România Liberă, ianuarie 1971 (Anul 29, nr. 8147-8171)

1971-01-03 / nr. 8147

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi , prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România. In aceste clipe solemne, cind se termină încă un an de activitate rodnică şi înfăptuiri remarcabile, cind ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat şi a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnaliaţie deosebită deoarece ea marchează nu numai sfâşitul unui an de viaţă şi muncă, ci şi încheierea planului cincinal 1966- 1970 cu rezultate bune, cu un bilanţ bogat In aceşti ani, România Socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizaţiei. S-au dezvoltat şi modernizat forţele de producţie ale ţării, a crescut avuţia naţională. Ca urmare a rezultatelor obţinute in producţia materială, a crescut venitul naţional, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale populaţiei de la oraşe şi sate. In această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocaţiile pentru copii, s-a intensificat construcţia de locuinţe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea invăţămîntului, culturii, ocrotirii sănătăţii Putem spune că întregul program de edificare economică şi socială adoptat cu cinci ani în urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. Anul 1970 a fost, după cum se ştie, şi un an de grele încercări pentru poporul român; inundaţiile din primăvara au pricinuit pagube mari economiei naţionale şi populaţiei. Poporul nostru şi-a dovedit însă şi cu acest prilej înalta forţă morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. In ciuda greutăţilor, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei naţionale importante cantităţi de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populaţiei. Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei şi superiorităţii orînduirii noastre socialiste, a capacităţii poporului român de a infringe şi depăşi orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism Progresele pe care le-am obţinut sunt o vie şi pregnantă întruchipare a activităţii neobosite desfăşurate de clasa muncitoare, de ţărănime şi intelectualitate, de toţi cetăţenii, fără deosebire de naţionalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — expresie a intereselor fundamentale şi a aspiraţiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Daţi-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România Socialistă, să vă adresez tuturor, dragi cetăţeni, cele mai sincere şi cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971, intrăm intr-o nouă etapă a dezvoltării economice şi social-culturale a ţării, concretizată în prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naţionale, atit ca potenţial, dar mai ales din punct de vedere calitativ. Indeplinrea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Naţională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiţii a acestui măreţ program. Au fost luate — şi se vor lua în continuare — măsuri pentru perfecţionarea activităţii economice, pentru creşterea eficienţei întregii producţii materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atit prin dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale, cît şi prin perfecţionarea organizării, conducerii şi planificării producţiei, în centrul preocupărilor partidului şi statului nostru va sta grija pentru satisfacerea într-un grad tot mai inart a cerinţelor materiale şi spirituale ale poporului Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat în acest scop o serie de măsuri importante In cursul anului 1971, ca şi in ceilalţi ani ai noului cincinal vor fi luate noi măsuri pentru creşterea nivelului de trai al maselor Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale şi financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii muncii, condiţii de viaţă din ce în ce mai bune pentru întregul popor Tot ceea ce se făureşte în ţara noastră, întreaga activitate de construcţie socialistă au drept ţel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societăţii la binefacerile civilizaţiei moderne, dezvoltarea multilaterală a personalităţii umane. Realizarea acestor mari obiective cere din partea tuturor celor ce muncesc — în calitatea lor dublă de producători şi proprietari ai mijloacelor de producţie — o activitate susţinută, o contribuţie activă la soluţionarea problemelor generale ale vieţii economice, politice şi sociale Perfecţionarea organizării şi planificării economiei, dezvoltarea democraţiei socialiste creează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, la conducerea producţiei, la activitatea tuturor organismelor sociale, la elaborarea şi înfăptuirea întregii politici de construcţie socialistă. Mersul Înainte al României spre progres şi prosperitate este astfel rezultatul nemijlocit al creaţiei conştiente a poporului, deplin suveran în ţara sa, stăpin pe destinele sale, liber să-şi făurească viitorul aşa cum doreşte. Dispunem de o bază economică puternică, avem o perspectivă clară, ţeluri precise. La cîrma ţării se află încercatul nostru partid comunist, strîns legat de clasa muncitoare, de masele largi ale oamenilor muncii, trup din trupul poporului, care işi îndeplineşte cu cinste rolul istoric de forţă politică conducătoare a societăţii socialiste, călăuzindu-se după legile generale ale noii orinduiri, după învăţătura marxist-leninistă aplicată creator la condiţiile istorice şi sociale ale României. Semnifcaţia deosebită a noului an este accentuată şi prin faptul că în 1971 vom aniversa semicentenarul Partidului Comunist Român, a cărui glorioasă existenţă demonstrează că idealul suprem al comuniştilor români a fost şi rămîne slujirea devotată a poporului în mijlocul căruia s-a născut, asigurarea libertăţii şi prosperităţii patriei, a viitorului ei fericit Dragi tovarăşi. Anul 1970 a fost un an bogat in evenimente internaţionale. Deşi cercurile imperialiste au întreprins o serie de acţiuni menite să pună in pericol cauza păcii, securitatea popoarelor, să agraveze încordarea pe arena mondială, putem afirma că linia dominantă a evoluţiei internaţionale a constituit-o succesele forţelor progresiste în lupta pentru înlăturarea pericolului unui nou război, pentru destindere şi colaborare. Viaţa a adus noi şi noi dovezi că popoarele lumii doresc cu ardoare să trăiască liber şi independent, că ele sînt hotărîte să nu mai admită politica imperialistă de dominaţie, dictat şi agresiune, să lupte pentru ca toate naţiunile să poată colabora în deplină egalitate, in folosul propriu şi al progresului general. In anul 1970, Republica Socialistă România, credincioasă politicii sale de pace, securitate, pătrunsă de un înalt spirit de răspundere faţă de soarta poporului român şi a păcii mondiale, a desfăşurat o itensă activitate internaţională. S-au lărgit relaţiile de prietenie şi colaborare ale ţării noastre cu toate statele socialiste, s-a dezvoltat cooperarea noastră cu numeroase ţări ale lumii. În acest an au avut loc schimburi de vizite, contacte şi întîlniri între reprezentanţii României şi ai unui mare număr de state de pe toate continentele. S-au dezvoltat raporturile dintre Partidul Comunist Român şi celelalte detaşamente ale mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, ale frontului antiimperialist. Ţara noastră a depus eforturi susţinute pentru normalizare situaţiei pe continent şi înfăptuirea securităţii europene, pentru crearea unui climat care să favorizeze o largă şi fructuoasă cooperare intre state In acelaşi timp, am acţionat consecvent pentru stingerea focarelor de război şi încordare care periclitează securitatea şi liniştea omenirii, pentru rezolvarea paşnică a litigiilor internaţionale. Ca rezultat al politicii şi activităţii sale, Republica Socialistă România se bucură de prestigiu şi simpatie in rîndul tuturor popoarelor, are prieteni pe toate meridianele globului, ocupă un loc de cinste în viaţa internaţională. Intrăm în noul an cu hotărîrea fermă de a extide şi mai mult relaţiile de prietenie, alianţă şi colaborare cu toate ţările socialiste, de a face totul pentru întărirea unităţii şi coeziunii sistemului mondial socialist, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor antiimperialiste. In acelaşi timp, acţionînd in spiritul coexistenţei paşnice, vom lărgi legăturile economice, politice, tehnico-ştiinţifice şi culturale cu toate ţările lumii, fără deosebire de orinduire socială. Vom milita neabătut pentru ca în raporturile dintre state să triumfe principiile egalităţii in drepturi, increderi şi stimei reciproce, pentru ca fiecare popor să se poată bucura nestingherit de dreptul sacru de a-şi hotărî singur soarta, corespunzător voinţei, intereselor şi aspiraţiilor naţionale. Ne vom consacra eforturile şi în anul ce vine luptei pentru stingerea focarelor de război şi a conflictelor din Indochina şi Orientul Apropiat, pentru îndeplinirea idealurilor de progres, pace şi securitate ale omenirii contemporane. Fie ca anul 1971 să aducă poporului român noi înfăptuiri în opera de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, în ridicarea bunăstării sale materiale şi spirituale, să marcheze succese şi mai mari in lupta popoarelor pentru progres, libertate, independenţă şi colaborare, să aducă noi victorii forţelor socialismului şi păcii. În această noapte de sărbătoare vă urez din adîncul inimii dumneavoastră, muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, tuturor celor care prin activitatea şi eforturile lor înalţă luminosul edificiu al României socialiste — un an nou fericit, multă sănătate, împlinirea tuturor dorinţelor, realizări cît mai mari in muncă şi viaţă. La mulţi ani dragi compatrioţi ! Amil XXIX fu. 8147 Duminici 3 ianuarie 1971 4 pagini 30 bani ...Primul nostru prinos să-l închinăm muncii. Galaţi. Oţelarii din schimbul C, condus de maistrul Vasile Paso, ridică In cinstea noului an cupe pline cu oţel incandescent. In această noapte au elaborat 12 şarje. Hunedoara .Cuptorul nr. 4 de la oţelăria Martin nr. 2 a elaborat prima şarjă a anului 1971 chiar la orele 0.01. Primele salve de salut in cinstea noului cincinal. ...Noapte. Toată valea Bistriţei e acoperită de ceaţă. Aproape de miezul nopţii dinspre Bacău, a pornit către Bicaz trenul cu nr. 53425, in marchiza locomotivei — mecanicul Ion Şveţ. Dintr-o veche obişnuinţă profesională, bătrînul Şveţ işi consultă ceasul. S-a făcut 12 noaptea. Mecanicul işi scoate din geanta de voiaj sticla. Va ciocni un pahar cu ajutorul său, fochistul. Nu un pahar de vin, ci o băutură tonică preparată după o reţetă proprie. Halte şi staţii. Drum lung pe care Ion Şveţ 11 cunoaşte de atiţia ani. In zori, trenul ajunge la Bicaz. După numai 20 de minute el face cale întoarsă. ...Orele 8 ale dimineţii de 31 decembrie. La I.R.E.M.-Tirgu Mureş, dispecerul de serviciu primeşte un decurs de citeva minute un potop de telefoane. La Roteni, Miercurea Mirajului, Galăţeni, Gheorghe Doja, Leordeni, Găieşti, Bolintineni, reţeaua electrică a ieşit din funcţiune. Plouă şi bate vîntul. Se formează numaidecit citeva echipe speciale. Alexandru Simoni, Ştefan Dombos, Ştefan Faluveghy, I. Varga, Pavel Horvath şi Andrei Portic pornesc să depisteze defectele şi să le înlăture. 13 posturi de transformare au trebuit să fie decuplate şi recuplate. Se apropie miezul nopţii. In localităţile de pe valea Mureşului incep să se aprindă rind pe rînd luminile. Liniorii salută noul an căţăraţi pe stilpii înalţi ai magistralelor. ...O unitate de aviaţie. Aeroportul după tumultul şi febra de peste zi, s-a cufundat in linişte. Pistele lungi de beton lucesc mai in lumina neonului. Citeva escadrile aşteaptă gata pentru a decola in orice moment, dacă Împrejurările ar cere-o. De serviciu — maiorul Matei Stănciulescu. E echipat ca pentru zbor. Costumul de suprasarcină ii strînge şi fi Îngreunează mişcările. Pilotul de clasa a I-a, care are la activ nu mai puţin de 1 370 de ore de zbor, s-a obişnuit însă cu acest costum. Deodată... telefonul. Mina se întinde automat spre receptor. Dar nu ! Nu s-a intimplat nimic. Un coleg de zbor li urează La mulţi ani. Orele trec. Spre dimineaţă, maiorul predă schimbul şi se Îndreaptă şi el spre casă. Ii intîmpină soţia şi fiica. Amîndouă ii sărută pe obraji şi-i urează fericire. Omagiul pe care ii aduce ţara celor ce veghează la liniştea ei. .„O mulţime de oameni şi-au petrecut revelionul la munte. Nu numai la cabane şi in staţiu- nile de odihnă... Elena Enăches-cu, meteorolog de la staţia sub- carpatică Curtea de Argeş, a in- registrat ca de obicei simple- j mele vremii. Şi eu s-ar putea spune că nu a avut şi surprize. In această noapte, în munţii Argeşului a plouat ea in crucea verii. Cu tunete şi cu fulgere. La staţia „Meteor“, situată la Cota 1536 m. pe muntele Rarău din judeţul Suceava, — o întreagă familie. Marcela şi Mihai Apostolescu, Magdalena Strugaru, Marcu Spiridon. De 12 ani lucrează împreună. De 12 ani sărbătoresc anul nou... la Înălţime. Virful Omul din munţii Bucegi. Operatorul Grigore Spiridonescu de la staţia meteorologică transmite spre institutul din Capitală un mesaj cifrat : 92040 - 90194 -9X0XX. Pentru un profan aceste semne nu au aici un sens. Cel care Ie receptează însă, Florica Militaru, le traduce numaidecit : „Cerul invizibil din cauza ceţii. Vîntul bate din sud-sud est cu 40 metri pe secundă. Chiciură“. Cel care a transmis, a omis insă să precizeze că pentru a lua pe viu pulsul vremii a trebuit să iasă din clădire legat de o fringhie. Altfel viscolul l-ar fi spulberat. ...31 decembrie. Orele 16:30. S. Alexandru din Bucureşti. Aleea Mîntuleasa, nr. 4, părăseşte Constanţa la volanul unui autoturism „Dacia 1300“. Se îndreaptă spre Bucureşti unde-l aşteaptă familia. După toate calculele, cei 265 de km pe care-i are de parcurs îi va acoperi in cel mult cinci ore. La orele 22 se va afla, deci, acasă. Maşina merge ceas Şoseaua e pustie. Deodată, la bord se aprinde un beculeţ. Semnal ameninţător. Opreşte pentru verificare. Capacul de la baia de ulei a căzut undeva în drum. Tot uleiul s-a scurs. Mai sunt 25 de km pina in oraş dar e clar că în aceste condiţii el nu va mai putea să facă nici un pas. E ora 22 si 30. S. Alexandru aşteaptă zadarnic altă maşină Timp de o oră pe şosea n-a trecut absolut nimeni. Ora 23,45 in sfîrşit, din sens opus se zăreşte un camion. Călătorul face semne disperate cu mina. O discuţie aprinsă de citeva minute. Dar... nici o soluţie. Şi totuşi există una. Cei doi aşteaptă ora 24 împreună. P.S. La orele 4 dimineaţa, în ziua de 1 ianuarie, autoturismul „Dacia 1300“ avînd la volan pe S. Alexandru, pătrundi pe una din barierele oraşului remorcat de un tractor. ...Bucureşti. Calea Călăraşi Printre pietonii care zoresc spre case, printre neobosiţii urători (Continuare in pop a 2 a) LION 1971-obişnuit şi neobişnuit Revelion 1971... Acele ceasornicului, botind in ritmul inimilor noastre, urcă incet spre clipa care desparte doi ani. întreaga ţară asculta cuvintul tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU. Noi toţi sintem in aceste momente o unică, o imensă familie. Ne bucurăm de ce-am înfăptuit in 1970, in cincinalul încheiat. Desluşim împreună imaginea ţării, aşa cum se prefigurează in perspectiva timpului ce va veni. Acum, cind încheiem un an — 1970 — şi intrăm în altul — 1971 — ridicăm un pahar pentru ţară, pentru partid. Pentru fericirea şi sănătatea noastră, a acelora care construim timpul nou al patriei. Pentru pace și înțelegere in lume. HOTĂRÂRI ALE CONSILIULUI DE MINIŞTRI PRIVIND: • înfiinţareaîntreprinderilor şi staţiunilor pentru mecanizarea agriculturii şi organizarea activităţii acestora; • îmbunătăţirea cointeresării materiale a lucrătorilor din întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii (în pag. a 3-a) Tovarâşului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba Prim-ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba HAVANA Cea de-a XII-a aniversare a sărbătorii naţionale a Republicii Cuba — Ziua Eliberării — ne oferă plăcuta ocazie de a vă adresa, in numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului în Stat, Consiliului de Miniştri, al poporului român şi al nostru personal, dumneavoastră. Partidului Comunist din Cuba, Guvernului Revoluţionar şi poporului cubanez un cald salut tovărăşesc şi cele mai cordiale felicitări. ..... Poporul român se bucură din toată inima de realizările remarcabile obţinute de poporul frste cubanez, sub conducerea Partidului Comunist, în dezvoltarea economiei ştiinţei şi culturii şi ii urează ne izbînzi in întărirea orindpirii noi socialiste. Ne exprimăm convingerea că relaţiile de prietenie şi colaborare multilaterală dintre partidele şi ţările noastre vor continua să se adincească tot mai mult, spre binele popoarelor român şi cubanez, in interesul forţelor care luptă împotriva imperialismului, pentru pace şi socialism. NICOLAE CEAUŞESCU secretar general al Partidului Comunist Român preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER preşedintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România în pag. a 3-a. La scînteile incandescente ale vetrelor de metal ale ţării PRIMELE OTI, PRIMELE REZULTATE BUNE COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST DIN LUXEMBURG Dragi tovarăşi, Cu prilejul celei de-a 50-a aniversări a creării Partidului Comunist din Luxemburg, Comitetul Central al Partidului Comunist Român vă transmite dumneavoastră, tuturor comuniştilor şi oamenilor muncii luxemburghezi un card salut tovărăşesc şi cele mai sincere felicitări Ne exprimăm convingerea că relaţiile prieteneşti dintre partidele noastre se vor dezvolta şi in viitor pe baza principiilor marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar, ale independenţei, egalităţi in drepturi şi neamestecului în treburile interne, a dreptului fiecăru partid de a-şi elabora de sine stătător politica Vă dorim, dragi tovarăşi, noi succese in activitatea ce o desfăşuraţi pentru apărarea intereselor vitale ale poporului luxemburghez, pentru triumful cauzei păcii, democraţiei şi socialismului. COMITETUL CENTRAL Al PARTIDULUI COMUNIST