România literară, iulie-septembrie 1976 (Anul 9, nr. 27-40)

1976-07-01 / nr. 27

Anul IX, nr. 27, joi 1 iulie 1976 Proletari din toate ţările, uniţî-vâ I România literară Săptăminal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România 0 MAREATA MISIUNE ISTORICĂ I CONFERINŢA partidelor comuniste şi muncitoreştidin Europa, ale cărei lucrări s-au deschis la Berlin din ziua de 29 iunie, constituie un eveniment de largă semnificaţie internaţională, menit a exercita o influenţă puternică asupra mişcării revoluţionare din întreaga lume. Reunind conducerile a 29 de partide comuniste şi muncitoreşti de pe continentul nostru in dezbaterea temei Pentru pace, securitate, colaborare şi progres social in Europa. Conferinţa se impune ca un forum al celei mai înaintate concepţii despre lume şi societate in lumina celei mai bogate sinteze a luptei revoluţionare pentru afirmarea voinţei popoarelor de a-şi lua soarta în propriile mîini, devenind stăpîne pe bogăţiile naţionale şi pe destinele lor, determinind cu un potenţial mereu sporit noul curs al istoriei contemporane. Aceasta cu atit mai mult, cu cit reuniunea de la Berlin are loc în împrejurări internaţionale foarte complexe, decisive pentru dezvoltarea economico-socială mondială, pentru destinul întregii omeniri. E ceea ce a relevat tovarăşul Nicolae Ceauşescu ca definitoriu in analiza de ansamblu pe care a aprofundat-o in cursul amplei sale cuvintări la Conferinţă. „Analiza in spiritul concepţiei materialismului dialectic şi istoric a dezvoltării contemporane demonstrează — a spus secretarul general al Partidului Comunist Român — că lumea se află intr-o continuă transformare revoluţionară, socială şi naţională, că procesul trecerii de la capitalism la socialism se desfăşoară intr-un ritm tot mai intens. Avântul luptei revoluţionare, progresiste, antiimperialiste de pretutindeni a determinat profunde schimbări, care continuă să se accentueze, în raportul de forţe mondiale. Se-nţelege că în determinarea acestor schimbări un rol esenţial au ţările socialiste care, prin succesele obţinute in făurirea noii orinduiri sociale, prin politica lor externă de pace şi colaborare, exercită o influenţă tot mai puternică asupra evoluţiei istorice a lumii de azi. O înmurire importantă au de asemenea mişcările de eliberare naţională, precum şi ţările în curs de dezvoltare care au lichidat dominaţia imperialistă, colonială şi acţionează cu fermitate pentru propăşirea economico-socială independentă. Totodată, a crescut rolul clasei muncitoare, al ţărănimii, intelectualităţii şi celorlalte categorii sociale, al femeilor, tineretului, al maselor largi populare în junta pentru o politică nouă, bazată pe respectul independenţei şi suveranităţii naţionale, pe dreptul popoarelor de a-şi hotărî dezvoltarea în mod liber, fără nici un amestec din afară. Cu o asemenea caracterizare ştiinţifică a situaţiei social-politice pe ansamblul său, cuvântarea a evidenţiat cu atât mai pregnant complexitatea proceselor care au dus şi duc la limitarea spaţiilor de acţiune ale imperialismului, la restrîngerea — continuă — a sferei sale de influenţă ; ca atare, criza generală a societăţii capitaliste amplificîndu-se tot mai mult, nici o putere din lume nu poate împiedica victoria istorică a socialismului. Dar tocmai în această certitudine trebuie observat, cu deplină luciditate revoluţionară, că orînduirea burgheză, imperialismul contemporan mai dispun încă de resurse, reprezintă încă o forţă de care nu se poate să nu se ţină seama. De aici necesitatea obiectivă a politicii de coexistenţă paşnică, ce impune dezvoltarea largă a colaborării şi înţelegerii între toate statele, fără deosebire de orînduire socială. LUIND astfel în consideraţie tendinţele şi realităţile lumii contemporane, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a arătat că Partidul Comunist Român îşi întemeiază întreaga activitate pe hotăririle Congresului al Xl-lea, confirmate pe deplin de evoluţia vieţii mondiale. Evocind principalele succese in construirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate — succese confirmînd pe deplin justeţea politicii promovate de partidul nostru, care aplică principiile generale ale socialismului, adevărurile universal valabile la condiţiile specifice ale României — secretarul general al Partidului a subliniat cu deosebire faptul că „inspirându-ne din principiile umanismului revoluţionar, acţionăm constant pentru lărgirea orizontului de cultură şi dezvoltarea conştiinţei socialiste a maselor“. ,,In acest scop, recentul Congres al educaţiei politice şi al culturii socialiste a stabilit un amplu program de ridicare a nivelului de cunoaştere al tuturor oamenilor muncii, pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi culturii, a tot ceea ce a creat mai de preţ geniul uman, pentru formarea unui om nou, constructor conştient şi devotat al socialismului şi comunismului in România, luptător neobosit pentru idealurile de libertate şi pace ale tuturor popoarelor“. Îndeplinindu-şi cu succes îndatoririle naţionale, fundamentale, Partidul Comunist Român se achită totodată de obligaţiile internaţionale ce-i revin, dezvoltând larg colaborarea cu ţările socialiste. Sunt relaţii întemeiate pe principiile marxism-leninismului, egalităţii in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale ale fiecărui stat. „Ne pronunţăm ferm — a spus tovarăşul Nicolaa Ceauşescu de la tribuna Conferinţei — pentru depăşirea „România literară" (Continuare in pagina 2) La tribuna Conferinţei partidelor comuniste şi muncitoreşti din Europa Pompiliu Constantinescu (Paginile 12—13) Numai numele ţării Dintre adevăruri vechi date-n lume să răsară pe de rost ştiu doar iubire — numai numele de ŢARA. Dintre flori ţesute-n rouă argintate-n rug de sară pot s-aleg cu ochii-nchişi numai numele de ŢARA. Dintre drumuri de mătase sărutate lin de cară pot cu inima numi numai numele de ŢARA. Dintre numele fierbinţi scrise-n singe să răsară pe de rost ştiu nemurire numai numele de ŢARA. Ion Mărgineanu VV90