România Liberă, august 1976 (Anul 34, nr. 9882-9906)

1976-08-02 / nr. 9882

ANUL XXXIV Nr. 9882  6 pagini 30 bani Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAȚIONAL AL FRONTULUI UNITĂȚII SOCIALISTE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUȘESCU A FĂCUT O VIZITĂ DE LUCRU ÎN JUDEŢUL MSI • In prezenţa secretarului general al partidului a avut loc inaugurarea şantierului Combinatului de utilaj greu — cel mai important obiectiv industrial ieșean, in actualul cincinal. • Au fost vizitate Întreprinderea de maşini-agregat şi maşini-unelte speciale, Întreprinderea de confecţii şi noul complex studenţesc de învăţământ-cercetareproducţie, inaugurat cu acest prilej, mărturii ale impetuoasei dezvoltări a Iaşiului contemporan. • în tot cursul vizitei, ieşenii au făcut tovarăşului Nicolae Ceauşescu o primire entuziastă, expresie a hotâririi lor de a traduce neabătut in viaţă Programul partidului, de a înfăptui in cele mai bune condiţii prevederile noului cincinal. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, cu tovarăşii Manea Mănescu, Emil Bobu, Gheorghe Oprea, Ştefan Andrei, Teodor Coman, Aurel Duma, a făcut în cursul zilei de sîmbâtă o vizită de lucru în judeţul Iaşi. Iaşiul, străveche aşezare a ţârii noastre, cu vechi tradiţii şi strălucite împliniri, oraş care evocă atitea momente de seamă ale luptei poporului nostru pentru libertate şi unitate naţională, mărturie grăitoare a dinamismului economic şi social pe care il cunoaşte întreaga patrie în anii socialismului, cetate a culturii şi ştiinţei, l-a primit cu nespusă căldură, cu bucurie şi entuziasm pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe ceilalţi conducători de partid şi de stat. Această nouă întilnire a tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu oamenii muncii a ilustrat, incă o dată, cu putere, unitatea poporului în jurul partidului, al secretarului său general, legătura indisolubilă între ţelurile fundamentale promovate de forţa conducătoare a societăţii noastre şi elanul conştient cu care intreaga naţiune munceşte neabătut pentru a da viaţă hotâririlor Congresului al XI-lea. Dialogul secretarului general al partidului cu reprezentanţii organelor locale de partid şi de stat, cu producătorii de bunuri materiale şi spirituale are loc într-o perioadă în care, pornind de la rezultatele deosebite obţinute în cincinalul anterior care au permis judeţului Iaşi să înregistreze, in 1975, o producţie industrială echivalentă cu cea realizată în intreaga ţară în anul 1938 - oamenii muncii îşi sporesc eforturile pentru îndeplinirea obiectivelor cuprinse in cincinalul actual, obiective menite să confere acestei părţi a ţării un loc de prim-plan in ansamblul economiei naţionale. ...Este ora 9:50. Avionul prezidenţial aterizează pe aeroportul din Iaşi, unde sunt arborate, în această dimineaţă, drapele roşii şi tricolore. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului sunt salutaţi cu căldură de tovarăşul Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţan Iaşi al P.C.R., de alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de (Continuare in pag. a 2-n) Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU la marea adunare populară din Piaţa Unirii Dragi tovarăşi, Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului şi judeţului Iaşi, un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, precum şi a mea personal şi cele mai bune urări. (Aplauze puternice, urale). Ne aflăm în Iaşi într-o vizită de lucru. Am fost prin cîteva întreprinderi, am asistat la desfăşurarea lucrărilor noului combinat de utilaj greu care a început să se construiască în judeţul Iaşi în a doua jumătate a anului trecut şi urmează să producă încă din anul viitor. Sîntem la cîteva luni de la încheierea cincinalului 1971—1975, care, după cum ştiţi, s-a încheiat cu succese remarcabile în toate domeniile de activitate, prin depăşirea programului stabilit de Congresul al X-lea, printr-o dezvoltare a producţiei industriale într-un ritm anual de peste 13 la sută, prin creşterea puternică a agriculturii, înflorirea ştiinţei, culturii şi, totodată, prin ridicarea nivelului de trai, material şi spiritual, al poporului. La toate aceste realizări şi judeţul Iaşi a adus o contribuţie de seamă, realizînd cincinalul cu 75 de zile înainte de termen. Fiind prima vizită după realizarea cincinalului în judeţul dumneavoastră, doresc să vă adresez, încă o dată, felicitări pentru aceste minunate rezultate, şi urări de noi şi noi succese. (Aplauze puternice, prelungite. Se scandează : „Ceauşescu şi poporul !“). După cum se ştie, întregul nostru popor a trecut cu hotărîre la realizarea noului cincinal, a programului elaborat de Congresul al XI-lea al partidului, care a trasat linia generală de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare a României spre comunism. (Aplauze puternice, urale. Se scandează : „Ceauşescu şi poporul „Ceauşescu — P.C.R. !“). Desigur, sîntem la numai 6 luni de la începutul noului cincinal. Mai sînt, deci, multe luni pînă vom încheia cincinalul , dar finind seama de faptul că noul cincinal prevede dezvoltarea industriei într-un ritm anual de circa 11 la sută, merită subliniat faptul că, în primele 6 luni, producţia industrială pe ţară s-a realizat cu o depăşire de aproape 4 miliarde lei a prevederilor planului pe această perioadă. Aceasta demonstrează că prevederile cincinalului sunt realiste, pe măsura forţei economiei naţionale, a clasei noastre muncitoare, a întregului popor, că acest plan va fi realizat, cu succes. (Aplauze puternice, prelungite, urale. Se scandează : „Ceauşescu şi poporul !“. Mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că şi oamenii muncii din Iaşi, la fel ca şi cei din celelalte judeţe, ca întregul nostru popor, au realizat cincinalul cu o depăşire. în industria din Iaşi planul pe 6 luni a fost nu numai realizat, dar chiar depăşit. Aceasta înseamnă că şi dumneavoastră, la fel ca întregul popor, sînteţi ferm hotărîţi să faceţi totul pentru a îndeplini programul pe care îl aveţi în acest cincinal. (Aplauze prelungite , urale). Aş dori ca, de aici, de la Iaşi, să adresez cele mai calde felicitări tuturor oamenilor muncii, care pe primele 6 luni ale noului cincinal au obţinut remarcabile succese. Şi, fiind la Iaşi, doresc să vă adresez şi dumneavoastră, în mod special, felicitări şi cele mai bune urări ! (Aplauze prelungite, ovaţii, urale. Se scandează : „Ceauşescu — P.C.R. !“). Cu rezultate bune se desfăşoară şi activitatea în agricultură. Deşi sîntem încă în plină vară şi nu am strîns decit recolta de grîu şi orz — mai avem, deci, cîteva luni pînă cînd vom strînge recolta în general —, se poate spune că rezultatele de pînă acum sînt bune. Există posibilitatea — şi va trebui să o transformăm în realitate — de a obţine în acest an o recoltă cu mult mai bună decît cea de acum un an. Deci, începem şi în agricultură cu un an bun. Recolta de grîu şi orz este cu mult superioară celei de acum un an. Iată de ce doresc să adresez felicitări tuturor lucrătorilor din agricultură, să le urez să facă totul pentru a obţine recolte cit mai mari, pentru a asigura atît producţia agroalimentară necesară ţării, cit şi creşterea contribuţiei agriculturii la dezvoltarea generală a societăţii noastre socialiste ! (Aplauze prelungite, ovaţii, urale). Dragi tovarăşi, Desigur, ne bucurăm cu toţii că am început cincinalul în condiţii bune. Dar trebuie să avem în vedere că directivele trasate de Congresul al XI-lea prevăd, pe lingă creşterea generală a producţiei industriale, o îmbunătăţire simţitoare a calităţii produselor şi a nivelului tehnic al industriei noastre, creşterea productivităţii muncii, a eficienţei economice, afirmarea — cum a precizat Congresul al XI-lea — a revoluţiei tehnico-ştiinţifice în toate domeniile de activitate. Aceasta cere eforturi serioase din partea tuturor oamenilor muncii. Este necesar ca organizaţiile de partid din fiecare întreprindere, organizaţia municipală şi organizaţiile orăşeneşti, organizaţia judeţeană, toţi oamenii muncii, conducerile tuturor unităţilor economice să facă totul pentru a asigura înfăptuirea în întregime şi în cele mai bune condiţii a obiectivelor stabilite de Congresul al XI-lea. In următorii 5 ani, la dumneavoastră în judeţ, şi mai cu seamă în municipiul Iaşi, se vor dezvolta unele întreprinderi de importanţă deosebită , în primul rind noul combinat de utilaj greu, la care m-am referit. Numai acest combinat va da o producţie egală cu întreaga producţie industrială realizată în judeţ în 1970, iar, în final, vor lucra aici peste 20 mii de muncitori, ingineri şi tehnicieni. Prin acest combinat Iaşiul se va înscrie, ca să spun aşa, pe orbita dezvoltării patriei noastre ca un puternic centru metalurgic şi de construcţii de maşini grele. (Aplauze puternice; se scandează: „Ceauşescu şi poporul!“). Noi l-am numit combinat de utilaj greu. (Continuare in pag. a 3-a) In timpul inaugurării lucrărilor pe șantierul Combinatului de utilaj greu b* K., S-1 3,\ Harta fenomenelor meteorologice probabile. Amănunte In pagina ■ b In întîmpinarea Zilei de 23 August mimi de primu in Immen socialistă însufleţirea cu care oamenii muncii din economie întimpină Ziua de 23 August este oglindită de numeroasele fapte de muncă ale unor colective din unităţi industriale ale ţării. Constructorii de linii electrice anunţă că noua linie electrică de 110 kv Sinnicolau Mare — Şemlac a fost terminată şi racordată cu 2 luni înainte de termenul prevăzut la reţeaua de transport şi distribuţie. S-a îmbunătăţit astfel alimentarea cu curent electric a localităţilor din vestul Banatului. Tot înainte de termen s-au încheiat şi modernizarea reţelei de medie tensiune în jurul municipiului Timişoara, precum şi lucrările de ridicare a tensiunii curentului electric pe reţele de transport şi distribuţie din judeţele Timiş şi Arad. O producţie-marfă suplimentară, evaluată la mai mult de trei sferturi de miliard lei, au înregistrat, pînă la finele lunii iulie, unităţile industriale din judeţele Prahova, Buzău şi Dîmboviţa. Intre altele, au fost puse la dispoziţia economiei naţionale, peste prevederi, importante cantităţi de ţiţei, derivate petroliere, utilaje tehnologice şi terasiere, strunguri, energie electrică, materiale de construcţii. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii din industria judeţului Satu Mare anunţă şi ei că au încheiat cea de-a 7-a lună a anului, inregistrînd o producţie suplimentară în valoare de circa 120 milioane lei. Mai mult de 80 la sută din acest spor a fost obţinut pe baza creşterii productivităţii muncii. Şi economia judeţului Constanţa înregistrează realizarea peste prevederile planului pe 7 luni a unor importante cantităţi de bunuri materiale. Cumulate pe întreaga perioadă trecută de la începutul anului, aceste sporuri de producţie totalizează mai mult de 23 milioane kWh energie electrică, 11 000 tone îngrăşăminte agricole, 28 000 tone ciment, 9 600 mc prefabricate din beton. La rîndul lor, oamenii muncii din întreprinderile judeţului Sibiu au realizat pînă la această dată o producţie suplimentară in valoare de 365 milioane lei. Mai mult de 90 la sută din acest spor s-a obţinut prin creşterea productivităţii muncii. Remarcabile în această direcţie sunt înfăptuirile colectivelor din întreprinderile mecanică Mirsa, „Balanţa“, Textila — Cisnădie, Metalurgica — Copşa Mică. In cinstea marii sărbători de la 23 August, formaţiile de lucru de la Exploatarea minieră Ghelar au extras în luna iulie, peste prevederile de plan, mai mult de 2 500 tone minereu de fier. Cu realizările din ultimul timp, colectivele unităţilor din bazinul Poiana Ruscăi, aparţinând întreprinderii miniere Hunedoara, au majorat la peste 14 milioane lei valoarea producţiei globale, suplimentare sarcinilor de plan, realizate de la începutul anului. Colectivul întreprinderii de produse cărbunoase din Slatina a înregistrat în graficele întrecerii socialiste o producţie suplimentară în valoare de 10 milioane lei. Lucrătorii celor patru baze ale întreprinderii de transport auto Arad — care au îndeplinit înainte de termen sarcinile de plan la toţi indicatorii , anunţă, la încheierea lunii iulie, realizarea unor beneficii suplimentare de peste 7 milioane lei numai din activitatea de transport. Unităţile regionalei de căi ferate Timişoara au înscris în contul economiilor pe anul 1978 o cantitate de combustibil convenţional cu care se pot remorca mai mult de 1 300 de trenuri pe distanţa Timişoara — Caransebeş. Feroviarii timişeni au îndeplinit astfel unul din principalele obiective înscrise în angajamentul asumat în întrecerea socialistă pe primul an al noului cincinal. A SECERIŞUL SE APROPIE DE SFIRŞIT ŞI ÎN CIMPIA BANATULUI Rezultate de prestigiu sosesc şi din agricultură. în unităţile agricole de stat din Cimpia Banatului s-a trecut la recoltarea griului de pe ultimele suprafeţe. Concomitent s-a încheiat însămînţarea culturilor duble pe mai bine de 95 la sută din terenurile planificate. Unităţile agricole din Prahova — judeţ care a anunţat terminarea recoltării griului — au eliberat terenurile de paie, au executat arături şi însămînţat cu a doua cultură aproape 90 la sută din suprafaţa prevăzută, existînd condiţii ca în două zile lucrarea să fie încheiată. Paralel, continuă pregătirea terenurilor ce urmează a fi semănate în toamnă, precum şi alte munci de sezon. A luat sfîrşit cea de-a 25-a ediţie a Jocurilor Olimpice de vară de la Montrealul de medalii pentru sportivii români, cel mai rodnic bilanţ al participărilor noastre la Jocurile Olimpice Noi succese pentru culorile patriei noastre obţinute de caiacişti, boxeri şi luptători (Amănunte în pag. a 5-a) WWW „ Jț