România Liberă, noiembrie 1981 (Anul 39, nr. 11511-11535)

1981-11-02 / nr. 11511

■ „România liberă" \ . ( . ..'■ . ; , .. ■ ... .. », / r.‘ ■ -i-'- " ■■ ■' - >* -v.;; jj ‘ ' . ' ■ r *'r Ws. ■UÖ S' Biroul Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, întrunit în şedinţă lărgită la Bucureşti, în ziua de 30 octombrie 1981, şi-a însuşit in unanimitate aprecierile şi considerentele expuse de preşedintele ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu privire la situaţia internaţională actuală, la căile de depăşire a problemelor grave ce confruntă omenirea, precum şi propunerile cu privire la desfăşurarea unei vaste acţiuni politice de masă în ţara noastră, menite să permită manifestarea puternică a voinţei de pace a poporului român, a hotăririi întregii naţiuni socialiste de a acţiona neabătut împotriva intensificării cursei înarmării, pentru dezarmare generală, şi în primul rînd dezarmare nucleară, pentru securitate, colaborare şi pace în întreaga lume. Consiliul Naţional al F.D.U.S. dă o înaltă apreciere Iniţiativei tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pătrunse de un sprit de înaltă grijă şi răspundere pentru viaţa şi liniştea popoarelor, pentru destinele civilizaţiei umane, pentru făurirea unei lumi a prieteniei şi colaborării paşnice între toate naţiunile. Considerăm că această nouă şi importantă iniţiativă este de natură să mobilizeze şi mai mult forţele poporului român în înfăptuirea politicii principiale, constructive, promovate pe arena mondială de România socialistă, de preşedintele ţării, să sporească contribuţia poporului nostru la măreaţa luptă a forţelor înaintate, progresiste, a maselor largi populare de pretutindeni, hotărîte să-şi apere liniştea, munca paşnică, viaţa, libertatea şi independenţa. România socialistă, preşedintele Nicolae Ceauşescu se bucură de un binemeritat prestigiu pe arena mondială, pentru consecvenţa şi hotărîrea cu care militează în scopul lichidării factorilor de încordare, tensiune şi conflict din viaţa internaţională, pentru soluţionarea problemelor complexe ale lumii de azi în concordanţă cu interesele şi năzuinţele vitale ale popoarelor. Un profund ecou şi o deplină aprobare au găsit în rîndul opiniei publice internaţionale nenumăratele propuneri şi iniţiative concrete ale ţării noastre, ale preşedintelui Nicolae Ceauşescu, în direcţia opririi cursei înarmărilor, a trecerii la măsuri practice de reducere a cheltuielilor, efectivelor militare şi armamentelor, de apărare a libertăţii şi independenţei popoarelor, grav ameninţate de actualul curs al vieţii mondiale. Adoptarea unor asemenea măsuri, promovarea acestei politici constituie astăzi singura alternativă la un război nimicitor, reprezintă condiţia primordială a instaurării unui climat de înţelegere, securitate, colaborare şi pace. Pornind de la aceste considerente, Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste cheamă toate organizaţiile sale componente, oamenii muncii din întreaga ţară — muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, pe toţi cetăţenii, fără deosebire de naţionalitate - să-şi spună cuvîntul în cadrul unor largi manifestări publice, să organizeze adunări populare, demonstraţii, marşuri ale păcii şi alte acţiuni de masă, cerînd să se întreprindă şi să se intensifice acţiunile tuturor statelor şi popoarelor pentru împiedicarea amplificării cursei înarmărilor şi sporirii arsenalului militar pentru măsuri concrete în domeniul dezarmării şi, în primul rînd, al dezarmării nucleare, pentru eliberarea omenirii de coşmarul unui nou război. Aceasta exprimă importanţa deosebită pe care partidul şi statul nostru o acordă rolului poporului nostru - constructor eroic al socialismului, care îşi făureşte în mod conştient propria istorie, un viitor demn şi fericit în elaborarea şi promovarea întregii politici interne şi externe a ţării, în conducerea tuturor domeniilor vieţii sociale, a întregii societăţi. Poporul român este conştient ca înfăptuirea măreţelor sale aspiraţii de zidire a celei mai drepte şi umane orînduiri - comunismul, ca şi realizarea năzuinţelor tuturor popoarelor spre bunăstare şi progres sunt condiţionate în mod vital de înlăturarea pericolului războiului, de instaurarea unei păci trainice pe planeta noastră Cauza păcii şi colaborării face parte inseparabilă din concepţia de viaţă a poporului nostru, a societăţii socialiste pe care o edificăm, se identifică cu idealurile nobile ale socialismului şi comunismului. Poporul român este conştient că în uriaşele eforturi pe care le depun astăzi forţele înaintate ale omenirii pentru dezarmare, pace şi destindere un rol esenţial trebuie să-l aibă ţările socialiste care, prin însăşi natura orînduirii lor, prin ideile care le călăuzesc, sunt în mod organic interesate în lichidarea oricăror acte de agresiune internaţională, a oricăror pericole de război, în apărarea independenţei şi libertăţii tuturor popoarelor, a dreptului lor sacru de a-şi făuri viitorul în linişte şi pace, aşa cum şi-l doresc. Ţărilor socialiste, forţelor sociale înaintate de pretutindeni le revine îndatorirea de a-şi uni eforturile într-un singur şuvoi pentru a bara calea războiului, pentru a salvgarda pacea. Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste din România apreciază în mod deosebit şi priveşte cu profundă simpatie marile mişcări de masă care au loc în ţările Europei occidentale, consacrate opririi amplasării de noi rachete nucleare cu rază medie de acţiune pe continentul nostru, împiedicării producerii bombei cu neutroni, împotriva planurilor şi a intenţiilor de escaladare a politicii de înarmări. Poporul român îşi uneşte glasul cu masele populare din aceste ţări, cu toate naţiunile în nobila luptă pentru pace, care oglindeşte rolul sporit pe care îl joacă astăzi popoarele în determinarea cursului evoluţiei istorice. Ne afirmăm solidaritatea deplină cu celelalte naţiuni în eforturile pentru înlăturarea primejdiilor care ameninţă viaţa şi munca lor paşnică, însuşi viitorul lor, spunînd — pînă nu este prea tîrziu — un NU hotărît războiului ! Considerăm că forţele iubitoare de pace de pretutindeni, popoarele trebuie să se manifeste cu cea mai mare energie pentru a determina guvernele, parlamentele, conducerile statelor să abordeze o politică nouă, constructivă, pătrunsă de o răspundere maximă pentru soarta şi viitorul popoarelor, a păcii mondiale. Adresăm tuturor organizaţiilor de masă şi obşteşti, maselor populare din toate ţările Europei, ale Americii, de pe toate celelalte continente apelul de a acţiona în cea mai strînsă unitate pentru trecerea la înfăptuirea obiectivelor stringente ale securităţii, destinderii şi colaborării internaţionale. Viaţa întreaga desfăşurare a evenimentelor internaţionale demonstrează necesitatea creşterii rolului popoarelor în soluţionarea tuturor problemelor care privesc pacea şi progresul umanităţii, a întăririi solidarităţii şi conlucrării lor în afirmarea politicii de destindere, de pace şi independenţă naţională. Să ne ţinim deci forţele, să conlucrăm în modul cel mai activ pentru a pune stavilă politicii de încordare şi război. Frontul Democraţiei şi Unitafii Socialiste cheamă toate organizaţiile sale componente, oamenii muncii din întreaga ţară, să-şi spună cuvintul in cadrul unor largi manifestări publice, cerind să se întreprindă şi să se intensifice acţiunile tuturor statelor şi popoarelor pentru împiedicarea amplificării cursei înarmărilor şi sporirii arsenalului militar, pentru măsuri concrete în domeniul dezarmării şi, în primul rînd, al dezarmării nucleare, pentru eliberarea omenirii de coşmarul unui nou război pentru afirmarea politicii de destindere şi înţelegere, de pace şi colaborare internaţională. Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste, în numele întregului popor român, adresează tuturor organizaţiilor democratice, opiniei publice, popoarelor din toate ţările chemarea de a întreprinde noi şi tot mai puternice acţiuni consacrate cauzei păcii şi dezarmării. Să asigurăm înfăptuirea dreptului fundamental al tuturor popoarelor la viaţă, pace şi libertate, printr-o largă mişcare unită a tuturor forţelor iubitoare de pace, să împiedicăm izbucnirea unui nou război, să instaurăm liniştea şi securitatea pe planeta noastră ! Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste, in numele întregului popor român, adresează tuturor organizaţiilor democratice, opiniei publice, popoarelor din toate ţările chemarea de a întreprinde noi şi tot mai puternice acţiuni consacrate cauzei păcii şi dezarmării. Să asigurăm înfăptuirea dreptului fundamental al tuturor popoarelor la viaţă, pace şi libertate, printr-o largă mişcare unită a tuturor forţelor iubitoare de pace, să împiedicăm izbucnirea unui nou război, să instaurăm liniştea şi securitatea pe planeta noastră! Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste îşi exprimă glasul de pace şi colaborare al României socialiste, convingerea că toate organizaţiile componente, toţi voinţa de neclintit a întregului nostru popor de a-şi oamenii muncii din patria noastră, fără deosebire de a duce întreaga contribuţie la înfăptuirea idealurilor şi naţionalitate, vor acţiona cu hotărîre, desfăşurînd largi aspiraţiilor supreme ale omenirii de a trăi în colaboacţiuni de masă, pentru a face puternic auzit în lume rare şi înţelegere, într-o lume a păcii şi progresului ! APELUL PENTRU DEZARMARE al Frontului Democraţiei şi Unităţii din Republica Socialistă Rom I PACE Socialiste ama Să acţionăm pentru instaurarea unui climat în care toate popoarele să se poată dezvolta liber şi suveran, la adăpost de orice amestec sau agresiune din afară ! In interesul păcii şi liniştit pe planeta noastră, să ne ridicăm cu toată energia împotriva politicii de continuare a înarmărilor ! Pornind de la situaţia deosebit de gravă creată în Europa, ca urmare a acumu- larii în această parte a lumii a unui uriaş arsenal de arme de distrugere în masă , să cerem cu toată energia oprirea amplasării şi desfăşurării pe continent a rachetelor nucleare cu rază medie de acţiune şi trecerea neîntîrziata la tratative concrete in acest scop ! Să spunem un NU hotărît bombei cu neutroni ! Să ne ridicăm cu fermitate pentru scoaterea în afara legii a tuturor armelor de distrugere în masă ! Să acţionăm Hotărît, împreună cu toate popoarele, cu toate conştiinţele lucide de pe continent, pentru a evita ca Europa să fie nimicită în cadrul unei conflagraţii nucleare I Să ne pronunţăm cu toată energia pentru ca actuala reuniune de la Madrid să stabilească convocarea unei conferinţe consacrate întăririi încrederii şi dezarmării in Europa ! Să acţionăm ferm pentru un echilibru militar care să nu pună în pericol securitatea şi pacea nici unei ţări şi care să fie realizat nu pe seama sporirii înarmărilor, ci prin diminuarea şi reducerea lor treptată ! Să impunem să se treacă cu toată hotărîrea la îngheţarea cheltuielilor militare la nivelul anului 1981 şi la reducerea treptată, in următorii ani, a bugetelor militare cu cel puţin 10 la sută pină în 1985. Să impunem încetarea oricărei demonstraţii de forţă, a manevrelor nontare la graniţele altor state, a manevrelor de mare anvergură, a oricăror acţiuni ce pot genera tensiune şi neîncredere intre state ! Să cerem în modul cel mai ferm ca minunatele cuceriri ale geniului uman, ale ştiinţei şi tehnicii moderne să fie puse exclusiv în slujba păcii şi progresului , şi nu a distrugerii şi a războiului ! Să conlucrăm strîns pentru a determina pe promotorii înarmărilor să renunţe la poziţiile lor periculoase, să pună capăt cu desăvîrşire politicii de înarmări, folosirii forţei şi ameninţării cu forţa, astfel ca toate problemele litigioase să fie soluţionate numai şi numai prin tratative, pe cale paşnică! Să facem totul pentru ca imensele bugetemilitare, fondurile cheltuite pentru înarmare să fie folosite pentru înfăptuirea programelor de dezvoltare economică şi socială ale fiecărei ţări, pentru sprijinirea popoarelor din ţările subdezvoltate în eforturile lor de progres, pentru făurirea unei lumi mai drepte şi mai bune ! Să facem ca politica de dezarmare să contribuie la lichidarea decalajelor dintre state, la instaurarea noii ordini economice — condiţie esenţială a păcii şi progresului, a stabilităţii politice şi economice mondiale ! Să acţionăm ca Organizaţia Naţiunilor Unite, celelalte organizaţii şi organisme internaţionale să joace un rol mult mai activ în unirea şi participarea tuturor naţiunilor la eforturile pentru pace, pentru dezarmare şi colaborare între popoare ! Pagina a 3-a —. 2 noiembrie 1981