România Liberă, iulie 1977 (Anul 35, nr. 10166-10191)

1977-07-01 / nr. 10166

„România libera" Raportul comun al Comisiilor permanente ale Marii Adunări Naționale prezentat de deputata Olimpia Solomonescu Comisiile au constatat că aceste proiecte de legi constituie concretizarea principalelor linii directoare privitoare la pensiile pentru personalul muncitor, la pensiile şi indemnizaţiile de asigurări sociale pentru ţăranii cooperatori şi la pensiile ţăranilor din zonele necooperativizate cuprinse în recentul program de creştere a nivelului de trai al întregii populaţii, în cadrul dezbaterilor — se arată in raport — comisiile au apreciat că perfecţionarea sistemului de pensii şi asistenţă socială, ca şi generalizarea sa la toate categoriile de oameni ai muncii, reflectă preocuparea constantă a Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru ridicarea continuă a bunăstării tuturor categoriilor de oameni ai muncii, pentru asigurarea unui nivel ridicat de civilizaţie întregului nostru popor, a unei existenţe demne, bazate exclusiv pe muncă, in timpul pensionării şi in caz de incapacitate de muncă. Comisiile au considerat că noua reglementare a pensiei pentru muncă şi limită de vîrstă, pe mai multe tranşe de retribuţie, va asigura pensii corespunzătoare pentru toate categoriile de persoane încadrate în muncă, în concordanţă cu aportul lor la dezvoltarea societăţii noastre socialiste şi va crea raporturi mai echitabile între veniturile provenite din muncă şi cele din pensii, stimulând astfel activitatea productivă. Pe de altă parte, s-a apreciat că, în condiţiile majorării — incepînd încă din luna iulie a acestui an — a retribuţiilor personalului muncitor cu circa 30 la sută în actualul plan cincinal, in perioada următoare se va realiza o creştere substanţială a cuantumului pensiilor. In discuţii — menţionează în continuare raportul — s-a subliniat importanţa deosebită pe care o are instituirea contribuţiei statului la formarea fondurilor necesare pentru plata pensiilor şi indemnizaţiilor de asigurări sociale pentru ţăranii cooperatori şi pentru plata pensiei ţăranilor din zonele necooperativizate. Această măsură constituie o nouă expresie a grijii partidului şi statului pentru permanenta îmbunătăţire a condiţiilor de viaţă şi civilizaţie ale ţărănimii muncitoare. în lumina acestor consideraţii, comisiile avizînd favorabil, în unanimitate, proiectele de legi menţionate, vă roagă, tovarăşi deputaţi, să le adoptaţi în forma în care vă sunt prezentate. Din cuvîntul participanţilor la dezbateri Plenara C.C. al P.C.R. din 28—29 iunie, — a spus deputatul GHEORGHE ROŞU — a demonstrat din plin grija deosebită ce o manifestă conducerea partidului şi statului nostru pentru aplicarea cu consecvenţă a Programului partidului nostim, a hotăririlor elaborate de cel de al XI-lea Congres al P.C.R. Actuala sesiune a Marii Adunări Naţionale este chemată să dezbată o serie de legi care se integrează organic in ansamblul măsurilor adoptate de Plenara C.C. al P.C.R. referitoare la creşterea sistematică a nivelului de trai al oamenilor muncii. Dînd expresie sentimentelor de adincă recunoştinţă nutrite de alegătorii pe care-i reprezint, de toţi oamenii muncii din judeţul Bacău, doresc să aduc tovarăşului secretar general al partidului, Nicolae Ceauşescu, cele mai fierbinţi mulţumiri pentru faptul că programul privind creşterea nivelului de trai al populaţiei, elaborat din iniţiativa şi sub îndrumarea sa, reprezintă o nouă dovadă concludentă a umanismului profund al politicii partidului nostru, care aşază in centrul operei de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate omul, bunăstarea lui materială şi spirituală. Inginerii şi tehnicienii colectivelor unităţilor industriale din judeţul Bacău — a relevat deputatul — au obţinut o producţie suplimentară în valoare de 300 milioane lei, îndeplinind planul pe primele şase luni la 25 iunie 1977. Proiectele de lege privind pensiile — consecinţă directă a marilor progrese dobindite în întărirea şi dezvoltarea bazei materiale a ţării noastre — îmbină in mod fericit grija faţă de om, cu grija faţă de interesele supreme ale naţiunii. Proiectul legii privind pensiile de asigurări sociale, punind un accent deosebit asupra perioadei lucrate, a vechimii in muncă, a importanţei sociale a muncii, răspunde nevoii de forţă de muncă in societatea noastră şi, în acelaşi timp, stimulează activitatea îndelungată in profesie. Doresc să-mi exprim deplina satisfacţie faţă de faptul că, reglementările din proiectele de lege luate in dezbatere sunt străbătute de principiile eticii şi echităţii socialiste pe care partidul şi statul nostru le promovează cu consecvenţă,in întreaga viaţă socială. Cooperatorii pe care ii reprezint mi-au dat mandatul să exprim totala lor adeziune la proiectul de lege — a menţionat deputatul “OMIVES ANTONIU — adinca lor recunoştinţă pentru grija manifestată de partid, de secretarul general pentru continua îmbunătăţire a condiţiilor de viaţă şi de muncă ale cooperatorilor, ale Întregului popor. N-a fost deloc greu pentru ei să constate înaltul umanism care se degajă din prevederile proiectului de lege, avantajele tot mai mari de care se vor bucura in viitor. A fost apreciat în mod deosebit conţinutul articolului care stipulează faptul că pentru cooperatorii care se vor pensiona în viitor pensia lunară integrală pentru limită de vîrstă se va acorda diferenţiat pe sectoare de activitate, în raport cu vechimea în muncă, cu numărul total al zilelor lucrate, precum şi cu venitul realizat în unitatea agricolă cooperatistă. De asemenea, bucură faptul că sistemul de pensionare propus are un caracter atotcuprinzător, rezultînd din aceea că in afara pensiilor pentru limită de vîrstă, cooperatorii vor beneficia și de pensie de invaliditate, pensie de urmaş. Cu un mare interes şi adinci mulţumiri au fost primite şi prevederile referitoare la acordarea de indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă, concediu plătit cooperatoarelor pentru sarcină şi lehuzie, darea in mod gratuit de medicamente şi materiale sanitare pe timpul internării in spitale şi al tratamentului ambulatoriu, acordarea indemnizaţiilor pentru copii. Acest complex de măsuri stipulate în proiectul de lege pe care il dezbatem va determina, fără îndoială, un raport mult mai echitabil între pensiile celor care lucrează in cooperativele agricole de producţie şi cele ale pensionarilor de stat. Cooperatorii pe care îi reprezint sunt ferm hotărîţi să răspundă acestei griji, eforturilor făcute de partid şi de stat printr-o muncă exemplară destinată creşterii rodniciei ogoarelor, prin îmbunătăţirea întregii activităţi in agricultură, în spiritul celor prevăzute în recenta hotărîre a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., ne-am mobilizat forţele pentru a efectua în cele mai bune condiţii toate lucrările agricole, a strînge cu cea mai mare grijă şi fără pierderi recoltele, în ansamblul măsurilor legate de bunăstarea tuturor oamenilor muncii — a spus deputata FLORICA TOMA — o semnificaţie deosebită prezintă cele două proiecte de legi supuse spre adoptare Marii Adunări Naţionale, referitoare la sistemul de pensii : proiectul de lege privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială şi cel privind pensiile şi alte drepturi de asigurări sociale ale membrilor cooperativelor agricole de producţie. Prin instituirea sistemului unic de pensionare a ţărănimii cooperatiste —a arătat vorbitoarea — s-a rezolvat o problemă socială stringentă cu multiple implicaţii pentru agricultură şi ţărănime, ea exprimînd un aspect esenţial al politicii partidului de îmbunătăţire a condiţiilor de viaţă şi de trai la sate. In urma măsurilor de majorare a pensiilor de la 1 iulie 1977, în judeţul Iaşi, vor beneficia de pensii majorate un număr de 39 612 membri cooperatori, care vor primi în plus faţă de pensiile existente suma de 1 215 000 de 14 580 000 lei anual. Noile reglementări ale sistemului de pensii in ţara noastră, a spus deputatul GHEORGHE PETRESCU, reprezintă măsuri de importanţă socială deosebită, care se înscriu în ansamblul 1 (Urmare din pag. a 2-a) stat sau din alte sectoare de activitate cu sisteme proprii de pensionare. Creşterea veniturilor ţărănimii cooperatiste se realizează şi prin pensia suplimentară, ce se obţine pe baza contribuţiei fiecărui cooperator şi se acordă diferenţiat în raport cu perioada de timp, şi suma cu care s-a contribuit lunar. Potrivit prevederilor legii, cooperatorii şi membrii familiilor lor mai beneficiază, după caz, şi de alte drepturi de asigurări sociale, cum sunt : gratuităţi pe timpul internării în spitale, pentru întreţinere, medicamente şi alte materiale sanitare, indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă şi concediu pentru sarcină şi lăuzie, indemnizaţii lunare pentru copii şi altele. Se poate aprecia astfel că prevederile acestei legi vor constitui un puternic mijloc de stimulare a sporirii producţiei agricole şi, pe această bază, a creşterii veniturilor ţărănimii cooperatiste şi a pensiilor acestora. Urmare firească a întregii noastre dezvoltări economice şi sociale, putem trece la instituirea unui sistem de pensii şi pentru ţăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate. In acest fel, se rezolvă practic problema pensiilor pentru toate categoriile de oameni ai muncii, ceea ce răspunde unor importante cerinţe sociale ale etapei pe care o străbatem. Introducerea, pentru prima oară in istoria ţărănimii din România, a sistemului de pensionare pentru această categorie de ţărani, va stimula fără îndoială producţia agricolă şi, în acelaşi timp, va contribui la creşterea nivelului lor de trai, asigurîndu-le venituri certe şi permanente, sub formă de pensii, pentru perioada de bătrineţe sau in caz de invaliditate. Pentru a permite, accesul la acest mod de pensionare al celor mai virstnici ţărani cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate, proiectul noii legi prevede posibilitatea de pensionare şi pentru cei care vor contribui la fondul de pensii doar timp de 6 luni. Subliniem şi faptul că fondul de pensie se constituie nu numai din contribuţia personală a ţăranilor necooperativizaţi, ci şi din aceea a statului, în raport de volumul şi valoarea produselor agricole contractate şi livrate de aceştia fondului de stat. Prin legile propuse se realizează un sistem generalizat şi unitar de pensii şi asigurări sociale pentru toţi oamenii muncii, care îmbină in mod armonios, înconcordanţă cu nivelul de dezvoltare şi cu mijloacele de care dispunem in etapa actuală, cu interesele generale ale societăţii şi cele personale ale cetăţenilor patriei noastre şi care reflectă grija faţă de cei care şi-au consacrat întreaga lor activitate pentru propăşirea României socialiste. Aşa cum vă este cunoscut, cele trei proiecte de legi au fost supuse dezbaterii publice. Cu acest prilej a fost evidenţiată importanţa social-economică a noilor acte normative, precum şi adeziunea maselor largi de oameni ai muncii faţă de prevederile şi conţinutul acestora. Totodată au fost formulate propuneri şi sugestii cu privire la reglementările din proiecte, dintre care unele au fost reţinute şi introduse în textele proiectelor. Astfel, în proiectul legii privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială s-a introdus propunerea prin care se dă dreptul copiilor urmaşi care înainte de împlinirea vârstei de 16 ani au devenit invalizi de gradul I sau II, să primească, după încetarea plăţii pensiei de urmaş, pe toată perioada invalidităţii un ajutor de 350 lei lunar pentru gradul I şi 300 lei lunar pentru gradul II. De asemenea, a fost inclusă propunerea ca ajutoarele sociale pentru cei care beneficiază în prezent de acestea, să fie menţinute şi plătite în continuare. Propun, de asemenea, ca pentru persoanele care şi-au pierdut jumătate din capacitatea de muncă să se introducă în proiectul legii privind pensiile de asigurări sociale şi următoarea completare : Persoanele care deşi şi-au pierdut jumătate din capacitatea de muncă pot totuşi să lucreze jumătate din durata normală a programului de lucru, să fie considerate în gradul III de invaliditate. Aceste persoane ar urma să primească, pe lingă retribuţia corespunzătoare muncii depuse, şi o pensie de pină la 30 la sută din pensia de invaliditate de gradul I, in funcţie de vechimea în muncă fără ca retribuţia primită împreună cu pensia respectivă, cumulate, să depăşească 70 la sută din retribuţia avută la data pensionării. In cazul in care Marea Adunare Naţională este de acord cu acest amendament propun să se introducă modificările necesare la articolele corespunzătoare din proiectul de lege, după cum urmează : — La articolul 23 să se introducă un nou alineat avind următorul conţinut : „(4) Persoanele care şi-au pierdut jumătate din capacitatea de muncă şi lucrează jumătate din durata normală a programului de lucru, beneficiază în condiţiile legii, de pensie de invaliditate de gradul III“. — La articolul 24, alineatul 2, să se introducă litera C cu următorul conţinut : „(c) Gradul III, persoanele care şi-au pierdut jumătate din capacitatea de muncă“. — La articolul 24, să se modifice alineatul 3, după cum urmează : „(3) Criteriile și normele pe baza cărora se face încadrarea în gradele I, II și III de invaliditate se aprobă prin Decret al Consiliului de Stat“. — La articolul 31 să se modifice alineatul 1, dîndu-i-se următorul conţinut : „(1) Pensionarii încadraţi în gradul I, II sau III de invaliditate sunt supuşi revizuirii medicale, la intervale de 6—12 luni, la termenele stabilite de comisiile de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă. Neprezentarea la revizuirea medicală atrage suspendarea plăţii pensiei incepînd cu luna următoare“. — La articolul 35, să se modifice alineatul 3, după cum urmează : „(3) Cuantumul pensiei pentru gradul II de invaliditate este de 85 la sută, iar pentru gradul III de pină la 30 la sută, din pensia corespunzătoare gradului I de invaliditate“. — La acelaşi articol să se introducă un nou alineat cu următorul conţinut : ,.(5) Pensia pentru invaliditate de gradul III împreună cu retribuţia primită pentru munca depusă nu pot depăşi 70 la sută din retribuţia avută la data stabilirii gradului de invaliditate“. — La articolul 35, să se modifice conţinutul după cum urmează : „Art. 35. Persoanele încadrate in muncă care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de muncă, din cauza unor accidente produse în afara procesului de muncă, beneficiază de pensie dacă invaliditatea stabilită este de gradul I, II sau III şi au o vechime in muncă de cel puţin 5 ani“. — La articolul 36, să se modifice alineatul 5, dîndu-i-se următorul conţinut : „(5) Cuantumul pensiei pentru gradul II de invaliditate este de 85 la sută, iar pentru gradul III de pină la 30 la sută, din pensia corespunzătoare gradului I de invaliditate“. — La articolul 36, să se introducă un nou alineat, avind următorul conţinut : „(6) Pensia de invaliditate de gradul III, împreună cu retribuţia primită pentru munca depusă, nu pot depăşi 70 la sută din retribuţia avută la data stabilirii gradului de invaliditate“. — La articolul 49 alineatul 2 să se modifice alineatul 2, dîndu-i-se următorul conţinut : „(2) La pensionarea de invaliditate, dosarul se depune în cel mult 30 de zile de la primirea hotăririi de încadrare într-unul din gradele de invaliditate, iar pentru urmaş, in cel mult 30 zile de la data decesului susţinătorului“. La articolul 54 să se modifice textul lit. b astfel : ,.(b) Propun comisiilor judeţene de pensii emiterea deciziilor de încadrare intr-unul din gradele de invaliditate“. Aşa cum vă este cunoscut, recenta Plenară a Comitetului Central a adoptat documente de mare însemnătate pentru progresul societăţii noastre şi creşterea bunăstării întregului popor. Proiectele de legi prezentate se înscriu în obiectivele şi orientările documentelor aprobate de plenară şi corespund politicii partidului nostru de creare a unor condiţii de viaţă tot mai bune, pentru toţi oamenii muncii, în raport cu munca depusă şi contribuţia adusă la dezvoltarea societăţii, în spiritul cerinţelor eticii şi echităţii socialiste. Ţinînd seama de considerentele expuse, vă supunem spre dezbatere și adoptare proiectele legilor menționate, preocupărilor partidului comunist și statului român, pentru creșterea susținută a nivelului de trai al poporului. Adoptarea proiectelor de legi privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială, precum şi cele ale membrilor cooperativelor agricole de producţie şi ţăranilor necooperativizaţi, va constitui o realizare de mare însemnătate socială. Intr-o viziune armonioasă, unitară, in spiritul eticii şi echităţii socialiste, al umanismului societăţii noastre, se asigură astfel dreptul fiecărui om al muncii la o existenţă demnă, la o bătrâneţe respectată, ocrotită şi răsplătită după cantitatea, calitatea şi importanţa socială a muncii. Conform principiilor şi practicilor democratice ce guvernează societatea noastră. Uniunea Generală a Sindicatelor a participat activ la elaborarea proiectului de lege privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială, care vizează interesele profesionale şi sociale ale personalului încadrat in unităţile socialiste de stat, deci, ale membrilor sindicatelor. Apreciem că noul proiect de lege răspunde mai bine îmbinării armonioase a intereselor generale ale societății cu cele personale ale oamenilor muncii, nivelului de dezvoltare a economiei naționale, aportului fiecăruia la progresul social-economic al ţării. Creşterea susţinută a venitului naţional, a eficienţei economice, ne permite să se majoreze pină in 1980 retribuţia nominală pe întreaga economie cu circa 30 la sută şi pensiile cu 23,2 la sută. Numai prin sistemul pensiilor de asigurări sociale de stat, pensionarii vor beneficia astfel de venituri băneşti superioare cu 52,1 la sută, faţă de cincinalul anterior, sporul absolut de venituri insumind 30 de miliarde lei. Sindicatele vor acorda întregul lor sprijin bunei funcţionări a comisiilor de pensii şi asigurări sociale din unităţile socialiste de stat, formă nouă, prin care societatea creează condiţii de participare a oamenilor muncii la buna gestionare a unei părţi din avuţia naţională, in dubla lor calitate de proprietari şi producători. în cuvîntul său, deputatul VALENTIN ANGHEL POPESCU a apreciat că proiectul legii privind pensiile de asigurări sociale constituie unul din elementele însemnate ale sistemului general de cointeresare materială, un factor stimulativ în producţia bunurilor materiale şi spirituale, ale societăţii noastre, asigurind angajaţilor perspectiva obţinerii, la pensionare, a unor venituri corespunzătoare contribuţiei aduse la dezvoltarea şi propăşirea patriei. Vă rog să-mi permiteţi — a spus vorbitorul — să subliniez deosebita semnificaţie a prevederilor de lege care se referă la stimulentele ce se acordă pentru activitate îndelungată în meserie, referindu-mă la un exemplu. O mare parte din muncitorii sondori pentru forajul şi extracţia ţiţeiului, în mijlocul cărora îmi desfăşor activitatea, sunt încadraţi la grupa a II-a, iar proiectul de lege dă dreptul acestei categorii de muncitori să se pensioneze, la vîrstă de 57 ani şi in acelaşi timp să-şi continue activitatea, la cerere, încă trei ani la vechiul loc de muncă sau în alte activităţi. De-a lungul celor 30 de ani de construcţie socialistă, oamenii muncii s-au convins că, la temelia ridicării continue a nivelului de trai al poporului, partidul şi statul nostru aşează sporirea accelerată a avuţiei naţionale, creşterea puternică a venitului naţional. Iată de ce petroliştii nu vor precupeţi nici un efort pentru ca, pină la sfirşitul anului, să obţină rezultate superioare, prin amplificarea lucrărilor de cercetare geologică pentru descoperirea de noi rezerve de ţiţei şi gaze, prin promovarea pe scară mai largă a tehnicii noi, prin creşterea accentuată a productivităţii muncii, îndeplinind integral sarcinile actualului plan cincinal, în vederea creşterii contribuţiei lor la dezvoltarea avuţiei naţionale. Rezultat al unei ample consultări democratice, al generalizării experienţei dobindite pină acum în acest domeniu, a reliefat deputatul NICOLAE TANASE proiectul Legii privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială se caracterizează prin spiritul profund umanist, ştiinţific şi creator in care conducerea partidului şi statului, ţinind seama de evoluţia socială, de succesele obţinute in toate domeniile de activitate în actuala etapă de dezvoltare a societăţii româneşti, abordează problemele aplicării drepturilor constituţionale, ale garanţiilor reale, intre care dreptul la pensie se situează pe un loc de frunte. Refiectînd pe deplin necesitatea aplicării principiilor eticii şi echităţii socialiste in acest important sector al vieţii sociale, noua reglementare prevede ca pensia să fie stabilită in concordanţă cu contribuţia adusă de fiecare om al muncii la dezvoltarea generală a societăţii noastre socialiste şi, totodată, să se realizeze un raport echitabil între pensiile mici şi mari, între veniturile provenite din retribuţie şi cele din pensie, care să asigure, în continuare, stimularea celor ce lucrează efectiv în diferite sectoare ale producţiei materiale şi ale activităţii social-culturale. Deputatul a arătat că este pe deplin îndreptăţită prevederea ca persoanele care doresc să-şi continue activitatea şi după împlinirea vîrstei de pensie să beneficieze de dreptul de a lucra o perioadă de trei ani, intrucit această măsură reflectă realităţile demografice ale României socialiste contemporane, care demonstrează în mod convingător, prin datele recensământului comunicate de curînd, că perioada de viaţă activă a cetăţenilor, in ultimii ani, a sporit simţitor. Prevederile legii care reglementează pensia pentru pierderea capacităţii de muncă din cauză de accident de muncă sau boală profesională, ori pentru pierderea capacităţii de muncă in afara procesului de muncă, cit şi la pensia de urmaş se constituie intr-un sistem de ansamblu unitar, care reglementează întreaga activitate de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială in Republica Socialistă România. Exprimind satisfacţia şi aprobarea oamenilor muncii din oraşul Codlea — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — deputata MARGARETA KRAUS a arătat că ei înţeleg că la baza tuturor măsurilor de ridicare a nivelului de trai stau necontenita creştere a puterii economice a ţării, rezultatele tot mai bune dobindite pe tărîmul producţiei materiale şi că sînt hotărîţi să-şi mobilizeze şi mai mult eforturile, capacitatea creatoare spre a dobîndi noi succese in producţie. Ne-am angajat — a spus vorbitoarea — ca, in acest an, să obţinem o producţie suplimentară in valoare de 70 milioane lei. Măsurile stabilite de partid pentru creşterea continuă a bunăstării celor ce muncesc au dat un şi mai mare avînt întrecerii socialiste, activităţii pentru introducerea tehnicii noi, pentru gospodărirea mai raţională a resurselor. Aşa se face că realizările obţinute, în primul semestru, însumează o producţie suplimentară în valoare de circa 50 milioane lei. La o activitate mereu mai bună, mai responsabilă, îndeamnată insăşi actele normative pe care le dezbatem astăzi. Este deosebit de semnificativ faptul că la baza proiectului legii privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială este aşezat principiul socialist al retribuirii după cantitatea, calitatea şi importanţa socială a muncii. Cu alte cuvinte, întreaga reglementare este în concordanţă deplină cu aportul fiecărui om al muncii la dezvoltarea societăţii. Vorbind, apoi, în calitate de femeie şi mamă, deputata Margareta Kraus a spus : Am luat cunoştinţă cu deosebită mulţumire de prevederile referitoare la reducerea de la 1 la 3 ani a vîrstei de pensionare pentru femeile care au împlinit 25 de ani vechime in muncă şi au născut cel puţin 3 copii sau mai mulţi, pe care i-au crescut pină la virsta de 10 ani. Posibilitatea ce li se oferă de a se pensiona înainte de limită exprimă elocvent preţuirea şi grija acordate de statul nostru femeii-mamă. Este un prilej de adincă satisfacţie şi mîndrie pentru noi toţi muncitori, ţărani şi intelectuali să constatăm că, prin instituirea acestui sistem generalizat şi unitar, pentru prima oară în istoria poporului român, toate categoriile de cetăţeni beneficia ■ ză de dreptul la petire in raport cu cantitatea, calitatea şi importanţa socială a muncii prestate , a subliniat deputatul CONSTANTIN TEODORESCU. Astfel, România se situează printre puţinele ţări din lume care au soluţionat importanta problemă socială şi umanitară a asigurării unei bătrîneţi demne pentru toţi aceia care au participat, vreme îndelungată, la crearea valorilor materiale şi spirituale ale societăţii. Această împlinire, deopotrivă revoluţionară şi umană a fost posibilă datorită înfăptuirii cu consecvenţă şi fermitate a politicii partidului şi statului nostru de dezvoltare armonioasă şi in ritmuri înalte a industriei, a .tuturor ramurilor economiei naţionale, de sporire continuă a venitului naţional. Faptul că între prevederile sale noul act normativ acordă cadrelor din cercetare şi din alte domenii, posibilitatea de a lucra efectiv, la cererea lor şi cu acordul unităţilor, pină la împlinirea vîrstei de 70 de ani, exprimă preţuirea de care se bucură în societatea noastră omul, creaţia ştiinţifică. Am luat cunoştinţă cu un deosebit interes de cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu rostită la încheierea lucrărilor Plenarei C.C. al P.C.R., a spus vorbitorul. Am desprins de aici sarcini de mare însemnătate ce ne revin şi nouă, celor care lucrăm în domeniul cercetării şi ingineriei tehnologice, pentru realizarea cu succes a obiectivelor planului pe acest an, pentru pregătirea, încă de pe acum, a tuturor condiţiilor necesare asigurării înfăptuirii integrale a planului unic de dezvoltare economico-socială pe anul 1978. Ţărănimea noastră are mare încredere în partid, deoarece prin tot ceea ce a făcut şi face ne-a demonstrat că slujeşte cu credinţă poporul, că ne îndrumă şi conduce spre o viaţă tot mai bună şi mai demnă, a spus deputatul ALEXANDRU DINCA. Noile măsuri luate pentru creşterea bunăstării celor ce muncesc oglindesc şi ele acest lucru. Proiectul Legii privind pensiile şi alte drepturi de asigurări sociale ale membrilor cooperativelor agricole de producţie va face ca pensiile cooperatorilor din Văleni să crească cu aproape 50 la sută faţă de anul 1976, la care se adaugă veniturile realizate din gospodăria personală. Găsesc întru totul justă aplicare a principiului conform căruia la baza acordării acestor drepturi stă munca depusă de fiecare. Oprindu-se asupra paragrafelor proiectului de lege care se referă, la stabilirea vechimii în muncă a membrilor cooperatori, deputatul a subliniat că in acest context, consiliilor de conducere le revine sarcina de a asigura condiţii ca toţi cooperatorii să lucreze numărul de zile prevăzut, de a lua măsurile necesare pentru dezvoltarea şi diversificarea producţiei agricole, a activităţilor industriale, de construcţii, prestări de servicii şi a altor activităţi productive. Aceasta presupune o organizare minuţioasă, o pregătire temeinică a procesului de producţie, o evidenţă cit mai corectă a tuturor elementelor, asigurind o înaltă eficienţă a întregii activităţi. De asemenea, se impune creşterea răspunderii fiecărui cooperator faţă de propria lui muncă, întărirea neîncetată a disciplinei. Proiectul legii pensiilor reflectă nivelul economicosocial la care am ajuns, are implicaţii deosebite în pregătirea şi stabilitatea forţei de muncă în agricultură şi, de ce să n-o spunem, în mai marea siguranţă a zilei de miine a ţăranilor. Odată cu adoptarea acestor proiecte de legi, ţărănimea va beneficia de pensii şi asigurări sociale, deci de o bătrâneţe fără griji, deoarece drept, la pensie vor avea nu numai membrii cooperatori, ci şi ţăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate. Proiectul noii legi privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială — a spus deputatul TRAIAN NOVOLAN — are o temeinică fundamentare economico-socială, reflectind convingător gradul de dezvoltare al societăţii noastre, preocuparea constantă a partidului şi statului pentru perfecţionarea raporturilor sociale, a legislaţiei socialiste, in general, şi a celei din domeniul asigurărilor şi ocrotirii sociale, în special. Prin acest nou act normativ se reafirmă cu claritate faptul că oamenii muncii, făuritorii tuturor bunurilor materiale şi spirituale ale societăţii, beneficiază pe deplin de roadele muncii lor, potrivit principiului socialist al retribuţiei după cantitatea, calitatea şi importanţa socială a muncii şi că, pe baza aportului adus la dezvoltarea societăţii, statul socialist garantează fiecărui cetăţean, indiferent de sex sau naţionalitate, dreptul la pensie. Conştient de faptul că la baza elaborării Programului de măsuri privind ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc au stat rezultatele de prestigiu obţinute de oamenii muncii in îndeplinirea sarcinilor actualului plan cincinal, colectivul întreprinderii de frigidere Găieşti este ferm hotărît să-şi intensifice preocupările pentru creşterea mai accentuată a productivităţii muncii, înnoirea, modernizarea şi diversificarea producţiei. Realizările din semestrul I al acestui an, cind planul la producţia globală a fost depăşit cu 4,5 la sută, iar la producţia-marfă cu 3 la sută şi s-au executat suplimentar peste 1 700 frigidere, atestă răspunderea cu care muncitorii, inginerii şi tehnicienii au înţeles să-şi onoreze angajamentele asumate. Prin prevederile lor, prin întregul lor conţinut — a spus deputatul ADALBERT CRIŞAN — proiectele de legi referitoare la sistemul de pensii fac dovada profundului umanism al politicii partidului şi statului nostru, a preocupării sistematice a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru ca, pe baza înfăptuirii exemplare a planurilor şi programelor economice şi a perfecţionării continue a activităţii in toate compartimentele vieţii economico-sociale, să se asigure ridicarea bunăstării materiale a întregului popor, înţelegînd, aşadar, că asemenea măsuri cu largi implicaţii sociale şi politice au la bază rezultatele remarcabile obţinute in îndeplinirea sarcinilor actualului plan cincinal, oamenii muncii din judeţul Bistriţa-Năsăud, in rindul cărora proiectele de legi au avut un profund ecou, işi manifestă recunoştinţa faţă de grija pe care partidul şi statul o poartă faţă de ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului şi îşi reînnoiesc hotărîrea de a intensifica eforturile in vederea creşterii producţiei şi productivităţii muncii, punerii mai bine în valoare a potenţialului fiecărei unităţi economice. Faptul că judeţul Bistriţa- Năsăud a raportat conducerii partidului îndeplinirea planului pe semestrul II al acestui an cu un avans de 5 zile, inregistrind un important spor de producţie, demonstrează consecvenţa cu care şi-au onorat sarcinile de plan şi angajamentele asumate. Prin majorarea substanţială a pensiilor in general şi a celor mici in special, numai în judeţul Bistriţa-Năsăud vor beneficia de aceasta aproape 14 000 de persoană, care vor primi lunar, in plus, circa 1,8 milioane lei. Practic, se asigură fiecărui făuritor de bunuri materiale şi spirituale o existenţă demnă, clădită pe munca fiecăruia, pe contribuţia adusă la îndeplinirea sarcinilor şi obligaţiilor ce i-au revenit, după cantitatea, calitatea şi importanta socială a muncii depuse. După cum remarca tovarăşul Nicolae Ceauşescu incuvintarea rostită la Plenara Comitetului Central, îmbunătăţirile aduse sistemului de pensionare vizează cu precădere realizarea unei legături strînse între pensie si rezultatele directe obţinute in timpul activităţii productive, de contribuţia la dezvoltarea economico-socială a ţării. O asemenea concepţie realistă şi profund ştiinţifică este de natură să stimuleze activitatea oamenilor muncii, îndreptată spre realizarea exemplară a sarcinilor ce le revin. LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Strălucită afirmare a spiritului revoluţionar, a democratismului şi umanismului societăţii noastre (Urmare din pag. 1) tari ferme a eforturilor naţiunii spre modernizare, spre ridicarea nivelului calitativ şi al eficienţei întregii activităţi economico-sociale, baza ridicării nivelului nostru de civilizaţie materială şi spirituală. Succesele obţinute pe această linie pină acum ca şi grija permanentă a partidului nostru, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu personal, pentru ridicarea nivelului bunăstării materiale şi spirituale au condus la elaborarea, din iniţiativa secretarului general al partidului, a Programului de creştere a retribuţiei şi altor venituri, a nivelului de trai al populaţiei în cincinalul 1976—1980, Program dezbătut şi aprobat de Plenară care a hotărit să fie prezentat Conferinţei Naţionale a partidului din decembrie, urmând să fie aplicat treptat în etape, cu începere de astăzi. Prevederile acestui program vor asigura înfăptuirea, chiar depăşirea cu 10 la sută a nivelului de retribuţie directă prevăzut de Congresul al XI-lea. Caracteristica de bază a programului este asigurarea condiţiilor pentru ca toate categoriile de oameni ai muncii să obţină venituri tot mai mari pe baza rezultatelor în producţie, in activitatea socială, pe măsura dezvoltării în ritm intens a industriei, a tuturor ramurilor economiei naţionale. La fel, programul prevede creşterea pensiilor, a alocaţiilor de stat pentru copii, a ajutoarelor pentru mamele cu mulţi copii. Cu prilejul elaborării acestui program s-a acţionat şi in direcţia unei mai bune corelaţii intre ramuri ca şi pentru o creştere foarte accentuată a nivelului de retribuţie al unor categorii de oameni ai muncii ca, de exemplu, minerii. La fel a fost aşezată pe o bază mai bună retribuţia pentru maiştri, subingineri, ingineri,, după cum şi rolul lor în producţie a fost mai bine precizat. Se poate afirma fără nici o rezervă că din noile reglementări se afirmă cu mare putere principiile eticii şi echităţii socialiste cu care se mîndreşte pe bună dreptate societatea noastră. Acelaşi spirit s-a manifestat in noua lege a pensiilor de asigurări sociale de stat, care sunt aşezate pe bază mai reală, legată de aportul fiecăruia în producţie, după cum şi legea pensiilor pentru cooperatorii şi ţăranii particulari evidenţiază grija partidului pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii de la sate, pentru accelerarea procesului de apropiere treptată a condiţiilor de viaţă de la sate de cele din oraşe ; ea corespunde în acelaşi timp şi cerinţelor eticii şi echităţii socialiste, cuantumul pensiei fiind legat direct de aportul adus de individ la dezvoltarea societăţii. Măsurile înscrise în aceste programe sunt, intr-adevăr, remarcabile şi dacă avem in vedere condiţiile care le-au generat ca şi condiţiile care trebuie îndeplinite pentru a se asigura resursele necesare acoperirii lor, ajungem la concluzia că fiecare om al muncii găseşte in ele un stimulent pentru a munci mai bine. Plenara a dezbătut şi aprobat măsurile privind perfecţionarea organizării învăţămintului de toate gradele. Cu aceasta se încheie de fapt activitatea de reorganizare, de aşezare pe o bază nouă a invăţămintului de toate gradele. Caracteristica fundamentală a noului nostru sistem de invăţămint care corespunde cerinţelor actuale şi de perspectivă ale dezvoltării ţării noastre este organizarea şi profilarea superioară, in vederea asigurării unei pregătiri multilaterale şi calificării intr-o meserie, astfel incit tînărul să se poată integra în producţie într-o perioadă cit mai scurtă, să poată avea satisfacţia de a fi util societăţii, după cum are şi posibilitatea continuării studiilor şi specializării. Desigur, va mai trece o vreme pină vom culege toate roadele acestei orientări calitativ noi, dar ele sunt previzibile de pe acum şi se poate spune că beneficiarii ei sunt atît generaţia care se află pe băncile şcolii, cele ce-i vor uripa cit şi întreaga noastră societate. Plenara a dezbătut şi adoptat două Hotăriri care, deşi se referă la categorii şi preocupări distincte, au ca trăsătură comună înaltul umanism al societăţii noastre: * preocuparea conducerii partidului pentru ridicarea conştiinţei socialiste a oamenilor muncii, pentru trecerea unor atribuţiuni ale organelor de stat asupra colectivelor de oameni ai muncii, a diferitelor organizaţii obşteşti, asupra maselor populare. Ne referim în primul rînd la :.Hotărirea cu privire la creşterea rolului unităţilor socialiste, al organizaţiilor obşteşti, al maselor populare in respectarea legalităţii, sancţionarea şi reeducarea prin muncă a persoanelor care comit abateri şi încălcări de la normele de convieţuire socială şi legile ţării“. Intervenind după recentele decrete de amnistiere şi graţiere de care au beneficiat circa 20 000 de persoane, imensa majoritate a deţinuţilor, inspirată din grija profundă pentru destinele omului şi din încrederea nestrămutată in forţa transformatoare şi virtuţile educative ale muncii şi colectivităţii muncitoreşti, această hotărîre va revoluţiona profund normele juridice şi principiile de drept, legislaţia noastră, in concordanţă deplină cu realităţile şi idealurile orinduirii noastre. Ea deschide noi perspective pe linia dezvoltării conştiinţei juridice şi cetăţeneşti a maselor, a creşterii competenţei şi responsabilităţii colectivelor de oameni ai muncii în înfăptuirea justiţiei, în întărirea legalităţii, în activitatea nobilă de formare a omului nou cu o conştiinţă avansată, o atenţie şi o grijă cu totul speciale fiind acordată tinerilor. Această hotărire cu implicaţii profunde in destinele multor oameni, ca şi măsura anunţată de secretarul general a! partidului cu privire la pregătirea unui decret de amnistie generală pentru o mare parte a acelora care au fost condamnaţi, au executat pedeapsa dar au rămas cu cazier, decret care va şterge această pată a trecutului unor oameni, reprezintă o contribuţie teoretică şi practică originală, creatoare. Ea izvorăşte din abordarea revoluţionară şi profund umană a concepţiilor de drept şi a legislaţiei socialiste. „Trebuie, realmente, să aşezăm şi din acest punct de vedere relaţiile din societatea noastră pe o bază nouă, să ne asumăm răspunderea directă a activităţii de educaţie şi formare a oamenilor şi să renunţăm la metodelerepresive, spunea in legătură cu aceasta secretarul general al partidului. Aşa cum se subliniază in Programul partidului, statul va avea încă un rol important de jucat vreme îndelungată, dar în activitatea sa accentul se va pune pe sarcina de organizare şi conducere democratică a tuturor domeniilor vieţii sociale. De la aceste principii revoluţionare trebuie să pornim in elaborarea măsurilor dezbătute“. în acelaşi spirit a dezbătut şi adoptat Plenara C.C. al P.C.R. hotărirea cu privire la creşterea rolului şi răspunderii organizaţiilor de partid şi de stat, de masă şi obşteşti, a uniunilor de creaţie, a conducerilor colective ale redacţiilor, radioteleviziunii, editurilor, caselor de filme, instituţiilor de spectacole, inactivitatea de informare şi educare a oamenilor muncii. Fapt unic în practica societăţii contemporane, renunţarea la cenzură, la măsurile administrative de control, asupra mijloacelor de informare şi de educare în masă, înlocuirea acestora prin răspunderea şi autorăspunderea fiecăruia faţă de partid şi faţă de popor, această hotărire adoptată în spiritul perfecţionării continue a democraţiei noastre va contribui fară îndoială la realizarea unei ţinute tot mai înalte şi a unui conţinut tot mai bogat al muncii politice şi cultural-educative, la ridicarea şi îmbogăţirea vieţii spirituale a poporului nostru. Opinia publică a primit cu deosebit interes ştirea că Plenara a adoptat hotărirea de a se convoca, în prima jumătate a lunii decembrie, Conferinţa Naţională a partidului. Cu deosebit interes, pentru că aşa cum a arătat-o practica de pină acum, conferinţele naţionale ale partidului au constituit momente de seamă în istoria poporului nostru, momente de referinţă pentru evoluţia lui ascendentă. Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român, documentele ei, strălucita cuvîntare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi orientările de fond şi de perspectivă aduse de ea, vor constitui neîndoielnic o sursă de noi iniţiative şi activităţi revoluţionare pentru transformarea înnoitoare a societăţii noastre, pentru ridicarea ei pe noi trepte ale civilizaţiei şi bunăstării. Aceasta pentru că ele corespund intereselor societăţii noastre şi asigură înaintarea ei pe calea progresului şi civilizaţiei socialiste. De aceea oamenii muncii le primesc cu interes şi satisfacţie, hotărîţi să militeze, prin activitatea lor, pentru transpunerea lor in viaţă. M. Radian Pagina a 3-a- iulie 1971