România Liberă, octombrie 1989 (Anul 47, nr. 13965-13990)

1989-10-24 / nr. 13984

Viaţa social-politică românească, dominată în această perioadă de dezbaterea documentelor celui de-al XIV-lea Congres oferă o imagine grăitoare a preocupărilor poporului nostru privind dezvoltarea şi modernizarea forţelor de producţie, perfecţionarea relaţiilor de producţie şi sociale, a formelor şi structurilor de conducere sub semnul creşterii prosperităţii, al întăririi independenţei şi suveranităţii patriei. Eveniment politic de cea mai mare însemnătate in viata ţării, adunările generale de dări de seamă şi alegeri care s-au desfăşurat în toate cele 59 554 de organizaţii de bază au scos, o dată in plus, în evidenţă, rolul partidului de centru vital al naţiunii, capacitatea sa de a-şi asuma şi soluţiona în mod optim sarcinile cu care este investit, de a ne conduce cu clarviziune şi fermitate în procesul de făurire a socialismului şi comunismului pe pămîntul patriei. Dînd glas voinţei întregului partid şi popor, toţi comuniştii şi-au exprimat, într-o atmosferă plină de însufleţire şi entuziasm, hotarirea ca la Congresul al XIV-lea, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, revoluţionar consecvent şi patriot înflăcărat, luptător ferm pentru victoria socialismului şi comunismului, să fie reales în funcţia supremă de secretar general al ,partidului, această opţiune istorică reflectând preţuirea şi recunoştinţa nemărginită pentru prodigioasa activitate teoretică şi practică a celui ce se află în fruntea destinelor ţării şi reprezentând cea mai sigură chezăşie a înaintării neabătute pe calea pe care ne-am ales-o şi care trebuie să ne propulseze pe culmi tot mai înalte de progres şi civilizaţie. In cadrul adunărilor generale s-a adus un cald omagiu tovarăşei academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU, eminent om politic şi savant de largă reputaţie internaţională, subliniindu-se contribuţia însemnată pe care o aduce la elaborarea şi înfăptuirea politicii generale a partidului şi statului, la îndrumarea cu înaltă competenţă a ştiinţei, învăţământului şi culturii româneşti. Prin problematica majoră pe care au abordat-o, prin analiza profundă pe care au întreprins-o, prin ţinuta dezbaterilor, prin întreaga lor desfăşurare, adunările generale au pus cu putere în lumină unitatea militantă a partidului nostru, creşterea generală, a calităţii muncii care se desfăşoară la diverse eşaloane şi care este rezultatul firesc al ridicării competenţei şi conştiinţei celor ce o depun, capacitatea organizaţiilor de a mobiliza masele de oameni ai muncii la înfăptuirea politicii interne şi externe pe care o promovăm, coeziunea de monolit a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii,în jurul partidului,îtn jurul secretarului său, general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Unitatea de cuget şi de simţiri are la noi rădăcini adinei şi ea s-a manifestat în toate momentele cruciale pe care le-a cunoscut devenirea noastră, ca popor şi ca stat, formarea şi afirmarea mişcării muncitoreşti, ca purtătoare a celor mai înalte idealuri de progres, democraţie şi socialism. Preluînd şi ridicind pe o treaptă nouă, calitativ superioară, această tradiţie care ne este atît de scumpă, partidul i-a conferit baza tehnico-materială de care avea nevoie şi care o face de neclintit. Proprietatea socialistă de stat şi cooperatistă care s-a constituit odată cu trecerea la revoluţia şi la construcţia socialistă şi pentru întărirea căreia s-au făcut uriaşe eforturi, îndeosebi în ultimii 24 de ani, — glorioşii ani ai Epocii Nicolae Ceauşescu — ne conferă tuturor statutul demn de membri egali în drepturi şi în îndatoriri ai uneia şi aceleiaşi comunităţi şi ne solidarizează in jurul unora şi aceloraşi ţeluri. Unitatea partidului, a întregului popor, în jurul şi sub conducereaovarăşului Nicolae Ceauşescu, omul care simbolizează în cel mai înalt grad noul destin al României, este şi rămîne principala forţă motrice a accelerării progresului general al ţării. Această trăsătură definitorie a partidului nostru comunist şi a poporului român poate fi apreciată la adevărata ei valoare dacă o raportăm atît la opera in slujba căreia este pusă — edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi trecerea la comunism — cit şi la contextul internaţional in care se manifestă, context caracterizat prin apariţia, in cadrul mişcării muncitoreşti şi a unor ţări socialiste, a unor curente disolutive care neagă socialismului funeţia sa regenera- toare şi postulează atitudini capitularde, de esenţă lichidatorista. Dovedind, ca de atîtea ori în istorie, o pilduitoare maturitate morală şi civică, poporul român, partidul comunist, exponentul său cel mai autorizat, resping asemenea concepţii şi poziţii, rămînînd fideli crezurilor şi principiilor revoluţionare. Cauza întăririi orînduirii socialiste, a afirmării funcţiilor sale vitalizatoare este cauza supremă a comuniştilor, a întregului popor român. Din această perspectivă, discutarea aprofundată în cadrul adunărilor generale a documentelor celui de-al XIV-lea Congres — proiectul Programului- Directivă, Tezele — acordul deplin care s-a manifestat cu litera şi cu spiritul lor dobîndesc semnificaţia încrederii depline în prezentul şi viitorul patriei. Elaborate sub conducerea directă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, aceste documente configurează o strategie revoluţionară şi deschid, tocmai prin aceasta, vaste şi luminoase orizonturi pentru progresul multilateral al ţării, pentru creşterea calităţii vieţii şi pentru ridicarea nivelului de trai al poporului. Spiritul care şi-a pus amprenta pe lucrările adunărilor generale de dări de seamă şi alegeri demonstrează că membrii de partid şi, împreună cu ei, toţi oamenii muncii, işi dau seama ce forţă dinamizatoare au aceste documente, înţeleg că ele chezăşuiesc accederea României printre statele dezvoltate ale lumii, iar adeziunea înflăcărată la conţinutul lor aduce cu sine legămîntul solemn de a face totul pentru înfăptuirea Ion neabătută. , în această ambianţă tonică s-au manifestat din plin analiza la obiect, considerarea critică şi autocritică a faptelor de muncă, adunările generale, conectate la orientările formulate de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu în şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 22 septembrie a.c. întrunind toate atributele unor adevărate şcoli de educare politico-ideologică, capabile să determine obţinerea unor ritmuri superioare in activitatea de Continuare în pag. a 4-a) MULTILATERAL AL li JURUL PARTIDULUI, FACTOR DETERMINAU „Să intarim continuu legăturile cu întregul popor pentru ca numai in unitatea indisolubilă dintre partid si popor avem garanfia înfăptuirii programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a înaintării spre comunism. Unitatea dintre partid şi popor înseamnă a asigura ca întregul popor să acţioneze un spirit revoluţionar, în toate împrejurările" NICOLAE CEAUŞESCU Telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu de participanţii la conferinţele de dări de seamă si alegeri ale organizaţiilor de partid orăşeneşti si comunale (Pagina a 3-a) Spirit revoluţionar, angajare fermă pentru înfăptuirea neabătută a obiectivelor construcţiei socialiste in patria noastră (Relatări în pagina a 2-a) Dezvoltarea economico-socială a localităţilor în dezbaterea ■ comuniştilor, a tuturor Cetăţenilor (Relatări în pagina a 5-a) 4 Pxoletazi din toate taxile, uniți-văl COTIDIANUL CONSILIULUI NATIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAȚIEI ȘI UNITĂȚII SOCIALISTE Anul XLVII Nr. 13984 Marti 24 octombrie 1989 6 pagini — 50 bani ARMATA ŢĂRII - ÎNALTĂ ŞCOALĂ DE EDUCAŢIE POLITICĂ, PATRIOTICĂ, REVOLUŢIONARĂ Sărbătorirea Zilei Armatei Republicii Socialiste România are loc, in acest an, in atmosfera de amplă vibraţie patriotică, de puternică angajare revoluţionară în care, asemenea întregului partid şi popor, ostaşii ţării dezbat cu responsabilitate Proiectul Programului-Directivă şi Tezele pentru Congresul al XIV-lea, documente de însemnătate cardinală pentru prezentul şi viitorul patriei, şi, acţionind în lumina şi spiritul acestora, întimpină marele forum al comuniştilor români cu rezultate deosebite în toate domeniile de activitate. Intr-o impresionantă comuniune de sentimente şi aspiraţii, cu toţi cei ce trăiesc şi muncesc în străbuna vatră a patriei, ostaşii ţării, întregul personal al armatei îşi exprimă, din adincul inimilor, totala adeziune şi susţin cu înflăcărare Hotărirea Plenarei C.C. al P.C.R. din iunie a.c. cu privire la realegerea, la cel de al XIV-lea Congres, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în suprema funcţie de secretar general al partidului. Prin această opţiune politică ,hotărâtoare ei susţin în fapt întreaga politică internă şi externă a partidului şi statului nostru, dezvoltarea impetuoasă a forţelor de producţie, înflorirea ştiinţei, invăţămîntului şi culturii prin forţele proprii ale poporului nostru, prin întărirea continuă a proprietăţii socialiste, mersul ferm înainte pe calea socialismului a României, în deplină independenţă şi suveranitate, sub conducerea gloriosului nostru partid. Hotărirea partidului şi statului nostru de a se sărbători, in fiecare an, la 25 octombrie, Ziua Armatei Române semnifică înalta preţuire pe care poporul nostru o acordă eroismului şi vitejiei ostaşilor săi, care în decursul istoriei s-au jertfit pentru libertatea şi independenţa ţării, în luptele pentru eliberarea patriei, încununate în ziua de 25 octombrie 1944 deliberarea ultimelor localităţi din nord-vestul ţării — oraşele Cărei şi Satu Mare — de sub ocupaţia Ungariei horthyste şi a trupelor hitleriste, prin contribuţia deosebită a oştirii române, cu sprijinul neprecupeţit al naţiunii. „Fie ca această zi — sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu — să reamintească permanent armatei şi întregului popor că trebuie să facem totul ca niciodată nici un petic de pămint să nu mai cadă sub dominaţie străină“. Prin eliberarea întregului teritoriu se împlinea un ideal pentru care de-a lungul întregii sale existenţe poporul nostru a dus lupte grele, înverşunate. In bătăliile purtate pentru păstrarea fiinţei sale, pentru libertate şi independenţă, armata de-a lungul existenţei sale, de peste 2 000 de ani, a fost permanent pavăza şi scutul de nădejde al poporului, s-a identificat total cu interesele supreme ale acestuia. Ca un fir roşu trec prin întreaga existenţă a armatei legătura sa de monolit cu poporul din care provine, identificarea totală cu nobilele aspiraţii de libertate, dreptate şi neatîrnare ale maselor largi populare, hotărirea sa nestrămutată de a apăra, cu preţul jertfei supreme, la nevoie, vatra strămoşească, independenţa ţării, dreptul sacru al poporului de a-şi făuri viaţa aşa cum şi-o doreşte. Este un adevăr confirmat de istorie faptul că în cele peste două milenii de existenţă oştirea ţării a fost întotdeauna alături de popor, l-a slujit cu devotament şi credinţă, a luptat vitejeşte pentru interesele lui, i-a fost scut şi pavăză în momente grele, hotărîtoare pentru existenţa sa. Au rămas înscrise cu litere de aur în marea carte a istoriei naţionale faptele de arme săvîrşite de oştenii aflaţi sub conducerea lui Burebista, Decebal, Gelu, Glad, Menumorut, Basarab, Mircea cel Mare, lancu de Hunedoara, Ştefan cel Mare, loan Vodă, Mihai Viteazul şi a multor altor vestiţi voievozi şi comandanţi de oşti, care au apărat cu străşnicie pămîntul ţării, şi-au vărsat generos sîngele pentru el, dar nu s-au lămas îngenunchind de duşman. Ca loc de înaltă cinstire situează poporul nostru eroismul şi spiritul de sacrificiu ale ostaşilor români în revoluţie de la Urii şi 1878, în timpul războiului de independenţă de la 1877—1878, în grelele 1 ’■ „de la MSrăşti, Mărăşeşti şi Oituz din vara anului 1917, jî pentru izgonirea cotropitorilor şi reîntregirea patriei. Nepieritoarele dovezi ale devotamentului armatei faţă de interesele supreme ale poporului, înaltul ei patriotism au cunoscut o strălucire fără seamăn în focul revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă din August 1944, care a marcat un eveniment epocal în istoria României, creînd condiţii pentru înfăptuirea unor uriaşe transformări revoluţionare, instaurarea puterii clasei muncitoare, a întregului popor. Declanşată înaintea oricărei înţelegeri cu ţările coaliţiei Naţiunilor Unite, revoluţia din August 1944 a ilustrat convingător vocaţia statornică a poporului român de a-şi făuri viitorul pe coordonatele independenţei, libertăţii şi prosperităţii. Rolul hotărîtor în pregătirea şi desfăşurarea măreţului act de suveranitate şi independenţă a României a revenit Partidului Comunist Român, care a stabilit strategia şi tactica răsturnării prin forţă a regimului antonescian, încetării imediate a ostilităţilor cu forţele Naţiunilor Unite şi angaja-,rii armatei, în totalitatea ei, împotriva trupelor Wehrmachtului in vederea eliberării tării de sub dominaţia imperialistă străină. Victoria revoluţiei române din August 1944, care prin consecinţele militare, politice şi econo(Continuare in pap. a 4-ai ASTĂZI LA POSTURILE DE RADIO ŞI TELEVIZIUNE Astăzi, în jurul orei 16, posturile de radio şi televiziune vor transmite, direct, Expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, la şedinţa de deschidere a lucrărilor Plenarei lărgite a Comitetului Central al Partidului Comunist Român. PREŞEDINTELE NICOLAE CEAUŞESCU 5 ’ * a primit pe Glafkos Clerides, preşedintele Partidului Adunarea Democratică din Cipru Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, luni, pe Glafkos Clerides, preşedintele Partidului Adunarea Democratică din Cipru, care efectuează o vizită în ţara noastră. Oaspetele a adresat tovarăşului Nicolae Ceauşescu calde mulţumiri pentru întrevederea acordată, pentru posibilitatea oferită de a vizita România şi de a avea un schimb de păreri cu conducătorul partidului şi statului nostru în probleme de interes comun. Totodată, a dat o înaltă apreciere realizărilor obţinute de poporul român pe calea dezvoltării economice şi sociale a patriei. , In timpul întrevederii au fost subliniate bunele raporturi existente între România şi Cipru, între organizaţiile politice din cele două ţări, exprimîndu-se dorinţa dezvoltării în continuare a acestor relaţii, în interesul ambelor ţări şi popoare, al cauzei păcii şi colaborării în Europa şi în întreaga lume. Au fost abordate, de asemenea, unele aspecte ale vieţii politice internaţionale. In acest cadru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat că, în condiţiile în care situaţia internaţională se menţine deosebit de gravă şi complexă este necesară unirea eforturilor tuturor popoarelor, ale forţelor democratice şi progresiste de pretutindeni în lupta pentru înfăptuirea dezarmării, în primul rînd a dezarmării nucleare, pentru reglementarea pe cale paşnică, prin tratative, a stărilor de încordare şi conflict existente în diferite zone ale lumii, pentru soluţionarea globală a problemelor subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, pentru asigurarea păcii pe planeta noastră. Referitor la situaţia din Cipru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reafirmat poziţia ţării noastre privind soluţionarea problemei cipriote, subliniind că este necesar să se facă totul pentru rezolvarea acesteia pe calea dialogului dintre cele două comunităţi cipriote, în vederea asigurării convieţuirii şi conlucrării lor paşnice, unităţii şi independenţei Republicii Cipru, păstrării statutului său de ţară nealiniată. Preşedintele Partidului Adunarea Democratică din Cipru a arătat că poporul cipriot, guvernul, conducerile partidelor politice din Cipru dau o apreciere deosebită poziţiei ţării noastre, a preşedintelui Nicolae Ceauşescu în vederea asigurării independenţei şi suveranităţii Republicii Cipru, a statutului său de ţară nealiniată, precum şi sprijinului permanent acordat în acest sens de România la Organizaţia Naţiunilor Unite şi în alte foruri internaţionale. La primire au participat tovarăşii Ion Stoian, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Tamara Dobrin, preşedinte al Biroului Executiv al Consiliului Naţional al F.D.U.S. A luat parte, de asemenea, Leandros Victor Zachariades, secretar al Partidului Adunarea Democratică din Cipru. ZIUA ARMATEI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA telecrama adresată TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU J»i» de participanţii la adunarea festivă din Capitală Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Secretar general al Partidului Comunist Român, Preşedintele Republicii Socialiste România. Comandant suprem al forţelor armate, In deplină unitate de cuget şi simţire cu toţi fiii patriei care îşi fac datoria sub drapelele de luptă ale oştirii, participanţii la adunarea festivă din Capitală, dedicată Zilei Armatei Republicii Socialiste România, îşi îndreaptă cele mai alese gînduri de adîncă preţuire şi nemărginită, recunoştinţă către gloriosul nostru partid comunist, către dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, strălucit şi înţelept conducător de ţară. Erou în galeria marilor eroi ai neamului, ilustru ctitor al României socialiste moderne, înflăcărat patriot revoluţionar, neobosit militant pentru triumful idealurilor nobile de pace, colaborare şi progres social. Asemenea întregului partid şi popor, ne facem datoria de conştiinţă de a da glas şi cu acest prilej, în numele tuturor ostaşilor ţării, deplinei adeziuni şi mîndriei patriotice faţă de istorica Hotărîre a Plenarei C.C. al P.C.R. din iunie a.c., privind realegerea dumneavoastră, la marele forum al comuniştilor români, în suprema funcţie de secretar general al partidului, chezăşia îndeplinirii cu succes a cutezătoarelor planuri şi programe de dezvoltare şi inflorire necontenită a ţării, a înaintării neabătute a României pe calea socialismului şi comunismului. Ostaşii ţării, la fel ca toţi cetăţenii patriei, preţuiesc în cel mai înalt grad contribuţia determinantă pe care o aduceţi la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, se mîndresc cu faptul că toate marile realizări obţinute în anii socialismului, îndeosebi cele din perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, sunt indisolubil legate de geniala gîndire şi titanica dumneavoastră activitate revoluţionară. Cu profund respect, oştirea ţării îşi exprimă aleasa stimă şi înalta consideraţie faţă de tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, strălucit om politic, eminent militant comunist, savant de renume mondial, care, prin întreaga sa activitate ,aduce o contribuţie remarcabilă la făurirea noului destin comunist al patriei, la înflorirea ştiinţei, învăţămîntului şi culturii româneşti. Grandioasele înfăptuiri ale poporului nostru in cei 45 de ani care au trecut de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi îndeosebi în epoca ce vă poartă emblematic numele, în creşterea forţelor de producţie, in industrie, in agricultură, în celelalte domenii hotărâtoare pentru dezvoltarea economico-socială a ţării, lichidarea în întregime în acest an a datoriei externe constituie un însufleţitor imbold în întreaga noastră activitate ostăşească, un îndemn mobilizator pentru a ne face cu cinste şi onoare datoria în vederea apărării lor cu străşnicie. Relevăm cu înaltă mîndrie faptul că datorită prodigioasei dumneavoastră activităţi teoretice şi practice, după Congresul al IX-lea al partidului şi apărarea naţională a fost pusă pe baze noi, a cunoscut profunde mutaţii calitative. Vă exprimăm, şi cu acest prilej, deplija (Continuare în pap. a 4-a) PARTICIPANŢII LA ADUNAREA FESTIVĂ DIN CAPITALĂ DEDICATĂ ZILEI ARMATEI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA 74 TELEDRAMA ADRESATĂ TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ! | Secretar general al Partidului Comunist Român, Preşedintele Republicii Socialiste România, de participanţii la Plenara Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Dînd glas gîndurilor şi sentimentelor de înaltă stimă şi preţuire, de nemărginită dragoste şi profundă recunoştinţă pe care le nutrim faţă de dumneavoastră, marele Erou al naţiunii noastre socialiste, genial gînditor politic, ctitor de ţară nouă, personalitate proeminentă a lumii contemporane, participanţii la Plenara Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste, analizind cu înaltă responsabilitate şi exigenţă comunistă activitatea desfăşurată în domeniul culturii şi artei, al educaţiei politice a maselor, în spiritul Tezelor pentru cel de-al XIV-lea Congres al partidului şi proiectului Programului-Directivă cu privire la dezvoltarea economico-socială a României în cincinalul 1991—1995 şi orientările de perspectivă pînă în anii 2000—2010, îşi reafirmă adeziunea deplină şi fierbinte la hotărirea Plenarei C.C. al P.C.R. privind realegerea dumneavoastră la marele forum al comuniştilor români in funcţia supremă de secretar general al Partidului Comunist Român. Alături de întregul partid şi popor avem profunda convingere că această opţiune istorică, reprezintă chezăşia sigură a înaintării noastre victoriaşe pe drumul construirii noii societăţi, a transpunerii neabătute în viaţă a politicii partidului şi statului nostru consacrate progresului multilateral al patriei, înălţării sale pe noi trepte de civilizaţie şi bubăstare, trecerii la etapa superioară a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Totodată, ne exprimăm sentimentele de înaltă stimă şi aleasă gratitudine faţă de tovarăşa Elena Ceauşescu, eminent savant şi om politic, pentru remarcabila sa contribuţie la elaborarea şi înfăptuirea politicii partidului şi statului nostru, la dezvoltarea şi înflorirea continuă a ştiinţei, invăţămîntului şi culturii, ca factori fundamentali în edificarea socialismului şi comunismului în ţara noastră, la folosirea cuce(Continuare în pag. a 4-a) PARTICIPANŢII LA PLENARA CONSILIULUI CULTURII ŞI EDUCAŢIEI SOCIALISTE