România Liberă, aprilie 1988 (Anul 46, nr. 13500-13524)

1988-04-02 / nr. 13500

Pagina a 2 la 2 aprilie 1988 „Románia liberó” DOCUMENTE ADOPTATE DE PLENARA C.C. AL P.C.R. DIN 28-29 MARTIE 1988 (sinteze) .......................“ ' Jl — ' ---------------" — ------------e n “ " - — ■ ---- — Cu privire la efectivul, compoziția si structura organizatorica a partidului la 31 decembrie 1987 si activitatea politico-organizatorii desfăşurata de organele si organizaţiile de partid pentru înfăptuirea hotăririlor si directivelor partidului în aceasta perioadă, de importanţă deosebită pentru înfăptuirea hotăririlor Congresului al XllI-lea, ale Conferinţei Naţionale, care a adoptat magistralul raport prezentat de secretarul general al partidului ca program de muncă şi luptă al partidului, al întregului nostru popor, oamenii muncii acţionează intr-o unitate de monolit, strips uniţi în jurul partidului, al tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, cel mai iubit şi stimat fiu al poporului, pentru înălţarea patriei pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Aşa cum se subliniază şi în documentele Conferinţei Naţionale, partidul nostru este astăzi mai puternic şi mai unit decit in oricare din etapele îndelungatei şi glorioasei sale. istorii, forţa şi tăria sa fiind indisolubil legate de neobosita şi laborioasa activitate teoretica şi practică desfăşurată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care in cele peste două decenii de cînd se află in fruntea partidului a elaborat noi teze cu privire la necesitatea creşterii continue a rolului conducător al partidului — centrul vital al întregii naţiuni —, premisă sigură a edificării cu succes a orinduirii socialiste şi comunista în ţara noastră. Intr-o unanimitate de voinţă, cuget şi simţire, naţiunea noastră a aniversat şi omagiat ziua de naştere şi peste 55 de ani de eroică şi neîntreruptă activitate revoluţionară ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, înflăcărat militant comunist şi luptător temerar pentru apărarea independenţei şi suveranităţii ţării. Erou între eroii patriei, ctitor şi strateg al României socialiste moderne, personalitate proeminentă a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, sărbătoare naţională scumpă comuniştilor. Întregului popor, care prin profunda sa semnificaţie a generat o amplă emulaţie creatoare, mobilizînd puternic toate forţele societăţii în munca şi lupta avintată pentru înfăptuirea Programului partidului, a planurilor şi programelor de dezvoltare economico-socială a patriei. Exigenţele mari puse în actuala etapă de dezvoltare economico-socială a ţării de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, privind dezvoltarea spiritului revoluţionar, a fermităţii şi combativităţii faţă de lipsuri şi neajunsuri, a intransigenţei comuniste, creşterea răspunderii cadrelor de partid şi de stat de la toate nivelurile pentru îndeplinirea exemplară, cu devotament, a sarcinilor încredinţate au constituit obiectivele centrale ale activităţii organelor şi organizaţiilor de partid, de stat, de masă şi obşteşti, în spiritul prevederilor Statutului partidului. În anul 1987 au avut loc plenarele Comitetului Central, şedinţele Comitetului Politic Executiv şi ale Secretariatului C.C. al P.C.R., şedinţe lărgite, cu participarea cadrelor de conducere la nivel central, a primilor secretari şi altor secretari ai comitetelor judeţene de partid, precum şi plenarele organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. In cadrul cărora tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, a stabilit, pe baza unor analize pătrunse de înaltă exigenţă şi responsabilitate comunistă, noi sarcini şi orientări în vederea înfăptuirii exemplare a obiectivelor din domeniul industriei, agriculturii, cercetării ştiinţifice, învăţămîntului, artei şi culturii, din celelalte sectoare de activitate. Totodată, in anul trecut s-a analizat, pe bază de rapoarte, stilul şi metodele de muncă ale secretariatelor Comitetului municipal de partid Bucureşti şi a 26 comitete judeţene, asupra principalelor aspecte legate de urmărirea îndeplinirii planurilor şi programelor de dezvoltare economicosocială, au fost controlate şi ajutate de brigăzi ale Comitetului Central, comitetele judeţene de partid Mehedinţi, Giurgiu, Combinatul siderurgic Galaţi, întreprinderile electrocentrale Turceni şi Rovinari, iar un număr de 25 comitete judeţene de partid au fost controlate prin colective ale secţiilor C.C. al P.C.R. De asemenea, s-au efectuat o serie de controale de către Colegiul Central de Partid pe linia respectării prevederilor statutare, a principiilor şi normelor muncii şi vieţii comuniştilor, a eticii şi echităţii socialiste. Un rol important in sporirea exigenţei şi răspunderii comuniştilor l-a avut adoptarea de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R, în noiembrie 1987 a hotăririi de a se dezbate, intr-un spirit de inaltă combativitate revoluţionară, abaterile grave săvîrşite de unele cadre de partid şi de stat din judeţul Dolj, ceea ce a determinat în toate adunările de partid şi plenarele comitetelor judeţene o analiză critică şi autocritică a propriei activităţi, stabilirea de măsuri corespunzătoare pentru înlăturarea neajunsurilor, întărirea întregii activităţi politico-organizatorice şi educative. Toate acestea au contribuit la întărirea rolului conducător al organelor şi organizaţiilor de partid, la creşterea influentei lor in mobilizarea maselor de oameni ai muncii pentru înfăptuirea sarcinilor izvorite din documentele şi hotăririle de partid şi de stat. S-a îmbunătăţit conţinutul plenarelor comitetelor de partid şi adunărilor generale ale organizaţiilor de bază, sunt mai insistent analizate problemele vieţii interne de partid, au căpătat un caracter mai profund controlul şi îndrumarea de către organele şi organizaţiile de partid a activităţii organizaţiilor de masă şi obşteşti, a organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Pe baza iniţiativelor creatoare şi cu contribuţia determinantă ale secretarului general al partidului, în anul 1987 au fost elaborate noi măsuri menite să asigure dezvoltarea intensivă a economiei naţionale, accelerarea procesului de perfecţionare a organizării producţiei şi modernizarea produselor, aplicarea consecventă a principiilor autoconducerii şi autogestiunii, creşterea continuă a eficienţei economice. Un rol de mare importanţă în ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al producţiei l-a avut aplicarea programelor privind dezvoltarea cercetării ştiinţifice şi ingineriei tehnologice, elaborate sub conducerea de înaltă competenţă a tovarăşei Elena Ceauşescu, militant de frunte al partidului şi statului nostru, preşedintele Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului. Rezultate de seamă s-au obţinut şi in domeniul dezvoltării ştiinţei, învăţămîntului, artei şi culturii, îmbunătăţirea ocrotirii sănătăţii, ridicarea permanentă a nivelului de trai material şi spiritual al întregului nostru popor. ’ 7 Dînd glas sentimentelor ce animă colectivele de oameni ai muncii, cuprilejul vizitelor de lucru întreprinse de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu. Într-un număr mare de judeţe, al dialogului permanent purtat cu cetăţenii ţării, aceştia şi-au exprimat, cu deosebită căldură, nemărginita recunoştinţă pentru tot ceea ce a făcut şi face secretarul general al partidului spre binele şi dezvoltarea patriei, pentru grija statornică ce o poartă dezvoltării echilibrate şi proporţionale a tuturor zonelor ţării, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al poporului, in epoca de glorie şi măreţie ce poartă numele genialului său ctitor, angajîndu-se, totodată, să urmeze cu încredere şi în mod neabătut gloriosul nostru partid comunist, tezele şi orientările tovarăşului Nicolae Ceauşescu, să-şi sporească contribuţia la efortul întregii naţiuni in vederea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. O dată cu dezvoltarea în ritm susţinut şi armonios a economiei naţionale, modernizarea şi întărirea bazei tehnico-materiale a societăţii, afirmarea cu vigoare a unităţii de nezdruncinat a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii în jurul partidului, al secretarului său general, a continuat să crească prestigiul internaţional al României datorită iniţiativelor numeroase şi de mare răsunet mondial şi activităţii prodigioase desfăşurate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care a intrat in conştiinţa lumii ca mare Erou al păcii, al prieteniei şi colaborării între toate naţiunile lumii. Ridicarea nivelului conştiinţei socialiste, a responsabilităţii comuniste, perfecţionarea pregătirii politico-ideologice şi teoretice a cadrelor din activul de partid, de stat şi al organizaţiilor de masă şi obşteşti, a tuturor comuniştilor pentru cunoaşterea temeinică a hotărârilor de partid şi legilor ţării, a orientărilor, tezelor şi ideilor cuprinse în monumentala operă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, au constituit preocupări susţinute ale tuturor organelor şi organizaţiilor de partid. Invăţămîntul politico-ideologic, celelalte forme ale muncii ideologice, politico-educative au fost axate pe studierea şi cunoaşterea aprofundată de către toţi oamenii muncii a hotăririlor Congresului al XIII-Iea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, a altor documente de partid şi de stat, în strînsă legătură cu îndeplinirea sarcinilor şi îndatoririlor ce le revin din planul de dezvoltare economico-socială. S-a acţionat pentru îmbunătăţirea activităţii Academiei de studii social-politice de pe lingă C.C. al P.C.R. şi a şcolilor interjudeţene de partid, urmărindu-se ca întreaga muncă de perfecţionare a pregătirii cadrelor să se bazeze pe studierea operelor secretarului general al partidului, a experienţei organelor şi organizaţiilor de partid, de masă şi obşteşti. Acţionindu-se în spiritul istoricelor hotăriri ale Congresului al XHI-lea şi ale Plenarei C.C. al P.C.R. din martie 1987, al indicaţiilor secretarului general al partidului, activitatea de primire in partid este orientată, cu precădere, spre ramurile de bază ale economiei, spre obiectivele de importanţă deosebită şi cele mai nou intrate in funcţiune, în cursul anului 1987 fiind primiţi în rindurile partidului peste 116 009 oameni ai muncii ; 66,29 la sută din aceştia provin din rîndul muncitorilor, 14,31 la sută al ţăranilor, iar 19,40 la sută ai inginerilor, tehnicienilor, economiştilor, cadrelor din domeniul ştiinţei, învăţămîntului, culturii şi artei, precum şi al altor intelectuali şi funcţionari. Semnificativ este faptul că aproape 50 la sută din totalul celor primiţi în partid sunt femei şi peste 80 la sută provin din rindurile Uniunii Tineretului Comunist. Primirea, an de an, un partid a unui însemnat număr de muncitori, ţărani, ingineri, economişti şi alte cadre de specialitate are ca rezultat atît întărirea organizaţiilor de partid din toate domeniile şi sectoarele de activitate, cit şi producerea anumitor mutaţii în compoziţia socială a partidului ; din totalul celor 3 709 735 membri ai partidului, 55,07 la sută sunt muncitori, 15,52 la sută ţărani, 20,41 la sută intelectuali şi funcţionari, iar 9 la sută pensionari şi femei casnice ; numărul femeilor membre de partid a crescut cu peste 47 800, ponderea acestora în totalul comuniştilor ajungind la 34,68 la sută. Compoziţia după virstă şi naţionalităţi este, de asemenea, corespunzătoare, reflectînd puternica influenţă ce o are partidul nostru în rindul tuturor categoriilor de oameni ai muncii. Ca urmare a preocupărilor pentru perfecţionarea pregătirii profesionale, s-a îmbunătăţit simţitor compoziţia membrilor de partid după studii : numărul comuniştilor cu studii superioare a crescut faţă de finele anului 1986 cu 15 241, al celor cu studii medii cu 34 531, al celor cu şcoli tehnice de maiştri şi profesionale cu 41 222. Un număr de 28 927 membri de partid îşi completează studiile superioare, iar 87 665 — liceale. Din datele prezentate rezultă că in cursul anului 1987 partidul nostru a continuat să se întărească, spre el indreptîndu-se cei mai înaintaţi şi devotaţi oameni ai muncii, practic, in prezent, neexistînd nici un sector sau domeniu de activitate în care să nu acţioneze puternice organizaţii de partid. Aşa cum a subliniat in repetate rînduri secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in prezent accentul trebuie pus pe ridicarea nivelului şi calităţii membrilor de partid, pe profilul politic, moral şi profesional al celor ce intră în partid, pe îmbunătăţirea muncii de educare şi călire ideologică a tuturor comuniştilor, pentru înfăptuirea obligaţiilor şi îndatoririlor pe care le au în vasta operă de edificare a socialismului şi comunismului în ţara noastră, în lumina orientărilor şi indicaţiilor cuprinse în magistralul Raport prezentat la Conferinţa Naţională de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, şi a concluziilor şi Învăţămintelor desprinse din analiza in cadrul Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din noiembrie 1987, în toate organizaţiile partidului se pune un accent deosebit pe aplicarea riguroasă a cerinţelor Statutului, hotăririlor şi instrucţiunilor Comitetului Central al P.C.R. privind desfăşurarea vieţii interne de partid, dezvoltarea spiritului revoluţionar, întărirea răspunderii, ordinii şi disciplinei în vederea îndeplinirii sarcinilor profesionale şi obşteşti. Analizînd însă cu toată exigenţa modul in care s-a acţionat în anul 1987 pentru îndeplinirea sarcinilor privind dezvoltarea economico-socială a ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, a subliniat cu fermitate că, dacă toate organele şi organizaţiile de partid, de masă şi obşteşti, dacă toţi comuniştii şi oamenii muncii ar fi acţionat cu mai multă răspundere pentru îndeplinirea sarcinilor ce ie-au revenit, rezultatele pe ansamblu ar fi fost mult mai bune, în multe organizaţii de partid se manifestă pronunţate tendinţe de automulţumire şi autoliniştire, a slăbit spiritul de partid critic şi autocritic, se tolerează neajunsurile, nu se ia atitudine fermă împotriva abuzurilor, abaterilor şi a oricăror încălcări ale hotărârilor de partid şi de stat ; unele comitete judeţene, organe şi organizaţii de partid desfăşoară o insuficientă muncă pentru prevenirea stărilor de lucruri negative, nu analizează pe bază de rapoarte şi informări, aşa cum prevăd normele statutare, activitatea cadrelor cu funcţii de conducere, nu exercită permanent controlul de partid asupra muncii şi activităţii întregului activ de partid. Totodată, in unele unităţi economico-sociale, organele şi organizaţiile de partid acordă puţină atenţie funcţionării corespunzătoare a tuturor organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, şi îndeosebi a adunărilor generale ale oamenilor muncii, pentru întărirea rolului acestora faţă de îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan, aplicarea mecanismului economico-financiar, autoconducerii şi autogestiunii, folosirea cu maximă eficienţă a mijloacelor materiale şi băneşti încredinţate de societate, în vederea creşterii rolului Conducător al organelor şi organizaţiilor de partid, intensificării activităţii politico-organizatorice, perfecţionării stilului şi metodelor de muncă, pentru mobilizarea mai activă a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii la îndeplinirea exemplară a planului pe acest an şi pe întregul cincinal, vor fi luate următoarele măsuri : — Comitetele judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale, organele şi organizaţiile de partid vor îmbunătăţi şi perfecţiona continuu munca de organizare, planificare şi conducere, de repartizare judicioasă a forţelor in sectoarele de bază ale economiei, pentru îndeplinirea exemplară a planurilor şi programelor de dezvoltare economico-socială. — Activitatea de întăriri numerică şi calitativă a organizaţiilor de partid va fi orientată cu prioritate asupra primirii în partid a celor mai , înaintaţi oameni ai muncii din industrie, construcţii, transporturi, agricultură şi din alte ramuri şi domenii de activitate, care au o temeinică pregătire profesională şi politico-ideologică şi unde ponderea membrilor de partid în totalul personalului muncitor este mai mică. Şi în viitor, se va avea în vedere ca muncitorii să reprezinte 55—65 la sută din totalul celor primiţi in rîndul membrilor de partid, ţăranii 15—25 la sută, femeile 45—55 la sută, iar 75—80 la sută să fie membri ai Uniunii Tineretului Comunist. — Se va acorda o atenţie deosebită îmbunătăţirii muncii cu activul de partid, cu toţi comuniştii. Membrii activului de partid, aparatul de partid, al organizaţiilor de masă şi obşteşti, activiştii-instructori, repartizaţi pe unităţi economico-sociale şi organizaţii de partid, vor raporta periodic, în conformitate cu prevederile Statutului, ale instrucţiunilor C.C. al P.CR., asupra modului în care îşi îndeplinesc sarcinile încredinţate. Comitetele judeţene de partid vor lua toate măsurile pentru Întărirea controlului de partid şi de stat, la toate nivelurile, pentru respectarea fermă a hotăririlor de partid, a legilor, a normelor vieţii interne de partid. Periodic, toate cadrele care îndeplinesc funcţii de conducere pe linie de partid şi de stat, in organizaţiile de masă şi obseşti, economie şi celelalte sectoare ale vieţii sociale vor raporta in faţa organe de partid sau in adunările generale organizaţiilor de partid din care fac ca despre îndeplinirea sarcinilor cele rei luindu-se poziţie hotărită împotriva căror tendinţe de automulţumire şi induinţă faţă de lipsuri şi neajunsuri. — In vederea îndeplinirii in tot mai boi condiţii a rolului şi atribuţiilor cere cadrelor de partid, se vor întreprinde m subbotante pentru instruirea lor tehnică in conformitate cu instrucţiunile Cmitetului Central. Pe baza Programului ideologic al padului, comitetele judeţene, municip. orăşeneşti şi comunale de partid vor ganiza şi asigura studierea, dezbarea şi însuşirea temeinică a documetelor Congresului al XIII-Iea şi Confertei Naţionale ale partidului, a tezei orientărilor şi indicaţiilor cuprinse operele tovarăşului Nicolae Ceauşescu, scretarul general al partidului, in strînsă gătură cu sarcinile ce revin colectivelor muncă din industrie, agricultură şi culalte sectoare de activitate. O atenţie dsebită se va acorda înarmării comunişti cu problemele de bază ale strategiei eunomice, dezvoltării conştiinţei patriotice tuturor oamenilor muncii, a dragostei de patrie, partid şi popor, combaterii fermitate a oricăror manifestări de naţualism şi şovinism, cultivării mindriei triptice pentru marile succese obţinute transformarea revoluţionară a ţării, îndicarea nivelului de trai material şi spatual al poporului. — In continuare se prevăd sarcini sacifice privind indeplinirea obiectivelor , industrie, investiţii, din agricultură, redîndu-se că în centrul preocupărilor organelor şi organizaţiilor de partid se va sti realizarea integrală a producţiei destini exportului. In conformitate cu indicaţi secretarului general al partidului, se va anura: încheierea urgentă a contractelor pi tru întreaga producţie de export, lansa in fabricaţie a tuturor comenzilor, respiarea termenelor contractuale si a călii produselor. — In lumina indicaţiilor secretarului neral al partidului, organele şi organiziile de partid vor acorda cea mai atenţie aplicării cerinţelor mecanism economico-financiar, autoconducerii şi regestiunii, întărind controlul asupra rolului in care se elaborează bugetele de uituri şi cheltuieli. Încadrarea in norri şi normativele de consum elaborate, crearea continuă a eficienţei economice între sectoarele de activitate. Secţiile C.C. al P.C.R., întregul ap. al Comitetului Central vor intensifica ca roul şi sprijinirea comitetelor judeţene partid, a organelor şi organizaţiilor partid din ministere, celelalte instituţii ctrale şi centrale industriale, pentru periţionarea muncii de planificare, organic şi conducere a activităţii de partid şi stat, creşterea răspunderii tuturor cailor faţă de aplicarea consecventă a birurilor Congresului al XIII-lea şi Dorinţei Naţionale ale partidului, a indicilor şi orientărilor secretarului gener. partidului, întărirea ordinii şi discipl. instaurarea In toate colectivele de nr a unui climat de înaltă exigentă, ferte şi combativitate revoluţionară, in vl rea realizării in cele mal buna condi obiectivelor actualei etape de dezvtf economico-socială a patriei. Cu privire la activitatea desfăşurată de organele de partid, de stat şi organizaţiile de raşă pentru înfăptuirea politicii de cadre a partidului în anul 1987, poporul român, strâns unit drn jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, a obţinut realizări importante în îndeplinirea obiectivelor stabilite de Congresul al XIII- lea, in accentuarea laturilor intensiv-calitative ale dezvoltării economico-sociale a patriei, în înfăptuirea neabătută a Programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare a României spre comunism. Eveniment politic cu o puternică rezonanţă şi profunde înmuriri in conştiinţa, in munca şi lupta întregului partid, a întregului popor, Conferinţa Naţională a partidului, magistratul Raport prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, au făcut o multilaterală şi aprofundată analiză ştiinţifică a rezultatelor obţinute de oamenii muncii in primii doi ani ai actualului cincinal, au stabilit cu claritate direcţiile dezvoltării tot mai puternice a forţelor de producţie, realizarea unei calităţi superioare in toate domeniile activităţii materiale şi spirituale, menite să asigure îndeplinirea integrală a obiectivelor strategice de trecere a patriei noastre intr-un nou stadiu de dezvoltare. Lucrările Conferinţei Naţionale, adunările şi conferinţele organizaţiilor de partid care au precedat-o s-au constituit intr-o largă şi exigentă dezbatere în partid a celor mai importante probleme actuale şi de perspectivă ale dezvoltării economico-sociale a României, ale activităţii de partid, ele exprimînd hotărîrea fermă a comuniştilor, a întregii naţiuni de a înfăptui neabătut politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, de a amplifica rezultatele bune din primii ani ai actualului cincinal in industrie, agricultură şi celelalte sectoare economico-sociale şi a înlătura neajunsurile care mai persistă. Toate realizările obţinute in aceşti ani încorporează înaltul spirit de responsabilitate, munca plină de abnegaţie a tuturor oamenilor muncii, a cadrelor de partid şi de stat, din conducerea organizaţiilor de masă şi obşteşti, din economie, din toate sectoarele de activitate. Eroica luptă revoluţionară, desfăşurată cu patos şi devotament nemărginit, de peste 55 de ani, de tovarăşii Nicolae Ceauşescu, patriot înflăcărat şi ctitor al României socialiste moderne, re-prezintă un luminos şi insufleţitor exemplu pentru fiecare comunist, pentru fiecare activist al partidului. Aflîndu-se in fruntea partidului şi statului de 23 de ani, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a demonstrat, spre mindria poporului nostru şi in admiraţia întregii lumi, virtuţi de mare conducător, cu o gindire cutezătoare şi energie inepuizabile, aducînd o contribuţie decisivă la elaborarea şi înfăptuirea grandioaselor programe de construcţie socialistă in tara noastră, amprenta geniului său regăsindu-se pe tot ce s-a înfăptuit măreţ şi durabil pe străvechile meleaguri ale României. Aplicind cu consecvenţă hotăririle Congresului al XIII-Iea al partidului, asigurînd progresul economic şi social al patriei, dezvoltarea intensivă a întregii economii, accentuarea puternică a laturilor ei calitative, partidul, secretarul său general au acordat şi acordă constant o deosebită atenţie politicii de cadre, perfecţionării acestei activităţi, ca unul din factorii de importanţă majoră ■ în înfăptuirea programelor de dezvoltare economico-socială a ţării. Conducerea partidului, personal tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a cerut cadrelor de partid şi de stat, din conducerea organizaţiilor de masă şi obşteşti, tuturor comuniştilor să acţioneze în spirit revoluţionar, de luptă şi abnegaţie, cu înaltă fermitate şi exigenţă, cu responsabilitate şi devotament în îndeplinirea sarcinilor ce li s-au încredinţat, să se preocupe permanent de perfecţionarea pregătirii lor profesionale şi politico-ideologice, corespunzător cu cerinţele etapei pe care o parcurgem, cu obiectivele de perspectivă care au fost stabilite, în perioada la care se referă raportul, sub conducerea şi îndrumarea directă, cu aportul decisiv al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, munca de selecţionare, creştere, pregătire şi promovare a cadrelor a fost marcată de mutaţii calitative, in strînsă concordanţă cu sarcinile stabilite în documentele Congresului al XIII-Iea,in alte hotăriri de partid şi în legile ţării. Comisia C.C. al P.C.R. pentru problemele de cadre de partid şi de stat, sub conducerea permanentă, de înaltă competenţă a tovarăşei Elena Ceauşescu, a sprijinit şi controlat activitatea organelor de partid, de stat, de masă şi obşteşti pentru cunoaşterea, selecţionarea, pregătirea şi promovarea cadrelor.,a asigurat indrumarea Unitară a muncii desfăşurate de organele şi organizaţiile de partid pentru aplicarea cu mai multă rigurozitate şi exigenţă a hotăririlor Comitetului Central al partidului şi legilor statului în domeniul muncii de cadre. Prin măsurile şi acţiunile întreprinse de Biroul Comisiei C.C. al P.C.R. pentru problemele de cadre de partid şi de stat, comitetele judeţene de partid, conducerile organizaţiilor de masă şi obşteşti, ale ministerelor şi instituţiilor centrale au manifestat mai multă exigenţă şi răspundere faţă de calităţile politice, profesionale şi morale ale cadrelor propuse să îndeplinească funcţii de răspundere în aparatul şi organele de partid, de stat, de masă şi obşteşti. Ca rezultat al activităţii desfăşurate, ponderea cadrelor provenite din rindul muncitorilor, maiştrilor şi tehnicienilor este în prezent de 79,8% în aparatul de partid, 80,1% în aparatul U.T.C. şi 88,7% in cel al sindicatelor. Pe baza sarcinilor şi îndrumărilor conducerii Comisiei C.C. al P.C.R. pentru problemele de cadre de partid şi de stat privind aplicarea, cu mai multă fermitate, a prevederilor Programului adoptat de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 1963 referitor la promovarea femeilor în funcţii de răspundere, organele şi organizaţiile de partid şi-au intensificat preocupările pentru selecţionarea, pregătirea şi promovarea celor mai bune cadre din rindurile acestora, astfel incit, în perioada iunie 1983 — decembrie 1987, numărul femeilor promovate în aparatul de partid, al organizaţiilor de masă, precum şi în funcţii de conducere la consiliile populare, ministere, centrale, întreprinderi industriale şi de construcţii republicane. C.A.P. şi I.A.S. a crescut cu 6 855, ceea ce reprezintă un spor de 44.7%. In prezent, ponderea femeilor in aparatul de partid este de 27.8% faţă de 16.8% i 1983, cind a fost adoptat Programul Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. , în aparatul sindicatelor — 35,5% faţă de 22.6%, iar în cel al U.T.C. — 40.1% faţă de 31,4%, în anul de învăţămînt 1986—1987, la Academia de studii social-politice de pe lingă C.C. al P.C.R. şi la şcolile interjudetene de partid, ponderea femeilor in totalul studenţilor şi cursanţilor a fost de 39,8%. Şi in anul 1987 a continuat preocuparea pentru îmbinarea experienţei cadrelor mai în virstă cu iniţiativa şi elanul celor tinere, în aparatul de partid, peste 67% din totalul activiştilor au virstă sub 45 ani, ia sindicat© 59,4%, în cel al consiliilor populare ponderea cadrelor de conducere sub 45 ani este de 75,8%, iar in Întreprinderile industriale şi de construcţii de grad special şi gradul I, peste 56%. In prezent, 95,7% din totalul activiştilor C.C. al P.C.R. şi 90,7% din cei ai comitetelor judeţene, municipale şi orăşeneşti de partid sunt absolvenţi sau urmează învăţămintul superior de stat. 97,6% din activiştii de partid au absolvit sau urmează şcoli şi cursuri politice. Numai în 1667, Academia de studii social-politice de pe lingă C.C. al P.C.R. şi şcolile interjudeţene de partid au pregătit peste 10 000 cadre din organele şi aparatul de partid, ale organizaţiilor de masă, de la consiliile populare şi din unităţi economice. In sistemul învăţămîntului de stat au absolvit diferite forme de pregătire 398 304 tineri, din care 121 566 continuă studiile din forme superioare, iar 252 765 muncitori, maiştri, tehnicieni şi cadre cu studii superioare au fost încadraţi în producţie. Analizînd cu exigenţă rezultatele obţinute în înfăptuirea politicii de cadre in anul 1987, se desprinde concluzia că ele nu sunt, în totalitate, pe măsura importanţei acestei activităţi, a sarcinilor şi orien-* ţărilor formulate de conducerea partidului, de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului nostru. Aşa cum s-a subliniat la Conferinţa Naţională şi in şedinţele Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., organele şi organizaţiile de partid, cadrele de conducere nu au acţionat în toate împrejurările, cu întreaga răspundere pentru buna organizare şi desfăşurare a activităţii din diferite sectoare, neajunsurile din munca organelor de partid, a cadrelor regăsindu-se direct în lipsurile din activitatea economică. Automulţumirea, tendinţa de a justifica deficienţele, care şi-au făcut loc în activitatea unor organe de partid, in atitudinea unor cadre, au favorizat tolerarea sau chiar muşamalizarea unor stări de lucruri negative, nesesizarea la timp a neajunsurilor, lipsa atitudinii critice ferme faţă de încălcarea hotăririlor de partid şi de stat, a legilor ţării, neluarea măsurilor energice împotriva acelor cadre care nu şi-au îndeplinit in mod corespunzător sarcinile. Persistenţa acestei situaţii se explică şi prin faptul că mai sunt unele Cadre in funcţii pe linie de partid şi de stat, în unităţi economice care nu întrunesc, în totalitate, calităţile politice, profesionale, organizatorice, morale impuse de specificul muncii pe care o desfăşoară, de răspunderile şi atribuţiile cu care sunt învestite. Nu s-a acţionat sistematic, perseverent pentru a se asigura cunoaşterea temeinică, la locul de muncă, a cadrelor propuse pentru promovare, a modului în care acestea militează pentru îndeplinirea sarcinilor, a rezultatelor pe care le obţin îin muncă, analizării aprofundate a calităţilor. Capacităţii şi aptitudinilor lor pentru activitatea de conducere, a trăsăturilor de caracter, comportării in societate şi în viaţa de familie. Insuficienta preocupare a unor organe şi organizaţii de partid pentru intensificarea muncii de educaţie politică, întărirea spiritului de disciplină şi de autoexigenţă a făcut posibilă comiterea de către unii foşti activişti de partid şi de stat, puţini la număr, a unor grave încălcări ale normelor muncii de partid şi legilor ţării, aspru criticate şi sancţionate de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Dezbaterea acestor probleme în întregul partid, precum şi măsurile adoptate pentru manifestarea, pretutindeni, mai puternică a spiritului de partid, revoluţionar, au evidenţiat forţa şi tăria partidului de a dezvălui neajunsurile, fenomenele negative dintr-un domeniu sau altul al activităţii, capacitatea activului de partid de a analiza critic şi autocritic şi a desprinde învăţăminte corespunzătoare pentru viitor. Unele organe de partid şi ministere nu ajută şi nu îndrumă suficient cadrele, îndeosebi pe cele nou numite în funcţii, pentru ca acestea să se poată integra operativ in noua muncă încredinţată. Nu se acţionează cu consecvenţă pentru aplicarea fermă a prevederilor Legii nr. 12 din 1971 referitoare la încadrarea şi promovarea în muncă a personalului din unităţile socialiste, se ignoră, uneori, organizarea concursurilor pentru ocuparea diferitelor posturi, recurgindu-se cu uşurință la transferări. Aprecierile asupra activităţii cadrelor conţin — in multe cazuri — generalităţi, referiri numai la aspectele pozitive din munca şi comportarea lor, fără a li se menţiona lipsurile, neajunsurile, atitudinea în familie şi societate, omiţindu-se recomandările pentru activitatea de viitor. Organele de partid şi de stat nu s-au îngrijit permanent de aplicarea principiului rotirii periodice a cadrelor ; astfel se explică existenta, îndeosebi în aparatul unor ministere, a unui număr însemnat de cadre cu o mare vechime in instituţiile respective şi in funcţii de conducere. Deşi in 1987 a crescut numărul femeilor care ocupă funcţii in aparatul de partid, de stat sau în conducerea unităţilor economico-sociale, ponderea lor în unele sectoare de activitate continuă să fie sub nivelul stabilit în Programul adoptat de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Neajunsurile existente in asigurarea compoziţiei corespunzătoare a cadrelor de conducere pentru diferite domenii ale activităţii economico-sociale se datoresc şi faptului că unele organe de partid, ministere şi instituţii centrale tratează încă birocratic, dovedesc formalism în alcătuirea si folosirea rezervei de cadre. Aceasta nu satisface pe deplin, numeric şi calitativ, nevoile muncii de cadre. Persistenţa acestor stări de lucruri se datorează şi deficienţelor existente in stilul si metodele de muncă ale organelor de partid şi de stat, ale conducerilor unităţilor economico-sociale, care nu au urmărit, întotdeauna, cu fermitatea necesară, respectarea principiului muncii şi conducerii colective în selecţionarea şi promovarea cadrelor, nu au asigurat cunoaşterea şi selecţionarea celor mai bune, mai active cadre pentru a fi promovate, nu au informat cu regularitate organizaţiile de partid asupra modului în care acţionează pentru înfăptuirea politicii de cadre a partidului. Au continuat să existe unele neajunsuri în educarea partinică, politico-ideologică a cadrelor, acestea nu au fost controlate sistematic şi cu exigenţa necesară asupra modului în care-şi fac datoria, cum se pregătesc pentru ridicarea nivelului de cunoştinţe politice şi de specialitate, cum se comportă în relaţiile de muncă şi in familie. Pentru îmbunătăţirea calităţii muncii de infăptuire a politicii de cadre a partidului si ridicarea acestei activităţi la nivelul cerinţelor tot mai complexe, impuse de infăptuirea neabătută a Programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate si de înaintare a României spre comunism, a hotăririlor Congresului al XIII-Iea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, a indicaţiilor şi orientărilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, au fost adoptate următoarele măsuri : — în spiritul orientărilor şi sarcinilor formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu in Raportul prezentat la Conferinţa Naţională a partidului. Comisia C.C. al P.C.R. pentru problemele de cadre de partid şi de stat, comitetele judeţene de partid, conducerile ministerelor, organizaţiilor de masă şi obşteşti vor acorda o mai mare atenţie muncii de selecţionare, formare şi promovare a cadrelor de partid şi de stat din rindul celor mai pregătiţi din punct de vedere profesional, politic şi ideologic membri ai partidului, hotăriţi sa acţioneze in spirit revoluţionar, să înfăptuiască neabătut sarcinile încredinţate, asigurind un raport bun între cadrele mai in virstă, cu experienţă, şi cadrele tinere. — Organele si organizaţiile de partid vor acţiona cu toată hotărîrea pentru a determina creşterea răspunderii tuturor cadrelor faţă de înfăptuirea neabătută a politicii partidului in domeniile în care îşi desfăşoară activitatea, lichidarea cu desăvîrşire a atitudinii de automulţumire, îngăduinţă faţă de stările de lucruri negative, adoptarea unei atitudini intransigente, critice şi autocritice faţă de lipsuri şi neajunsuri, respectarea cu stricteţe a Statutului partidului, a normelor şi spiritului muncii de partid, a legilor ţării. Organele de partid, de stat, de masă şi obşteşti vor acţiona cu mai multă fermitate pentru desfăşurarea unei activităţi permanente de educare politico-ideologică, revoluţionară a cadrelor, asigurarea Însuşirii temeinice de către acestea a conţinutului hotăririlor de partid, a legilor ţării, a tezelor şi orientărilor cuprinse in opera tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, ridicarea continuă a nivelului tehnic şi profesional, a orizontului de cunoştinţe generale ale tuturor cadrelor. Conducerile ministerelor, instituţiilor centrale, ale centralelor industriale şi consiliilor populare judeţene vor asigura aplicarea, cu mai multă fermitate, a prevederilor Legii nr. 2 din 1971 privind perfecţionarea pregătirii lucrătorilor din unităţile socialiste, punînd accent deosebit pe îmbunătăţirea conţinutului programelor de reciclare a cunoştinţelor cadrelor de conducere, a tuturor specialiştilor, astfel incit să crească contribuţia directă a acestora la rezolvarea problemelor modernizării şi organizării superioare a producţiei, la ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al acesteia, la înfăptuirea obiectivelor revoluţiei tehnico-ştiinţifice, a noii revoluţii agrare. — Secţiile organizatorică, cadre, propagandă şi presă ale C.C. al P.C.R., împreună cu Academia de studii social-politice de pe lingă C.C. al P.C.R. şi Ministerul Educaţiei şi învăţămîntului vor examina modul cum se aplică reglementările privind perfecţionarea Cadrelor şi vor prezenta, pină in anul 1989 la 15 mai a.c., un proiect de program stru îmbunătăţirea pregătirii cadrelor aparatul şi organele de partid, din ducerea ministerelor, centralelor iudale, întreprinderilor şi altor unităţi. iiblemele organizării şi conducerii ştirt a activităţii economico-sociale a dite domenii şi sectoare ale societăţii socialiste, pentru însuşirea temeinic către toate acestea, a noţiunilor şi celor fundamentale ale politicii ecoli a P.C.R., a modalităţilor concrete dol care în practică a principiilor mecanului economico-financiar. Comitetele judeţene de partid va tocmi, pină la 20 mai a.c., programe crete pentru cuprinderea la culiarul partid sau la universităţile politice , conducere a cadrelor din nomenclaturi prne şi a celor din rezervă, care şcoli politice. Pentru vicepreşedinţii şi secretarourilor executive ale consiliilor pe comunale se vor organiza programe dale de pregătire in cadrul şcolii, partid sau universităţilor politice şi de ducere, astfel ca pină în anul 1990 asigure pregătirea politică a tuturoror cadre. O atenţie deosebită se va acordativităţii de cunoaştere directă a cad! în procesul muncii, consultării organe« organizaţiilor de partid, a colectivei» muncă asupra capacităţii lor de a eoni a calităţilor profesionale, politice şi mi a comportării cadrelor in familie si, tate, aprecierii obiective, principial rizultatelor muncii fiecăruia. — Organele de partid şi de stat vor gura aplicarea cu mai multă temă hotăririlor de partid, a prevederilor tului partidului şi legilor ţării privat.taţia cadrelor de partid şi de stat, incit, la 4—5 ani, acestea să fie tre la o activitate la alta, dintr-un dome aliul, potrivit pregătirii, experienţei cerinţelor muncii. — Secţia cadre, împreună cu secţii ale C.C. al P.C.R. vor întocmii la 1 mai a.c., un proiect de Progran vind promovarea femeilor in funcţii de pondere pentru perioada 1988—1990. — Comitetele judeţene de partid, cerile organizaţiilor de masă, ministri şi instituţiilor centrale vor acorda al deosebită pregătirii şi sprijinirii ca nou numite in funcţii, asigurînd pro speciale, pe categorii de funcţii şi doni care să permită însuşirea temeinică di tre acestea a problemelor fundami ale politicii interne şi externe a parti şi statului nostru, a hotăririlor de legilor și altor acte normative care montează obiectivele și modul de lud sectoarele în care cadrele respective i desfășura activitatea. Pentru a asigura cadre de comt corespunzătoare, în toate domeniile tivitate, care să se ridice la nivelul Itelor şi exigenţelor etapei actuale şi spectivă, organele de partid, de stat masă şi obşteşti vor completa rezent cadre pentru funcţiile din nomenca proprie şi vor asigura antrenarea actă la activitatea practică de înfăptuire tăririlor de partid, la acţiunile de în mare şi control, la efectuarea de sluti analize, pentru a le dezvolta spiritul, partid, organizatoric şi de iniţiativă, dîndu-i ca activişti revoluţionari ai pasului.