România Liberă, septembrie 1983 (Anul 41, nr. 12078-12102)

1983-09-15 / nr. 12090

■% Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! Anul XLI Nr. 12 090 6 pagini 50 bani COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, au continuat, miercuri, vizita de lucru în judeţul Cluj. Conducătorul partidului şi statului a fost însoţit de tovarăşii Emil Bobu, Gheorghe Oprea, Petru Enache, Ion Ursu. Reîntîlnirea secretarului general al partidului cu cei ce trăiesc şi muncesc în această străbună vatră de cultură şi civilizaţie s-a desfăşurat în aceeaşi atmosferă de intensă bucurie şi deplină satisfacţie de a-l avea în mijlocul lor pe conducătorul iubit şi stimat, ctitorul României moderne, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a-i primi sfatul înţelept şi îndemnul revoluţionar care să-i conducă spre noi şi importante succese pe drumul propăşirii economico-sociale a judeţului lor, al dezvoltării multilaterale a patriei noastre socialiste. Cluj-Napoca, încă din primele ore ale dimineţii, oraşul de pe Someş a cunoscut freamătul specific marilor evenimente — mii de cetăţeni au flancat bulevardele şi străzile oraşului. Ei purtau portrete ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu, drapele roşii şi tricolore, pancarte cu urări la adresa partidului şi a secretarului său general, flori ale acestei bogate toamne, încă o dată locuitorii municipiului — români şi maghiari — au ţinut să-şi exprime profundele sentimente de dragoste şi preţuire faţă de secretarul general al partidului, revoluţionarul neobosit de a cărui neobosită activitate sunt legate şi izbînzile clujenilor, întregului nostru popor, angajaţi ferm pe calea zidirii unei vei şi luminoase vieţi socialiste şi comuniste. S-a dat din nou expresie deplinei satisfacţii şi adîncii recunoştinţe a tuturor clujenilor pentru recentele măsuri de sporire a retribuţiei personalului muncitor, nouă şi elocventă mărturie a grijii permanente a partidului, a secretarului său general pentru creşterea continuă a veniturilor oamenilor muncii, a bunăstării întregului popor. Dialogul de lucru din această zi al tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu făuritorii de bunuri materiale şi spirituale din judeţul Cluj a continuat, în fapt, analiza începută cu o zi înainte privind căile de dezvoltare viitoare a industriei şi agriculturii, măsurile ce se impun pentru a ridica pe noi trepte de eficienţă şi calitate întreaga activitate economică, astfel incit judeţul să-şi aducă o contribuţie şi mai importantă la dezvoltarea generală a patriei. Plecînd de la reşedinţa ce le-a fost rezervată în municipiul Cluj-Napoca spre primele obiective ale vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost salutaţi pe întregul traseu cu sentimente de aleasă stimă, cu multă dragoste de zeci de mii de clujeni. S-a scandat îndelung „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul „Ceauşescu — Pace cei prezenţi exprimind şi în acest mod deplina aprobare faţă de înţeleaptă politică internă şi externă a partidului şi statului nostru. Aceste calde manifestări s-au constituit, totodată, într-o mărturie elocventă a unităţii de nezdruncinat a întregului nostru popor în jurul partidului, al secretarului său general, a hotărîrii oamenilor muncii de aici, fără deosebire de naţionalitate, de a acţiona pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al XII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului. Vizita de lucru în municipiul Cluj-Napoca a început la cea mai importantă unitate industrială a judeţului — COMBINATUL DE UTILAJ GREU. Realizarea acestui obiectiv economic este strins legată — asemenea attor întreprinderi — de numele tovarăşului Nicolae Ceauşescu, el fiind construit la iniţiativa şi cu sprijinul direct, permanent, al secretarului general al partidului. Acum şapte ani, în 1976, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a turnat prima cupă de beton,, inaugurind lucrările de execuţie a marelui combinat. Conducătorul partidului şi statului a revenit apoi, în anii 1978 şi 1980, pentru a examina modul în care se materializează această Însemnată investiţie. Potrivit orientărilor date cu prilejul acestor vizite, combinatul s-a înălţat, treptat, devenind o unitate re (Continuare in pag. a 2-a) Astăzi se deschid porţile şcolilor. Prin amploarea şi semnificaţia sa, evenimentul capătă o importanţă deosebită, devenind o adevărată sărbătoare şi marcind, totodată, prima zi de muncă in şcolile de toate gradele. Populaţia şcolară a României, numărind milioane de tineri, cărora li se adaugă, i şcoala reciclării, sute şi sute de mii de oameni ai muncii, preocupaţi de neîncetata împrospătare a cunoştinţelor, atinge proporţii nemaiintilnite în istoria invăţămîntului nostru, atestind făptui că şcoala a devenit, practic vorbind, principalul mijloc de formare a cadrelor necesare tuturor sectoarelor de muncă, astfel incit să corespundă exigenţelor impetuoasei noastre dezvoltări. Ca în fiecare an, tineretul va saluta cu toată dragostea, respectul şi recunoştinţa ce o poartă prezenţa in mijlocul său a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, şi a tovarăşei Elena Ceauşescu. Grija deosebită a conducătorului partidului şi statului pentru şcoală şi educaţia tineretului reflectă grija pentru viitorul patriei. In cei peste 18 ani, de cînd tovarăşul Nicolae Ceauşescu se află la conducerea partidului, învăţămintul nostru a cunoscut un continuu proces de înnoire, reflectind concepţia revoluţionară a secretarului general al partidului, ctitor al noii şcoli româneşti, de creare a unui invăţămint unitar, deschis tuturor fiilor ţării, fără deosebire de naţionalitate, axat pe însuşirea celor mai noi cuceriri ale ştiinţei, tehnicii si culturii. In concepţia secretarului general al partidului, învăţămîntul a fost asociat producţiei şi cercetării ştiinţifice pentru ca tinărul de astăzi să poată căpăta cunoştinţei« teoretice şi practice care să-i permită, după terminarea anilor de studii, la intrarea in producţie, să se încadreze imediat, fără aşazis inerentul răgaz de adaptare profesională. Aceasta este o interpretare modernă şi eficientă a educaţiei care înlătură specializarea îngustă, introduce structuri mobile, in scopul unei pregătiri multidisciplinare, face loc tehnologiilor şi metodologiilor înaintate, dezvoltînd resorturile inovaţiei, ale progresului neîncetat. Această viziune sistematică, revoluţionară a învăţămîntului, avind la bază triada „invăţămînt — cercetare — producţie“, serveşte efectiv şi nemijlocit dezvoltării economice şi sociale, Înfăptuirii grandioaselor planuri elaborate de partid. Şcolii româneşti, astfel fundamentate, ii revin mari sarcini in educarea patriotică şi revoluţionară, sarcini subliniate pregnant la Consfătuirea de lucru pe problemele muncii organizatorice şi politico-educative din 23 august 1983. In această direcţie se impune formarea unui tineret cu o înaltă conştiinţă revoluţionară, educat în spiritul dragostei de patrie, de partid, crescut în spiritul muncii, înarmat cu tot ce are mai bun ştiinţa şi cunoaşterea umană. In această zi inaugurală, tineretul, cadrele didacticeîşi îndreaptă gindul, de asemenea, către tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, remarcabilul om politic şi savant de renume mondial, care prin activitatea sa prodigioasă aduce o inestimabilă contribuţie la mersul ascendent al invăţămîntului, la formarea de cadre cu Înaltă calificare. Veştile sosite din ţară arată că acest început de an şcolar este întimpinat cu frumoase înfăptuiri, consemnate, dealtfel, şi la recentele consfătuiri ale cadrelor didactice. Astfel, au fost editate manuale care să răspundă mai bine cerinţelor învăţământului ; s-au,elaborat programe mai judicios alcătuite, au avut loc reciclări ale cadrelor didactice organizate mai aproape de necesităţile lor de informare, de pregătire pedagogică şi de specialitate ; au fost repartizaţi la posturi noi învăţătorişi profesori , au fost puse la punct numeroase probleme de organizare ale procesului instructiveducativ. Baza materială a şcolii (Continuare în pag. a 5-a) In aceeaşi atmosferă de caldă bucurie şi profundă satisfacţie purtat de secretarul general al partidului cu oamenii muncii de pe meleagurile clujene, expresie a dragostei şi stimei celor ce trăiesc şi muncesc in această străbună vatră ieri a continuat VIZITA DE LUCRU ÎN JUDEŢUL CLUJ A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, ÎMPREUNĂ CU TOVARĂŞA ELENA CEAUŞESCU ■» „O atenţie deosebită trebuie să acordăm formării tinerei generaţii pentru muncă, pentru luptă, educării ei in spirit revoluţionar. In această privinţă trebuie să se acorde o atenţie mai mare, in toate formele de invăţămînt — începînd din grădiniţă pină la cursurile postuniversitare — formării şi educării patriotice, revoluţionare a tineretului, a tuturor cetăţenilor patriei1J NICOLAE CEAUŞESCU Şcoala - mijloc de formare revoluţionară pentru muncă şi viaţă a tinerei generaţii Deschiderea noului an de invăţămînt La Institutul de cercetare ştiinţifică şi inginerie tehnologică pentru echipamente energetice La Combinatul de utilaj greu secretarul general al partidului porneşte, de la pupitrul de comandă, presa de 6 000 tone forţă Se Vizitează expoziţia organizată la Facultatea de mecanică a Institutului politehnic AZI, LA POSTURILE DE RADIO ŞI TELEVIZIUNE Cu prilejul vizitei de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, în judeţul Cluj şi al deschiderii anului de învâţămînt 1983—1984, astăzi va avea loc în municipiul Cluj-Napoca o adunare populară pe care posturile de radio și televiziune o vor transmite direct în jurul orei 11. " .