România Liberă, ianuarie 1979 (Anul 37, nr. 10633-10657)

1979-01-03 / nr. 10633

IV . A K ANUL XXXVII Nr. 10633 6 pagini 30 bani Proletari din toate ţările, uniţi-vă! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE MESAJUL ADRESAT DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune. CU PRILEJUL ANULUI NOU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1978 cu noi şi mari realizări în opera de construcţie socialistă. Muncind cu abnegaţie şi elan, eroica noastră clasă muncitoare a asigurat îndeplinirea programului de dezvoltare şi modernizare a industriei, a cărei producţie a crescut în cei trei ani ai cincinalului într-un ritm mediu de peste 11 la sută. S-au obţinut, de asemenea, succese deosebite în agricultură, în creşterea producţiei agricole, în dezvoltarea tuturor ramurilor economiei naţionale. Ca urmare, a sporit avuţia socialistă, venitul naţional, ceea ce s-a reflectat în îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale întregului nostru popor. Aplicînd programul de creştere mai rapidă a veniturilor oamenilor muncii, în acest an am încheiat înainte de termen prima etapă a majorării retribuţiilor ; de asemenea, au fost mărite pensiile, alocaţiile pentru copii, s-a trecut la aplicarea săptăminii de lucru reduse. Succese de seamă am obţinut în înflorirea ştiinţei şi invăţămintului, a creaţiei literar-artistice, în făurirea culturii noi, socialiste. Toate aceste realizări oglindesc forţa creatoare a poporului nostru, liber şi stăpîn pe destinele sale, hotărirea sa de a înfăptui neabătut Programul elaborat de Congresul al XI-lea, unitatea de granit a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, în jurul Partidului Comunist — conducătorul încercat al întregii naţiuni pe calea socialismului, bunăstării şi fericirii. Pentru minunatele rezultate obţinute în construcţia socialistă în anul 1978, doresc să adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor fiilor patriei — români, maghiari, germani, sîrbi şi de alte naţionalităţi -, întregului nostru popor, cele mai calde felicitări, precum şi urări de noi şi tot mai mari succese în activitatea viitoare. Peste cîteva clipe intrăm în anul 1979 - cel de-al patrulea an al cincinalului. Prin obiectivele ce ni le propunem, prin continuarea dezvoltării în ritm înalt şi modernizarea forţelor de producţie, a întregii economii naţionale, anul viitor va marca, fără îndoială, o nouă treaptă în ascensiunea rapidă a României pe drumul civilizaţiei şi progresului. Sarcina centrală în acest an este ridicarea la un nivel tot mai înalt a activităţii economico-sociale, realizarea unei calităţi noi, superioare in întreaga operă de construcţie socialistă. Aceasta impune să valorificăm tot mai eficient potenţialul material şi uman de care dispunem, să promovăm cu fermitate cele mai noi cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice în toate domeniile, finind seama de dificultăţile pe care le generează criza mondială de materii prime şi combustibil, să desfăşurăm o bătălie susţinută împotriva risipei, să asigurăm gospodărirea raţională a tuturor mijloacelor, să reducem substanţial consumurile materiale, cheltuielile de producţie, înfăptuind cu fermitate principiile autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii întreprinderilor, folosind pe deplin cadrul democratic de participare a oamenilor muncii la conducerea diferitelor compartimente ale societăţii, să ridicăm spiritul de răspundere al tuturor colectivelor în buna gospodărire a avutului socialist. Să aplicăm ferm măsurile stabilite de partid pentru perfecţionarea continuă a conducerii societăţii, a statului, a relaţiilor de producţie şi sociale, pentru introducerea principiilor eticii şi echităţii socialiste în toate domeniile, pentru folosirea tot mai largă a cadrului democratic de manifestare liberă a personalităţii umane în toate domeniile. Realizind prevederile planului producţiei materiale, vom asigura înfăptuirea integrală a programului de creştere a bunăstării poporului. Făcind totul pentru satisfacerea cerinţelor de viaţă materiale şi spirituale ale maselor, să acţionăm pentru îmbogăţirea continuă a orizontului de cultură al oamenilor muncii, pentru ridicarea conştiinţei socialiste, realizind in viaţă politica partidului al cărui ţel suprem este omul, făurirea unei vieţi libere, demne şi fericite pentru toţi fiii patriei. Vom acorda şi în anul ce vine atenţia cuvenită dotării forţelor armate şi întăririi capacităţii lor de luptă, pregătirii întregului popor pentru a fi gata oricînd să apere cuceririle socialismului, independenţa şi integritatea patriei. Să întîmpinăm, dragi tovarăşi şi prieteni, cu succese tot mai însemnate măreţul eveniment politic ce va avea loc anul viitor — ce! de-al Xll-lea Congres al partidului, care va trasa obiectivele continuării operei de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării României spre comunism, îmi exprim deplina convingere că, prin munca eroică a întregului nostru popor, strîns unit în jurul partidului, anul 1979 va marca un nou şi important pas înainte în dezvoltarea forţelor de producţie, în ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a maselor, in întărirea independenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, în anul 1978 România a desfăşurat o intensă activitate internaţională în slujba idealurilor de libertate, independenţă şi progres social ale popoarelor, pentru promovarea unei politici noi în lume, de colaborare paşnică între toate naţiunile, de destindere şi securitate. Şi în acest an s-a evidenţiat cu putere evoluţia contradictorie a vieţii internaţionale, confirmindu-se justeţea analizei şi orientărilor politicii externe a partidului şi statului nostru. Viaţa demonstrează că forţele progresului pot infringe, prin luptă unită, politica imperialistă şi colonialistă, de dominaţie şi forţă, pot împiedica agravarea climatului internaţional, declanşarea unor noi războaie şi asigura o pace trainică în lume. Intrăm în noul an cu hotărirea fermă de a intensifica şi mai mult conlucrarea activă cu toate naţiunile pentru soluţionarea problemelor complexe care confruntă omenirea, pentru consolidarea destinderii şi păcii. Vom face totul pentru dezvoltarea continuă a prieteniei, colaborării şi solidarităţii cu toate ţările socialiste, vom amplifica şi mai mult relaţiile multilaterale cu ţările în curs de dezvoltare, vom extinde raporturile cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Vom aşeza ferm, ca şi pină acum, la baza relaţiilor noastre internaţionale deplina egalitate în drepturi, respectul independenţei şi suveranităţii naţionale, al dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur destinul, neamestecul în treburile interne şi avantajul reciproc, nerecurgerea la forţă şi la ameninţarea cu folosirea forţei şi vom milita pentru generalizarea acestor principii în întreaga viaţă mondială. Vom acţiona ferm, împreună cu celelalte popoare europene, pentru ca noul an să marcheze un pas înainte în înfăptuirea securităţii şi păcii pe continentul nostru, în spiritul documentelor semnate la Helsinki. în mod deosebit, în anul 1979 este necesar să fie sporite eforturile în direcţia dezangajării militare a continentului care cunoaşte la ora actuală cea mai mare concentrare de armata şi armament, inclusiv nuclear , pentru crearea unui climat în care fiecare naţiune să se simtă la adăpost de orice amestec sau agresiune din afară, să-şi poată consacra pienar, resursele progresului economic şi social, în anul ce vine se impun intensificate acţiunile pentru lichidarea conflictelor ce mai dăinuie in lume pe calea tratativelor — singura modalitate raţională de soluţionare justă şi durabilă a problemelor litigioase dintre state pentru stingerea tuturor focarelor de încordare, pentru abolirea definitivă a folosirii forţei în raporturile internaţionale, în acest cadru în mod deosebit trebuie asigurată instaurarea unei păci trainice şi echitabile în Orientul Mijlociu. Interesele progresului şi păcii generale cer ca anul 1979 să fie un an de acţiuni tot mai ferme pentru lichidarea subdezvoltării care afectează cea mai mare parte a omenirii, pentru abolirea vechii politici imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste ce a împărţit lumea în săraci şi bogaţi, pentru făurirea noii ordini economice internaţionale. Pe această cale se va putea asigura o colaborare cu adevărat echitabilă între state, dezvoltarea liberă şi independentă a tuturor naţiunilor, accesul lor larg, în special al celor rămase în urmă, la cuceririle ştiinţei şi tehnicii moderne, ale civilizaţiei contemporane. Şi în anul ce vine, cea mai arzătoare aspiraţie a popoarelor continuă să fie oprirea cursei înarmărilor, trecerea la dezarmare, şi in primul rînd la dezarmarea nucleară. De aceea, asigurînd un echilibru care să nu pună în pericol securitatea nici unei părţi, trebuie făcut totul pentru reducerea sistematică, substanţială a cheltuielilor militare şi diminuarea efectivelor şi arsenalelor armate ale tuturor ţărilor, în mod deosebit ale celor cai^^leţin cel mai mare potenţial militar. Este in interesul vital al tu^^B -raţiunilor ca in 1979 să se acţioneze cu si mai mare fermTOr ■..-''■".îru reducerea bugetelor militare, lichidarea bazelor militare străine şi a blocurilor, pentru făurirea unei lumi fără arme şi fără războaie. Avem toate temeiurile să privim viitorul cu optimism, convinşi că popoarele, forţele înaintate, pot asigura instaurarea în lume a politicii noi, de egalitate şi respect între naţiuni, de dezvoltare liberă şi independentă a fiecărui stat, de colaborare şi pace mondială. România este ferm hotărită să acţioneze intens, şi în anul ce vine, în strînsa solidaritate cu toate forţele antiimperialiste, cu toate popoarele, pentru triumful aspiraţiilor supreme de progres şi pace ale întregii omeniri. Dragi tovarăşi şi prieteni, Fie ca noul an să aducă noi şi mari succese in înflorirea României socialiste, în realizarea Programului partidului ce corespunde celor mai inalte năzuinţe de prosperitate ale întregului nostru popor ! Fie ca anul 1979 să aducă tuturor popoarelor noi victorii in dezvoltarea lor liberă şi independentă, in lupta pentru pace, pentru făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră ! Vă urez, tuturor, dragi compatrioţi, succese tot mai mari în întreaga activitate consacrată propăşirii patriei, împlinirea tuturor dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! Din adincul inimii vă adresez tradiţionala urare : „La mulţi ani !“. A . Mesajul adresat întregului popor de secretarul general al partidului in noaptea de Anul nou, ne mărturiseşte ing. Ioan Ranca, director tehnic la Institutul „Faur“, ne-a găsit pe noi, proiectanţii institutului „Faur“ in momentul unui bilanţ rodnic, ilustrind eforturile întregului colectiv al uzinei „23 August“, ale proiectanţilor institutului nostru pentru afirmarea spiritului creator românesc atît in hotarele ţării cit şi in afară lor. Rezultatul acestei magistrale şi consecvente relaţii între politica internă şi externă promovată de partidul şi statul nostru s-a resimţit şi se resimte în activitatea noastră cotidiană, in modul în care ştacheta, calităţii’ ne impune zilnic condiţii noi, cărora reuşim să le facem faţă din zi in zi mai bine. — Concret, în ce se regăsesc toate acestea ? — In locomotivele şi motoarele pe care le proiectăm şi le realizăm in cadrul uzinei, in relaţiile comerciale bune, în numărul partenerilor care ne solicită şi, mai ales, în creşterea încrederii în ceea ce poate realiza tehnica românească actuală. Aş vrea să menţionez că locomotivele şi motoarele realizate la noi ajung astăzi în 14 ţări ale lumii şi anul care vine deschide perspective pentru noi contracte cu alte ţări. Am reuşit într-un timp relativ scurt să ne dovedim competenţa şi priceperea in construcţia de locomotive şi motoare şi asta nu poate decit să ne bucure. Am început să abordăm metode şi tehnici de virf în proiectare şi faptul acesta tinde să se înscrie într-o bună tradiţie a institutului şi a uzinei. — Pentru anul acesta ce proiecte aveţi in vedere ? — Vorbeam de metode şi tehnici de virf în proiectare. Fac precizarea că încă de la începutul anului vom trece întreaga fabricaţie de locomotive şi motoare a uzinei pe calculator. Sigur, asta presupune un efort considerabil pe care noi l-am şi efectuat in bună parte, dar mai avem foarte mult de muncit. In final această realizare va permite o reducere substanţială a manoperei şi realizarea , unei obiectivităţi necesare în proiectare. Intrăm în noul an optimişti, dar conştienţi că nu am dat nici pe departe întreaga măsură a posibilităţilor noastre. — Noi, cei care formăm colectivul de la Oţelăria Martin nr. 2, ne spune Iuliu Demeter, oţelar de la Hunedoara — am început noul an cu rezultate foarte bune. De fapt, din primele clipe ale anului am aşezat in inimi vibranta chemare din Mesajul transmis poporului român de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu. M-au impresionat napit cuvintele, ideile şi îndemnurile din acest Mesaj pentru că ele exprimă gindurile şi dorinţele tuturor oamenilor, indiferent de naţionalitate, care trăiesc pe pămîntul românesc. Felicitind clasa muncitoare, din care fac parte şi eu, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat îndatorirea care revine tuturor fiilor ţării — români, maghiari, germani sau sîrbi — de a munci înfrăţiţi şi uniţi in jurul partidului pentru a îndeplini în mod exemplar sarcinile trasate de Congresul al XI-lea. Bine a spus secretarul general că succesele tot mai mari pe care le obţine poporul român sunt cea mai importantă contribuţie adusă la reducerea înarmărilor şi la întărirea păcii în lume. Nici eu nu mai vreau să fie război, nu vreau să fie vrajbă între oameni. Aici, la combinatul din Hunedoara şi chiar la oţelăria noastră suntem alături români, maghiari, germani şi alte naţionalităţi. Niciodată nu ne-am întrebat ce limbă vorbim unul sau altul. Merg, de multe ori, în satul meu din judeţul Mureş şi acolo am văzut aceeaşi unitate şi frăţie între oameni, la originea căreia se află, politica partidului, condiţiile bune de viaţă şi drepturile pe care le au oamenii, fără deosebire de naţionalitate, în România socialistă. Pe noi, cei de la oţelărie, ne-a unit, puternic şi dorinţa de a realiza metal cit mai mult. Datorită eforturilor pe care le face tovarăşul Nicolae Ceauşescu pentru fericirea poporului şi pentru apărarea păcii în lume, in viitor metalul hunedorean se va folosi în cantităţi tot mai mari la realizarea unor obiecte necesare omului şi nu la fabricarea de arme. In noaptea Anului Nou tovarăşul Nicolae Ceauşescu ne-a îndemnat din nou să trăim înfrăţiţi şi uniţi, să muncim mai bine. Alături de întregul popor îi mulţumesc din inimă pentru grija pe care ne-o poartă. Ii doresc multă sănătate şi fericire. Sunt sigur că toţi oamenii muncii din Combinatul siderurgic Hunedoara, fără deosebire de naţionalitate, vor urma îndemnurile însufleţitoare ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi împreună ne vom îndeplini cu cinste îndatoririle muncitoreşti care ne revin. „Să cultivăm la copii calităţi, să facem să rodească virtuţile, înclinaţiile bune, capacitatea creatoare, dragostea faţă de patrie, partid şi popor“. Aşa a răspuns cugetul meu vibrantului mesaj al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ne-a spus Eleonora Nişte, învăţătoare la Şcoala generală nr. 49 din Bucureşti. — La copii m-am gîndit mai întîi ascultînd cuvintele calde ale secretarului general al partidului. Cuvintele sale părinteşti au găsit cu siguranţă în toate inimile părinţilor din această ţară încuviinţare şi recunoştinţă. „Copiii noştri nu trebuie să se teamă că vor cădea peste capetele lor bombe atomice“. Cuvintele acestea pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-a repetat de citeva ori în ultimele zile ale anului trecut le-am regăsit în întregul Mesaj de Anul nou, atunci cind vorbea de bunăstarea oamenilor, de creşterea economică, atunci cind vorbea de politica externă. In toate vedeam privirea aţintită asupra viitorului ţării. Gindindu-se la viitor se gîndea la copiii de azi, la şoimii patriei şi la pionieri, la toţi cei care mîine vor fi la rindul lor constructori de nădejde ai societăţii socialiste şi comuniste. Noua lege a învăţămîntului rezumă şi ea într-un fel aceeaşi constantă grijă a partidului, a secretarului său general, faţă de viitorul ţării. Nu am o vechime prea mare in învăţămînt. Şaisprezece ani reprezintă o experienţă insuficientă pentru un învăţător, care nu vrea să rămînă niciodată mulţumit cu sine şi cu ceea ce a înfăptuit. Dar aceşti ani mi-au fost suficienţi ca să înţeleg cit de importantă devine pe zi ce trece profesia mea. A fi învăţător, a face educaţie altora, a creşte oameni de nădejde acestei ţări este cea mai generoasă şi mai frumoasă profesie. — Ascultînd Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu din noaptea de Anul nou, ne spune Simion Horobeanu, preşedintele cooperativei agricole de producţie Doineşti-Argeş, mi-am reamintit şi cuvintele pe care ni le-a adresat cu ocazia sărbătoririi Zilei recoltei, la noi la Piteşti. Ascultînd aprecierile secretarului general a! partidului, îndemnurile sale de a face totul pentru a ridica întreaga agricultură pe trepte superioare de eficienţă, ne-am dat seama că şi un cooperativa noastră se poate face mai mult. — Cu ce realizări aţi încheiat anul 1978 ? Cu ce ginduri păşiţi in nou an ? — Mă voi referi doar la citeva : am plantat 40 hectare de teren — foste mlaştini şi plantaţii deteriorate — din care 30 hectare un sistem superintensiv, de pe care vom obţinesuplimentar peste 1200 tone fructe. De asemenea, am modernizat 150 hectare de păşuni şi in 1979 urmează să modernizăm alte 20 hectare. în acest fel vrem ca, concomitent cu producţia agricolă, să creăm un puternic sector zootehnic. Am ridicat deja o îngrăşătorie de berbecuţi care rulează anual intre 4 QQD—6 000 capete iar în 1979 construim două maternităţi cu o capacitate de 2 000 de capete ovine. Prin efort propriu, cu multă investiţie de gîndire şi spirit gospodăresc am reuşit să ridicăm o cooperativă agricolă de producţie puternică, cu sectoare diverse care să atragă întreaga forţă de muncă a comunei. Viaţa ne-a demonstrat încă o dată că pămîntul nu este nici bun nici rău, că numai de noi, cei care îl muncim, depinde calitatea sa. Fireşte, asemenea tuturor argeşenilor am păşit în anul 1979 cu ferma convingere că vom fi în stare să materializăm in faptă îndemnurile secretarului general al partidului de a munci cu şi mai multă rîvnă, de a ne întrece cu noi înşine iar viitoarea sărbătoare a Zilei recoltei — pe care o dorim tot la Piteşti — să confirme încă o dată că argeşenii sînt oameni harnici, capabili să se depăşească pe ei înşişi. — Nu ştiu care ar fi lucrul cel mai de seamă la care să mă opresc. Anul 1978 a fost foarte plin şi în evenimente politice (Continuare in pag. a 5-a) 1979—an hotăritor al cincinalului In noaptea Anului Nou, întregul popor al României socialiste a urmărit cu emoţie vibrantul Mesaj al secretarului general al Partidului Comunist Român, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, expresie a propriilor noastre gînduri şi aspiraţii, a propriei noastre încrederi în viitorul luminos al ţării, a bunăstării şi fericirii tuturor. Cuvintele tovarăşului Nicolae Ceauşescu au stîrnit un puternic ecou în conştiinţa întregii naţiuni, conştiinţă ce stă la baza voinţei colective prin care marile idealuri ale socialismului şi comunismului au căpătat şi capătă în fiecare zi forma concretă a faptei. In acest început de an, hotărîtor pentru actualul cincinal, ne facem ecoul cîtorva dintre gîndurile şi sentimentele unor oameni ai muncii de diverse profesii, din diverse colţuri ale ţârii, şi care, toate, reflectă puternica angajare a naţiunii noastre în realizarea exemplară a sarcinilor acestui an. ,,Prin obiectivele ce ni le propunem, prin continuarea dezvoltării în ritm înalt şi modernizarea forţelor de producţie, a întregii economii naţionale, anul viitor va marca, fara îndoială, o nouă treaptă in ascensiunea rapidă a României pe drumul civilizaţiei şi progresului“. NICOLAE CEAUŞESCU , (Din Mesajul adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou)