România Liberă, septembrie 1978 (Anul 36, nr. 10528-10553)

1978-09-15 / nr. 10540

n Románia liberó" I »  CUVINTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU (Urmare din pag. 1) întreprindere mai veche, aflată în plină dezvoltare. Şi aceasta a trecut la o producţie de tehnicitate superioară, urmînd să producă în viitor utilaj metalurgic complex. Prin aceasta, colectivul de muncitori de aici va dovedi că poate sta în rînd cu toţi ceilalţi constructori de maşini din ţară. (Aplauze puternice, orale). Am vizitat noua uzină mecanică, aflată la începutul activităţii sale ; sperăm că şi aceasta va da producţie de bună calitate, corespunzător cerinţelor tehnicii celei mai înaintate în acest domeniu. (Aplauze puternice). Am fost informat că şi celelalte" unităţi ,' desfăşoară o activitate bună. Dealtfel, realizarea unei producţii suplimentare de aproape 2 miliarde lei — pe 2 ani şi 8 luni din cincinal — şi a unei producţii suplimentare, pe primele 8 luni ale acestui an, de aproape 130 milioane lei, demonstrează că toate unităţile industriale din Reşiţa şi din judeţul Caraş- Severin îşiîndeplinesc în bune condiţiuni sarcinile de plan. Ele contribuie din plin la realizarea nu numai a cincinalului adoptat de Congresul al XI-lea, dar şi a programului suplimentar elaborat de Conferinţa Naţională din decembrie anul trecut care prevede realizarea peste plan în aceşti cinci ani a unei producţii de cel puţin 100 miliarde lei. (Aplauze şi urale puternice ; se scandează: „Ceauşescu şi 't poporul!“) De asemenea, apreciem în mod deosebit rezultatele bune obţinute de minerii din Caraş- Severin care, împreună cu toţi minerii din patria noastră, se străduiesc să asigure ţării o cantitate tot mai mare de cărbune şi minereuri, atît pentru necesităţile energetice, cît şi pentru alte cerinţe ale industriei. (Aplauze şi urale puternice, se scandează: „Ceauşescu şi minerii !“). Ţinînd seama că în minele carbonifere din Caraş-Severin se găseşte cărbune de calitate superioară, sper că ele vor da o cantitate tot mai mare de cărbune ; aceasta este necesar în primul rînd pentru Reşiţa, spre a nu se mai aduce din altă parte. (Aplauze şi urale prelungite. Se scandează îndelung : „Ceauşescu să trăiască, România să-nflorească !“). Industria din Reşiţa, din judeţul Caraş-Severin are rezultate bune şi în realizarea unor indicatori calitativi , productivitatea muncii, perfecţionarea calităţii producţiei, creşterea eficienţei economice. Pentru rezultatele obţinute pînă acum, doresc să adresez tuturor oamenilor muncii care lucrează în industria din Reşiţa, din judeţul Caraş-Severin, felicitări călduroase şi urarea de noi şi noi succese ! (Aplauze puternice, îndelungate, urale, se scandează : „Ceauşescu-P.C.R. „Ceauşescu şi poporul!“). Succesele obţinute de oamenii muncii de pe aceste meleaguri se alătură rezultatelor obţinute de întregul nostru popor în îndeplinirea programului elaborat de Congresul al XI-lea. Avem, pe întreaga ţară, pe primii doi ani şi 8 luni din acest cincinal, o producţie industrială suplimentară de peste 40 miliarde lei, şi există toate condiţiile să realizăm, pînă la sfîrşitul cincinalului, producţia suplimentară de peste 100 miliarde lei, ceea ce va asigura mersul mai rapid al patriei noastre spre culmi tot mai înalte de progres şi civilizaţie, de bunăstacaj şi fericire ! (Aplauze puternice, îndelungate, se scandează: „Ceauşescu şi poporul !“ ; se intonează : „Partidul, Ceauşescu, România !“). Doresc ca şi de la această mare adunare populară din Reşiţa să adresez clasei noastre muncitoare, tehnicienilor şi inginerilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, cele mai calde felicitări pentru remarcabilele succese obţinute în îndeplinirea planului elaborat de Congresul al XI-lea şi urarea de succese tot mai însemnate în toate sectoarele de activitate. (Aplauze şi urale puternice, îndelungate. Se scandează : „Ceauşescu şi poporul !“). Avem, de asemenea, rezultate bune în agricultură. Am vizitat staţiunea pomicolă de lîngă Caransebeş şi un complex zootehnic de lîngă Bocşa. Se spune că judeţul,Caraş-Severin nu e un judeţ agricol. Cred că nu este corect. Judeţul Caraş-Severin dispune de mari posibilităţi agricole, îndeosebi în pomicultură. Consider că, prin realizarea programului de modernizare şi extindere a plantaţiilor sistematice, se poate ajunge uşor la creşterea de cîteva ori a producţiei de fructe. Dacă s-ar realiza nu prevederile programului de producţie pentru plantaţiile modernizate şi noi, de 30—40 tone la hectar, ci numai de 20 de tone la hectar, pe cele 20 000 de hectare de plantaţii pomicole din judeţ se pot obţine uşor peste 400 000 tone de fructe. Aceasta ar satisface pe deplin consumul din judeţ şi ar asigura disponibilităţi importante pentru alte zone ale ţării, inclusiv pentru export. Am ţinut, să subliniez toate acestea pentru că, astăzi aveţi o producţie mică, dar judeţul Caraş-Severin dispune de condiţii minunate şi are o tradiţie bună în pomicultură. (Aplauze şi urale puternice, îndelungate). Mi-a produs o impresie bună ceea ce am văzut la Staţiunea pomicolă, dar sperăm că exemplul de aici va deveni o realitate pentru toate plantaţiile din judeţ. De asemenea, ne-a produs o impresie bună Complexul zootehnic pe care l-am vizitat. Şi în acest domeniu judeţul Caraş-Severin dispune de condiţii bune, avînd circa 130 000 hectare de păşuni şi fineţe care pot asigura o solidă bază furajeră. Sunt posibilităţi mari pentru creşterea rapidă a numărului animalelor, la bovine, ovine şi porcine, precum şi la păsări, asigurîndu-se satisfacerea completă a necesităţilor de consum ale populaţiei din judeţ şi crearea unor rezerve pentru alte zone ale ţării. De asemenea, judeţul poate să-şi asigure în întregime, din producţia proprie, consumul de cartofi şi legume. Este deci timpul să reconsiderăm aprecierea despre agricultura judeţului şi să înţelegem ca pe lîngă industria cu vechi tradiţii şi rezultate bune, în Caraş-Severin se poate realiza şi o agricultură avansată, cu producţii mari. Astfel, judeţul va aduce o contribuţie sporită la dezvoltarea generală a agriculturii noastre, a întregii economii, la ridicarea bunăstării poporului român. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează: „Ceauşescu şi poporul!“ Ţinînd seama de rezultatele obţinute pînă acum în agricultura judeţului, ca dealtfel în agricultura, întregii ţări, doresc să adresez tuturor lucrătorilor de la sate, cooperatorilor şi ţăranilor din Caraş-Severin, şi din întreaga ţară, cele mai calde felicitări şi urări de succese tot mai însemnate în creşterea producţiei agricole. (Aplauze şi urale îndelungate. Se scandează : „Ceauşescu—România, stima noastră şi mîndria !“) Avem, de asemenea, rezultate bune în celelalte sectoare ale activităţii economice, precum şi în dezvoltarea învăţămîntului, cercetării ştiinţifice — care aduc o contribuţie tot mai însemnată la progresul general al patriei noastre —, în activitatea culturală, în munca politică-educativă. Pe baza rezultatelor de pînă acum, putem spune că hotărîrile Congresului al XI-lea, Programul elaborat de acest Congres — carta fundamentală a construcţiei societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România — se dovedesc pe deplin juste şi că stă în puterea poporului nostru să le înfăptuiască în viaţă, asigurînd României un loc tot mai demn în rîndul ţărilor socialiste, al tuturor naţiunilor lumii. (Aplauze şi urale îndelungate. Se scandează: „Ceauşescu—P.C.R. !“) Realizările obţinute în aceşti ani au creat condiţii necesare pentru înfăptuirea programului de ridicare a nivelului de trai material şi spiritual al oamenilor muncii, al întregului nostru popor. Dezvoltarea mai accentuată a producţiei industriale ne-a dat posibilitatea să adoptăm hotărîrea privind creşterea mai substanţială a veniturilor, astfel încît în 1980 retribuţia reală şi veniturile ţărănimii să crească cu circa 32 la sută, faţă de 20 la sută cît am prevăzut iniţial în planul cincinal. Aceste măsuri — din care prima parte s-a şi realizat în acest an — demonstrează încă o dată că tot ceea ce înfăptuim în patria noastră, edificarea noii orînduiri sociale în care poporul este pe deplin stăpîn pe destinele sale, contribuie la ridicarea continuă a gradului de civilizaţie, a nivelului de trai al maselor , ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe care o construim cu succes în România ! (Aplauze şi urale puternice ; se scandează : „Ceauşescu şi poporul!“) Dragi tovarăşi, Avem, fără îndoială, tot dreptul să privim cu satisfacţie şi mîndrie la ceea ce înfăptuim în toate domeniile — inclusiv în dezvoltarea şi modernizarea oraşelor noastre care, an de an, capătă o înfăţişare tot mai frumoasă, asigurînd condiţii de locuit tot mai bune pentru cetăţenii patriei noastre. Trebuie să fim conştienţi însă că putem avea rezultate şi mai bune, că în activitatea noastră — inclusiv aici, la Reşiţa, la Caransebeş — mai sunt lipsuri şi neajunsuri în diferite domenii. Este necesar să facem totul pentru a lichida cu desăvârşire lipsurile, pentru a înlătura greşelile, atitudinea de delăsare, de comoditate, pentru a asigura ca toate colectivele de oameni ai muncii, fiecare cetăţean, la locul său de muncă, să lucreze mai bine, să-şi îndeplinească , obligaţiile cu rezultate superioare, aducînd astfel o contribuţie sporită la realizarea cu succes a programului partidului, la dezvoltarea noastră economică şi socială. In mod deosebit este necesar să se acorde mai multă atenţie folosirii în întregime a capacităţilor de producţie. Ne-au produs în general o impresie bună unităţile vizitate. Dar trebuie să spun că am avut de făcut şi unele critici, deoarece încă nu folosim dotarea modernă a întreprinderilor la întreaga capacitate. Cu ceea ce am investit pînă acum, am putea obţine, în unele întreprinderi pe carele-am vizitat, o producţie dublă. Iată de ce este necesar să trecem la o mai bună organizare a muncii, la întărirea răspunderii, a ordinii şi disciplinei în fiecare loc de muncă. Fiecare maşină — unele ne-au costat sute şi sute de mii de lei valută — trebuie să lucreze la maximum, cu rezultate optime, aşa cum stă înscris în cartea tehnică. Aceasta presupune, desigur, ca şi cei ce le mînuiesc să-şi ridice corespunzător calificarea profesională, tehnică ; am în vedere atît muncitorii, cît şi tehnicienii şi inginerii. .Maşinile sînt bune, moderne, oamenii sunt minunaţi — ne-au demonstrat acest lucru. Sunt convins că dacă vom depune eforturi pentru cunoaşterea şi stăpînirea maşinilor, a tehnicii noi, vom obţine în scurt timp tot ceea ce acestea pot da, vom spori rentabilitatea, vom obţine o producţie mai mare, de înaltă tehnicitate. (Aplauze şi urale puternice, se scandează : „Ceauşescu-P.C.R. !“). După cum este cunoscut, Congresul al XI-lea a stabilit ca acest cincinal să fie cincinalul afirmării revoluţiei tehnico-ştiinţifice în toate domeniile, iar Conferinţa Naţională a pus sarcina trecerii de la cantitate la calitate, sarcina realizării unei revoluţii în tehnică, în ridicarea nivelului, calitativ şi tehnic al întregii producţii materiale. Reşiţa dispune de tot ce este necesar în acest sens. Pe lîngă uzinele în care lucrează colective minunate cu vechi tradiţii de muncă şi revoluţionare, există şi institute de cercetări, unităţi de învăţămînt superior. Dispuneţi deci de toate condiţiile ca Reşiţa să devină unul din detaşamentele fruntaşe în lupta pentru realizarea unei revoluţii în tehnică, pentru o calitate nouă — şi sunt convins că reşiţenii vor face aceasta! (Urale şi aplauze îndelungate ; se scandează: „Ceauşescu-P.C.R. !“) Este, de asemenea, necesar, să trecem cu hotărîre la înfăptuirea în viaţă a măsurilor privind creşterea eficienţei economice în toate unităţile, să asigurăm trecerea la producţia netă ca indicator de bază al activităţii fiecărei unităţi economice. Din acest punct de vedere, din păcate, rezultatele dumneavoastră nu sunt prea bune. Deşi unele întreprinderi au rezultate bune, chiar foarte bune, există şi serioase rămîneri în urmă. Pe ansamblul municipiului şi al judeţului, acest indicator foarte important, care evidenţiază valoarea nou creată în fiecare unitate, nu este realizat, în concordanţă cu hotărîrile plenarei din martie a.c. trebuie acţionat cu toată fermitatea pentru realizarea în viaţă a autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti a fiecărei unităţi economico-sociale, pentru reducerea simţitoare a cheltuielilor materiale şi gospodărirea mai bună a mijloacelor de care dispune fiecare unitate. Aici se consumă foarte mult metal şi de aceea trebuie să acţionaţi energic pentru economisirea metalului, pentru a nu se mai trimite metalul la retopit. Trebuie să asiguraţi un indice de folosire a metalului de peste 90 la sută în construcţia de maşini. Cred că această sarcină poate fi pusă la Reşiţa, — şi ea trebuie realizată în cel mai scurt timp. (Urale şi aplauze puternice). Realmente, trebuie să declarăm război — aşa cum am mai spus la Brăila — împotriva risipei în toate domeniile. Orice risipă înseamnă o diminuare a bogăţiei naţionale, a mijloacelor cu care asigurăm dezvoltarea ţării şi ridicarea bunăstării poporului. Orice gram de metal, orice kilowat de energie, orice kilogram de cărbune economisit înseamnă o creştere a bogăţiei naţionale, a mijloacelor de ridicare a nivelului de trai şi de dezvoltare generală a ţării. Să facem totul pentru a pune capăt risipei, pentru a asigura folosirea fiecărei bucăţi de metal, pentru a obţine o eficienţă economică sporită în toate sectoarele. (Aplauze şi urale îndelungate, se scandează : „Ceauşescu—P.C.R.!“) Ţinînd seama că mai sînt doar trei luni şi jumătate pînă la sfîrşitul anului, este, necesar ,să se acorde cea mai mare atenţie realizării planului de innvestiţii, în" '-acest domeniu existînd rămîneri în urmă. Este necesar ca toate unităţile din ţară de construcţii industriale, de locuinţe şi altele, să ia măsuri ferme pentru a realiza, pînă la sfîrşitul anului, planul de investiţii integral şi a asigura punerea în producţie a capacităţilor planificate, precum şi darea în folosire a locuinţelor pentru a satisface în condiţii mai bune necesităţile oamenilor muncii. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează : „Ceauşescu şi poporul !“) Este necesar ca organizaţiile de, partid, comitetele de partid, consiliile populare, ministerele, să ia toate măsurile pentru buna organizare a activităţii în aceste sectoare. Să se apeleze şi la aportul cetăţenilor din fiecare localitate pentru realizarea în întregime a planului, de construcţii de locuinţe, pînă la sfîrşitul anului. (Aplauze şi urale puternice ; se scandează : „Ceauşescu şi poporul !“) De asemenea, este necesar să se acorde o atenţie mai mare producţiei pentru export, avînd în vedere că pentru desfăşurarea activităţii noastre economice trebuie să importăm minereu, cocs, cărbune cocsificabil, minereuri neferoase, bumbac şi alte materii prime. Pentru a plăti importurile trebuie să exportăm produsele noastre. Iată de ce este necesar ca şi la Caraş- Severin — aici pe total s-a realizat exportul —să se facă mai mult în această direcţie. Industria reşiţeană poate da mai mult pentru export. Pe întreaga ţară trebuie să facem totul pentru a realiza în întregime exportul, pentru a asigura o balanţă comercială echilibrată. Numai astfel putem importa ceea ce ne trebuie pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţii economice în toate domeniile. Este de înţeles că, în cadrul diviziunii muncii între ţările socialiste, între toate statele lumii, exportul şi importul trebuie să se desfăşoare într-o strînsă corelare, pentru asigurarea progresului fiecărei economii naţionale. Avem toate posibilităţile pentru a realiza în bune condiţii exportul şi importul, colaborarea noastră internaţională ! (Aplauze puternice. Urale. Se scandează : „Ceauşescu—România !“) Dragi tovarăşi, Ne preocupăm permanent de perfecţionarea continuă a conducerii şi planificării economiei precum şi de dezvoltarea necontenită a democraţiei socialiste, creînd cadrul organizatoric cel mai corespunzător participării active, a maselor de oameni ai muncii la luarea deciziilor în fiecare unitate, în fiecare localitate, pe întreaga ţară. Pornim de la faptul că numai prin participarea activă a oamenilor muncii, în cadrul consiliilor de conducere, al adunărilor generale, la dezbaterea programelor şi planurilor fiecărei unităţi, a problemelor dezvoltării generale a patriei noastre, putem asigura ca hotărîrile ce se adoptă să corespundă cel mai bine necesităţilor şi posibilităţilor fiecărui colectiv, ale poporului nostru. în acest fel asigurăm participarea conştientă a poporului la conducerea societăţii, la făurirea propriului său destin, a viitorului său comunist. (Aplauze puternice. Se scandează îndelung : ,,Ceauşescu şi poporul !“). Este de înţeles că tot ceea ce realizăm se resimte din plin în viaţa fiecăruia, indiferent de naţionalitate. Aici trăiesc şi muncesc laolaltă români, germani, sîrbi şi alte naţionalităţi. Este bine cunoscut că în uzină, în oraş, în orice localitate, nu există nici un fel de deosebire între oamenii muncii ; toţi au aceleaşi îndatoriri şi aceleaşi drepturi. Tot ceea ce realizăm serveşte deopotrivă bunăstării şi fericirii lor, a întregului nostru popor, în aceasta constă adevărata egalitate în drepturi între oamenii muncii, între toţi cetăţenii. (Aplauze şi urale puternice, prelungite , se scandează : „Ceauşescu şi poporul „Ceauşescu-P.C.R. !“) Desigur, avem şi şcoli în limba naţionalităţilor, avem presă, literatură şi artă în limba acestor naţionalităţi, există asigurată posibilitatea folosirii limbii proprii în toate domeniile de activitate. Dar uzinele, maşinile pe care le-am importat şi care sunt produse de sovietici, de americani, de englezi, de germani, nu vorbesc în diferite limbi ; ele vorbesc într-o singură limbă, şi noi trebuie să vorbim cu ele într-o singură limbă — aceea a tehnicii, a tehnicii celei mai înaintate ! (Aplauze şi urale puternice). Societatea pe care o edificăm noi — societate a dreptăţii sociale, a egalităţii între oameni în toate sferele în muncă, în repartiţie, în viaţa socială, societate, care a lichidat orice asuprire a unui om de cinre altul , asigură condiţii depline de manifestare a personalităţii umane. Fiecare poate deveni în societatea noastră inginer, academician, conducător de partid sau de stat, poate deveni poet dacă are talent. (Urale şi aplauze puternice, se scandează: „Ceauşescu şi poporul !“). De altfel, în cadrul Festivalului „Cîntarea României“ creăm,, condiţii ca oamenii muncii, făuritorii bunurilor materiale, ai întregii civilizaţii din patria noastră, să poată participa tot mai activ şi la făurirea civilizaţiei spirituale. Dar nu a existat şi nu va exista în lume civilizaţie spirituală, fără a avea la bază o dezvoltare economică puterifică, independenţă şi libertate naţională deplină ! (Aplauze puternice, prelungite se intonează : „Partidul—Ceauşescu—România !“). Este necesar să ne preocupăm şi de desfăşurarea în condiţii tot mai bune a activităţii de pregătire profesională şi tehnică în toate şcolile, în întregul învăţămînt. Ţinînd seama că mîine va începe noul an de învăţămînt — deşi adunarea de deschidere va avea loc la Cluj-Napoca, doresc să adresez studenţilor, elevilor şi cadrelor didactice din Reşiţa, din judeţul Caraş- Severin felicitări şi urarea de a obţine rezultate tot mai bune în ridicarea gradului de pregătire ştiinţifică. (Aplauze puternice, prelungite , se scandează : „Ceauşescu-P.C.R.!“). Să facem totul pentru creşterea nivelului de cunoştinţe al tuturor oamenilor muncii, al tineretului nostru în special, să intensificăm activitatea politico-educativă de formare a conştiinţei omului nou, astfel ca fiecare să fie pe deplin conştient de îndatoririle şi drepturile sale, să înţeleagă ce trebuie făcut pentru ca poporul nostru să meargă cu paşi tot mai fermi şi mai mari înainte, spre 'comunism'! (Aplauze şiurale, puternice , se scandează : „Ceauşescu- P.C.R. Să acordăm atenţia necesară activităţii artistice şi culturale, pentru ca oamenii muncii să poată găsi la casele de cultură, la teatre, în cluburi şi cămine culturale piese de teatru bune, poezii şi cîntece bune, să poată participa direct la manifestările artistice, să aibă posibilitatea de a se recrea după orele de lucru, îmbogăţindu-şi viaţa spirituală. Totodată, să ţinem seama că tineretul— cîte o dată şi cei mai în vîrstă — doreşte să şi danseze şi trebuie să-i creăm condiţiile corespunzătoare. (Aplauze şi urale îndelungate) Atunci cînd vorbim de societatea socialistă multilateral dezvoltată avem în vedere toate laturile vieţii materiale, spirituale, umane. Numai asigurînd condiţiuni ca poporul să poată, participa, în deplină conştiinţă şi cu toate forţele, la activitatea în orice domeniu, — înalt deziderat al omenirii — vom face ca societatea pe care o edificăm să fie, din toate punctele de vedere, net superioară oricărei orînduiri de pînă acum ! Şi fără îndoială, aşa va fi ! (Aplauze şi urale puternice ; se scandează: „Ceauşescu-P.C.R.Se intonează : „Partidul-Ceauşescu- România !“) Dragi tovarăşi şi prieteni, Preocupîndu-ne de soluţionarea problemelor dezvoltării societăţii noastre socialiste, nu uităm nici un momentcă pe planeta noastră există şi alte zeci şi zeci de naţiuni, trăiesc aproape 4 miliarde de oameni — şi nu după mult timp 6 miliarde. De aceea participăm activ la dezvoltarea colaborării internaţionale cu toate naţiunile, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Pornim de la necesitatea de a se asigura condiţii pentru convieţuirea şi conlucrarea paşnică între naţiuni libere şi independente. (Aplauze şi urale puternice se scandează: „Ceauşescu— Pace !“) Evident, acordăm o atenţie deosebită dezvoltării relaţiilor cu toate ţările socialiste, a relaţiilor cu vecinii noştri, a relaţiilor din Europa şi din Balcani. Trăind pe acest Continent, în această zonă, trebuie să participăm activ la asigurarea securităţii şi cooperării în Europa, la transformarea Balcanilor într-o zonă a prieteniei, cooperării şi păcii. (Aplauze puternice, urale , se scandează : „Vom munci şi vom lupta — pacea o vom apăra !“) Dorim ca pe continentul european să se înfăptuiască în viaţă documentele semnate la Helsinki, să se asigure o conlucrare paşnică, reciproc avantajoasă, între toate naţiunile şi, totodată, să se treacă la măsuri reale de dezangajare militară ţinînd seama că cele mai mari forţe militare şi armamente sunt concentrate în Europa. Fără a se realiza măsuri concrete de dezangajare militară, de dezarmare, e greu de vorbit de securitate şi pace în Europa, ca dealtfel în întreaga lume. (Aplauze puternice, Îndelungate, urale) întărim relaţiile noastre cu ţările în curs , de dezvoltare, cu ţările nealiniate, cu ţările mici şi mijlocii. Fiind o ţară socialistă, România este strîns legată de aceste state în lupta pentru lichidarea politicii imperialiste şi neocolonialiste, apoliticii de forţă şi dictat,.pen.,,tru asigurarea dreptului fiecărei naţiuni de a fi stăpînă pe destinele proprii, pe bogăţiile naţionale, de a-şi făuri viaţa aşa cum doreşte, fără nici un amestec din afară. (Aplauze puternice, îndelungate. Se scandează: „Vom munci şi vom lupta, pacea o vom apăra !“) Extindem, de asemenea, relaţiile cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, în spiritul principiilor coexistenţei paşnice, participăm activ la diviziunea internaţională a muncii. Punem ferm la baza relaţiilor noastre internaţionale principiile deplinei egalităţi în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, renunţării la forţă şi la ameninţarea cu forţa. Viaţa demonstrează zi de zi că numai pe temeiul acestor principii se pot realiza raporturi de co- laborare paşnică , şi egală, se pot asigura pacea şi progresul în întreaga lume. (Aplauze şi urale îndelungate. România se pronunţă neabătut pentru soluţionarea pe calea tratativelor paşnice a problemelor internaţionale litigioase, a diferendelor dintre state, fiind convinsă că numai pe această cale se înlătură pericolul agravării situaţiei internaţionale, al unor ciocniri ce pot determina conflicte de mare amploare, inclusiv un război nimicitor. Considerăm că pe această bază se pot găsi soluţii reciproc acceptabile pentru toate statele interesate, se poate întări colaborarea şi feri popoarele de război, de distrugeri. Numai astfel se poate asigura posibilitatea ca fiecare naţiune să-şi concentreze eforturile şi mijloacele în direcţia dezvoltării paşnice, a bunăstării şi independenţei. (Aplauze puternice, urale. Se scandează : „Ceauşescu— P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“). Sprijinim activ lupta pentru lichidarea subdezvoltării, pentru înfăptuirea noii ordini economice internaţionale care să asigure relaţii de egalitate în colaborarea economică, progresul mai rapid al ţârilor rămase în urmă, stabilitatea şi dezvoltarea întregii economii mondiale. (Aplauze și urale puternice) Ne pronunţăm pentru dezarmare, şi, în primul rînd, pentru dezarmare nucleară, pentru o lume fără arme atomice, fără arme de orice fel, o lume a colaborării paşnice între toate naţiunile. Ştim că acest vis al omenirii, acest ideal pentru care socialismul militează de cînd s-a născut, nu este uşor de realizat ; avem însă ferma convingere că stă în puterea popoarelor să asigure triumful colaborării, să înlăture războiul, să asigure pacea pe pla-.'T netă noastră ! (Aplauze şi urale îndelungate.) Ne pronunţăm, de asemenea, -' pentru creşterea rolului Orga-ST... nizaţiei 'Naţiunilor Unite, aC**” ' altor. brgahisme.Internaţionalft.TM, : în.SPIUtiptjarea.paşnică, pe calea tratativelor,- a problemelor® - multiple «»e preocupă astăzi:“^“ omenirea,-' pentru participarea— cu drepturi egale a tuturor" popoarelor, şi în primul rînd a statelor mici şi mijlocii, la întreaga viaţă internaţională, în interesul realizării unei colaborări între toate naţiunile, fără deosebire de mărime şi orînduire socială. (Aplauze şi urale îndelungate). Acţionăm consecvent pentru întărirea colaborării cu partidele comuniste şi muncitoreşti, cu partidele socialiste, socialdemocrate, cu mişcările de eliberare naţională şi partidele progresiste din ţările care şi-au cucerit de curînd indexipendenţa, cu forţele democratice de pretutindeni, considered că întărirea colaborării lor, unitatea tuturor forţelor antiimperialiste, progresiste, creşterea şi intensificarea luptei popoarelor pentru soluţionarea problemelor în mod democratic, constituie o cerinţă arzătoare a zilelor noastre. Aceasta constituie singura garanţie că vom putea soluţiona problemele în direcţia aspiraţiilor înaintate ale omenirii, că vom putea asigura făurirea unei lumi mai drepte şi mai bune, a unei lumi a păcii, pe planeta noastră. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează: „Vom munci şi vom lupta, pacea o vom apăra“). în ce ne priveşte, ne-am asumat răspunderea de a face , totul pentru ca ţiara şi poporul nostru să aducam contribuţie activă la realizarea acestor de-’°-7 '. 1 ziderate. ale omenirii. Ţieana,. cîştigat independenţa prin~‘ri lupte grele. Am cunoscut multe secole dominaţia şi jugul străin, am dat multe jertfe pentru ca patria noastră să fie liberă şi independentă , de aceea vom face totul pentru a asigura independenţa şi suveranitatea ei, viaţa liniştită şi liberă a poporului român ! (Aplauze şi urale puternice, îndelungate. Se scandează : „Ceauşescu-P.C.R.!“ Ceauşescu şi poporul !“). Dragi tovarăşi şi prieteni, Doresc, în încheiere, să exprim, încă o dată, convingerea că oamenii muncii din Reşiţa, din judeţul Caraş-Severin, comitetul judeţean, comitetul municipal, comitetele orăşeneşti de partid, toate organizaţiile de partid, consiliile populare, consiliile de conducere ale oamenilor muncii vor lua măsurile ce se impun pentru perfecţionarea organizării muncii în toate dome- niile, pentru unirea eforturilor , comuniştilor, ale tuturor oamenilor muncii de la oraşe şi sate — muncitori, ţărani, intelectuali, fără deosebire de naţionalitate, în uriaşa activitate de înfăptuire a hotărîrilor Congresului al XI-lea. Rezultatele pe care le-aţi obţinut pînă acum ne dau temeiul să afirmăm că Reşiţa, judeţul Caraş-Severin vor ocupa în acest cincinal un loc important în înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XI-lea.TT" .Sînt convins că în marea în .. trecere fiitre judeţe, judeţul Caraş-Severin va face totul—-''pentru a ocupa un loc de frunte ,şi, dacă este posibil, primul Joc. Eu aş saluta cu bucurie aceasta! (Aplauze şi urale puternice ; se scandează îndelung : „Ceauşescu şi poporul !“). Cu această convingere şi cu această dorinţă, vă urez dumneavoastră, tuturor oamenilor muncii, tuturor locuitorilor municipiului Reşiţa şi judeţului Caraş-Severin, succese tot mai multe şi mai mari, multe satisfacţii, multă sănătate şi fericire ! (Aplauze puternice şi urale îndelungate. într-o atmosferă de profund entuziasm, toţi cei prezenţi la marea adunare din piaţa oraşului scandează : „Ceauşescu- P.C.R. Se intonează, din mii de piepturi, cîntecul: „Partidul—Ceauşescu—România, Poporul-Ceauşescu-România“. Participanţii la adunare ovaţionează minute in şir pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul său Central, pentru secretarul general al partidului şi preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. In mijlocul muncitorilor de la Întreprinderea de construcţii metalice Bocşa Pagina a 3-a — 15 septembrie 1978