România Liberă, septembrie 1969 (Anul 27, nr. 7735-7759)

1969-09-02 / nr. 7735

JL Dineu oferit în onoarea preşedintelui Nicolae Ceauşescu Luni seara, Şahinşahul Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, împreună cu împărăteasa Farah, a oferit la Palatul Nyaravan, un dineu oficial în onoarea preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a soţiei sale. La dineu au luat parte Ilie Verdeţ, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Ion Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Alexandru Albescu, adjunct al ministrul comerţului exterior, Pavel Silard, ambasadorul Republicii Socialiste România la Teheran, şi alte persoane oficiale române. Din partea iraniană au fost prezenţi alteţele lor imperiale, prinţii Gholm Reza Pahlavi, Abdol Reza Pahlavi şi Mahmmoud Reza Pahlavi, fraţii Şahinşahului, şi alţi membri ai familiei imperiale, primul ministru Amir Abbas Hoveida, cu soţia, preşedintele Senatului, Sarif Emami, cu soţia, preşedintele Camerei Deputaţilor (Medjilisul), Abdulah Riazi, cu IContinuare In par a 3-a) Domnule preşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Este o deosebită plăcere pentru împărăteasă şi pentru mine însumi de a vă ura dumneavoastră şi doamnei Ceauşescu bun venit în ţara noastră. Păstrez o excelentă amintire despre vizita făcută de mine în România şi nădăjduiesc că veţi păstra, la rîndul dumneavoastră, o amintire plăcută despre actuala vizită. Noi avem astăzi onoarea de a vă primi în calitatea dumneavoastră de preşedinte al unei ţări tinere, dinamice şi prospere, însă dumneavoastră ne aduceţi, totodată, mărturia continuităţii unei prietenii istorice, de mai multe ori seculară. Noi ştim, într-adevăr că relaţiile diplomatice dintre ţările noastre au început cu cinci secole în urmă, prin schimbul de scrisori şi ambasadori între regele Persiei, Uzun Hassan, şi domnul Moldovei, Ştefan cel Mare. Dar popoarele noastre se cunoşteau din timpuri şi mai îndepărtate. Sînt aproape o mie de ani de cînd vestitul istoric și geograf persan Gardizi consacra un întreg capitol din binecunoscuta sa carte „Zeind — Akhbar“ — document istoriografie de primă însemnătate — descrierii geografice și istorice a Valahiei, importantă regiune a actualei Românii. Acest capitol a fost tradus în limba română şi publicat la Bucureşti în anul 1936. încă de la mijlocul secolului trecut au început în România studii sistematice de ironologie, prin lucrările renumitului orientalist român Constantin Şăineanu. De atunci, numeroase opere ale literaturii persane au fost traduse în roma(Continuare in pag. a 3-a) Maiestate, Doamnelor şi domnilor, Vă rog să-mi permiteţi ca, în numele meu şi al soţiei mele, al colaboratorilor mei, să exprim cele mai calde mulţumiri Maiestăţilor lor Imperiale, Şahinşahul Aryamehr şi împărăteasa , Farah, pentru amabila invitaţie de a vizita frumoasa dumneavoastră ţară, pentru primirea cordială ce ne-a fost rezervată, pentru cuvintele pline de preţuire la adresa ţării şi poporului nostru rostite la acest dineu. Daţi-mi voie, totodată, să exprim sincere mulţumiri populaţiei oraşului Teheran pentru manifestările pline de căldură cu care ne-a întîmpinat. în aceasta noi vedem o expresie a relaţiilor de prietenie dintre popoarele noastre, a dorinţei, lor de a colabora şi a trăi în pace. Vizita în Iran ne dă prilejul să venim în contact nemijlocit cu viaţa şi preocupările unui popor cu o bogată istorie, cu străvechi tradiţii de civilizaţie şi cultură. In ţara noastră este cunoscută lupta desfăşurată de-a lungul secolelor de poporul iranian pentru emancipare naţională, pentru dezvoltarea independentă a ţării ; sunt de asemenea cunoscute eforturile pe care le desfăşoară astăzi poporul dumneavoastră pentru progres economic şi cultural, pentru folosirea bogăţiilor ţării în interesul dezvoltării patriei sale, al creării unor condiţii tot mai bune de viaţă. Noi înţelegem şi preţuim toate aceste eforturi ale dumneavoastră pentru că noi înşine sîntem angajaţi, cu toate forţele şi resursele noastre, într-o vastă operă de dezvoltare, pe multiple planuri, a ţării, în opera de edificare a societăţii socialiste. Aţi vorbit aici, Maiestate, despre legăturile istorice de prietenie dintre popoarele român şi iranian. Am mai avut şi alte prilejuri de a evoca înpreună multitudinea de dovezi istorice ale bunelor relaţii care au existat de-a lungul se(Continuare in vag. a S-a) Toastul Şahinşahului Iranului, * ■ ' Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr Toastul preşedintelui Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu Proletari roiîn toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XXVII-nr. 7735 • Marți 2 septembrie 1969 • 6 pagini 30 bani Vizita preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, în Plecarea din Bucureşti Sosirea la Teheran Luni dimineaţa , a părăsit Capitala, plecînd spre Teheran, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, împreună cu soţia, Elena Ceauşescu, care, la invitaţia Majestăţii Sale Imperiale Şahinşahul Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr şi a Majestăţii Sale împărăteasa Iranului va face o vizită oficială în Iran. Preşedintele Consiliului de Stat este însoţit de Ilie Verdeţ, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini şi Alexandru Albescu, adjunct al ministrului comerţului exterior. La plecare, pe aeroportul Băneasa, erau prezenţi tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Petre Lupu, Manea Mănescu, Leonte Răutu, , Gheorghe Stoica, Vasile Vilcu, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Mihai Gere, Ion Iliescu, general-colonel Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Dumitru Popa, vicepreşedinţi ai Consiliului de Miniştri, membri ai Consiliului de Stat, miniştri, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, generali, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. Erau de faţă Yahya Mohamed-Vaziri, însărcinat cu afaceri ad-interim al Iranului la Bucureşti, şi membri ai Ambasadei Iranului, şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi în ţara noastră. Pe aeroportul Băneasa era arborat drapelul de stat al Republicii Socialiste România. Un mare număr de cetăţeni ai Capitalei aflaţi pe aeroport au salutat cu deosebită căldură pe preşedintele Consiliului de Stat. (Agerpres). TEHERAN 1. — Trimişii speciali Agerpres, Nicolae Ionescu şi Paul Finanţu, transmit : Preşedintele Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceauşescu, a fost primit în capitala Iranului cu entuziasm, cu sentimente de prietenie şi stimă. Flori şi ovaţii, urări de bun sosit şi ceremonii au constituit o manifestare a unor sentimente izvorîte din ascendenţa constantă a raporturilor prieteneşti dintre cele două ţări şi popoare, din dorinţa lor comună de a conlucra mai strîns şi de a se cunoaşte mai bine, de a contribui la înfăptuirea aspiraţiilor lumii contemporane de pace şi cooperare. Ora 15. Avionul prezidenţial, escortat din momentul intrării în spaţiul aerian al Iranului de avioane cu reacţie ale forţelor armate iraniene, coboară lin pe pistă aeroportului Mehrabad. Drapelele de stat ale României şi Iranului se profilează pe cerul albastru. Steguleţe tricolore flutură în mîinile numeroşilor locuitori ai Teheranului veniţi în întâmpinarea înaltului oaspete român, în sunetele fanfarei militare îşi fac apariţia pe treptele a-avionului preşedintele Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceauşescu, şi soţia sa, Elena Ceauşescu. Acest moment este marcat prin ovaţii şi aplauze puternice, prelungite. La coborîrea din avion, preşedintele Consiliului de Stat şi soţia sa sînt întîmpinaţi cu cordialitate de Maiestatea Sa Imperială, Şahinşahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi- Aryamehr, şi de împărăteasa Farah. Cei doi şefi de state îşi string călduros mîinile. Şahinşahul urează şefului statului român bun sosit pe pămîntul Iranului. înaltele oficialităţi sînt „asaltate“ de sutele de fotoreporteri, operatori ai jurnalelor de actualităţi cinematografice şi de televiziune prezenţi pe aeroport. în întîmpinarea oaspeţilor români au sosit, de asemenea, primul ministru al Iranului, Amir Abbas Hoveida, cu soţia, Sarif Emami, preşedintele Senatului, cu soţia, Abdulah Riazi, preşedintele Camerei Deputaţilor, cu soţia, Assadollah Alam, ministrul curţii imperiale, cu soţia, Ardeshir Zahedi, ministrul afacerilor externe, generalul de armată Fereydun Djam, şeful-statului major al comandamentului suprem al armatelor imperiale, şi alte personalităţi oficiale iraniene. Preşedintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu, prezintă Şahinşahului persoanele oficiale române care îl însoţesc : Ilie Verdeţ, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Ion Avram, ministrul construcţiilor de maşini, Alexandru Albescu, adjunct al ministrului comerţului exterior. Pe aeroport se aflau, de asemenea, Pavel Silard, ambasadorul ţării noastre la Teheran, membrii ambasadei, precum şi un grup de specialişti români care lucrează în Iran, în baza acordurilor de cooperare economică existente între cele două ţări. Au fost de faţă şefi ai misiunilor diplomatice acreditate la Teheran, în semn de salut sunt trase 21 de salve de artilerie. Grupuri de copii iranieni şi români înmînează înalţilor oaspeţi buchete de flori. După intonarea imnurilor de stat ale celor două ţări, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România și Șahinşahul Iranului trec ■c ir» vno (7 t-a) La plecare, pe aeroportul Băneasa % 1.gfl||g III a«* După sosire pe aeroportul din Teheran PARADA PORTULUI POPULAR Duminică, după ce sub cupola Circului de Stat s-a desfăşurat Concursul portului popular, participanţii la Festivalul şi concursul internaţional de folclor „România ’69" în măiestritele lor porturi naţionale au parcurs străzile Capitalei într-o minunată paradă a portului popular. In clişeu : Un trup de participanţi prezentind un dans în Piaţa Republicii Foto : MIHAI POPESCU Frumuseţea morală a artei Gh. Stroia 777 actori esenţiali de cuunoaştere şi inmurire a gindirii şi sensibilităţii umane, arta şi literatura joacă un rol de covirşitoare importanţă in înfăptuirea progresului social, în ridicarea conştiinţei socialiste şi înnobilarea spirituală a oamenilor. Ca o înaltă expresie a prezenţei omului în societate , strălucitul său titlu de nobleţe creatoare, aria reprezintă, prin sorginte şi finalitate, o generoasă valoare umană adresată oamenilor întru perfecţionarea şi înălţarea lor morală, pentru desăvârşirea lor etică şi estetică. Întotdeauna, in toate marile epoci creatoare a existat o unitate deplină între bine şi frumos, între artă şi morală, unitate pe care vechii greci au postulat-o în concepte definitive precum „katharsis“ sau „kalos kagathos“. Capacitatea artei şi literaturii de a modela sufletul şi gândirea umană, de a exercita o influenţă de prim ordin în formarea personalităţii multilateral dezvoltate, de a propaga, evident, într-o elevată formă artistică, idei şi norme moralee circumscrise unui ideal de viaţă înaintat, constituie atribute fundamentale ale creaţiei literar-artistice. Arta mare, arta autentică, arta care pune în circulaţie o întreagă problematică umană, la tensiunea celei mai înalte vibraţii estetice, nu poate fi decit o artă profund morală şi adine umană. „Arta — spunea B. Croce — e educatoare intrucit e artă, nu întrucît e «arta educatoare», pentru că în acest (Continuare în pag. a 2-a) Deschiderea lucrărilor celei de-a IX-a Conferinţe internaţionale de fenomene in gaze ionizate Insula Universităţii din Bucureşti au început luni dimineaţa, lucrările celei de-a IX-a Conferinţe internaţionale de fenomene în gaze ionizate, organizată de Academia Republicii Socialiste România, Comitetul pentru Energia Nucleară şi Ministerul învăţămîntului, sub egida Uniunii Internaţionale de fizică pură şi aplicată şi Agenţiei Internaţionale pentru energia atomică. Timp de o săptămînă, cît vor dura lucrările, cei peste 800 de participanţi din 32 ţări de pe toate continentele vor trece în revistă realizările obţinute în ultimii ani într-unul din cele mai importante, mai complexe şi spectaculoase domenii ale fizicii contemporane, vor căuta să jaloneze direcţiile de urmat în cercetarea fenomenelor ce au loc în gazele ionizate. La lucrări participă academicieni, profesori universitari, conducători ai institutelor de cercetări ale Academiei şi departamentale, cercetători ştiinţifici. La şedinţa festivă de deschidere a Conferinţei, în prezidiu au luat loc tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri, Manea Mănescu, vicepreşedinte (Continuare in pag. a 2-a) Salutul adresat de preşedintele Consiliului de Miniştri, 7 Ion Gheorghe Maurer Stimaţi oaspeţi, Doamnelor şi domnilor, Ţara noastră găzduieşte cu plăcere lucrările celei de-a IX-a Conferinţe internaţionale de fenomene în gaze ionizate, domeniu al fizicii moderne, a cărei importanţă este în continuă creştere şi care tinde să revoluţioneze prin aplicaţiile sale numeroase ramuri ale tehnicii zilelor noastre. Transmit cu această ocazie, un călduros salut din partea guvernului român celor peste 800 specialişti de seamă din 32 de ţări ale lumii reuniţi aici şi le doresc să realizeze un rodnic şi valoros schimb de experienţă cu fizicienii români prezenţi la această consfătuire. Sîntem contemporanii unor descoperiri ştiinţifice urmate de prelungiri tehnice spectaculoase care au sporit forţa transformatoare pe care omul a dobîndit-o asupra naturii şi societăţii, într-o măsură ce nici nu se întrezărea la începutul acestui secol. Mi-aş îngădui să amintesc în domeniul fizicii realizări ca : liberarea prin fisiune controlată a energiei nucleare sau crearea şi dezvoltarea navigaţiei cosmice, pînă la nive(Continuare în pag. a 2-a) TELEGRAME Tovarăşului HO ŞI MIN Preşedintele Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Vietnam Preşedintele Republicii Democrate Vietnam Tovarăşului TRUONG CHINH Preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Naţionale a Republicii Democrate Vietnam Tovarăşului FAM VAN DONG Primul ministru al Republicii Democrate Vietnam HANOI Dragi tovarăş , In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat şi Consilului de Miniştri ale Republicii Socialiste România, al poporului român şi al nostru personal, vă adresăm dumneavoastră şi, prin dumneavoastră, Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, Comitetului Permanent al Adunării Naţionale, Consiliului de Miniştri ale Republicii Democrate Vietnam şi poporului frate vietnamez un salut frăţesc şi calde felicitări cu prilejul celei de-a XXIV-a aniversări a proclamării Republicii Democrate Vietnam. Partidul Comunist Român ,întregul nostru popor îşi manifestă profunda solidaritate internaţionalistă cu lupta dreaptă pe care eroicul popor vietnamez o duce împotriva intervenţiei Statelor Unite ale Americii, pentru apărarea independenţei, libertăţii şi suveranităţii patriei sale. România se pronunţă în mod consecvent pentru încetarea acţiunilor militare ale S.U.A., pentru retragerea trupelor acestora din Vietnam, pentru respectarea dreptului sacru al poporului vietnamez de a-şi rezolva în mod liber şi suveran treburile interne, fără nici un amestec din afară. Poporul român se bucură din inimă de victoriile obţinute de poporul frate vietnamez în respingerea agresiunii imperialiste şi în opera de construire a socialismului şi îşi exprimă încrederea fermă în triumful cauzei sale nobile. Totodată, Partidul Comunist Român, guvernul Republicii Socialiste România, întregul popor român își reafirmă hotărîrea de a acorda în continuare poporului vietnamez sprijinul şi ajutorul lor multilateral pînă la cucerirea victoriei depline. Ne exprimăm convingerea că relaţiile de prietenie şi colaborare frăţească dintre Partidul Comunist Român şi Partidul celor ce muncesc din Vietnam, dintre ţările noastre se vor dezvolta şi în viitor spre binele popoarelor român şi vietnamez, al unităţii ţărilor socialiste, al forţelor progresiste şi antiimperialiste de pretutindeni, al cauzei socialismului şi păcii în întreaga lume. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România COMITETULUI CENTRAL AL FRONTULUI PATRIEI DIN VIETNAM HANOI Cu ocazia celei de-a 24 aniversari a sărbătorii naţionale a Republicii Democrate Vietnam, adresăm Comitetului Central al Frontului Patriei şi, prin dumneavoastră, poporului frate vietnamez, cele mai cordiale felicitări. Poporul român nutreşte o sinceră prietenie frăţească faţă de poporul vietnamez şi îşi exprimă profunda simpatie şi solidaritate internaţionalistă cu lupta sa dreaptă împotriva agresiunii imperialismului american, pentru apărarea independenţei şi suveranităţii ţării. El se pronunţă pentru încetarea agresiunii S.U.A., retragerea trupelor acestora din Vietnam şi asigurarea dreptului poporului vietnamez de a hotărî, în mod de sine stătător, asupra destinelor sale. Urăm eroicului popor vietnamez noi succese în edificarea socialismului în patria sa, în înfăptuirea aspiraţiilor sale de pace, libertate, unitate şi progres, asigurindu-l de hotărîrea noastră de a-i acorda şi de acum înainte întregul sprijin și ajutor multilateral pînă la cucerirea victoriei depline. CONSILIUL NATIONAL AL FRONTULUI UNITATII SOCIALISTE DIN REPUBLICA SOCIALISTA ROMÂNIA