România Liberă, august 1978 (Anul 36, nr. 10502-10527)

1978-08-04 / nr. 10505

Pagina a 6-a — 4 august 1978 Contribuţia marcantă a României, a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, la amplificarea pe multiple planuri a relaţiilor cu ţările in curs de dezvoltare, cu tarife nealiniate Amplu articol din revista politică indiană de limbă engleză DELHI 3 (Agerpres). — Revista politică indiană de limbă engleză ..Fair Calling“ publică, în ultimul său număr, un amplu articol, în care se subliniază contribuţia marcantă a ţării noastre la amplificarea pe multiple planuri a relaţiilor sale cu ţările in curs de dezvoltare, cu ţările nealiniate. Evidenţiind rolul şi contribuţia esenţiale ale preşedintelui Republicii Socialiste România, articolul este ilustrat de fotografia tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Este bine cunoscut faptul că România, scrie revista, dezvoltă de multă vreme relaţii strînse şi cooperarea cu ţările în curs de dezvoltare, fiind membră a „Grupului celor 77“ şi contribuind activ, în cadrul O.N.U. şi al U.N.C.T.A.D., la eforturile pentru înfăptuirea dezarmării, abolirea colonialismului, apartheidului, deziderate susţinute prin numeroase iniţiative constructive ale României în aceste domenii, deziderate şi obiective şi ale mişcării de nealiniere. Sub conducerea preşedintelui Nicolae Ceauşescu — subliniază revista — România nu s-a rezumat numai la a avea un rol activ şi constructiv la Conferinţa ,,Fair Calling•, de la Colombo din 1976 a ţărilor nealiniate, dar, după această reuniune, a activat constant, iniţiind numeroase acţiuni pentru traducerea in viaţă a numeroase obiective proprii mişcării de nealiniere. Sunt remarcabile acţiunile constructive ale României de a avea raporturi strinse şi frăţeşti cu ţările nealiniate. Aceste acţiuni se reflectă prin creşterea deosebită a schimburilor comerciale, a colaborării economico-industriale şi a schimburilor culturale ale României cu aceste state, ceea ce confirmă pe deplin transpunerea în practică a declaraţiilor făcute, încă din 1976, de preşedintele Nicolae Ceauşescu, potrivit cărora România este hotărită să acţioneze neabătut pentru continua dezvoltare a raporturilor de prietenie şi colaborare cu ţările in curs de dezvoltare, cu ţările nealiniate, să-şi aducă o contribuţie activă la realizarea noilor principii ale relaţiilor internaţionale pentru care militează statele nealiniate. Subliniind intensa activitate a preşedintelui României, convorbirile sale cu şefi de stat din ţări nealiniate, din 1976 şi pînă în prezent, articolul relevă, totodată, eforturile şi iniţiativele preşedintelui Nicolae Ceauşescu menite să menţină unitatea ţărilor nealiniate, extinderea acţiunilor comune de cooperare, de rezolvare a diferendelor pe cale mutuală şi paşnică, fără nici un amestec din afară, poziţie exprimată recent şi la Belgrad. In acelaşi spirit — arată publicaţia indiană — şeful statului român a purtat discuţii recente şi cu Morarji Desai, primul ministru al Indiei, constatîndu-se o identitate de vederi în problemele abordate. In încheiere, revista „Fair Calling“ scrie : România, ale cărei eforturi sunt consacrate păcii, progresului şi democraţiei — fiind foarte bine cunoscute pe plan internaţional — continuă să militeze pentru unitatea şi solidaritatea puternică a tuturor ţărilor nealiniate şi a ţărilor în curs de dezvoltare, pentru continua extindere a relaţiilor sale cu aceste ţări, pentru promovarea cauzei păcii şi progresului în lume, pentru construirea unei lumi în care să triumfe independenţa şi egalitatea, dreptul fiecărei naţiuni la libertate şi securitate. Programul misiunii O.N.U. in Namibia NAŢIUNILE UNITE 3 (Agerpres). — Misiunea O.N.U. în Namibia condusă de către ambasadorul finlandez Martti Ahtisaari, conform unei hotăriri a Consiliului de Securitate, va părăsi New York-ul sîmbătă, plecînd spre Windhoek, a anunţat un purtător de cuvint al Naţiunilor Unite. Misiunea, care va fi formată din peste 40 persoane, va reveni la New York în jurul datei de 25 august, după ce va fi examinat la faţa locului condiţiile în care planul privind accesul la independenţă al Namibiei va putea fi pus în aplicare. Ea va stabili, de asemenea, mărirea efectivelor internaţionale civile şi militare care vor fi necesare pentru a controla desfăşurarea în condiţii normale a campaniei electorale, îndeplinirea misiunii de încetare a focului şi menţinerea ordinii pe parcursul perioadei de tranziţie inaiote de independenţă. La revenirea la New York, Ahtisaari va pregăti raportul misiunii şi recomandările pe care secretarul general al O.N.U., Kuat Waldheim, şi-a propus să le prezinte Consiliului de Securitate la sfîrşitul lunii. Consiliul se va reuni apoi pentru a statua asupra acestor recomandări, probabil in prima săptămină a lunii septembrie. După cum s-a mai anunţat, guvernul de la Pretoria, care menţine subcontrol ilegal Namibia, şi-a făcut însă cunoscută hotărîrea de a aprecia conţinutul acestui raport, înainte de a permite punerea in aplicare a planului celor cinci țări occidentale membre ale Consiliului de Securitate privind accesul la independență al Namibiei. Luări de poziţie în problema rhodesiană LONDRA 3 (Agerpres). — Marea Britanie înţelege să-şi continue „sarcina dificilă“ de a reuni o conferinţă a tuturor părţilor în conflict în Rhodesia — a declarat secretarul „Foreign Office“-ului, David Owen, la deschiderea dezbaterilor în Camera Comunelor în problema rhodesiană. El a precizat că nu va avea loc o nouă iniţiativă in această problemă, emisarii britanici şi americani continuind naveta diplomatică in Africa australă in încercarea de a convoca o conferinţă a tuturor părţilor interesate cu privire la viitorul Rhodesiei. Totodată, Marea Britanie va menţine sancţiunile impuse împotriva regimului rhodesian, a menţionat David Owen. Pe de altă parte, ministrul de externe britanic a respins in mod ferm ideea unei recunoaşteri a aşa-zisului acord intern din Rhodesia de la 3 martie, care a dus la crearea unui „regim tranzitoriu“, apreciind că majoritatea rhodesienilor nu concep că poate fi aplicabil un acord fără participarea Frontului Patriotic Zimbabwe și a conducătorilor săi, Joshua Nkomo și Robert Mugabe. LONDRA 3 (Agerpres). — Camera Comunelor din Marea Britanie a respins un amendament conservator condamnind politica guvernamentală în problema Rhodesiei, amendament care viza repunerea în cauză a sancţiunilor economice împotriva regimului premierului Ian Smith. Moţiunea conservatoare a fost precedată de dezbateri aprinse care au opus, in principal, pe secretarul „Foreign Office“ului, David Owen, purtătorului de cuvint conservator în problema de politică externă, John Davies. Aceasta este, probabil, ultima dezbatere din cameră a actualei sesiuni parlamentare, Camera Comunelor urmînd să-şi încheie joi activitatea. WASHINGTON 3 (Agerpres). — Camera Reprezentanţilor a Congresului american a adoptat, cu 229 voturi pentru şi 180 contra, un amendament, iniţiat de deputatul Richard Ichard (democrat, Missouri), preconizînd ridicarea embargoului economic, american împotriva Rhodesiei la sfîrşitul anului în curs, cu condiţia instalării în acest teritoriu, pină la data respectivă, a unui guvern constituit în urma unor alegeri libere. Textul a■mendamentului precizează că embargoul ar putea fi ridicat la 31 decembrie 1978, în cazul din care preşedintele Carter nu va declara că noul guvern rhodesian nu a fost ales în condiţii democratice. Proiectul noii Constituţii din Sri Lanka COLOMBO 3 (Agerpres). — La Colombo, primul ministru, Ranasinghe Premnadasa, a deschis dezbaterile în parlament pe marginea proiectului noii Constituţii a Republicii Sri Lanka. în alocuţiunea sa, el a subliniat că noua lege fundamentală întăreşte drepturile democratice ale cetăţenilor. Potrivit prevederilor constituţionale, preşedintele ţării şi deputaţii vor fi aleşi direct, prin reprezentare proporţională, pentru un mandat de şase ani. Preşedintele va putea fi destituit de către parlament dacă se consideră că abuzează de puterile sale. Constituţia prevede, de asemenea, ţinerea de referendummá. Toate partidele politice, a afirmat primul ministru, au ajuns la un consens privind garantarea drepturilor populaţiei tamulis, limba lor urmînd să devină a doua limbă naţională. NOTA „Apăraţi valorile artistice" Agenţiile internaţionale de presă şi marile cotidiene relatează la intervale scurte despre noi furturi de opere de artă comise in Italia. Sustragerea de tablouri, sculpturi sau antichităţi a luat o amploare fără precedent şi, in consecinţă, protejarea celor aproximativ 10 000 de locuri de interes cultural existente pe cuprinsul ţării este din ce in ce mai greu de realizat. Multe muzee sunt închise din cauza lipsei de... personal, iar centrele arheologice nu sunt prea bine supravegheate, ceea ce contribuie la intensificarea acţiunilor de subtilizare a comorilor de artă şi a unor piese de mare valoare istorică existente in aceste locuri. Statisticile întocmite de poliţia peninsulară in legătură cu furturile de opere de artă întreprinse în ultimii cinci ani evidenţiază proporţiile îngrijorătoare ale acestui fenomen dăunător pentru patrimoniul cultural naţional. In perioada respectivă, „noii vandali“, denumire pe care presa italiană a dat-o mai demult hoţilor de valori artistice, au „vizitat“ 75 de muzee, 170 de galerii de artă, 1 700 de biserici şi 1 800 de apartamente ale unor colecţionari. Aceste operaţiuni de jaf, pentru că despre ele este vorba, s-au soldat cu sustragerea a peste 58 000 opere de artă şi a 27 000 de tablouri. Făcind o medie, tezaurul artistic al Italiei a fost văduvit zilnic de circa 47 de piese de valoare. Un ritm alarmant al jafului, o adevărată plagă a societăţii italiene. Este adevărat că o bună parte din obiectele de artă furate au fost recuperate de poliţie, dar multe altele au fost scoase in afara graniţelor ţării, prin contrabandă, de regulă prin Elveţia in ciuda unui control vamal riguros. Dar ele nu rămin mult timp in ascunzătorilor din Elveţia, ale traficanţilor, ci sunt transferate in ţări din alte continente. Rareori, conlucrarea dintre poliţia italiană şi Biroul elveţian al Interpolului se soldează cu descoperirea şi recuperarea obiectelor de artă aduse din Italia in „ţara cantoanelor“. Măsurile preconizate de către autorităţile italiene in vederea unei mai bune protejări a patrimoniului istoric şi artistic naţional nu au fost traduse integral in fapt. Pentru zona muzeală de la Pompei, care ocupă o suprafaţă de 60 ha, s-a hotărit să se aloce subvenţii in valoare de 3 miliarde de lire, dar au trecut ani şi promisiunea a rămas neonorată. Soluţia la care s-a recurs in ultima vreme in vederea diminuării furturilor din muzee a fost aceea a închiderii unor astfel de lăcaşuri de cultură. Fireşte, aceasta nu constituie o rezolvare a problemei. Uriaşele comori istorice şi artistice ale Italiei sunt supuse şi altor fenomene negative : acţiunile distructive ale naturii (cum este cazul aşezărilor arheologice), insuficientele acţiuni de întreţinere sau de restaurare. Cuvîntul de ordine lansat de opinia publică italiană, după cum relatează presa din această ţară a devenit: Apăraţi valorile artistice ! Dumitru Filip METWM&MWMWEM %WWEMWMWM@MMEM ,Románia libera" R. F. G.: Avertisment împotriva propagandei neonaziste BONN 3 (Agerpres). — Antje Huber, ministrul vest-german pentru problemele sănătăţii şi familiei, a lansat un avertisment împotriva pericolelor ce decurg din propaganda neonazistă în rândurile tineretului din R.F.G. „Nu trebuie să minimalizăm influenţa neonaziştilor“, subliniază Antje Huber în Buletinul de presă parlamentar al Partidului Social-Democrat (P.S.D.). In luarea sa de poziţie, ministrul vest-german se angajează să lupte prin toate mijloacele şi sub toate formele împotriva tendinţelor şi mişcărilor neonaziste din R.F.G., relevă agenţia France Presse, care citează surse din Bonn. Conferinţa mondială pentru dezarmare nucleară desfăşurată la Tokio Intervenţia delegatului român TOKIO 3 (Agerpres). — Conferinţa mondială pentru dezarmare nucleară, desfăşurată, recent, la Tokio a reunit delegaţi din 14 ţări, precum şi reprezentanţi ai unor organizaţii internaţionale şi organizaţii de masă japoneze. Din partea Comitetului Naţional pentru Apărarea Păcii, din România a participat Dumitru Turcuş, adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R., care a fost ales preşedinte al unei şedinţe plenare. Luînd cuvîntul în cadrul lucrărilor Comisiei a III-a, avînd ca temă „Lupta pentru dezarmarea nucleară totală“, delegatul român a prezentat poziţia ţării noastre şi rolul preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în lupta pentru apărarea păcii, pentru dezarmare generală şi în primul rînd, nucleară. El a evocat, de asemenea, activitatea delegației române la sesiunea specială a Adunării Generale a O.N.U. consacrată dezarmării. in favoarea denuclearizării Europei O declaraţie a fostului-*premier suedez, Olof Palme STOCKHOLM 3 (Agerpres). — Fostul prim-ministru al Suediei, Olof Palme, liderul Partidului Muncitoresc Social-Democrat — aflat în opoziţie —, s-a pronunţat în favoarea denuclearizării Europei. Intr-un discurs pronunţat, miercuri, în oraşul Karlstad, la deschiderea Congresului organizaţiilor creştine ale P.M.S.D., el a subliniat că nu există alternativă la politica de destindere şi că în realizarea destinderii trebuie să fie angajate toate statele continentului. Amintind că, în prezent, în Europa există stocuri de arme cu o putere distructivă de 20 000 de ori mai mare decît bomba atomică lansată asupra Hiroşimei, Olof Palme a atras atenţia că, în aceste condiţii, este urgentă crearea în Europa de zone denuclearizate şi reducerea armamentelor, atit nucleare, cit şi convenţionale. . Referindu-se la Africa australă, fostul premier suedez a salutat evoluţia pozitivă ■ în direcţia unei soluţionări paşnice a crizei din Namibia, apreciind că modul cel mai eficace de luptă împotriva politicii de apartheid îl constituie aplicarea de sancţiuni economice şi, înainte de toate, încetarea investiţiilor străine în economia ţărilor care aplică această politică. Festivalul mondial al tineretului şi studenţilor de la Havana Spectacol de gală al delegaţiei române HAVANA 3 (Agerpres). Corespondenţă de la Aurel Perva . Pe scena teatrului „Julio Antonio Mella“ din Havana a avut loc spectacolul de gală al delegaţiei române prezente la cel de-al XI-lea Festival mondial al tineretului şi studenţilor. Au participat Perez Herrero, membru al Secretariatului C.C. al P.C. din Cuba, alţi membri ai conducerii de partid şi de stat cubaneze, precum şi Ion Traian Ştefănescu, primsecretar al C.C. al U.T.C., conducătorul delegaţiei române. A fost prezent ambasadorul României la Havana, Niculaiu Moraru. Conducători şi reprezentanţi ai unor delegaţii de tineret care participă la festival, un numeros public au aplaudat îndelung, la scenă deschisă, spectacolul de gală, care a prezentat, cu mijloacele specifice cintecului, dansului, poeziei, eroismul poporului român în lupta pentru libertate şi independenţă, constituind o vibrantă expresie a dragostei şi ataşamentului întregului nostru popor faţă de partid, faţă de secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Totodată, spectacolul a dat glas năzuinţelor de pace, prietenie şi colaborare ale tinerei generaţii din România. Luînd cuvîntul în cadrul comisiilor care îşi desfăşoară activitatea în cadrul festivalului, reprezentanţii tinerilor din ţara noastră s-au referit la rolul opiniei publice mondiale in lupta pentru pace, securitate şi cooperare, au evidenţiat contribuţia României la creşterea rolului O.N.U., poziţia realistă, principială a ţării noastre în domeniul dezarmării, au exprimat solidaritatea militantă a tineretului din România cu colegii de generaţie din lumea întreagă în lupta pentru respectarea independenţei şi suveranităţii naţionale, pentru instaurarea unei noi ordini economice şi politice în lume, împotriva opresiunii, a politicii de dominaţie şi dictat. ORIENTUL APROPIAT • Contacte diplomatice la Beirut în centrul oraşului Tel Aviv BEIRUT 3 (Agerpres). Preşedintele Libanului, Elias Sarkis, l-a primit pe Abdel Halim Khaddam, vicepremier şi ministru de externe al Siriei, care a efectuat joi o vizită la Beirut. El a avut, deasemenea, convorbiri cu membri ai guvernului libanez. Potrivit agenţiei U.P.I., au fost examinate relaţiile siriano-libaneze şi situaţia din sudul Libanului, unde, după cum se ştie, a fost blocată, de către miliţiile conservatoare, înaintarea contingentului militar libanez care urma să preia controlul asupra acestei părţi a ţării. TEL AVIV 3 (Agerpres). Agenţiile internaţionale de presă informează că, joi la amiază, în piaţa „Cârmei“, din centrul oraşului Tel Aviv, a explodat o bombă. Potrivit datelor preliminare ale poliţiei israeliene, 49 de persoane au fost rănite, dintre care cîteva se află în stare gravă. BEIRUT 3 (Agerpres). Potrivit agenţiei palestiniene de presă „WAFA", reluată de agenţiile France Presse, Reuter şi AP, operaţiunea din piaţa „Cârmei“ din Tel Aviv, a fost executată de una din unităţile speciale ale Comandamentului General al Revoluţiei Palestiniene. Acţiunea a avut loc joi , la ora 12.30 împotriva vehiculelor militare aparţinind inamicului şi soldaţilor care se aflau în piaţă, se precizează in comunicatul difuzat de „WAFA“. TEL AVIV 3 (Agerpres). — Tabăra palestiniană de la Daar- El-Toura, situată la 15 kilometri sud de Sidon, în Liban, a fost atacată, joi, după-amiază, de avioane israeliene, anunţă un comunicat oficial, dat publicităţii la Tel Aviv, care a fost reluat de agenţiile France Presse, Reuter şi UPI. Potrivit comunicatului. ..acest atac a fost hotărît ca represalii la atentatul comis în piața populară „Cârmei“ din Tel Aviv“. Atentat Manifestări consacrate României ROMA 3 (Agerpres). — In cadrul ciclului de manifestări consacrate Zilei de 23 August şi Celei de-a 60-a aniversări a formării statului naţional unitar român, la Florenţa a fost organizată o „Săptămînă a României“... Desfăşurate sub egida filialei regionale Toscana a Asociaţiei italiene pentru relaţii culturale, şi ştiinţifice cu ţara noastră, manifestările, găzduite la complexul expoziţional, au oferit publicului italian o imagine complexă a istoriei poporului român, a marilor transformări revoluţionare din anii socialismului, precum şi asupra frumuseţii, şi bogăţiei artei şi folclorului românesc. Un interes deosebit a stîrnit Expoziţia de carte politică editată in limba italiană, la loc central aflîndu-se cele opt volume de „Scrieri alese“ ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, operele dedicate gîndirii şi activităţii politice pe plan intern şi internaţional ale conducătorului partidului şi statului român. In cadrul manifestărilor de la Florenţa au fost prezentate o serie de filme documentare despre ţara noastră. Au fost expuse, de asemenea, obiecte de ceramică şi ţesături populare şi s-a prezentat muzică populară românească. WASHINGTON 3 (Agerpres). — Postul de televiziune WGPR, canalul II, din Detroit, a organizat o masă rotundă — ale cărei lucrări au fost televizate — consacrată împlinirii a 2050 de ani de la formarea, primului stat dac centralizat și independent. Lisabona.- Declaraţie a Secretariatului Naţional al P. S. P. LISABONA 3 (Agerpres). — Partidul Socialist Portughez consideră „excesiv de scurt“ termenul de patru sau cinci zile acordat marţi de către preşedintele Ramalho Eanes partidelor politice în vederea găsirii unei soluţii la criza guvernamentală, se arată într-o declaraţie dată publicităţii la încheierea unei reuniuni a Secretariatului Naţional al P.S.P., consacrată analizării conţinutului recentei alocuţiuni a şefului statului. Partidul Socialist — se arată in continuare în document — estimează că un astfel de termen nu va permite partidelor să ajungă la stabilirea de acorduri „viabile“ între ele pentru formarea unui guvern care să se bucure de sprijin parlamentar „majoritar, stabil şi coerent“. între altele, Partidul Socialist apreciază că se impune ca preşedintele Republicii să desemneze imediat un prim-ministru care să se bucure de încrederea şefului statului, după ce vor fi consultate în prealabil Consiliul Revoluţiei şi partidele politice reprezentate în parlament. INTILNIRE ÎNTRE LEONID BREJNEV ŞI EDWARD GIEREK MOSCOVA 3 (Agerpres). — Agenţia TASS anunţă că, la 3 august, in Crimeea a avut loc o intîlnire între Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., şi Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., aflat la odihnă în Uniunea Sovietică. Au fost abordate, cu acest prilej, probleme referitoare la relaţiile sovieto-polone şi s-a efectuat un schimb de păreri în probleme actuale ale vieţii Internaţionale. Criza guvernamentală islandeză REYKJAVIK 3 (Agerpres). — Premierul demisionar al Islandei, Geir Hallgrimson, însărcinat cu cîteva zile în urmă de preşedintele, ţării, Kristjan Eldjarn, cu formarea unui nou guvern, a declarat , că va încerca constituirea unui guvern de unitate naţională, din care să facă parte, pe lingă reprezentanţii Partidului Independenţei, al cărui lider este, şi cei ai celorlalte trei partide islandeze — Partidul Progresului, Partidul Social-Democrat şi Partidul Alianţei Populare. Aşa cum s-a anunţat, primirea de către fostul prim-ministru a sarcinii de rezolvare a actualei crize guvernamentale a intervenit după ce, la sfirşitul săptăminii trecute, precedentul premier desemnat, Benedikt Groenda, preşedintele P.S.D., a comunicat şefului statului că a eşuat în încercarea de constituire a unui cabinet de coaliţie cu participarea P.S.D., P.P. şi P.A.P. In urma alegerilor generale desfăşurate la 25 iunie a.c., Alting-ul (forul legislativ islandez, care are 60 de deputaţi) are următoarea configuraţie : Partidul Independenţei — 20 mandate ; Partidul Progresului — 12 mandate ; Partidul Alianței Populare — 14 mandate ; Partidul Social Democrat — 13 mandate ; independenții — 1 mandat. Activităţi spaţiale sovietice MOSCOVA 3 (Agerpres). — La bordul staţiei orbitale sovietice „Saliut-6“ a fost realizată o experienţă pentru studierea însuşirilor fizice şi chimice ale biopolimerilor sub influenţa factorilor spaţiului extraterestru. II. acest scop a fost folosită instalaţia „Meduza“ constînd dintr-un grup de casete cu biopolimeri fixate pe învelişul exterior staţiei. In cursul recentei lor ieşiri în spaţiu, cosmonauţii Vladimir Kovalionok şi Aleksandr Ivancenkov au demontat aceste casete care vor fi studiate împreună cu casetele de control — cu conţinut similar — aflate in interiorul staţiei. Studierea proceselor ce au loc în biopolimeri sub influenţa factorilor spaţiului cosmic va permite obţinerea de informaţii necesare cercetărilor efectuate la nivel molecular. Cunoaşterea acestor procese este deosebit de importantă pentru dezvoltarea biologiei cosmice și moleculare. Atentat terorist la sediul din Paris al Ligii Arabe şi al Biroului O.E.P. PARIS 3 (Agerpres). — Un atentat terorist, soldat cu moartea a două persoane şi cu rănirea altor trei, a fost comis joi dimineaţă, la sediul din Paris al Ligii Arabe şi al Biroului de informaţie şi de legătură al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei. Ca urmare a atentatului şi-au pierdut viaţa Ezzedin Kalak, şeful Misiunii, de informare a O.E.P. in Franţa, şi Hamad Adnan, colaborator al acestuia. Cei trei răniţi sunt reprezentanţi ai Ligii Arabe şi ai O.E.P. Teroriştii, care au fost, ulterior, arestaţi de poliţia judiciară franceză, ar fi născuţi, ambii d in Iordania. Biroul O.E.P. în Franţa a dat publicităţii un comunicat în care se arată că acest „act criminal este îndreptat împotriva rezistenţei palestiniene“, fiind o urmare a altor asemenea atentate comise anul acesta împotriva reprezentanţilor O.E.P. la Londra, la 4 ianuarie, şi Kuweit, la 15 iunie. MMmwmWMMEMMWMS • Comunicatul dat publicităţii la Buenos Aires, la încheierea plenarei C.C. al Partidului Comunist Paraguayan, apreciază că „doborirea dictaturii fasciste din ţară este posibilă numai prin constituirea unui front naţional antidictatorial“. Documentul lansează un apel la crearea unui guvern de unitate democratică şi patriotică, format din civili şi militari. • Convorbiri. Vicepreşedintele Somaliei, An Abucar, a avut miercuri convorbiri cu delegaţia guvernamentală chineză, condusă de Cen Mu-hua, vicepremier al Consiliului de Stat al R.P. Chineze, care se află intr-o vizită oficială de prietenie la Mogadiscio. • Hotărîre. Guvernul statului Sri Lanka a hotărit înfiinţarea unui departament naţional pentru dezvoltarea construcţiilor şi agriculturii. • Tratat. Preşedintele Republicii Guineea, Sekou Toure, şi preşedintele Republicii Capului Verde, Aristides Pereira, au semnat la Praia un Tratat de prietenie şi cooperare între cele două ţări. • Reuniune. La Washington au început joi lucrările reuniunii dintre reprezentanţii S.U.A. şi ai ASEAN, organizaţie regională din care fac parte cinci ţâri din sud-estul Asiei — Indonezia, Malayezia, Filipine, Tailanda şi Singapore. • Asasinat. In Irlanda de Nord continuă atentatele teroriste ale elementelor extremiste. Ultima victimă a fost un poliţist ucis de o rafală de mitralieră la Ballymena, la nord de Belfast. Gloanţele au fost trase dintr-o maşină în vreme ce poliţistul îşi efectua rondul. Autorii au izbutit să dispară de la locul crimei. • Grevă. Aproximativ 12 000 de muncitori constructori din Berlinul occidental au declarat grevă, cerînd îmbunătăţirea condiţiilor de trai in raport cu scumpirea costului vieţii. • Oficiu. Adunarea Naţională tunisiană a adoptat un proiect de lege care prevede crearea unui Birou pentru dezvoltarea economică şi socială a zonei centrale a ţării. Costul proiectului se ridică la 24 milioane dinari. Toate lucrările şi amenajările prevăzute urmează să fie realizate in următorii 25 de ani. • Taxe. Guvernul britanic va propune o sporire a impozitelor asupra beneficiilor companiilor petroliere ce exploatează petrolul din Marea Nordului , a anunţat, in Camera Comunelor, Joel Barnett, prim-secretar la Trezorerie. Impozitele, care vor creşte de la 45 la 60 la sută, urmează să fie aplicate începind din anul 1979. • Deficit: înrăutăţirea situaţiei economice a Coreei de sud se manifestă şi prin creşterea continuă a deficitului comerţului exterior, care, pe primele şase luni ale anului în curs, a fost de 830 milioane dolari. . • Flotă. Ultimul număr al ziarului de comerţ şi navigaţie, care apare la Oslo, arată că aproximativ 90 de nave norvegiene, avînd un deplasament total de , peste 12,3 milioane tone, sunt in prezent nefolosite, adică 27 la sută din tonajul total al flotei norvegiene. • Caniculă. Mercurul termometrelor din orașul japonez Sakata (provincia Yamagata din nordul Insulei Honshu) a urcat joi, la un nivel record pentru întreaga perioadă postbelică — 40,1 grade. Miercuri, într-o altă localitate, de pe coasta niponă a fost înregistrată o temperatură neobişnuit de ridicată — 39,4 grade Celsius. • Statistică. După cum a anunţat Direcţia federală de statistică, populaţia Cehoslovaciei număra la sfîrşitul lunii iunie 1978 — 15 138 000 de locuitori. • Detector. Pentru prima oară, ifi R.P. Chineză s-a trecut la folosirea unui detector cu raze infraroşii care poate depista osiile supraîncălzite ale unei garnituri de tren cînd aceasta se află în mişcare. Noua instalaţie a fost amplasată intr-o staţie de cale ferată în provincia Chekiang şi a dat rezultate foarte bune. • Un avion de tip „F-104“ Starfighter al forţelor aeriene italiene s-a prăbuşit în Marea Mediterană, în zona oraşului Taranto, în cursul unui exerciţiu de zbor. Pilotul aflat la comanda aparatului şi-a pierdut viaţa — s-a anunţat oficial la Roma. Comunicat comun cehoslovaco-laoţian PRAGA 3 (Agerpres). — Comunicatul comun cehoslovacolaoţian dat publicităţii la Praga, la încheierea convorbirilor oficiale dintre miniştri de externe ai celor două ţări, subliniază dorinţa adincirii relaţiilor bilaterale pe multiple planuri. Cele două părţi şi-au exprimat hotărîrea de a acţiona în vederea instaurării unei noi ordini economice internaţionale. Documentul, informează agenţia C.T.R., relevă că recenta conferinţă ministerială de la Belgrad a ţărilor nealiniate va contribui la întărirea unităţii anticolonialiste şi antiimperialiste, evidenţiind participarea mişcării ţărilor nealiniate la rezolvarea problemelor majore ale contemporaneităţii. Kuala Lumpur: încheierea conferinţei regionale F.A.O.a KUALA LUMPUR 3 (Agerpres). — In capitala Malayeziei au luat sfîrşit joi lucrările celei de-a XIV-a conferinţe regionale a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru alimentaţie şi agricultură. Au luat parte 150 de delegaţi din 25 de ţări. Dezbaterile s-au axat asupra problemelor dezvoltării agriculturii in ţările asiatice. S-a hotărit crearea în Bangladesh a unui centru al F.A.O. care va acorda asistenţă întreprinderilor agricole din ţările interesate. Mai multe flori Italia cultivă din ce in ce mai multe flori. Astăzi, se poate afirma că se cumpără de zece ori mai multe flori decit in urmă cu două decenii. Acest fapt este demonstrat şi de producţia floricolă italiană, care in mai puţin de 20 de ani şi-a multiplicat valoarea trecind de la 40 miliarde de lire in 1960 la 410 miliarde. Paralel a crescut şi exportul de flori, valoarea ajungind de la 22 miliarde de lire in 1966 la circa 73 miliarde in 1976. Aceste date au fost puse in evidenţă cu ocazia Zilelor floriculturii şi cultivării plantelor ornamentale“, iniţiate la Sar- Zana, Italia, de către Institutul de floricultură al Universităţii din Pisa. Exod urban Pentru prime dată in ultimii 70 de ani populaţia Londrei a scăzut sub 7 milioane locuitori. Capitala britanică nu mai are decit 6 970 100 locuitori faţă de peste 8,5 milioane înregistraţi în 1939, relevă statisticile publicate de Oficiul britanic de recensămint. Această scădere demografică a Londrei se înscrie intr-o mişcare generală de depopulare a marilor centre urbane ale Marii Britanii. Siameze In Australia a fost înregistrată cea de-a patra pereche de fraţi siamezi, de cind există statistici in acest domeniu. De această dată este vorba de două fetiţe care s-au născut la un spital din Sidney. Un purtător de cuvint al spitalului a anunţat că medicii efectuează in prezent testele necesare pentru a stabili dacă o operaţie de separare este posibilă. 120 de ani de viaţă? S-ar putea trăi 120 de ani cu ajutorul inoculării unor celule vii, afirmă doi medici geriatri argentinieni. Doctorul Ernesto Warnes, preşedintele Societăţii argentiniene de terapie celulară, şi Oswaldo Knoff au precizat in cadrul unei reuniuni ţinute la Lima, că această tehnică este aplicată in diverse ţări şi că ea permite prevenirea bolilor şi a îmbătrinirii. Tratamentul constă in inocularea pacientului cu celule vii şi proaspete de animale tinere sau in stare de foetus, in cursul unor şedinţe de patru ore, la zece zile, ceea ce permite regenerarea elasticităţii pielei, a supleţei articulaţiilor şi a strălucirii părului. Virsta ideală pentru începerea acestei terapii este de 35 ani, momentul când încep să apară bolile cardio-vasculare. Incendiu Un puternic incendiu a izbucnit la un supermagazin in cartierul new-yorkez Brooklyn provocind mari pagube materiale. Sosite de urgenţă la faţa locului, unităţile de pompieri n-au reuşit să localizeze făcut care a cuprins întreaga clădire. In toiul luptei cu flăcările acoperişul clădirii s-a prăbuşit omorind pe cei cinci pompieri care se aflau pe el pentru a dirija jeturile de apă, iar ulterior altul a dispărut in foc. Pină in prezent, au fost înregistraţi şi şapte răniţi. Focul a fost atins după mai multe ore de luptă intensă, cu ajutorul unor puternice substanţe ignifuge. „Piraţii“" O superbă galeră neagră cu bordurile aurii, şi două vele roşii larg desfăşurate şi-a făcut apariţia miercuri la Paris avind la bord „piraţi“ italieni care şi-au încheiat astfel un voiaj insolit de 750 km, vislind prin canale şi riuri. „Piraţii“, un grup de 15 genovezi pasionaţi de aventură, şi-au construit ei înşişi ambarcaţiunea, o replică fidelă a unei galere din secolul al XVll-lea. O veritabilă încercare sportivă, aventura lor a durat 18 zile, pentru a se încheia cu o infamie prietenească şi veselă, in apropiere de podul Concorde unde a acostat nava. Contrabandă Contrabanda de ţigări a luat in ultima vreme o amploare deosebită in Italia. Anual, in această ţară se comercializează prin contrabandă aproximativ 15 000 tone de tutun, o ţigară din 7 vindută pe piaţă provenind din contrabandă. Se estimează că cifra de afaceri a acestor practici ilicite s-ar ridica la aproximativ 420 miliarde lire italiene. Astfel, zilele trecute paza de coastă a poliţiei italiene a desfăşurat o vastă acţiune de urmărire a unei nave in largul localităţii Taranto, in sudul Italiei, care transporta o mare cantitate de ţigări destinate pieţei. La " bordul navei capturate s-aue descoperit nu mai puţin de nouă tone de ţigări. Inundaţii Datorită ploilor torenţiale ce s-au abătut in ultimele zile asupra statului Texas — S.U.A., riurile au ieşit din matcă provocind inundaţii catastrofale. Opt persoane şi-au pierdut viaţa şi multe altele sunt date dispărute. In ultimele 24 de ore au fost înregistrate 50 cm de precipitaţii. La 80 km nord-vest de San Antonio două riuri, Guadelupa şi Medina, s-au revărsat, acoperind mai multe localităţi, intre care şi o aşezare cu 1 500 de locuitori. Apele continuau să urce in noaptea de miercuri spre joi in toată această regiune, in care comunicaţiile au fost întrerupte. T. S. 40 340. REDACŢIA : Piaţa Scinteii, Tel. 1160 10, Administraţia, int. 1400, interurban 289 Telex : 111 79 - Bucureşti, cod. 71 341. Abonamentele se primesc la toate oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi Instituţii. Anunţurile de publicitate se primesc la Agenţia de publicitate din strada 13 Decembrie nr. 24, București, cod 70 709, tel. 16 79 45. Tiparul: Combinatul Poligrafic ,,Casa Scinteii“. Cititorii din străinătate se pot abona prin ILEXIM — departamentul export-import presă, P.O. Box 136-137, telex 11326 București str. 13 Decembrie, nr. 3.