România Liberă, mai 1975 (Anul 33, nr. 9492-9517)

1975-05-01 / nr. 9492

ANUL XXXIII Nr. 9492 6 pagini 30 bani COTIDIANUL CONSILIULUI NAȚIONAL AL FRONTULUI UNITĂȚII SOCIALISTE In ziua de 30 aprilie 1975 a avut loc, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şedinţa Comitetului Politic Executiv al C. C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a analizat unele probleme actuale ale situaţiei internaţionale. Comitetul Politic Executiv constată cu satisfac,tie că evenimentele internaţionale au demonstrat şi demonstrează justeţea politicii externe a partidului şi statului nostru, confirmă intru-totul orientările stabilite de Congresul al XI-lea al partidului în domeniul relaţiilor internaţionale. Desfăşurarea evenimentelor, schimbările care au loc pe plan international sunt in interesul popoarelor, deschid noi perspective de transformare revoluţionară a societăţii, duc la intensificarea acţiunilor maselor populare pentru apărarea intereselor lor economice, sociale şi naţionale, amplifică lupta împotriva politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului. Comitetul Politic Executiv — în numele Partidului Comunist Român, al guvernului, al întregului popor român — salută cu profundă satisfacţie istorica victorie a poporului din Vietnamul de Sud şi a forţelor sale de eliberare naţională, obţinute sub conducerea Frontului Naţional de Eliberare--şi a Guvernului Revoluţionar . Provizoriu împotriva forţelor reacţionare interne şi intervenţiei imperialismului american, victorie care încununează în mod strălucit lupta sa eroică pentru dezvoltare liberă şi independentă. Aceasta constituie un mare succes al întregii omeniri progresiste, are o mare importanţă internaţională şi demonstrează încă o dată că atunci cînd un popor este hotărît să-şi apere, cu orice sacrificii, independenţa şi suveranitatea, demnitatea şi fiinţa naţională, nu exista forţă în lume în stare să-l oprească din drumul său, pînă la victoria deplină a cauzei sale drepte. Comitetul Politic Executiv apreciază cu satisfacţie că victoriile populaţiei sud-vietnameze, izbînda poporului cambodgian, succesele celorlalte popoare din Asia de Sud-Est confirmă pe deplin justeţea poziţiilor Partidului Comunist Român, care se pronunţă cu neabătută consecvenţă şi militează cu hotărîre pentru lichidarea definitivă din viaţa internaţională a vechii politici, imperialiste, colonialiste, de forţă şi amestec în treburile interne ale popoarelor, pentru recunoaşterea şi respectarea strictă a dreptului tuturor popoarelor de a-şi hotărî singure, de sine stătător, propriile destine — ca o cerinţă fundamentală a înlăturării focarelor de conflict şi tensiune, a statornicirii unor raporturi de încredere, pace şi conlucrare internaţională. Comitetul Politic Executiv apreciază că victoria poporului vietnamez creează condiţii pentru ca poporul din Vietnamul de Sud să treacă la activitatea de reconstrucţie a ţării, de dezvoltare democratică a societăţii, de înfăptuire a aspiraţiilor de progres economic şi social, în deplină libertate, fără nici un amestec in treburile sale interne. Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România, întregul popor român au acordat poporului vietnamez un sprijin activ — material, politic, diplomatic —, au susţinut in toate împrejurările lupta sa dreaptă, au militat consecvent pentru a pune capăt intervenţiei străine în afacerile interne ale poporului vietnamez. Comitetul Politic Executiv îşi exprimă convingerea că in noile condiţii create, odată cu obţinerea victoriei de către poporul din Vietnamul de Sud, relaţiile de prietenie şi solidaritate statornicite între ţările şi popoarele noastre vor cunoaşte o dezvoltare şi mai puternică, corespunzător intereselor reciproce, ale cauzei progresului şi păcii în lume. Comitetul Politic Executiv urează Frontului Naţional de Eliberare, Guvernului Revoluţionar Provizoriu, poporului din Vietnamul de Sud, noi şi însemnate succese lupta pentru dezvoltarea liberă şi independentă a patriei şi exprimă, totodată, hotărirea României socialiste de a dezvolta larg, pe multiple planuri, relaţiile de prietenie şi colaborare statornicite între cele două popoare şi ţări. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a prezentat o informare cu privire la vizitele de prietenie în Republica Arabă Siriană, la invitaţia preşedintelui Hafez El Assad, şi în Republica Arabă Egipt, la invitaţia preşedintelui Anwar El Sadat. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat, de asemenea, despre intîlnirea cu Yasser Arafat, preşedintele Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei. Insuşindu-şi în întregime concluziile prezentate de secretarul general al partidului, Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere poziţiei principiale exprimate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cadrul, convorbirilor avute cu preşedinţii Hafez El Assad şi Anwar El Sadat, în zilele de 24 şi 25 aprilie, la Damasc şi Cairo, contribuţiei sale personale la rezolvarea pe cale politică a problemelor litigioase din viaţa internaţională, la adîncirea şi amplificarea relaţiilor României cu Republica Arabă Siriană şi Republica Arabă Egipt, energiei şi fermităţii cu care acţionează pentru aplicarea orientărilor fundamentale stabilite de Congresul al XI-lea al partidului în domeniul politicii externe , de întărire a raporturilor de prietenie frăţească şi adincire continuă a solidarităţii şi colaborării cu ţările arabe, cu toate statele ce militează pentru o dezvoltare de sine stătătoare. Convorbirile tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu conducătorii de partid şi de stat ai Republicii Arabe Siriene şi Republicii Arabe Egipt au scos în evidenţă, în mod pregnant, hotărirea comună de a ridica pe un plan superior relaţiile bilaterale pe tărîm politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural, de a identifica noi sfere şi modalităţi concrete de cooperare reciproc avantajoasă, în folosul şi spre binele ţărilor şi popoarelor noastre, al colaborării şi înţelegerii internaţionale. Comitetul Politic Executiv consideră că rezultatele rodnice ale vizitei înscriu momente de deosebită însemnătate şi deschid ample perspective extinderii şi consolidării legăturilor tradiţionale de prietenie şi conlucrare activă dintre ţările, partidele şi popoarele noastre, constituind, totodată, un aport de seamă la lupta popoarelor pentru progres economic şi social, pentru edificarea unei lumi mai drepte şi mai bune. In acelaşi timp, a fost relevată voinţa comună de a adunei conlucrarea în domeniu, vieţii internaţionale în vederea sporirii contribuţiei României, Republicii Arabe Siriene şi Republicii Arabe Egipt la instaurarea unor relaţii noi între state, a unei noi ordini politice şi economice în lume, la rezolvarea problemelor majore cu care este confruntată omenirea, cu participarea tuturor popoarelor. Comitetul Politic Executiv a exprimat deplina sa aprobare faţă de rezultatele convorbirilor dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi Yasser Arafat, apreciindu-le ca o nouă şi importantă contribuţie la întărirea relaţiilor de prietenie şi solidaritate dintre cele două popoare, la soluţionarea justă şi durabilă a problemei poporului palestinian, corespunzător aspiraţiilor sale naţionale. Comitetul Politic Executiv reafirmă solidaritatea deplină a Partidului Comunist Român, a întregului nostru popor cu năzuinţele poporului palestinian de a-şi organiza în mod independent propria sa viaţă, in conformitate cu drepturile sale legitime, inclusiv crearea unui stat naţional palestinian. Comitetul Politic Executiv apreciază cu deplină satisfacţie că schimburile de vederi dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi preşedinţii Hafez El Assad şi Anwar El Sadat, convorbirile purtate cu Yasser Arafat, preşedintele O.E.P., au adus o nouă şi strălucită confirmare a justeţei poziţiei consecvente a României in problema Orientului Mijlociu. Exprimîndu-şi îngrijorarea faţă de agravarea situaţiei din zonă, Comitetul Politic Executiv apreciază că este necesar să se acţioneze şi mai hotărît în direcţia unei soluţionări politice, care să ducă la o pace dreaptă şi durabilă prin retragerea trupelor israeliene din toate teritoriile arabe ocupate in urma războiului din 1967, rezolvarea problemelor poporului palestinian, în conformitate cu interesele sale naţionale, toate acestea trebuind să conducă la asigurarea integrităţii teritoriale şi a suveranităţii naţionale a tuturor statelor din regiunea Orientului Mijlociu. Reafirmind hotărirea ţării noastre de a-şi aduce în continuare contribuţia, pe această bază, la reglementarea situaţiei din Orientul Mijlociu, Comitetul Politic Executiv consideră că un rol pozitiv l-ar putea avea convocarea cit mai grabnică a Conferinţei de la Geneva, la care să participe toate părţile interesate, cit şi alte state, impunîndu-se, totodată, creşterea şi mai mult a rolului O.N.U., intensificarea activităţii politico-diplomatice, folosirea tuturor căilor de natură să ducă la realizarea unei păci drepte şi durabile conforme cu aspiraţiile legitime ale popoarelor din Orientul Mijlociu, cu normele de legalitate internaţională, cu interesele păcii in această regiune şi în lumeCu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Politic Executiv, secretarul general al Partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, adresează organizaţiilor de partid, comitetelor judeţene, orăşeneşti şi comunale ale partidului, tuturor comuniştilor, oamenilor muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, întregului popor cele mai calde felicitări pentru rezultatele obţinute în dezvoltarea economică şi socială a patriei, în toate domeniile construcţiei socialiste, în întrecerea socialistă pe primele patru luni ale acestui an, şi Ie urează noi şi importante succese în îndeplinirea cincinalului înainte de termen, in realizarea istoricelor hotărîri ale Congresului al XI-lea al P.C.R., in înfăptuirea măreţului Program al partidului, spre binele şi fericirea naţiunii noastre socialiste, a tuturor cetăţenilor patriei. V ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL CX AL PXR. MUNCĂ, SOLIDARITATE 1 Mai. Sărbătoarea muncii. Ziua solidarităţii internaţionale a muncitorilor de pretutindeni, a celor ce militează pentru libertate şi progres social, pentru pace şi colaborare intre popoare. Se împlinesc 85 de ani de cînd această măreaţă sărbătoare, devenită universală, se celebrează in România. Vreme de peste cinci decenii, ea a însemnat pentru proletariatul român o sărbătoare a luptei şi a speranţei. A luptei pentru doborîrea regimului burghezo-moşieresc, pentru cucerirea puterii şi construirea celei mai drepte orinduiri sociale. A speranţei in viitorul de aur al patriei. De la punctul de răspintie al istoriei noastre nationale — 23 August 1944 — 1 Mai a devenit o sărbătoare a împlinirilor, ziua in care ne socotim realizările pe calea făuririi socialismului, ziua în care ne strîngem tot mai puternic rindurile in jurul Partidului Comunist Român — forţa conducătoare a naţiunii — reafirmindu-ne hotărirea de a urma neabătut politica internă şi externă a partidului şi statului. A intrat în tradiţie ca fiecare întîi de mai să-şi lege existenţa de propria sa zestre de fapte şi semnificaţii. Cele treizeci de Armindenuri ale noii istorii româneşti sunt tot atitea columne purtind pe ele — înscrisuri pentru eternitate — reprezentarea exactă a momentului. Sărbătoarea de astăzi este primul Mai după Congresul al XI-lea al partidului, pe care l-am intimpinat şi pe care-l prăznuim sub semnul incandescent al acestui reper esenţial- Pe masa noastră de lucru stau Raportul prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Congres, Programul Partidului, Directivele pentru noul plan cincinal şi liniile directoare pînă in 1990, Codul principiilor şi normelor vieţii şi muncii comuniştilor, ale eticii şi echităţii socialiste. In această primăvară au avut loc alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare, alegeri in care candidaţii Frontului Unităţii Socialiste au obţinut o strălucită victorie şi care au constituit o nouă manifestare a voinţei neabătute a poporului nostru de a-şi consacra întreaga capacitate creatoare înfăptuirii Programului adoptat de Congresul al XI-lea de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, de înaintare spre comunism. O intensă activitate creatoare se desfăşoară pe tot cuprinsul patriei, cu entuziasm şi responsabilitate, cu hotărirea nestrămutată de a transpune în fapt documentele Congresului, pentru ridicarea patriei pe noi trepte de civilizaţie şi bunăstare. Planul cincinal 1971—1975 işi desfăşoară ultimele secvenţe. Sub semnul deciziei unanime de a încheia cincinalul înainte de termen, de a crea condiţii optime pentru trecerea la realizarea noului cincinal, întrecerea socialistă in cinstea zilei de 1 Mai a căpătat o amploare fără precedent. In bătălia cu timpul sunt angajate plenar toate forţele naţiunii, totalitatea resurselor de care dispunem. Pretutindeni, in întreprinderi industriale, pe ogoare, în institute de cercetare, in şcoli, fiii României socialiste, fără deosebire de naţionalitate, işi dovedesc odată mai mult adeziunea unanimă la politica partidului, devotamentul neţărmurit faţă de cauza socialismului, a propăşirii patriei. In acelaşi timp, dezvoltarea continuă a ţării înseamnă principalul aport al poporului român la întărirea forţelor socialiste mondiale, la creşterea prestigiului şi influenţei socialismului în lume. Finalitatea supremă a politicii partidului şi statului nostru este omul, bunăstarea lui materială şi spirituală. Edificînd o nouă societate, ne edificăm pe noi inşine, desăvirşim configuraţia sufletească a omului nou, multilateral dezvoltat, cu o temeinică pregătire, cu o concepţie înaintată despre lume şi viaţă, pătruns de spirit revoluţionar, cu un profil moral pe măsura cerinţelor înalte ale socialismului. De la începuturile sale, ziua de 1 Mai a fost sărbătorită sub semnul a două simboluri tutelare : munca şi solidaritatea. Solidaritatea internaţionalistă, militantă. Partidul Comunist Român, preluind şi dezvoltînd tradiţiile internaţionaliste ale mişcării noastre muncitoreşti, ale militanţilor socialişti, s-a manifestat şi a acţionat Întotdeauna ca parte integrantă a marii armate revoluţionare mondiale, ca luptător consecvent şi neobosit pentru cauza socialismului şi comunismului. Indeplinindu-şi cu cinste rolul de detaşament activ, de nădejde al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, al marelui front internaţionalist, Partidul Comunist Român împleteşte în mod armonios îndeplinirea sarcinilor naţionale, preocuparea, pentru edili(Continuare In pag. a 2-a) ARMINDEN ROMÂNESC Vin din pămîntul ţării precum stele Luminile Florarului... Şi gîndul Abia le-ncape zborul larg de aripi Cu glas de-azururi pure luminîndu-l. Şi cerul scoborît în grîie crude Ne-ascultă paşii, — limpede arcadă A unui timp din ale cărui unde Un pisc de purpur prinde să se vadă. Cu grai solemn şi pur de înfrăţire întindem braţul spre-ale lumii neamuri, Şi ne-ntîlnim precum în rod lumina Sub nalt portal de vii şi roşii flamuri. Şi cîntă ţara cîntece înalte Cu viers carpatic pururi doinitor Prin dimineţi şi-amiezi, îngemănîndu-şi Elanurile toate-n amplu spor. O! Imnuri ale muncii noastre, sacre Izvoare de lumini prin nou Florar, îndemn partinic toarnă-n versul nostru Cel mai curat, incandescent cleștar... HARALAMBIE ŢUGUI TAAL NI S-A INTrUIT CU T SANTIAGO CARRILLO Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întilnit, miercuri, 30 aprilie, cu tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., întreprinde o vizită de prietenie în ţara noastră, în fruntea unei delegaţii de partid. La întrevedere au participat tovarăşii Lina Ciobanu, membru al Comitetului Politic' 'Executiv al C.C. al P.C.R., Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Au luat parte membrii delegaţiei Partidului Comunist din Spania — tovarăşii Juan Gomez şi Ramon Mendezona, membri al Comitetului Executiv al P.C. din Spania, şi Maria Casas, reprezentanta Organizaţiei Madrid a T.C. din Spania. Cu acest prilej au început convorbirile dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo. Tovarăşul Santiago Carrillo a transmis un salut cordial Partidului Comunist Român, conducerii partidului şi tovarăşului Nicolae Ceauşescu, in numele Comitetului Central al Partidului Comunist din Spania şi al său personal. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a adresat un salut cordial, de solidaritate, în numele său, al conducerii şi întregului nostru partid, comuniştilor spanioli, conducerii Partidului Comunist din Spania şi Tovarăşului Santiago Carrillo. In cursul convorbirilor, s-a exprimat deplina satisfacţie pentru relaţiile tradiţionale, rodnice, de prietenie internaţionalistă şi conlucrare frăţească, existente între Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania, şi, în deplin consens, a fost subliniată hotărîrea de a se acţiona pentru extinderea şi mai puternică în viitor a acestor raporturi de solidaritate, în folosul celor două partide şi popoare, în interesul realizării unităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor progresiste, democratice, antiimperialiste, spre binele cauzei păcii, democraţiei şi socialismului. Convorbirile se desfăşoară intr-o atmosferă de caldă prietenie, înţelegere reciprocă şi cordialitate, în spiritul relaţiilor statornicite între cele două partide, între conducerile lor.  PRIMIRI LA TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU 9 Delegaţia Partidului Comunist din Australia Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a primit, miercuri dimineaţa, delegaţia Partidului Comunist din Australia, condusă de Dave Davies, membru al Comitetului Executiv Naţional al partidului, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., întreprinde o vizită de prietenie în ţara noastră. Din delegaţie fac parte Joyce Stevens, membru al Comitetului Executiv Naţional, şi Richard Walsham, membru al Comitetului Naţional al P.C. din Australia. La primire au participat tovarăşii Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Petre Dănică, membru al C.C. al P.C.R. Cu prilejul întrevederii, conducătorul delegaţiei a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Comitetului Central al partidului, un călduros salut din partea secretarului naţional al Partidului Comunist din Australia, Laurie Aarons, a C.C. al P.C. din Australia, iar comuniştilor, întregului popor român, urarea de a-i obţine, sub conducerea P.C.R. şi a secretarului său general, noi şi importante realizări în opera de edificare a noii orînduiri. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat pe oaspeţi să adreseze, în numele C.C. al P.C.R. şi al său personal, tovarăşului Laurie Aarons, celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului, tuturor comuniştilor australieni, salutări cordiale şi cele mai sincere urări de succes în activitatea consacrată bunăstării şi fericirii poporului australian, împărtăşind întreaga lor gratitudine pentru invitarea delegaţiei, pentru ospitalitatea şi prietenia cu care au fost înconjuraţi pretutindeni în ţara noastră, oaspeţii au dat o înaltă apreciere succeselor obţinute de oamenii muncii din România, sub conducerea P.C.R., în propăşirea economică şi socială a ţării, în construcţia societăţii socialiste multilateral dezvoltate, în cadrul schimbului de vederi, s-a relevat dezvoltarea continuă a relaţiilor frăţeşti, de solidaritate şi colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Australia şi a fost exprimată hotărirea comună de a le extinde în viitor, în interesul celor două partide şi popoare, al unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti 4 . Corespondentul permanent al Radioteleviziunii sovietice la Bucureşti Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit. In cursul zilei de miercuri, pe V. V. Novikov, corespondentul permanent al Radioteleviziunii sovietice la Bucureşti. La primire a participat tovarăşul Cornel Burtică, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Cu acest prilej, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a acordat un interviu pentru Radioteleviziunea sovietică. Joi 1 Mai 1975 (Continuare in voyo S-a