată a guvernului federal. Puterea legislativă este exercitată de un Parlament compus din două camere iar guvernatorul general e numit, la recomandarea guvernului canadian, de suveranul Angliei, din cinci în cinci ani. Avînd o suprafaţă de 9.976.177 kmp, dar o populaţie ce s-a ridicat anul trecut abia la 20,5 milioane locuitori. Canada este o ţară industrial agrară cu un nivel înalt de dezvoltare şi cu bogăţii naturale imense din care o mare parte — mai ales cele descoperite recent în regiunile arctice — constituie rezerve încă neexploatate. Printre bogăţiile ţării se numără : petrolul, fierul, nichelul (80 la sută din producţia acestui metal în ţările occidentale provine din Canada), azbestul, platina argintul, aurul, zincul, uraniul, cobaltul, cadmiul etc. Canada este de asemenea bogată în păduri (în Cu prilejul Zilei naţionale a Canadei, Institutul român pentru relaţiile culturale cu străinătatea a organizat luni o seară culturală. Regizorul Ion Popescu Gopo a împărtăşit impresii dintr-o călătorie în Canada apoi a fost prezentat un program de filme documentare canadiene. Cei prezenţi, funcţionaristice priveşte suprafaţa acestora a producţiei de cherestea şi răşinoase, ea ocupă al doilea ■Ioc în lume) în cereale (producţia ei de grîu o situează pe al treilea loc din lume) vite şi produse lactate. La acestea se adaugă oindustrie în plină dezvoltare. Actualul guvern al Confederaţiei canadiene condus de Pierre Elliott Trudeau promovează, pe plan intern o politică vizînd continua dezvoltare a economiei ţării şi întărirea unităţii ei, iniţiind o serie de măsuri pentru reorganizarea structurii organelor de stat provinciale şi federale, în vederea adaptării lor la actualele condiţii sociale şi pentru asigurarea egalităţii juridice pe întreg teritoriu, al celor două comunităţi, engleză şi franceză. Politica externă a guvernului canadian este îndreptată spre apărarea intereselor naţionale şi ale independenţei ţării, precum şi în direcţia promovării unei destinderi pe plan internaţional. în acest sens se înscriu hotăririle luate de guvernul ţării de a-şi reduce angajamentele faţă de N.A.T.O. şi de a dezvolta şi lărgi relaţiile politice şi economice cu toate ţările, indiferent de orînduire. Relaţiile diplomatice, la rang de ambasadă, stabilite cu doi ani în urmă între România şi Canada au marcat un jalon important în dezvoltarea colaborării între cele două state, în spiritul păcii şi al înţelegerii între state, în avantajul reciproc. Dezvoltarea economică a României şi Canadei crează premise din cele mai favorabile pentru o continuă creştere a schimburilor şi cooperării pe tărâm economic tehnico-ştiinţific, comercial în interesul ambelor ţări şi popoare. Cu prilejul sărbătorii naţionale a Canadei, poporul român transmite poporului canadian cele mai bune urări de prosperitate şi pace. Seriori din Ministerul Afacerilor Externe, Comitetul de Stat pentru Cultură şi Artă I.R.R.C.S., ziarişti, un numeros public, au urmărit cu interes conferinţa şi filmele prezentate. Au fost de asemenea, de faţă reprezentanţi ai ambasadei Canadei şi alţi membri ai corpului diplomatic. (Agerpres) Sărbătoarea naţională * a Canadei