România literară, octombrie-decembrie 1972 (Anul 5, nr. 41-53)

1972-10-05 / 41. numărul

I nvăţămintul şi formarea omului nou DOUA mari evenimente au dat relief şi strălucire săptăminii actuale : la Cluj, salutat cu un entuziasm de nedescris, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a participat şi a luat cuvintul la festivităţile organizate cu prilejul deschiderii noului an universitar , la Satu Mare, oraş care şi-a sărbătorit, mărfi 3 octombrie 1973, un mileniu de existenţă. Secretarul General al Partidului Comunist Român a luat, de asemenea, cuvintul, fiind salutat cu deosebită dragoste şi însufleţire de zecile de mii de localnici şi oaspeţi care au participat la marea adunare populară prilejuită de jubileu. CUJVlNTAREA adresată la Cluj studenţimii şi tineretului din toată ţara prezintă o importanţă excepţională pentru întregul nostru popor. Ideile şi îndemnurile cuprinse în ea sunt deschizătoare de drumuri noi şi largi, luminoase, nu numai pentru desăvirşirea învăţămintului, ştiinţei, artei şi culturii, ci pentru dezvoltarea vieţii sociale in toate compartimentele ei, pentru propăşirea şi bunăstarea generaţiilor de azi şi de mîine. După cum se ştie, Conferinţa Naţională a Partidului a trasat ca sarcină fundamentală integrarea învăţămintului cu producţia. In împrejurările actuale, cindi toţi oamenii muncii din România socialistă sint angajaţi, cu suprem avînt, la îndeplinirea cincinalului înainte de termen, direcţiile noi ce se imprimă învăţămintului dobindesc o semnificaţie cu atit mai mare. „Realizarea acestei integrări — a spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Cluj — presupune, schimbarea generală a concepţiei în învăţămînt, realizarea prezenţei nemijlocite a specialiştilor din producţie în învăţămînt şi totodată a cadrelor din învăţămînt în producţie. laboratorul de cercetare din invăţămint trebuie să fie şi laboratorul de cercetare al fabricii". Un rol deosebit de important revine, pentru înfăptuirea acestor sarcini tineretului Patriei noastre. Secretarul General al Partidului a subliniat complexitatea sarcinilor U.T.C. în educarea politică, socialistă, in orientarea întregii vieţi a tineretului. „Sper — a spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu — ca organizaţiile de partid, de tineret, consiliile populare să acorde mai multă atenţie problemelor privind activitatea de producţie, de invăţămint, de cercetare, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale, de organizare a întregii vieţi sociale, indeplinindu-şi astfel in cit mai bune condiţii rolul organizator şi conducător în toate domeniile. Sunt convins că vom obţine şi aici o îmbunătăţire simţitoare a activităţii organizaţiilor noastre de partid, de stat şi obşteşti". LA SATU MARE, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a evocat trecutul localităţii, mai vechi chiar decit mileniul atestat de documente. De o însemnătate deosebită este faptul că pe acele locuri convieţuirea românilor şi maghiarilor s-a cimentat prin luptele duse umăr la umăr împotriva asupritorilor şi prin munca lor creatoare. „Muncind şi luptînd împreună — a spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu — au învăţat să se cunoască şi să se preţuiască. S-a creat o adevărată frăţie între oamenii muncii de pe aceste meleaguri care, unindu-şi eforturile pentru făurirea unei vieţi mai bune, mai fericite, nu ţin seama de nici o deosebire de naţionalitate“... (...) „Putem afirma, cu îndreptăţită mîndrie, că oamenii muncii din România — români, maghiari, germani şi alte naţionalităţi — stăpîni pe destinele lor, acţionează cu fermitate, sub conducerea Partidului Comunist, pentru a-şi făuri viitorul aşa cum îl doresc. Toţi cei ce muncesc în patria noastră, fără deosebire de naţionalitate, sînt ferm hotărîţi să facă totul pentru înfăptuirea programului elaborat de Congresul al X-lea al Partidului privind făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate in România“. CUVINTELE tovarăşului Nicolae Ceauşescu rămîn profund gravate în conştiinţa noastră, a oamenilor muncii, a tineretului muncitor şi studios, a creatorilor de artă, a scriitorilor din toate generaţiile, uniţi în idealul suprem al construirii societăţii de mîine. România literară Azi, 5 octombrie 1972 academicianul ZAHARIA STANCU împlineşte 70 de ani Proletar! din toate ţările, uniţi-vă ! România literarâ Săptămînal de literatură şi artă Jîrg^Muref^^ ntombrie"1472 Cîntec scurt Oasele mele sînt din varul lunii, Carnea din pământul oacheş, străbun, Ochii albaştri, cicori deschise Spre măreţiile cerului bun. Curînd voi da totul înapoi, Dar sufletul, gingaşă adiere, Va rămîne lingă umeriţi gol, Şal cald, mătăsos, de tăcere. IBIDllUltUciiiiiilUiiiiui'.i i ZAHARIA STANCU la 70 de ani PAGINI OMAGIALE