România Liberă, iunie 1978 (Anul 36, nr. 10450-10475)

1978-06-10 / nr. 10458

//Stimăm poporul român, admiram pe preşedintele Nicolae Ceauşescu, gîndirea sa înaintată, vederile sale constructive în domeniul largi relaţiilor internaţionale 44 Declaraţii ale unor personalităţi ale vieţii publice britanice în preajma vizitei de stat a preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu in Marea Britanie, la invitaţia Maiestăţii Sale regina Elisabeta a XI-a şi a ducelui de Edinburgh, aşteptată cu deosebit interes in diferite cercuri guvernamentale, personalităţi ale vieţii politice, economice, şi culturale au subliniat in declaratiiile lor importanta deosebită pe care o acordă acestui eveniment apreciat ca moment de referinţă in dezvoltarea relaţiiilor pe multiple planuri şi a prieteniei româno-britanice. JOHN CUNNINGHAM, ministru adjunct al energiei, vorbindu-ne despre importanta apropiatei vizite de stat a preşedintelui Nicolae Ceauşescu. Împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, ne-a declarat: „Opinia publică, cercurile oficiale britanice aşteaptă cu deosebit interes sosirea conducătorului României socialiste şi convingerea că convorbirile purtate şi înţelegerile realizate vor da impulsuri noi colaborării şi cooperării anglo-române in multiple domenii, inclusiv cel al energiei“. BARNABY DRAYSEN, vicepreşedinte al grupului parlamentar anglo-român, referindu-se la acest grup pe care-l consideră „cel mai puternic din Westminster“ ne vorbeşte despre relaţiile româno-britanice care vor fi considerabil întărite după vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu în Marea LONDRA (Agerpres). — Corespondenţă de la Florea Ţuiu: Au mai rămas puţine zile pină la vizita de stat a preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi a tovarăşei Elena Ceauşescu in Marea Britanie şi aici, la Londra, se manifestă un interes deosebit pentru apropiatul dialog la nivel înalt, menit să inscrie pe o treaptă superioară relaţiile românobritanice. In cercurile politice londoneze, apropiata vizită a şefului statului român in Marea Britanie, convorbirile, care vor avea loc cu acest prilej, sunt considerate încă de pe acum ca expresie a dorinţei manifestată de cele două părţi de a explora noi modalităţi în vederea extinderii cooperării economice, tehnico-ştiinţifice şi culturale, precum şi a conlucrării politice în slujba cauzei păcii şi securităţii pe continentul nostru, în interesul celor două ţări şi pogoare. Referindu-se la politica externă promovată de România, de preşedintele Nicolae Ceauşescu, deputatul laburist de Leicester, Greville Janner, a declarat : „Consider că România joacă un rol de primă însemnătate în Europa. Contribuţia pe care politica ei externă independentă o aduce la consolidarea securităţii şi cooperării pe continent este admirată şi apreciată in Marea Britanie. De aceea, vizita, pe care preşedintele Nicolae Ceauşescu o va face in fara noastră demonsBritanie : „Rezultatele pozitive ale acestei vizite se vor resimţi în numeroase domenii : comerţ, industrie, cultură. Ea va identifica posibilităţile şi instrumentele colaborării, va garanta mai buna cunoaştere şi colaborare reciprocă. Am avut mai multe prilejuri de a vizita România, o ţară deosebit de frumoasă. Grupul anglo-român din Westminster este interesat în problematica românească şi menţine relaţii strînse cu grupul similar din ţara dv. Acestea sunt elemente care susţin afirmaţiile noastre: stimăm poporul român, îl admirăm pe preşedintele Nicolae Ceauşescu, gîndirea sa înaintată, vederile sale largi, constructive, în domeniul relaţiilor internaţionale, eforturile sale pentru statornicirea înţelegerii, pentru introducerea instrumentelor de negociere în viaţa internaţională". TERENCE E. BURLIN, prorector al Politehnicii din Londra, ne-a evocat relaţiile de colaborare dintre oameni de ştiinţă britanici şi români, interesul şi admiraţia pe care personal le nutreşte pentru ştiinţa şi tehnologia românească, pentru progresele pe care le consemnează literatura de specialitate. „Tradiţiile noastre vechi în aceste domenii, ca şi în altele de interes comun, sarcina noastră de a forma generaţii tinere din ce în ce mai bine pregătite ne apropie, ne ghidează eforturile şi preocupările. Vizita pe care doamna Elena Ceauşescu o va trează că cele două ţări ale noastre pot conlucra pentru promovarea păcii în Europa, ca şi în întreaga lume. Totodată, această, vizită va stimula relaţiile bilaterale dîndu-le noi impulsuri în diferitele domenii ale colaborării noastre. Am fost in citeva rînduri în România şi păstrez amintiri excelente. Am intîlnit şi am stat de vorbă cu numeroase persoane, am cunoscut un popor liber care acţionează unit, in deplină armonie, indiferent de naţionalitate“, în legătură cu importantul eveniment politic al relaţiilor româno-britanice, Lord Auckland, membru al Camerei lorzilor a declarat : „Am cunoscut România şi am admirat nu numai frumuseţile ei naturale ci şi oamenii, poporul dv. Ştiu că preşedintele Ceauşescu este o personalitate politică remarcabilă şi că activitatea sa constantă, perseverentă, a jucat şi joacă un rol de foarte mare importanţă in normalizarea şi îmbunătăţirea relaţiilor dintre state. Personal, salut vizita preşedintelui Ceauşescu in ţara noastră, considerind că deşi avem sisteme social-politice diferite, între Marea Britanie şi România există multe lucruri comune şi că putem realiza o cooperare fructuoasă în diferite domenii, ca de pildă în cel al culturii, al schimburilor economice şi comerciale şi în altele. Sper şi sunt convins că vizita va contribui la consolidarea relaţiilor anglo-române, în ţara noastră face la Politehnica din Londra ne onorează în mod deosebit. Perspectivele largi existente în acest domeniu pentru colaborarea anglo-română vor fi, desigur, fructificate de vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu pe care o aşteptăm cu nerăbdare.“ A. J. ANDREWS, directorul general al Societăţii mixte româno-britanice pentru comercializarea produselor chimice, ARCODE, ne declara : „Vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu este de o importanţă unică, cel mai însemnat eveniment din cadrul relaţiilor bilaterale. Am fost de multe ori în România. Sunt convins că ţările noastre pot coexista şi colabora în interesul reciproc al popoarelor lor. Pot să afirm că stadiul cooperării noastre este foarte bun şi sunt sigur, mai buna cunoaştere reciprocă, promovarea unor forme noi de colaborare, chiar şi pe terţe pieţe, vor contribui la stimularea conlucrării comune între Regatul Unit şi România. Din punctul de vedere al relaţiilor în industrie şi comerciale, vizita are o însemnătate uriaşă. Ea deschide o eră complet nouă care se va solda cu dublarea sau triplarea volumului comercial“. LORDUL WILLIAM HARPHAM, directorul Centrului Marea Britanie / Europa răsăriteană, instituţie creată pentru promovarea relaţiilor între Marea Britanie, pe de o parte, România, Bulgaria, Cehoslova-există un interes deosebit pentru România, interes dovedit şi de numeroasele vizite pe care înalte personalităţi britanice le-au efectuat în ţara dv. Fără îndoială că vizita preşedintelui României, la invitaţia Maiestăţii Sale Regina Elisabeta a II-a, va prilejui o serie de contacte şi convorbiri, deschise şi fructuoase, cu primul ministru, cu alţi membri ai cabinetului, cu lideri politic, marcanţi, cu oameni de afaceri, îmi exprim convingerea că preşedintele României şi doamna Elena Ceauşescu se vor bucura de cea mai frumoasă primire şi că rezultatele vizitei vor fi în egală măsură folositoare ambelor ţări şi popoare“. Radioteleviziunea britanică şi-a început seria de emisiuni consacrate vizitei , pe care o va face peste citeva zile şeful statului român în Marea Britanie, prezentînd-o ca pe un „eveniment cu rezonanţe economice şi politice deosebite în relaţiile bilaterale“. Totodată, în comentariul radioteleviziunii s-a relevat prodigioasa activitate desfăşurată pe plan internaţional de preşedintele Nicolae Ceauşescu, expresie a politicii de pace, cooperare şi apropiere între toate popoarele lumii. Cunoscutul comentator şi producător Keith Hatfield a prezentat intr-o emisiune a societăţii de televiziune Independent Television News (ITN), direcţiile principale ale politicii externe active de pace a ţării noastre, ilustrată cu secvenţe ca şi Ungaria, pe de altă parte. După ce s-a referit la bunele relaţii reciproce, la interesul de care se bucură ştiinţa şi cultura românească în ţara sa, domnia sa ne-a împărtăşit citeva ginduri despre importanţa pe care o au pentru mai buna cunoaştere dintre popoare contactele la nivelul cel mai înalt . „Credd că aceste contacte la nivel înalt sunt valoroase şi cu cit sunt mai numeroase cu atît este mai bine. Vizita preşedintelui României are o semnificaţie cu totul particulară. Va face şi mai mult cunoscute poporului britanic, şi nu numai lui, şi altor popoare care vor urmări vizita, realităţile şi dezvoltarea multilaterală a României. Va stimula contactele şi relaţiile la alte nivele in numeroase domenii. Suntem convinşi că vor fi obţinute rezultate mai mari de acum înainte in cadrul conlucrării noastre. Vizita va conduce la semnarea unor acorduri în sferele comercial, industrial, cultural, ceea ce va conferi un început, un start proaspăt relaţiilor noastre. O vizită ca aceasta la nivelul cel mai înalt este un mijloc concret prin care vedem punindu-se in aplicare prevederile Actului final de la Helsinki, pentru edificarea securităţii şi cooperării pe continentul european Doina Topor Londra, iunie 1978, din vizitele întreprinse de preşedintele Nicolae Ceauşescu într-o serie de state din lume, imagini înfăţişind pe şeful statului român în timpul convorbirilor cu liderii ţărilor vizitate, în comentariul filmului se reliefează: larga deschidere a politicii externe româneşti, interesul manifestat de ţara noastră faţă detoate problemele care confruntă astăzi omenirea şi rolul deosebit jucat pe arena internaţională de preşedintele Nicolae Ceauşescu — personalitate politică proeminentă, de talie mondială. Sub semnătura lui David Floyd, cotidianul „Daily Telegraph“ comentează pe larg semnificaţia vizitei preşedintelui României socialiste, prezentind, totodată, planurile ţării noastre în domeniul dezvoltării socialeconomice, politica sa externă, apreciată de ziaristul britanic ca activă şi înţeleaptă, ceea ce i-a permis României să-şi facă prieteni în întreaga lume şi să se bucure de stima şi preţuirea tuturor popoarelor. / Pagina a 6-a — 10 iunie 1978 MWWWM&MWAWEM Ilflliifliiill — Dezbaterile sesiunii speciale a Adunării Generale a O.N.U. consacrată dezarmării NAŢIUNILE UNITE 9 (Agerpres) ~1 De la trimisul special, Corneliu Vlad : Dezbaterile generale ale sesiunii speciale a Adunării Generale a O.N.U. consacrate dezarmării se apropie de sfârşit. In discursul său, şeful delegaţiei Iordaniei, Hazem Nuseibeh, a arătat că, deşi sesiunea specială nu va putea duce din cinci săptămini de activitate, la atingerea ţelului final — dezarmarea generală şi totală — obiectivele sale, dincolo de orice paşi concreţi asupra cărora se va conveni, constau în evidenţierea preocupării comune a tuturor statelor şi în crearea unei mişcări la scară mondială care să ■ determine Înfăptuirea unor măsuri concrete în domeniul dezarmării. Succesul sau eşecul in timpul dezarmării, a subliniat el, — depinde în primul rind şi in măsura cea mai importantă de înfăptuirea de către marile puteri a unor măsuri privind încetarea completă a experienţelor cu arme nucleare, reducerea reciprocă anuală a bugetelor militare cu 5—10 la sută, încetarea cercetărilor ştiinţifice in scopuri de înarmare. Pe de altă parte, el a declarat că pacea lumii continuă să fie ameninţată ca urmare a nesocotirii drepturilor elementare legitime şi inalienabile ale poporului palestinian şi ale popoarelor din sudul Africii. Vorbitorul s-a pronunţat pentru declararea Orientului Mijlociu ca zonă lipsită de arme nucleare. Arsenalele uriaşe, cursa febrilă a înarmărilor, continua perfecţionare a armelor constituie o manifestare evidentă a situaţiei periculoase care persistă in lume, a declarat reprezentantul permanent al Albaniei la O.N.U., Abdi Hassan Baleta. Faptul că înarmările sporesc constituie o reflectare directă a scopurilor agresive ale forţelor imperialiste. Sarcina istorică a popoarelor, a continuat vorbitorul, este de a persevera in lupta dreaptă pentru drepturile lor şi de a-şi spori vigilenţa. Statele iubitoare de libertate trebuie sâ-şi întărească solidaritatea. Reprezentantul permanent al Quatarului, Jasim Yousif Jamal, s-a pronunţat printre altele pentru crearea de zone de pace şi fără arme nucleare in Orientul Mijlociu, Asia de sud, Africa şi alte părţi ale lumii. Asemenea măsuri, a spus el, ar prezenta o mare importanţă pentru împiedicarea războiului şi pentru neamestecul în treburile interne ale statelor. El a cerut, de asemenea, abolirea tuturor formelor de prezenţă militară in regiunea Oceanului Indian şi respectarea suveranităţii tuturor statelor din această zonă. Creşterea bugetelor militare, a continuat vorbitorul, are un efect destabilizator in viaţa economică şi socială a statelor. Succesul eforturilor de dezvoltare depinde de îmbunătăţirea climatului în relaţiile internaţionale şi de progresul spre dezarmarea generală şi totală. Cursa înarmărilor, a evidenţiat el, constituie o povară grea atit pentru ţările în curs de dezvoltare cit şi pentru cele avansate, prin irosirea unor uriaşe resurse intelectuale şi financiare. Şeful delegaţiei Laosului, Vithaya Sourinho, a subliniat că „pacea şi securitatea internaţională, factorii indispensabili ai progresului şi dezvoltării, nu pot fi asigurate decit pe calea dezarmării“. Apreciind că sarcina sesiunii este „deosebit de grea dar nu imposibilă“, el a adăugat că, prin participarea activă a tuturor statelor, comunitatea internaţională va putea face paşi semnificativi pentru a feri omenirea de consecinţele îngrozitoare ale unei conflagraţii la scară mondială. Vorbitorul s-a pronunţat pentru măsuri urgente de dezarmare nucleară, pentru crearea de zone ale păcii, libere de arme nucleare, interzicerea totală a armelor chimice şi măsuri de limitare a comerţului cu arme clasice. Ţările nealiniate, a subliniat şeful delegaţiei Camerunului, Ferdinand Leopold Oyono, sunt convinse că pacea şi securitatea internaţională se bazează nu pe confruntare şi pe echilibrul terorii, ci pe cooperare internaţională. „Ţările in curs de dezvoltare din Africa, Asia şi America Latină, a spus el, sunt elementul dinamic al acestei tendinţe“. Obiectivul fundamental îl constituie dezarmarea generală şi completă, iar pină la atingerea acestui scop trebuie sprijinite măsurile parțiale rezultind din diferitele negocieri de dezarmare. Manifestări peste hotare dedicate României CIUDAD DE MEXICO 9 (Agerpres). — în cadrul manifestărilor consacrate împlinirii a 60 de ani de la formarea statului naţional român unitar, in Mexic au avut loc o serie de manifestări culturale româneşti. Canalul 4 al Televiziunii mexicane a evocat momente din istoria poporului român şi aspectele semnificative ale evoluţiei relaţiilor româno-mexicane. Sub auspiciile Institutului naţional al artelor frumoase (INBA) a fost prezentată, intr-un cadru festiv, cartea poetului Darie Novăceanu („Puerta Abierta“) („Poarta deschisă“) care, apărută sub îngrijirea editurii „Maquina Electrica“, sintetizează opera şi biografiile unor tineri poeţi români. COLOMBO 9 (Agerpres). Sub genericul „Rapsodia Română“, radiodifuziunea din Sri Lanka a inaugurat o emisiune de 15 minute cu caracter permanent consacrată muzicii româneşti, care va fi transmisă săptămînal. în introducerea noii emisiuni, radiodifuziunea srilankeză a făcut o prezentare elogioasă creaţiei muzicale româneşti, evidenţiind atît specificul naţional cit şi caracterul ei universal. Emisiunea a relevat, totodată, sprijinul şi grija ce se manifestă în ţara noastră, personal de către preşedintele Nicolae Ceauşescu, pentru păstrarea şi dezvoltarea valorilor culturale ale României, ilustrate în mod elocvent de Festivalul naţional „Cintarea României“. S-a subliniat, de asemenea, dorinţa ţării noastre de a promova relaţiile culturale cu toate statele lumii. LIMA 9 (Agerpres). La Clubul cinematografic al Ministerului muncii din Peru, un numeros public a urmărit cu viu interes Festivalul filmului românesc, în cadrul căruia au fost prezentate lung-metrajele „Balada“, „Felix şi Otilia“ şi „Drum în penumbră“, care s-au bucurat de o apreciere deosebită. Preşedintele Clubului cinematografic al Ministerului peruan al muncii, referindu-se la filmul „Balada“, a declarat că acesta „a fost ales ca cel mai bun dintre toate filmele străine prezentate“. In prezenţa reginei Olandei premiul "Erasmus" a fost decernat Teatrului Ţăndărică HAGA 9 (Agerpres). In prezenţa reginei Iuliana, la Palatul regal din Amsterdam, Olanda, a avut loc o ceremonie in cadrul căreia Teatrului Ţăndărică din Bucureşti i-a fost decernat prestigiosul premiu „Erasmus“. La ceremonie au participat membri ai familiei regale, primarul oraşului Amsterdam, personalităţi de frunte ale vieţii culturale din Olanda, reprezentanţi ai ministerelor afacerilor externe şi culturii, şefi ai unor misiuni diplomatice, ziarişti. A fost prezent ambasadorul României în Olanda, Traian Pop, în numele laureaţilor, Margareta Niculescu, directoarea Teatrului Ţăndărică, a adus mulţumiri fundaţiei „Praemium Erasmianum“ pentru atribuirea Înaltei distincţii. A urmat un spectacol la care şi-au dat concursul membrii Teatrului Ţăndărică, care au fost îndelung răsplătiţi cu aplauze de asistenţă. Participant la manifestările culturale „Holland Festival“, Teatrul Ţăndărică va susţine în continuare mai multe spectacole in Olanda. Sesiunea Consiliului Executiv Federal al R.S.F.I. BELGRAD 9 (Agerpres). La Belgrad s-a desfășurat, joi, o sesiune a Consiliului Executiv Federal a! R.S.F.I., in cadrul căreia s-a analizat modul de realizare a planului în economie, relevîndu-se, cu acest prilej, că principalele sarcini şi obiective au fost îndeplinite cu succes — informează agenţia Tanjug. Ritmul de creştere a industriei, în 1977, a fost de 9,4 la sută, ritm ce va fi menţinut şi in acest an. în primii doi ani ai actualului plan, s-au obţinut rezultate însemnate şi în dezvoltarea agriculturii, producţia agricolă crescind cu o medie anuală de 5 la sută. Agenţia Tanjug menţionează că s-au obţinut succese şi în alte sectoare de activitate, în special în construcţii ; unele răminerin urmă există în domeniile turismului şi construcţiilor de locuinţe. Au fost obţinute rezultate în ce priveşte stăvilirea creşterii preţurilor, dar persistă încă unele surse care ar putea furniza creşterea preţurilor — precizează agenţia citată. Un raport prezentat Consiliului Executiv Federal relevă că evoluţia schimburilor economice dintre Iugoslavia şi alte țări este nefavorabilă și sub sarcinile stabilite. Noul ambasador al României in Danemarca şi-a prezentat scrisorile de acreditare COPENHAGA 9 (Agerpres). Majestatea Sa regina Margareta a II-a a Danemarcei a primit vineri pe noul ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România, Stana Drăgoi, care şi-a prezentat scrisorile de acreditare. Din partea preşedintelui Re........ ' Rou 'publicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ambasadorul român a transmis Maiestăţii sale urări de sănătate şi fericire, precum şi urări de prosperitate pentru poporul danez. Mulţumind pentru mesaj, Maiestatea Sa regina Margareta a II-a a Danemarcei a rugat să fie transmise preşedintelui Nicolae Ceauşescu urări de sănătate, precum și urări de prosperitate poporului român. a încheierea lucrărilor Comisiei mixte guvernamentale economice româno-francere PARIS 9 (Agerpres). — In zilele de 7—9 iunie a.c. la Paris s-au desfăşurat lucrările sesiunii a 9-a a Comisiei mixte guvernamentale de cooperare economică, ştiinţifică şi tehnică românofranceză. Delegaţia română a fost condusă de Gheorghe Rădulescu, viceprim-ministru al guvernului, preşedintele părţii române în Comisie, iar delegaţia franceză de Jean Francois Deniau, ministrul comerţului exterior, preşedintele părţii franceze în Comisie. Cu prilejul lucrărilor sesiunii, cele două părţi in Comisie au apreciat cu satisfacţie dezvoltarea multilaterală a colaborării româno-franceze, creşterea volumului schimburilor reciproce de mărfuri, diversificarea şi adîncirea colaborării şi cooperării in producţie dintre cele două ţări. Comisia a constatat că, in perioada de la sesiunea precedentă, au fost încheiate acţiuni de cooperare in domeniul autovehicolelor, maşinilor unelte, industriei metalurgice, industriei chimice, turismului şi altele, în baza rezultatelor obţinute pină in prezent, în cadrul lucrărilor sesiunii Comisiei mixte s-au adoptat măsuri pentru finalizarea de către întreprinderile şi firmele din cele două ţări a unor noi acţiuni. Îndeosebi in domeniul construcţiei de maşini, aeronauticii, industriei electronice şi electrotehnice, informaticii, industriei chimice şi petrochimice şi altele. O atenţie deosebită a fost acordată schimburilor reciproce de mărfuri intre cele două ţări, convenindu-se măsuri pentru lărgirea şi diversificarea în continuare a acestora. Totodată au fost identificate noi domenii de cooperare privind participarea organizaţiilor celor două ţări la realizarea de obiective în terţe ţări in domenii de interes reciproc. în domeniul cercetării ştiinţifice şi tehnologice au fost obţinute rezultate in mecanica fluidelor, exploatarea zăcămintelor petroliere, in producţie vegetală şi animală şi s-au convenit noi teme de colaborare în domeniul construcţiilor de maşini, metalurgiei, construcţii industriale, mine şi medicină. Protocolul încheiat cu acest prilej a fost semnat din partea română de Gheorghe Rădulescu, iar din partea franceză de Jean Francois Deniau. Au fost prezenţi ambasadorul României la Paris, Corneliu Mănescu şi ambasadorul Franţei la Bucureşti, Pierre Cerles. Excelenţei Sale Domnului RAMALHO EANES Preşedintele Republicii Portugheze LISABONA Cu ocazia Zilei naţionale a Portugaliei, vă adresez cele mai calde felicitări şi urări de fericire personală, iar poporului portughez prieten multă bunăstare şi prosperitate. Folosesc acest prilej pentru a-mi exprima convingerea că, in spiritul Tratatului de prietenie şi cooperare, relaţiile prieteneşti de conlucrare dintre ţările noastre vor continua să se dezvolte pe plan politic, economic, tehnico-ştiinţific şi in alte domenii, in interesul ambelor popoare, al cauzei păcii, securităţii şi colaborării în Europa şi in întreaga lume. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnului MARIO SOARES Prim-ministru al Republicii Portugheze LISABONA Cu prilejul Zilei naţionale a Portugaliei îmi este plăcut a vă adresa felicitările mele, împreună cu sincere urări de fericire personală şi de prosperitate poporului, portughez. MANEA MĂNESCU  Prim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România Imagini la Setubal Din timpuri mai vechi, Portugalia a fost supranumită „balconul suspendat deasupra oceanului“. Drept argumente au servit, desigur, cei peste 850, kilometri de litoral, ca şi faptul că, de aici, de pe ţărmurile lusitane, au plecat pentru a deschide mari drumuri pe ape vestiţi navigatori ce au rămas în istorie. Din conţinut expresiei, locuitorii acestei ţări, au transformat oceanul intr-un factor şi o sursă de existenţă. Dovezi sunt multiple şi ele ţi se dezvăluie la orice pas pe pămîntul portughez. înţelegi, de aceea, că nu întimplător capodopera lui Camoes, „Lusiada“ este dedicată oceanului şi marilor navigatori. înţelegi de ce la Lisabona, între monumente, cel mai impozant şi cel mai remarcat este cel dedicat navigatorilor. în Portugalia sunt multe localităţi ce-şi datorează însăşi existenţa sau faima oceanului, între acestea un foc aparte ocupă, fără îndoială, Setubalul, oraş-port situat la circa 40 kilometri în partea de sud a Capitalei portugheze. Ajuns aici după ce ai admirat frumoasa privelişte a estuarului fluviului Tejo şi după ce ai traversat cursul fluviului de un gigantic arc de oţel care este cel mai mare pod suspendat din Europa, ai ocazia să cunoşti oamenii săi, să cunoşti munca lor în unităţile industriale ale oraşului. Indiscutabil, pentru a cunoaşte Setubalul, trebuie să incluzi , ca reper obligatoriu şantierele navale de aici, loc unde îşi desfăşoară activitatea în jur de 4 000 muncitori şi tehnicieni. De aici îşi iau drumul, printre crestele valurilor, nave de cele mai diferite tipuri şi mărimi, ce intră în înzestrarea, atit a flotei naţionale, cit şi a altor ţări. Sunt vase de pescuit sau petroliere, nave la construcţia cărora se folosesc utilaje şi tehnici moderne. Făuritori de nave, locuitorii Setubalului se ocupă şi cu prelucrarea bogăţiilor pe care vapoarele le aduc din larg, in special al peştelui, în discuţiile avute la Setubal, ca şi în alte părţi ale Portugaliei, interlocutorii mi-au împărtăşit sentimentele lor de admiraţie faţă de România, bucuria că intre ţara noastră şi Portugalia s-au stabilit, din ultimii ani, legături de prietenie, că în multe domenii cele două popoare colaborează, în folosul dezvoltării reciproce. Am părăsit Setubalul cu sentimentul că poporul român are prieteni adevăraţi, care-şi amintesc cu plăcere de vizita pe care preşedintele Nicolae Ceauşescu a efectuat-o aici, eveniment cu profunde reverberaţii în evoluţia legăturilor româno-portugheze, eveniment de care amintesc şi literele de aur săpate într-o placă de marmură aflată la şantierele navale din oraş. Ion Stoica immmwmwm mimmwms • încheierea vizitei şefului Guvernului militar federal nigerian în Polonia. Generalullocotenent Olusegun Obasanjo, şeful Guvernului militar federal, comandant suprem al Forţelor armate ale Republicii Federale Nigeria, şi-a încheiat vineri vizita oficială în Polonia. In ultima zi a vizitei, Henryk Jablonski, preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Polone, şi Olusegun Obasanjo au semnat declaraţia comună polono-nigeriană. • La Casa Albă a avut loc o întrevedere intre preşedintele Jimmy Carter şi Mohamed El- Gamassy, vicepremier şi ministrul apărării al Egiptului, aflat într-o vizită în S.U.A. Tot vineri, vicepremierul egiptean a avut convorbiri cu Zbigniew Brzezinski, consilier al preşedintelui S.U.A. pentru problemele securităţii naţionale. • Comandantul forţelor O.N.U. in Orientul Mijlociu, generalul Ensio Siilasvuo, a sosit, vineri, intr-o vizită la Beirut pentru convorbiri cu oficialităţile libaneze. ■ • Contacte chino-venezuelene. O delegaţie parlamentară chineză, condusă de Ci Pîn-fei, vicepreşedintele Comitetului Permanent al Adunării Naţionale a Reprezentanţilor Populari a R.P. Chineze a sosit, la Caracas într-o vizită oficială în Venezuela. • într-o declaraţie făcută la Tokio, la Clubul presei japoneze, preşedintele Băncii Mondiale, Robert McNamara, a criticat ţările membre ale OECD pentru faptul de a nu fi oferit „o asistenţă economică mai realistă, ţărilor în curs de dezvoltare“. El a apreciat că deşi ţările membre ale OECD sunt confruntate cu dificultăţi economice, ele nu trebuie să uite că „ţările în curs de dezvoltare pot, de asemenea, să exercite o influenţă favorabilă asupra economiilor lor“. • Convorbiri chino-ruandeze. Den Siao-pir, vicepremier al Consiliului de Stat al R.P. Chineze, a avut convorbiri cu președintele Republicii Ruandeze, general-maior Habyarimana Juvenal, aflat in vizită oficială la Pekin. • Un tribunal din orașul Frankfurt pe Main a autorizat organizarea în acest oraş,, la 17 iunie a.c. a reuniunii anuale a Partidului Naţional Democrat (fascist). Această hotărâre anulează decizia anterioară a primarului oraşului, Walter Waldmann, care interzisese desfăşurarea adunării. • Primul ministru al Olandei. Andreas Van Agt, și ministrul de externe, Christoph Van Der Klaauw, au avut convorbiri cu Huan Hua, ministrul afacerilor externe al R.P. Chineze, aflat in vizită oficială la Haga. • Camera inferioară a Parlamentului R.F.G. — Bundestagul — a adoptat mai multe proiecte de lege vizînd intensificarea luptei împotriva terorismului. • Camera Reprezentanţilor din Statele Unite a aprobat acordarea unui împrumut, pe termen lung, in valoare de două miliarde dolari, oraşului New York pentru a-l salva de la faliment. • Aproape 100 de traficanţi de arme şi de maşini furate au fost arestaţi la Flint, in statul Michigan (S.U.A.), unde agenţi ai F.R.I. au izbutit să le întindă o cursă, făcîndu-i să creadă că au de-a face cu „achizitori“ de arme ai I.R.A. (Armata republicană irlandeză), organizaţie ilegală. • Guvernul peruan a ridicat starea de urgenţă, in vigoare de la 10 mai a.c., a restabilit garanţiile constituţionale şi a autorizat publicarea de propagandă electorală. • Preşedintele Jimmy Carter l-a numit pe Viron Vaky in funcţia de asistent al secretarului de stat pentru problemele interamericane. Ei il înlocuiește în acest post pe Terence Todman, numit recent ambasador. .România libera" Dürer O interesantă expoziţie la Paris cu prilejul a 450 de ani de la moartea lui Dürer. Organizată de centrul cultural Marais cu concursul Asociaţiei franceze de acţiuni artistice şi Institutul Goethe, expoziţia cuprinde 15 desene şi 140 de grupuri originale, împrumutate de la muzee şi colecţionari din R.F.G., Franţa, Belgia şi Elveţia. Record Navigatorul solitar britanic Naomi James a sosit miercuri in portul Dartmouth (Devon) după un tur solitar in jurul lumii realizat in 272 de zile, un record in materie. Naomi James, de 29 de ani, a bătut cu două zile vechiul record al compatriotului său, septuagenarul sir Francis Chichester, la bordul yachtului de 16 metri „Express Crusader", cumpărat de la un alt navigator solitar britanic, Chay Blyth, care a făcut înconjurul lumii in 292 de zile. Dispariţie Ziariştii acreditaţi la Casa Albă au descoperit dispariţia portretului fostului preşedinte american, Franklin D. Roosevelt, care împodobea unul din pereţii centrului de presă încă din 1930. Pe portretul iniţiatorului New Dealului figura un autograf ironic la adresa ziariştilor, care l-au criticat adesea : „Victimele voastre nu vă vor fi niciodată recunoscătoare". Experiment Un experiment interesant are loc la staţia de cercetări pentru fertilitatea solului din Nunckeberg, din apropiere de Berlin , stabilirea factorilor determinanţi pentru obţinerea unor recolte superioare la griul de toamnă. O instalaţie automată analizează datele transmise de 62 de puncte de observaţie instalate pe un lot experimental. Se urmăreşte, in special, să se determine umiditatea şi temperatura optime pentru obţinerea unor randamente maxime la griul de toamnă. Surpriza După o pauză de o lună, elveţianul Pierre Bosquet, dintr-o localitate rurală din apropiere de Geneva, a încercat să-şi pornească maşina. N-a fost chip. Deşi pornea, motorul se oprea după citeva secunde. Când a ridicat capotul, zeci de şoareci speriaţi încercau să se facă nevăzuţi, îşi făcuseră culcuş in filtrul de aer... Statistica O statistici recentă, publicată de Uniunea teatrelor din R.F.G., menţionează că piesa cel mai mult jucată pe scenele vest-germane in perioada postbelică este comedia lui Lessing „Minna von Barnhelm“. Primul loc in rindul „ spectacolelor de operă " de Tv" ţine „Flautul fermecat" de Mozart, „Liliacul" de Johann Strauss in genul operetei si „My fair Lady" de Löwe intre musicaluri. Baletul cel mai popular s-a dovedit a fi „Lacul lebedelor" de Ceaikovski. Consecinţe Trei sferturi din femeile de peste 50 de ani sunt victime al infarctului miocardic exclusiv datorită fumatului, se afirmă intr-un studiu întocmit de cercetători ai Universităţii din Boston. Studiul precizează că numărul atacurilor cardiace in rindul femeilor fumătoare se va dubla in anii ce vin deoarece, in ultimii zece ani, s-a înregistrat o sporire netă a fumătorilor in rindul tinerelor fete. Cercetătorii Universităţii din Boston apreciază că femeile sub 50 de ani care consumă in jur de 35 de ţigări pe zi sunt de 20 de ori mai predispuse la un atac cardiac decit nefumătoarele. Grindină Nordul Siriei a fost afectat de o furtună violentă însoţită de o grindină neobişnuită. Ziarul „Techrine“ menţionează că furtuna a durat o oră, majoritatea pietrei căzute avind mărimea unui ou de porumbel şi greutatea în jur de 200 de grame. Recolta a fost complet distrusă în 40 din cele 53 de localităţi ale regiunii Jablah afectate de dezlănţuirea naturii. Pericol in 1934 in Germania se aduceau din America de Nord citeva perechi de ratoni. Simpaticul animal a găsit condiţii bune de viaţă■ şi de reproducere. O ştire de ultimă oră, transmisă de staţia de cercetări in domeniul vînătorii din Bonn, anunţă că in pădurile din R.F.G. trăiesc in prezent intre 50 000 şi 70 000 de ratoni. Ei s-au înmulţit atit de mult incit au devenit un pericol pentru fauna autohtonă. Biblioteca O echipă de istorici din Leningrad a catalogat şi analizat de curind cărţile din biblioteca personală a ţarului ^ Petru 1. In rindul celor peste 1663 cărţi ajunse pină in zilele noastre, un loc preponderent il deţin lucrările despre fortificaţii şi artilerie, cărţile de istorie, geografie, medicină, atlasurile, calendarele. Biblioteca cuprinde, de asemenea, peste 660 de cărţi străine, aduse de Petru din călătoriile întreprinse la vremea respectivă in Germania, Franţa şi Ţările de Jos. G. N. } RFDACTIA • Piaţa Scînteii, Tel. 17 60 10, Administraţia, int. 14 00, interurban 289 Telex : 1N 79 — Bucureşti, cod. 71 341. Abonamentele se primesc la toate oficiile poştale şi difuzori din Intreprinderi şi Instituţii. Anunţurile de publicitate se primesc la Agenţia de publicitate din strada 13 Decembrie nr. 24, București, cod 70 709, tel. 16 79 45. Tiparul: Combinatul Poligrafic „Casa Scînteii“. Cititorii din străinătate se pot abona prin ILEXIM — departamentul export import presă P.O. Ros 136-137, telex 11226 București str. 13 Decembrie, nr. 3, 40 340.