România Liberă, martie 1974 (Anul 32, nr. 9128-9154)

1974-03-01 / nr. 9128

ANUL XXXII Nr. 9128 • 8 pagini 30 bani COTIDIANUL CONSILIULUI NAȚIONAL AL FRONTULUI UNITĂȚII SOCIALISTE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a minat Înalte distincţii UNOR CADRE DE CONDUCERE ŞI LUCRĂTORI FRUNTAŞI DIN AGRICULTURĂ Intr-o atmosferă solemnă, joi dimineaţa, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului da Stat, a înmînat înalte distincţii ale Republicii Socialiste România, unui mare număr de cadre de conducere şi lucrători fruntaşi din agricultură pentru merite deosebite în organizarea muncii, pentru aportul nemijlocit la sporirea producţiei vegetale şi animale. Solemnitatea s-a desfăşurat în rotonda Pavilionului Expoziţional din Capitală, în prezenţa miilor de participanţi la lucrările Conferinţei ne ţară a cadrelor de conducere din unităţile agricole de stat şi cooperatiste. Au luat parte tovarăşa Elena Ceauşescu, tovarăşii Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Dragan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vilcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaş, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineţ, Ion Păran, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat Luînd cuvîntul în numele celor decoraţi, Eroul Muncii Socialiste, Andrei Cojocaru, director S.M.A. Ianca jud. Brăila, a spus : Acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste constituie un important îndemn pentru a munci cu mai multă abnegaţie, cu mai multă pricepere, pentru mecanizarea şi modernizarea agriculturii noastre socialiste şi pentru a pregăti noi cadre de nădejde în această nobilă muncă. Asigur conducerea de partid şi de stat, pe dumneavoastră personal, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că împreună cu colectivul pe care-l conduc, vom cinsti marile evenimente politice ale anului — a XXX-a aniversare a eliberării patriei noastre şi cel de-al XI-lea Congres al Partidului — cu rezultate superioare în S.M.A. şi producţii record la cooperativele agricole pe care le deservim. Profund emoţionată de cinstea ce mi se face prin acordarea titlului de Erou al Muncii (Continuare In pag. a S-a) Cuvîntul tovarăşului Nicolae Ce în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi al guvernului, precum şi al meu personal doresc să adresez cele mai calde felicitări tuturor acelora care au fost distinşi astăzi, şi care vor fi distinşi în continuare, cu ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România. (Vii aplauze) Am acordat astăzi titlul de „Erou al Muncii Socialiste" unui mare număr de preşedinţi de cooperative, de directori de întreprinderi agricole de stat, de cooperatori şi lucrători din agricultură. A sporit deci numărul de Eroi ai Muncii Socialiste. Aceasta este o apreciere deosebită pe care o dăm activităţii desfăşurate de tovarăşii respectivi, de colectivele în care ei muncesc, contribuţiei aduse la înfăptuirea politicii partidului în domeniul agriculturii. De altfel, după cum ştiţi, prin Hotărîrea Comitetului Central de acum un an, am stabilit ca anual să acordăm celor care vor obţine rezultate bune în agricultură, titlul de Erou al Muncii Socialiste şi alte ordine ale Republicii Socialiste România. Deci am făcut un început cu ocazia acestei conferinţe. Urmează ca activitatea din acest an să prilejuiască acordarea unui număr mai mare de titluri de Erou al Muncii Socialiste, de alte ordine ale Republicii Socialiste România, atît unităţilor, cit şi acelor tovarăşi care vor avea rezultate deosebite, precum şi judeţelor, consiliilor populare şi comitetelor judeţene de partid. Este deci deschisă calea spre a avea fiecare judeţ un număr mai mare de Eroi, şi mai cu seamă de a creşte acest număr ca rezultat al obţinerii unor producţii sporite în toate sectoarele de activitate. Cu aceste gînduri îmi exprim convingerea că acordarea acestor ordine — care constituie o apreciere a activităţii de pînă acum — va constitui un imbold pentru înfăptuirea în cele mai bune condiţii a politicii partidului şi guvernului in domeniul agriculturii. Felicit incă o dată pe toţi tovarăşii distinşi. Vă urez noi succese în activitatea dumneavoastră. (Aplauze puternice) In prezenţa tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, joi dimineaţă, au fost reluate în plen lucrările Conferinţei pe ţară a cadrelor de conducere în unităţile agricole de stat şi cooperatiste. Dezbaterile s-au desfăşurat sub puternica înrîurire a cuvîntării secretarului general al partidului, adevărată Cartă a agriculturii româneşti, document de însemnătate excepţională pentru dezvoltarea pe mai departe a acestei ramuri de producţie, a întregii noastre economii. Sosirea în incinta Pavilionului expoziţional a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi conducători de partid şi de stat, a fost întîmpinată cu puternice ovaţii, cei prezenţi exprimîndu-şi sentimentele de înaltă stimă şi preţuire, de profundă recunoştinţă şi dragoste faţă de secretarul general al partidului, pentru analiza amplă făcută în cuvîntarea rostită la deschiderea Conferinţei asupra drumului parcurs de agricultura noastră, a căilor şi mijloacelor de creştere în continuare a producţiei agricole, ale perfecţionării activităţii în acest important sector al economiei naţionale, cit şi pentru aprecierile calde la adresa muncii pline de abnegaţie desfăşurată zi de zi de cei ce lucrează pe ogoare. La lucrările Conferinţei au participat : tovarăşa Elena Ceauşescu, tovarăşii Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Gheorghe Fană, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Dragan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vilcu, Ștefan Voi(Continuare in pag. a 5-a) Tovarăşul Nicolae Ceauşescu s-a întilnit cu tovarăşul Alvaro Cunhal Joi, 28 februarie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întilnit cu tovarăşul Alvaro Cunhal, secretar general al Partidului Comunist Portughez, care se află în ţara noastră la invitaţia C.C. al P.C.R. La întrevedere a participat tovarăşul Ştefan Andrei, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Ro mân. In cadrul discuţiilor ce au avut loc cu acest prilej s-a procedat la o informare reciprocă asupra activităţii şi preocupărilor actuale ale P.C.R. şi P.C.P. şi s-a făcut un schimb de păreri cu privire la unele probleme ale mişcării comuniste şi muncitoreşti şi ale situaţiei internaţionale. S-a reliefat hotărîrea comună de a dezvolta în continuare raporturile frăţeşti de prietenie, solidaritate şi conlucrare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Portughez, în folosul cauzei unităţii comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor democratice, patriotice, anticolonialiste şi antiimperialisteîn interesul luptei pentru pace, democraţie şi socialism, întrevederea s-a desfăşurat într-o ambianţă de prietenie şi înţelegere tovărăşească. PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE STAT, TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU, A PRIMIT SCRISORILE DE ACREDITARE A AMBASADORULUI R. S. F. IUGOSLAVIA In ziua de 28 februarie 1974, i diri, care şi-a prezentat scriso- liste Federative Iugoslavia în tovarăşul Nicolae Ceauşescu, rite de acreditare în calitate de tara noastră. (In pag. a 7-a , preşedintele Consiliului de Stat , . . .. ... al Republicii Socialiste România, ambasador extraordinar şi pre- Cuvintarele rostite cu acesta primit pe tovarăşul Petar Do- Inipotenţiar al Republicii Socia- ‘ prilej). Sesiunea extraordinară a Adunării generale a Academiei Republicii Socialiste România Capitala găzduieşte, începînd de joi, un eveniment ştiinţific de seamă : sesiunea extraordinară a Adunării generale a Academiei Republicii Socialiste România, înaltul for ştiinţific dezbate, timp de trei zile, activitatea desfăşurată în perioada 1970—1973, precum şi planul de cercetare pe anul 1974. Bucurindu-se de atenţie şi sprijin permanent din partea conducerii de partid şi de stat, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu personal, cercetarea ştiinţifică românească a cunoscut în ultimul timp o amplă dezvoltare şi a adus o contribuţie însemnată la procesul de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în ţara noastră, la creşterea continuă a prestigiului patriei, însufleţiţi de măreţele obiective stabilite de Congresul al X-lea şi Conferinţa naţională ale partidului, oamenii de ştiinţă işi concentrează eforturile pentru a face din munca de cercetare o forţă nemijlocită de producţie, un factor activ în accelerarea ritmului de dezvoltare a patriei noastre, pentru ridicarea României socialiste în rindul celor mai avansate ţări ale lumii. Sesiunea, care se desfăşoară într-un moment de puternic avânt creator al întregii noastre naţiuni socialiste, reuneşte, în aula Academiei, membri titulari şi corespondenţi, profesori universitari, cercetători din institutele academice şi departamentale. Au luat parte tovarăşii Manea Mănescu şi Miron Constantinescu. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de acad. Miron Nicolescu, preşedintele Academiei, care a anunţat ordinea de zi a sesiunii . Darea de seamă asupra activităţii desfăşurată de Academia Republicii Socialiste România în perioada 1970—1973 ; aprobarea planului de activitate pe anul 1974 ; aprobarea noului Statut pentru organizarea şi funcţionarea Academiei; alegerea de noi membri şi organelor de conducere ale Academiei ; decernarea premiilor Academiei pe anii 1969, 1970, 1971 şi 1972. In continuare, preşedintele Academiei a prezentat Darea de seamă. Proiectul planului de activitate pe 1974 a fost expus de acad. Şerban Ţiţeica, vicepreşedinte al Academiei. Documentul relevă faptul că analizele profunde ale vieţii economice, politice şi sociale iniţiate, in ultimii ani, de partidul nostru şi de secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, au stimulat procesul de perfecţionare a activităţii din toate domeniile. Se subliniază, totodată, că marile evenimente politice ce vor avea loc în acest an — a XXX-a aniversare a eliberării de sub jugul fascist şi Congresul al XI-lea al partidului — exercită o inrîurire creatoare asupra planurilor de viitor ale diferitelor colective de oameni ai muncii. Raportorul a arătat că în acest spirit a fost conceput şi proiectul planului de activitate al Academiei Republicii Socialiste România pe anul 1974, supus spre dezbatere şi aprobare Adunării generale. Proiectul de plan prevede — ca orientări prioritare — desfăşurarea unor cercetări in interesul dezvoltării economice şi sociale a ţării, afirmarea valorilor naţionale, organizarea unor largi dezbateri pe teme de actualitate ştiinţifică pe plan naţional şi mondial. El are în vedere, de asemenea, elaborarea în continuare a unor vaste lucrări de referinţe în domenii ştiinţifice de deosebită importanţă, precum şi extinderea pe mai departe a legăturilor Ştiinţifice cu străinătatea. Atît secţiile cit si comisiile (Continuare in pag. a 7-a) (Continuare in pag. a 8-a) Tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a fost primit de tovarăşul János Kádár, prim secretar al C. C. al P. M. S. U. Primul secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, tovarăşul Janos Kadar, a primit, la 28 februarie, pe tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România. Tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a fost însoţit de tovarăşul Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, precum şi de Cornel Pacoste, adjunct al ministrului afacerilor externe, şi Ioan Cotoţ, ambasadorul României la Budapesta. La primire au fost de faţă Timar Mátyás, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Roska Istvan, adjunct al ministrului afacerilor externe, şi Ferenc Martin, ambasadorul R. P. Ungare la Bucureşti. Cu acest prilej, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a transmis tovarăşului Janos Kadar cele mai bune urări de sănătate şi fericire din partea secretarului general al Partidului Comunist Român, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, iar poporului ungar ,u nor succese în edificarea socialismului şi asigurarea progresului şi prosperităţii patriei. Mulţumind pentru bunele urări ce i-au fost adresate, tovarăşul Janos Kadar a adresat, la rindul său, tovarăşului Nicolae Ceauşescu un călduros salut şi urări de succese tot mai mari poporului român în înfăptuirea programului construcţiei socialiste. In timpul convorbirii, de ambele părţi s-a dat o înaltă apreciere evoluţiei ascendente a relaţiilor frăţeşti multilaterale dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Muncitoresc Socialist Ungar, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Ungară. A fost evidenţiată voinţa comună de a intensifica şi mai mult în viitor prietenia, colaborarea şi cooperarea pe multiple planuri dintre cele două ţări, corespunzător intereselor fundamentale ale celor două popoare, intereselor generale ale socialismului şi păcii. In cadrul discuţiilor au fost abordate, de asemenea, unele probleme de interes comun, ale vieţii politice internaţionale actuale. Primirea s-a desfăşurat intr-o atmosferă cordială, de înţelegere deplină şi caldă prietenie.