România Liberă, octombrie 1973 (Anul 31, nr. 9001-9026)

1973-10-02 / nr. 9001

«^.„n^lura Diviziei„ tudor_ Vladinm“ CUVlNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞCSCU Stimaţi tovarăşi, Tovarăşi generali, ofiţeri, subofiţeri. Tovarăşi soldaţi. Aniversăm astăzi Împlinire» a 30 de ani de la Înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu", moment de mare însemnătate in istoria forţelor armate româneşti, a forţelor de eliberare socială şi naţională ale patriei. Cu acest prilej sărbătoresc doresc să adresez, in numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniştri şi al meu personal, un salut călduros şi cele mai bune urări, militarilor din Divizia „Tudy Vladimirescu“, tuturor militarilor forţelor armate române. După cum se ştie, Partidul Comunist Român a desfăşurat, încă de la înfiinţarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacţiunii burghezo-moşiereşti, militînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru 'prietenie şi colaborare cu Uniunea Sovietică. In condiţiile istorice şi internaţionale cunoscute, datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare, a forţelor antifasciste şi democratice, în anii ’40 s-a putut instaura în ţară dictatura militaro-fascistă. Primii paşi ai dictaturii militaro-fasciste au fost dezmembrarea ţării în urma Dictatului de la Viena şi apoi aruncarea României in războiul dus de Germania hitlerista împotriva Uniunii Sovietice şi a ţărilor din coaliţia antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mişcare împotriva fascismului şi a războiului. In aceste Împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forţe democratice antifasciste din ţară, a desfăşurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea maşinii de război fasciste Starea de spirit din rîndul maselor largi populare s-a reflectat şi în rîndul armatei, care înţelegea tot mai mult că trebuie să participe activ la lupta pentru salvarea intereselor naţionale, pentru eliberarea ţării de sub dominaţia fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acţionînd pentru ieşirea României din războiul dus alături de Germania hitleristă, pentru alăturarea la coaliţia antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al ţării şi zdrobirea definitivă a fascismului german. In primele rinduri au participat militarii armatei noastre. In condiţiile Interne arătate şi ale desfăşurării cu succes a luptei generale împotriva fascismului a fost posibil să se treacă, în anul 1943, din iniţiativa Partidului Comunist Român, la constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu". Trebuie să menţionăm cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic a acordat atit aprobarea, cit şi întregul său sprijin pentru organizarea, dotarea şi funcţionarea acestei mari unităţi româneşti pe teritoriul Uniunii Sovietice. Aş dori ca, la această adunare, să exprim guvernului şi poporului Uniunii Sovietice mulţumirile partidului şi ale poporului român. încă de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“ s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să afirme lupta ei şi — se poate spune — a întregii armate. într-un document, adoptat in 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unităţi se spunea : „Noi românii nu dorim stăpînirea străină a generalilor germani. Noi dorim cârmuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat naţional al României, un guvern al păcii, libertăţii şi independenţei“. Putem spune că ceea ce se întrevedea în acel document s-a înfăptuit ! Şi întradevăr, în România s-a instaurat un guvern naţional revoluţionar care a pus bazele noii orînduiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orînduirii socialiste, înflorirea patriei, bunăstarea şi fericirea întregului popor, Independenţa şi suveranitatea naţiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovaţii şi urale). • Sunt cunoscute Împrejurările internaţionale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obţinute de armatele sovietice, de armatele coaliţiei antihitleriste, de forţele de eliberare naţională şi de partizani din diferite ţări, care dădeau lovituri tot mai puternice maşinii de război hitlerista grăbind prăbuşirea Germaniei fasciste. In aceste condiţii, în primăvara anului 1944 s-a realizat Frontul Unic Muncitoresc, apoi Blocul Naţional Democratic, s-a ajuns la o largă coaliţie antihitleristă, pentru salvarea naţională a patriei. In această coaliţie, armata deţinea un rol important. Trebuie menţionat că în anii războiului, în pregătirea eliberării patriei, partidul s-a preocupat de desfăşurarea unei largi activităţi in rindul Întregii armate, a stabilit legături cu conducerea ei, cu numeroşi generali şi ofiţeri. Aceasta a constituit un factor care a determinat ca armata să participe activ atit la înfăptuirea insurecţiei naţionale antifasciste, cit şi la toate transformările revoluţionare, la toate victoriile dobindite în făurirea socialismului pe pămintul României. (Aplauze puternice, urale)Totodată, înţelegînd că eliberarea patriei nu poate fi decit rodul participării întregului popor, că poporul trebuie să-şi ia soarta în propriile mîini şi că pentru aceasta trebuie să-şi creeze unităţi populare armate, partidul a trecut la constituirea gărzilor patriotice, care au jucat, de asemenea, un rol important în (Continuare in pag. a 3-a) împlinirii a 20 de ani de la crearea A i* u .~filL Momentul solemn al decorării Drapelului de luptă al marii unități * Luni, 1 octombrie, în această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu-Debreţin“. Omagiul adus acestei aniversări şi-a găsit o înaltă expresie în participarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc in Capitală, in cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului mişcării revoluţionare de la 1821, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu", clasa I. Această impresionantă manifestare, desfăşurată în prezenţa conducătorului partidului şi statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostaşilor ţării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejeşte pentru libertatea şi independenţa României şi apoi, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu“ , creată pe teritoriul U.R.S.S. la iniţiativa şi sub îndrumarea comuniştilor români şi cu aprobarea guvernului sovietic, in condiţiile cind in întreaga noastră ţară se ezvolta, sub conducerea Partiului Comunist Român, o amplă işcăre de rezistenţă a maselor largi populare împotriva dictaturii militaro-fasciste, cind starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rîndul armatei române — a acţionat cu fermitate şi dirzenie, aducindu-şi contribuţia, împreună cu întreaga armată română, la înfrângerea hitlerismului. Prin acţiunile lor pline de curaj, ostaşii diviziei şi-au îndeplinit cu cinste jurămintul făcut în faţa poporului nostru, înscriind cu singere lor o pagină luminoasă in istoria luptei pentru eliberare naţională şi socială. Este preţuită, totodată, astăzi, activitatea neobosită pusă in slujba întăririi şi înfloririi patriei socialiste de militarii acestei divizii, care îşi indeplinesc, la fel ca toţi ostaşii ţării, cu pasiune şi dăruire, sarcinile de răspundere încredinţate de partid şi popor. ...Este ora 10. Ostaşii Diviziei ,.Tudor Vladimirescu-Debreţin“ trăiesc în această însorită dimineaţă de toamnă clipe deosebite. La sărbătoarea lor participă membri ai consiliilor de conducere ale Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului de Interne, generali şi ofiţeri activi şi în rezervă — participanţi la războiul antihitlerist — militari ai unităţilor din garnizoana Bucureşti, membri ai gărzilor patriotice şi ai formaţiunilor de pregătire militară a tineretului, pionieri. Pe platoul central, se află aliniate unităţi ale Diviziei, avînd în flancul drept al frontului Drapelul de luptă. Un sunet prelung de trompetă anunţă sosirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Comandantul Diviziei prezintă raportul. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, comandantul suprem al forţelor noastre armate, însoţit de ministrul apărării naţionale, trece in revistă trupele şi salută drapelele unităţilor. Urmează momentul solemn al decernării Ordinului „Tudor Vladimirescu“, clasa I, Drapelului de luptă al marii unităţi, pentru contribuţia deosebită adusă la ridicarea capacităţii de apărare a Republicii Socialiste România şi la opera de construire a socialismului in patria noastră, cu prilejul aniversării a 30 de ani de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu-Debreţin“. Intr-o atmosferă entuziastă, în uratele militarilor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu prinde pe mătasea Drapelului de luptă al Diviziei înalta distincţie, care străluceşte pe faldurile sale, ca o vie mărturie a preţuirii eforturilor puse in slujba intereselor patriei şi poporului de către contingentele care au luptat şi s-au instruit in această mare unitate de-a lungul celor trei decenii de existenţă. La tribuna oficială, unde (Continuare in pag. a 3-a) Comandantul suprem al forţelor noastre armate trece in revistă trupele Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE Marți 2 octombrie 1973 STAREA VREMII fr Harta fenomenelor meteorologice probabile Amfinante in pag a 7-o DECLARAŢIA Comitetului Executiv al C. C. al P. C. R. întregul popor român, ca şi opinia publică progresistă din întreaga lume, a aflat cu profundă îngrijorare şi indignare vestea arestării secretarului general al P. C. din Chile, tovarăşul Luis Chrvalan, care a slujit cu consecvenţă idealurile şi aspiraţiile clasei muncitoare, ale poporului chilian spre o viaţă liberă, independentă şi prosperă, cauza înfloririi şi progresului patriei. Prieten al poporului român, militant pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare dintre ţările şi popoarele noastre, tovarăşul Luis Corvalan este o personalitate de seamă a vieţii politice chiliene, a mişcării comuniste, muncitoreşti şi antiimperialiste, un luptător consecvent pentru pace, înţelegere şi colaborare internaţională. Arestarea tovarăşului Corvalan, valul de teroare, persecuţii şi prigoană împotriva comuniştilor, socialiştilor şi altor forţe patriotice lovesc în interesele naţionale ale poporului chilian, sunt numai în interesul forţelor reacţionare interne şi internaţionale, slăbesc lupta maselor populare chiliene pentm o dezvoltare liberă şi independentă a naţiunii pe calea progresului economic şi social. Exprimînd sentimentele de solidaritate ale întregului nostru partid, ale poporului român, cu toate forţele democratice, progresiste chiliene, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. protestează în mod ferm împotriva arestării tovarăşului Luis Corvalan, a celorlalţi reprezentanţi ai Unităţii Populare , cere eliberarea lor imediată, curmarea campaniei sălbatice de prigoană, persecuţie şi urmărire a forţelor progresiste şi democratice, restabilirea drepturilor şi libertăţilor constituţionale, respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Poporul român este alături şi pe deplin solidar cu forţele patriotice, democratice şi progresiste din Chile, cu poporul chilian, în aceste zile de grea încercare pentru naţiunea chiliana şi îşi exprimă încrederea că nici o forţă nu va putea infringe voinţa unită a clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, a maselor populare chiliene pentru propăşirea patriei pe drumul libertăţii, independenţei naţionale şi progresului social. COMITETUL EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a primit pe Klaus von Dohnanyi, ministrul federal al învăţămîntului şi ştiinţei din R.F. Germania Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul NicolaeCeauşescu, a primit, luni după- amiază, pe prof. dr. Klaus von Dohnanyi, ministrul federal al Învăţămîntului şi ştiinţei din Republica Federală Germania. La întrevedere a participat tovarăşul Paul Niculescu-Mizil, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, ministrul educaţiei şi învăţămîntului. A luat parte, de asemenea, dr. Volkmar von Arnim, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R.F. Germania la Bucureşti. Cu acest prilej, preşedintele Nicolae Ceauşescu a avut o convorbire cordială cu oaspetele, in cadrul căreia a fost evocată cu satisfacţie vizita întreprinsă, în acest an, de şeful statului român in Republica Federală Germania. In cursul discuţiei, s-a apreciat că relaţiile dintre Republica Socialistă România şi Republica Federală Germania cunosc o evoluţie mereu ascendentă, pe multiple planuri, in interesul reciproc, al cauzei păcii, destinderii şi cooperării pe continentul nostru şi în lume. In acest context, a fost evidenţiată însemnătatea pe care o are extinderea conlucrării în domeniul invăţămîntului, ştiinţei şi tehnologiei, pentru lărgirea ariei de colaborare dintre România şi Republica Federală Germania, pentru o mai strînsă apropiere și o mai bună cunoaștere a celor două popoare. Pe şantierele Ministerului Construcţiilor Industriale, după trei trimestre SI la sută din pM anual a fost realizat După cum rezultă din datele recent centralizate, constructorii şi montorii de pe şantierele Ministerului Construcţiilor Industriale, însufleţiţi de chemarea secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, au realizat, in perioada lunilor august-septembrie cel mai înalt ritm de execuţie din acest an,concretizat printr-o producţie medie lunară superioară cu 50 milioane lei celei din luna iulie. Datorită acestui fapt, planul pe 1 9 luni a fost îndeplinit înainte de termen. Ultima zi a lunii septembrie a marcat realizarea a circa 80 la sută din sarcinile anuale de investiţii ce revin acestui minister, depăşirile înregistrate materializindu-se într-o producţie suplimentară evaluată la peste 260 milioane lei. In decursul celor trei trimestre, au fost racordate la circuitul productiv al economiei naţionale circa 400 de noi obiective. Experienţa bună, dobîndită în lunile august-septembrie trebuie continuată şi dezvoltată. Conjugiindu-şi pe mai departe eforturile cu cele ale beneficiarilor şi furnizorilor de materiale şi utilaje, constructorii şi montorii trebuie să-şi desfăşoare activitatea în ritm tot atit de susţinut, ştiut fiind că planul pe trimestrul IV prevede punerea in funcţiune a încă unui mare număr de capacităţi productive. ISTORIE Aurel-Dragoş Munteanu Vorbind, despre angajare, este foarte semnificativ că ne-am obişnuit, in ultimul timp, să ne referim la istorie. Nu ne mai simţim răspunzători numai faţă de un interes sau altul, atit de uşor de circumscris in meschinăria unei zile, ci faţă de Întreaga desfăşurare a vieţii poporului român, faţă de idealurile care au animat gîndurile celor mai buni dintre fiii săi şi au determinat participarea maselor la evenimente memorabile. Am asistat cu toţii la comemorarea a 125 de ani de la revoluţia din 1848 şi ne aflăm în anul Cantemir. Avem de-a face mai puţin cu simple prilejuri de aducere aminte şi de cinstire a unor mari înaintaşi, cit cu procesul educativ, menit să situeze naţiunea socialistă în continuarea unor eforturi seculare. Avem astfel conştiinţa că ne aflăm în istorie şi că truda zilelor noastre petrecute lingă unealtă primeşte sensul presimţit de-a lungul anilor de speranţă altădată mereu înşelată. Spunem cu cronicarul „Nasc şi la Moldova oameni!“, cu certitudinea că ei se află alături de noi şi că fapta zilelor de azi este însemnată peste timp. Este un stil de angajare naţională elaborat la congresele partidului şi la conferinţele naţionale, unde s-au discutat elementele de strategie economică şi s-au stabilit jaloanele dezvoltării României pînă la sfirşitul acestui secol. Locomotiva istoriei şi-a mărit viteza pe plaiurile noastre, iată un fapt pe care îl recunoaște toată lumea. (Continuare in pag. a 5s)