România Liberă, septembrie 1971 (Anul 29, nr. 8353-8378)

1971-09-15 / nr. 8365

Anul XXIX Nr. 8365 6 pagini 30 bani Proletari din toate ţările, uniţi-vă! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE ŞEDINŢA COMITETULUI EXECUTIV AL C. C. AL P. C. R. în ziua de 14 septembrie 1971 a avut loc şedinţa Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Au participat miniştri, şefi de secţii la C.C. al P.C.R., conducători ai unor instituţii centrale. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a dezbătut şi aprobat: proiectul legii cu privire la organizarea şi conducerea unităţilor socialiste de stat , îmbunătăţit în urma dezbaterii publice ; proiectul legii cu privire la gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale şi aprovizionarea tehnico - materială ; proiectul decretului privind siguranţa în funcţionare a maşinilor, utilajelor, instalaţiilor, aparaturii de măsură, control şi automatizare din unităţile socialiste de stat; proiectul decretului privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Ministerului Aprovizionării Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe ; proiectul decretului privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a hotărît ca proiectele de legi să fie supuse spre dezbatere şi adoptare Marii Adunări Naţionale, iar proiectele de decret să fie înaintate spre adoptare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In continuare au fost adoptate măsuri privind perfecţionarea învăţămîntului de cultură generală, precum şi îmbunătăţirea structurii şi conţinutului învăţămîntului superior. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a mai adoptat hotărîri cu privire la principalii indicatori tehnico-economici ai unor lucrări de investiţii prevăzute în planul cincinal şi a soluţionat alte probleme ale activităţii curente. In pag. a 3-a Prognoza meteorologică arată necesitatea urgentării recoltărilor de toamnă Puterea faptelor Petre Salcudeana nsamblul de măsuri iniţiat de Comitetul Central al partidului şi, personal, de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, privind îmbunătăţirea muncii ideologice şi cultural-educative, a avut şi are în continuare un justificat ecou în rindul cetăţenilor patriei noastre. Nu este vorba numai de o aderare totală, teoretică, la un întreg prin natura datelor lui înnoitor, ci de o aplecare atentă asupra valorilor lui practice, imediate si entuziasmul care a cuprins masele largi prin traducerea in viata de zi cu zi a acestui volum de idei efervescente este o dovadă de netăgăduit a valorilor lui creatoare. Nu există domeniu de activitate sustras suflului catalizator de energii, nu există om conștient responsabil de îndatoririle ce ii revin in afara implicării în vastul program de măsuri, menit să ridice România socialistă pe o treaptă de dezvoltare materială şi spirituală, superioare. Entuziasmul intr-o societate ca a noastră nu poate să nu fie o categorie socială, determinat de necesitatea lăuntrică a fiecăruia şi a tuturor la un loc, de integrare totală şi de răspundere totală, faţă de destinele mersului nostru înainte. Conştiinţa unei societăţi este dominată de suflul societăţii respective, de capacitatea oamenilor ei de a da structurilor morale ceva din esenţa lor, ceva din propria lor viaţă. Entuziasmul se naşte din justeţea unui ideal, tot aşa cum lipsa de entuziasm nu poate fi decit rezultatul dezacordului dintre acest ideal şi structurile care îl reflectă. Politica partidului nostru, drumurile ei de la cel de-al IX-lea Congres, in care încorporează şi mai noile măsuri intr-un perimetru de continuă ascendenţă spre idealul suprem, comunismul şi cheia existenţei entuziasmului general pentru vnlăţu(Continuare în pag. a 2-a) Excelenţei Sale Domnului JOSE FIGUERES FERRER Preşedintele Republicii Costa Rica SAN JOSE Cu prilejul celei de-a 150-a aniversări a zilei naţionale a Republicii Costa Rica, adresez Excelenţei Voastre felicitări cordiale împreună cu cele mai bune urări de progres poporului costarican. NICOLAE CEAUŞESCU preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România In spiritul ATAŞAMENTULUI UNANIM ŞI FIERBINTE FAŢĂ DE POLITICA PARTIDULUI Telegrame adresate C.C. al P.C.R., tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, de plenare ale comitetelor municipale şi orăşeneşti de partid consacrate dezbaterii problemelor activităţii politico-ideologice, de educare marxistleninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii. (în pag. a 3-a) TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU A PRIMIT PE ZIARISTUL FRANCEZ EMILE GUIKOVATY Ieri, după amiază, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, a primit pe ziaristul Emile Guikovaty, responsabilul sectorului Ţări socialiste al revistei „L’Express“, căruia i-a acordat un interviu. La primire, care s-a desfășurat într-o atmosferă de cordialitate, a participat tovarășul Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., secretar al Comitetului Central al partidului. A fost, de asemenea, de față Constantin Mitea, consilier la C.C. al P.C.R. azi Încep şcolile In dimineaţa acestei zile, nu peste cincisprezece mii de şcoli, patru milioane şi jumătate de elevi încep cursurile. Este oare acesta un eveniment obişnuit, 15 septembrie ca oricare ? Fireşte că nu. Spunind aceasta nu înseamnă că facem abstracţie de caracterul de continuitate, de dezvoltare ascendentă a învăţămîntului nostru. Şcoala românească, mîndră de tradiţiile sale înaintate, continuă să le cultive, ridicîndu-le pe trepte tot mai înalte. Anul şcolar care se inaugurează în această toamnă poate fi numit în adevăratul sens al cuvîntului, un nou an şcolar, nou prin multiplele elemente transformatoare sub auspiciile cărora începe, nou prin marile sarcini ce sunt încredinţate şcolii alături de ceilalţi factori educaţionali in formarea şi educarea tineretului în spirit comunist. Vastul program al partidului de îmbunătăţire a activităţii in domeniul ideologic, al muncii cultural-educative conferă şcolii un rol de maximă importanţă pe care are datoria de a-l ducein abnegaţie la îndeplinire. „Noi trebuie să luăm toate măsurileia fiecare tinăr să fie educat şi pregătit pentru viaţă", spunea tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului la Consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei şi al activităţii politice şi cultural-educative. Acesta este un înalt comandament căruia slujitorii şcolii i-au răspuns cu tot entuziasmul conştienţi de faptul că o şcoală care nu se înnoieşte la timp, care nu ţine pasul cu realităţile sociale, de amploarea celor de astăzi, riscă să rămînă în urma dezvoltării societăţii. Şcoala are marea datorie de a preda, prin toţi factorii ei, marea pedagogie a muncii, de a vedea în educaţia comunistă o condiţie esenţială de care depinde viitorul societăţii şi naţiunii noastre socialiste. In contextul acestei politici se încadrează condiţiile materiale deosebite create pentru îndeplinirea scopurilor educativ-formative ale tinerei generaţii. In această zi, 2 000 de noi săli de clasă îşi primesc elevii; sunt date in folosinţă internate care însumează 8 000 de locuri; îşi încep activitatea noi grădiniţe de copii; sunt construite ateliere şcolare in suprafaţă de 10 000 m.p. cărora li se vor adăuga, curind, altele. Întreg acest nou cadru este cu atît mai familiar, cu cit la amenajarea lui, au participat in timpul zilelor de vacanţă, profesori şi elevi, alături de părinţi, încadraţi in efortul nobil al muncii patriotice. Urmind îndrumările preţioase ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu s-au luat o seamă de măsuri pentru îmbunătăţirea sistemului de organizare, şcolară, astfel incit şcoala să asigure cadre de specialişti necesare dezvoltării multilaterale a societăţii noastre socialiste, căci şcoala este principalul izvor de pregătire a forţei de muncă, de valorificare a uriaşului potenţial ce-l reprezintă generaţia tinără. Un accent deosebit s-a pus pe legarea învăţămîntului de practică, principiu ilustrat, printre altele, de faptul că, în programul săptăminal de educaţie, o zi a fost rezervată activităţii productive. O pondere mai mare a fost acordată in acest an, invăţămintului profesional şi tehnic, in această toamnă fiind înfiinţate 72 noi licee de specialitate. Programele de invăţămînt au fost elaborate în aşa fel incit să se axeze pe noţiunile de bază, reprezentative, pentru fiecare meserie, să ţină seamă de elementele tehnicii moderne, pe cunoaşterea CONST. STRBU (Continuare în pag. a 5-a) Zalaul in plină construcţie Legea ne apără pe noi, noi cum apărăm legea? Casa a fost evacuată pentru deschiderea unui magazin, dar s-a mutat preşedintele cooperaţiei judeţene de consum in ea Priviţi acest frumos imobil din fotografia de mai jos. Imobilul este proprietatea cooperativei de consum „6 Martie“ din Tîrgovişte. Pină acum cîteva luni, aici au locuit, timp de 23 de ani, două familii (soţ, soţie, fiică, ginere, nepot). Trebuie să menţionăm—şi acest lucru este foarte important pentru a înţelege ce s-a întîmplat ulterior — că proprietarul imobilului n-a investit nici măcar un leu pentru diferitele reparaţii necesare unei case. Iată însă că în 1970 apare forul tutelar al acestei cooperative, Uniunea judeţeană a cooperativelor de consum — Dîmboviţa, care îşi manifestă dorinţa de a ocupa casa sub diferite pretexte : că trebuie dărimată, ba supraetajată etc. După 10 zile, U.J.C.C. cheamă in judecată (la 2 octombrie 1970) pe trei din locatarii acestui imobil. Cităm din motivele acţiunii : ....S-a hotărît ca în acest imobil să se amenajeze un magazin de prezentare şi desfacere a plantelor medicinale... Chiriaşii, refuzind să părăsească acest imobil, au determinat o frînare a realizărilor sarcinilor de plan ce revin cooperaţiei de consum, lipsind totodată populaţia municipiului şi chiar a judeţului de o serie de plante medicinale necesare conservării sănătăţii şi forţei de muncă“ (s.n.). Semnează preşedintele, Ion Popescu şi jurisconsultul, Ion Oitoc. Aşadar, în zece zile, de la data avertizării chiriaşilor că va fi dărîmat imobilul, şi pină la deschiderea acţiunii de evacuare, aceştia s-au făcut vinovaţi de „frînarea realizării sarcinilor de plan” ! Şi începe pricina între U.J.C.C. şi chiriaşi. Tribunalul, luînd ca bază „obiectul“ cauzei, şi mai ales că aici s-a „decis“ să se amenajeze un magazin, hotărăşte evacuarea pîriţilor (numai trei) , Maria şi Vladimir Ştefănescu şi Victor Isăceanu, în vederea redării imobilului „vadului comercial”, conform legii 10/1968. Perfect normal. Asta se petrecea la data de 4 noiembrie 1970. Intre timp, Direcţia de arhitectură, sistematizare şi control a judeţului Dîmboviţa se pronunţă, prin adresa 14.637/17 noiembrie 1970 asupra destinaţiei imobilului . ....pe bd. Castanilor nu sunt prevăzute unităţi comerciale ; nu poate fi supraetajat, ţinînd seama de condiţiile elementare de rezistenţă ; nu poate fi utilizat în alte scopuri decit cele actuale“. U.J.C.C. era obligată să ceară o astfel de expertiză de la început. Era de datoria ei să se informeze din capul locului dacă poate sau nu transforma acest imobil in magazin. Ce interes avea însă să procure un astfel de act cînd scopul era altul ? Adică trebuiau găsite „forme legale“ de evacuare. De ce zelul jurisconsultului pentru apărarea drepturilor instituției n-a fost dus pină la capăt ? Legea spune clar că schimbarea destinaţiei unei suprafeţe locative (construită iniţial cu destinaţie de locu- PETRE MIHAI BACANU (Continuare in pag. a 5-a) ZALAUL-intrat pe orbita industrializării • Platforma industrială a Zalăului — o realitate dinamică • Virtuţile pedagogice ale muncii • Oameni plecaţi cu ani în urmă din oraş, revin acasă Autobuzul înainta cu destulă greutate, urcînd mereu, şi după fiecare kilometru se deschidea tot mai largă panorama Sălajului, numai dealuri şi dealuri şi văi adinei, abia ghicite, pierdute in zare. La un moment dat ajunşi în vîrful masivului, am descoperit undeva jos, la dreapta o aşezare albă, risipită de-a lungul unei văi înguste şi sinuoase, ascunsă de aceeaşi pădure tinără şi viguroasă — carpeni, stejari şi sîngeri, pilcuri de brazi înalţi şi severi care parcă voiau să o copleşească, să-i inunde străzile şi grădinile căţărate pe dealuri : Zalaul. Mărturisesc că de la acea distanţă şi chiar şi de mai aproape, decorul mi-a părut neschimbat, aşezarea trăind ca şi altădată sub tăcerea mare, sub tăcerea enormă a muntelui Mezeş. Ca şi altădată, apusul de soare proiecta umbre lungi ce aduceau cu un ceas mai devreme înserarea pe străzile oraşului, cind Încă sus, pe culmi, mai dăinuie o lumină palidă, diafană. Ca şi altădată, la acea oră de seară, piaţa din centrul oraşului şi străzile învecinate erau aproape pustii, de-abia dacă rar, o maşină trecea în mare viteză stîrnind dinii, făcînd să vibreze pentru o clipă geamurile mari, înalte ale unor case clădite în urmă cu multe, multe decenii. A doua zi, impresia aceasta de orăşel tăcut, pierdut între dealuri cu munţii, ducind o existenţă lentă, parcă de plantă, avea să fie spulberată. Descopeream un nou Zalău, ataşat, prelungit celui atît de binecunoscut, cu mii de constructori, cu siluete de hale, cu stîlpi de inaltă tensiune, cu munţi de materiale de construcţii şi şiruri MIHAI HETCO (Continuare in pag. a 3-a) Tovarâşului TODOR JIVKOV Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria SOFIA Stimate tovarăşe Jivkov, In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România și al meu personal, vă adresez dumneavoastră, Partidului Comunist și întregului popor bulgar calde felicitări cu prilejul celei de-a XXV-a aniversări a proclamării Republicii Populare Bulgaria. Dorind poporului frate bulgar noi succese în opera de edificare a societăţii socialiste dezvoltate, ne exprimăm convingerea că relaţiile de prietenie tradiţională şi colaborare multilaterală dintre partidele şi ţările noastre vor cunoaşte o continuă dezvoltare, în interesul popoarelor român şi bulgar, al cauzei socialismului şi colaborării internaţionale. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România