România Liberă, decembrie 1970 (Anul 28, nr. 8120-8146)

1970-12-01 / nr. 8120

Anul XXVIII Nr. 8120 m 8 pagini 30 bani Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE 4 EXPUNEREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU la şedinţa Comitetului Executiv al C. C. al P. C. R. şi a guvernului din 25 noiembrie 1970 Stimaţi tovarăşi, Comitetul Executiv şi guvernul au dezbătut principalele prevederi ale proiectului de plan cincinal privind dezvoltarea economiei naţionale în perioada 1971—1975 şi au stabilit măsurile necesare pentru realizarea acestor prevederi, pentru transpunerea în viaţă a programului partidului nostru stabilit de cel de-al X-lea Congres al P.C.R. Totodată a fost analizat proiectul planului şi al bugetului de Stat pe anul 1971, indicindu-se căile pentru înfăptuirea lor în bune condiţii. Doresc să subliniez că proiectul planului cincinal preDeşi a mai rămas o lună pînăla încheierea actualului cincinal, de pe acum un mare număr de întreprinderi, ramuri întregi de producţie, o serie de judeţe şi-au îndeplinit şi depăşit sarcinile de plan. Nu voi face un bilanţ cuprinzător al realizărilor din perioada 1966—1970, deoarece vom avea prilejul de a reveni asupra lui la începutul anului viitor. Totuşi, trebuie arătat că, în ansamblul său, actualul cincinal se încheie cu succese importante, care demonstrează în mod concludent justeţea liniei generale a politicii partidului îndreptate spre dezvoltarea rapidă a forţelor de producţie, perfecţionarea vieţii economice şi sociale, creşterea continuă a nivelului de trai al întregului popor, înflorirea multilaterală a României socialiste. Potrivit datelor preliminare, producţia industrială a crescut in aceşti ani într-un ritm mediu anual de 11,7 la sută, superior ritmului de 10,6— 11,0 la sută prevăzut în planul cincinal, ceea ce exprimă vigoarea şi dinamismul economiei româneşti. A crescut rolul industriei în economie, sporind participarea ei la crearea venitului naţional de la 49 la sută în 1965, la circa 60 la sută în 1970. S-au obţinut importante realizări şi în agricultură. Ca rezultat al eforturilor făcute destat pentru modernizarea bazei tehnico-materiale a acestei ramuri, al folosirii mai eficiente a pămîntului şi al organizării producţiei şi a muncii în condiţii mai bune, agricultura — în pofida condiţiilor climatice nefavorabile din ultimii ani, îndeosebi a inundaţiilor din acest an — a înregistrat o creştere de 24 la sută a producţiei globale, faţă de cincinalul precedent, asigurînd nevoile de consum şi celelalte cerinţe ale economiei. însemnate progrese au fost obţinute în anii acestui cincinal şi în alte ramuri ale economiei naţionale — construcţii, transporturi, comerţ interior şi exterior, în domeniul prestărilor de servicii, precum şi în activitatea de cercetare ştiinţifică. Pe baza politicii consecvente a partidului nostru, de întărire a potenţialului economic al ţării, s-a efectuat un volum de investiţii de peste 288 miliarde lei, cu peste 8 miliarde lei mai mult decit prevederile iniţiale. In ultimii cinci ani, au vede o dezvoltare susţinută a economiei noastre naţionale, cuprinzînd — la indicatorii de bază — sarcini sporite faţă de obiectivele Congresului al X-lea al partidului. Aceasta a fost posibil datorită în primul rînd, faptului că în țara noastră s-a creat o puternică bază a industriei socialiste. — factor fundamental al consolidării și progresului continuu al întregii economii. Prevederile proiectului de plan pe perioada 1971—1975 se bazează pe succesele dobîndite de poporul român în opera de dezvoltare a economiei, ştiinţei şi culturii, pe realizările obţinute în actualul plan cincinal, fost construite şi date în exploatare circa 1 500 capacităţi şi obiective industriale, au fost dezvoltate şi modernizate un mare număr din cele existente , s-a îmbunătăţit repartizarea forţelor de producţie pe teritoriul întregii ţări, printr-o amplasare mai judicioasă a noilor obiective construite, îndeplinirea şi depăşirea programului de investiţii au creat premise favorabile pentru dezvoltarea rapidă, în continuare a economiei noastre naţionale. Potrivit hotărîrilor Congresului al IX-lea şi ale Conferinţei Naţionale a partidului, s-au iniţiat o serie de măsuri pentru perfecţionarea organizării, conducerii şi planificării economiei, dintre care multe se aplică cu succes. Am în vedere organizarea centralelor şi combinatelor, reducerea aparatului administrativ, îmbunătăţirea organizării întreprinderilor agricole de stat, creşterea rolului pîrghiilor financiare, dezvoltarea relaţiilor directe dintre întreprinderi pe bază de contracte economice, îmbunătăţirea reglementărilor privind planificarea şi execuţia investiţiilor. Partidul a situat — în toţi aceşti ani — în centrul preocupărilor sale, în domeniul economic, problema eficienţei activităţii economice, a concentrat atenţia ministerelor şi întreprinderilor în direcţia sporirii productivităţii muncii, reducerii consumurilor materiale, ridicării calităţii produselor şi creşterii rentabilităţii. Rezultatele obţinute în sfera producţiei materiale se reflectă sintetic în sporirea de aproape o dată şi jumătate a venitului naţional, corespunzînd unui ritm mediu anual de 7,7 la sută. Aceasta a permis adoptarea de noi măsuri pentru ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. S-au majorat salariile tuturor categoriilor de salariaţi — cu deosebire salariile mici — în cadrul generalizării noului sistem de salarizare, care asigură o retribuţie mai stimulativă şi echitabilă, în raport cu contribuţia efectivă a fiecăruia la dezvoltarea societăţii. Numărul de salariaţi s-a mărit in actualul cincinal cu circa 800 000 de persoane, ceea ce a avut o înrîurire deosebit de pozitivă asupra bugetului familial. Pe baza acestor măsuri, veniturile din salarii sunt în 1970 cu circa 31 miliarde lei mai mari decît în anul 1965. Au fost sporite pensiile de asigurări sociale cu circa 39 la sută şi s-au mărit alocaţiile pentru copii. O expresie a puterii de cumpărare crescute, a standardului de viaţă mai ridicat, atît la oraşe, cît şi la sate, este volumul desfacerilor de mărfuri cu amănuntul prin comerţul de stat şi cooperatist, care a sporit de 1,5 ori în anul 1970 faţă de 1965. Realizări însemnate au fost obţinute în construcţia de locuinţe, fiind date în folosinţă, în aceşti ani — din fondurile statului sau prin credite acordate de stat — 323 000 apartamente ; la acestea se adaugă şi cele 5 000 locuinţe construite de stat în cadrul ajutorului pentru sinistraţi. An de an au sporit cheltuielile bugetare pentru învăţămînt, ştiinţă, cultură şi artă, sănătate şi alte acţiuni sociale, ajungînd în 1970 la suma de 36 miliarde lei, faţă de 22 miliarde lei cît au reprezentat în 1965. Toate aceste rezultate dovedesc că sensul fundamental şi constant al politicii statului nostru, preocuparea primordială a partidului şi guvernului este creşterea bunăstării materiale şi spirituale a celor ce muncesc de la oraşe şi sate, ridicarea nivelului de civilizaţie al întregiisocietăţi. Paralel cu eforturile pentru creşterea producţiei, pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale a societăţii, partidul a desfăşurat o amplă activitate în direcţia perfecţionării continue a raporturilor sociale, a organizării întregii societăţi. A fost îmbunătăţită organizarea administrativ-teritorială a ţării, care a asigurat condiţii mai bune pentru conducerea vieţii social-economice pe teritoriu, pentru apropierea de mase a organelor centrale şi locale. S-a perfecţionat întregul sistem de învăţămînt. S-a îmbunătăţit organizarea activităţii de cercetări, au fost luate măsuri pentru legarea mai strînsă a ştiinţei de nevoile producţiei. In aceşti ani, partidul nostru a acţionat cu fermitate pentru întărirea legalităţii şi dezvoltarea democraţiei socialiste, asigurînd un cadru prielnic în vederea participării efective a maselor la conducerea treburilor obşteşti. Partidul a promovat neabătut principiile echităţii şi eticii socialiste în repartiţie, în raporturile dintre membrii societăţii, în desfăşurarea întregii vieţi sociale. Marile înfăptuiri dobîndite în opera de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate sunt rodul activităţii pline de abnegaţie a tuturor oamenilor muncii, a întregului nostru popor, fără deosebire, de naţionalitate — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — care, manifestînd încredere deplină în politica partidului, dau viaţă cu hotărîre programului stabilit de partid pentru înflorirea patriei noastre socialiste. Pentru toate aceste realizări consider că merită să adresăm cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, întregului nostru popor. Aceste succese demonstrează justeţea politicii marxistleniniste promovate de Partidul Comunist Român, politică ce corespunde întrutotul intereselor vitale ale poporului, porneşte de la analiza aprofundată a condiţiilor şi posibilităţilor ţării noastre, asigură mersul hotărît înainte al României pe calea progresului şi prosperităţii. Tovarăşi, Proiectul planului cincinal de dezvoltare a economiei naţionale în perioada 1971—1975 este în deplină concordanţă cu obiectivele stabilite de Congresul al X-lea al partidului. De asemenea, planul pe 1971 asigură un început bun pentru realizarea cincinalului. Faţă de nivelele stabilite în varii, cînd am examinat proiectul planului cincinal, au fost aduse o serie de corecturi şi îmbunătăţiri care, toate, converg în direcţia folosirii mai bune a capacităţilor de producţie şi a forţei de muncă, a îmbunătăţirii structurii şi calităţii producţiei, creşterii eficienţei întregii activităţi economice. Una din cele mai importante caracteristici ale viitorului ’reducţia globală industrială ’reducţia globală agricolă calculată pe baza mediei anuale pe perioada de 5 ani ’reductivitatea muncii pe un alariat în industrie reducerea cheltuielilor la 1 000 lei producţie marfă in industria de tat în 1975 faţă de 970 în % volumul comerţului exterior nvestiţiile centralizate din fondurile tatului (pe perioada de ani) — mld. lei enitul naţional Creşterea numărului de salariaţi î economia naţională nni persoane Fondul de salarii blumul desfacerilor s mărfuri cu amănuntul blumul serviciilor testate populaţiei alariul real eniturile reale ale bănimii provenite din reducţia agricolă, pe persoană activă In lumina sarcinilor stabilite de Congresul al X-lea al partidului cu privire la înfăptuirea unui amplu program de investiţii, care să asigure creşterea în ritm susţinut şi perfecţionarea forţelor de producţie, repartizarea lor judicioasă pe întregul teritoriu al ţării, proiectul de plan prevede ca în viitorii cinci ani să se aloce, pe ansamblu, investiţii insumînd peste 545 miliarde lei, adică aproape tot atît cit s-a cheltuit în ultimii 15 ani. Este demn de remarcat că pe seama fondurilor centralizate ale statului se vor efectua investiţii de 450—470 miliarde lei. Aceasta face posibil să se traducă în viaţă hotărîrea Congresului al X-lea al partidului unanim aprobată de poporul nostru — de a se repartiza pentru acumulare cincinal este asigurarea în continuare a unui înalt ritm de creştere economică. Aceasta exprimă dinamismul puternic al economiei noastre socialiste, uriaşele sale resurse, asigură accelerarea procesului de ridicare la un nivel superior a întregii economii, înscriindu-se în exigenţele impuse de revoluţia tehnico-ştiinţifică contemporană. Viitorul cincinal orientează econoomia spre o creştere mai rapidă a eficienţei în vederea realizării unui spor mai mare de venit naţional, ceea ce se va reflecta pozitiv In ridicarea nivelului de trăi al populaţiei. Iată cum se prezintă unii din indicatorii principali ai planului cincinal: In comparaţie cu cei cuprinşi în Directivele Congresului al X-lea al P.C.R., circa 30 la sută din venitul naţional. Fără îndoială, tovarăşi, că este un efort considerabil pentru stat, pentru întregul popor, dar aceasta este singura cale pentru a asigura ridicarea României la nivelul statelor dezvoltate, creşterea forţei sale economice şi ridicarea bunăstării maselor. Fără aceasta — în condiţiile competiţiei actuale pe plan internaţional — ţara noastră ar fi sortită rămînerii în urmă, n-ar putea beneficia de avantajele civilizaţiei moderne. Efortul de acumulare se materializează în primul rînd în faptul că în perioada 1971— 1975 industria se va dezvolta cu un ritm mediu anual de 10—11 la sută, fată de 8,5—9,5 la sută, cit se stabilise în (Continuare In pag. a 2-a) Actualul cincinal se încheie cu succes Noul plan cincinal - o etapă importantă pe drumul progresului şi prosperităţii României socialiste (In procente) Prevederi Prevederi Directive plan cincinal Ritm mediu anual Ritm mediu anual 8,5—9,5 10—11 5,0—5,5 6—7 7,5—7,0 6,7—7,5 6—7 7,0 7,7 11—13 9,2—10,5 420—435 7,7-8,5 450—470 10—11 400—500 5,4—6,2 700 6,5—7,5 5,4—6,2 — 5,5—6,57.0— 7,73.0— 3,78,5— 9,53,5— 3,72,9—3,74,0 v în pag a 5-a Două decenii de activitate a consiliilor populare MILIOANE DE GOSPODARI AI IÃRII AU CUVÎNTUL Mari 1 decembrie 1970 Cu privire la apropiata intilnire a conducătorilor partidelor frăţeşti şi guvernelor din statele participante la Tratatul de la Varşovia în conformitate cu înţelegerea realizată, la începutul lunii decembrie a.c. va avea loc la Berlin o întîlnire a conducătorilor partidelor frăţeşti și guvernelor din statele participante la Tratatul de la Varșovia. ■■ EXPUNEREA TOVARASIELI NICOLAI CEAllŞEstfl IA SUHNM PE LUCRU DE LA I. I. AL P. I. R. DIN 2 NOIEMBRIE 1990, tll PRIVIRE LA ÎMBUNĂTĂŢIREA ORGANIZARII, PIANIFICARII ŞI CONDUCERII AGRICULTURII UN PROGRAM DE EXCEPŢIONALA VALOARE CARE STIMULEAZĂ PUTERNIC INIŢIATIVA LUCRATORILOR DIN AGRICULTURA PENTRU CREŞTEREA PRODUCŢIEI AGRICOLE Lucrătorii ogoarelor ca, de altfel, toţi oamenii muncii, văd în ansamblul de măsuri preconizate în expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, grija deosebită a partidului nostru, a secretarului său general, pentru valorificarea la un nivel superior a marilor avantaje şi posibilităţi ale proprietăţii socialiste in agricultură, pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea, pentru dezvoltarea multilaterală a patriei noastre socialiste. Acest program cuprinzător, realist şi stimulativ a fost primit cu vie satisfacţie în satele noastre, ţărănimea cooperatistă, mecanizatorii, specialiştii exprimîndu-şi hotărîrea să treacă de urgenţă la pregătirea aplicării sale. Măsurile cuprinse în expunere creează un cadru optim pentru sporirea producţiei, creşterea veniturilor cooperativelor agricole şi ale cooperatorilor, în ansamblu, pentru dezvoltarea agriculturii socialiste. In paginile ziarului nostru vom da cuvintul ţăranilor cooperatori, mecanizatorilor, specialiştilor pentru a arăta cum vor acţiona in organizarea consiliilor cooperatiste, îmbunătăţirea formelor de organizare şi retribuire a muncii în cooperativele agricole, reorganizarea întreprinderilor de mecanizare etc. In amplul program cuprins în expunere, un loc important ocupă şi necesitatea dezvoltării cooperării între întreprinderile agricole de stat și cooperativele agricole, o modalitate eficienta pentru promovarea tehnologiilor moderne îndiferite sectoare de activitate ale agriculturii. Un început promiţător s-a înregistrat în urma cooperării I.A.S. specializate în creșterea păsărilor cu o seamă de unităţi cooperatiste. Detalii despre o asemenea experienţă pe care le-am solicitat unora dintre interlocutorii noştri, ne propunem să prezentăm in rindurile ce urmează. „VOM EXTINDE COOPERAREA CU ÎNTREPRINDERILE AGRICOLE DE STAT. NE PROPUNEM SĂ ATINGEM PRODUCŢIILE REALIZATE DE ELE“, ne declară cooperatorii din judeţele Ilfov şi Bacău Două cifre sunt edificatoare. Anul trecut, in complexele avicole din cadrul întreprinderilor agricole de stat s-au obţinut in medie de la fiecare găină 220 OUA. Producţia realizată cîntăreşte circa 12 kg, cifră care este de citeva ori mai mare decit greutatea organismului pasărei, în schimb în cooperativele agricole, indicile respectiv reprezintă doar 75—80 OUA. Diferenţe sunt şi în ceea ce priveşte producerea cărnii de pasăre. In fermele specializate ale I.A.S., la fiecare kg de carne de pui se realizează un beneficiu de 2,40 Iei, in timp ce în majoritatea unităţilor cooperatiste, rezultatele nu au fost economice ca urmare a unor consumuri exagerate de furaje. CARE ESTE EXPLICAŢIA ACESTOR DIFERENŢE? Activitatea fructuoasă desfăşurată în complexele avicole ale I.A.S. se datoreşte faptului că aici se utilizează un fond genetic valoros — liniile pure de păsări sunt specializate pentru producţia de ouă sau de carne — alimentaţia se bazează pe folosirea furajelor combinate, se aplică tehnologii moderne de creştere şi exploatare a efectivelor. In mod firesc se poate pune întrebarea : se pot crea şi in unităţile cooperatiste aceste condiţii care să favorizeze exprimarea întregului potenţial al păsărilor în producţii de ouă şi sporuri în greutăţi maxime ? In programul naţional de dezvoltare a zootehniei care sintetizează direcţiile de creştere şi dezvoltare a aviculturii în toate sectoarele agriculturii, s-a prevăzut ca, în agricultura cooperatistă, în perioada următoare, creşterea păsărilor să se caracterizeze printr-un rapid proces de concentrare, atît prin crearea de complexe industriale, cît şi prin modernizarea adăposturilor de tip gospodăresc existente, în vederea generalizării tehnologiilor moderne. In aceste condiţii, cooperarea între unităţile de stat cu cele cooperatiste era mai mult decit necesară... De la bun început s-a înţeles că acţiunea de cooperare trebuie să aibă un fundament economic cu, drepturi şi obligaţii reciproce, bine delimitate. Am asistat, acum citeva luni la semnarea primului contract de cooperare intre I.A.S. Mihăileşti şi cooperativa agricolă din Brăneşti, Ilfov, întreprinderea agricolă de stat işi asuma următoarele obligaţii : — întocmirea tehnologiei de producţie corespunzătoare spaţiului pus la dispoziţie ; — stabilirea amenajărilor, modernizărilor şi dotărilor ce trebuie să fie realizate de C.A.P. în vederea aplicării tehnologiei de producţie ; — livrarea materialului pentru popularea halelor şi a furajelor combinate ; Ing. TH. MARCAROV EUGEN 5A5U (Continuare în pagi 5a) Excelentei Sale General JEAN BEDEL BÖKASSA Preşedintele Republicii Africa Centrală BANGUI Cu prilejul celei de-a XH-a aniversări a Republicii Africa Centrala, adresez cu deosebita plăcere Excelenţei Voastre, in numele Consiliului de Stat a! Republicii Socialiste România, al poporului român şi al meu personal felicitări cordiale împreună cu cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală d*"* progres poporului centrafrican prieten. Folosesc această ocazie pentru a exprima convingerea că bunele relaţii dintre ţările noastre vor cunoaşte o dezvoltare continuă, în interesul reciproc al celor două popoare, a păcii şi colaborării internaţionale. Cu cea mai înaltă consideraţie, nicolae ceauşescu Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România