România literară, ianuarie-martie 1978 (Anul 11, nr. 1-13)

1978-01-05 / nr. 1

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! Romania literară Anul XI, nr. 1, joi 5 ianuarie 1978 Saptaminal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România . Despre munca literară și artistică: MARGARETA STERIAN (Paginile 12—13) BHBMB HBHBBHBBIwmmmmMammmmaBumamambm, ssB BILANŢ RODNIC - PERSPECTIVA LUMINOASA ASTFEL s-ar putea sintetiza conţinutul atit de cuprinzător şi de sugestiv al Mesajului de Anul Nou adresat întregului nostru popor de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu, mesaj receptat cu o ata mai vie atenţie cu cit el este expresia sintezei definitorii atit a celor 30 de ani de la instaurarea Republicii, cit şi a înscrierii, in anul 1977, a unei serii de majore semnificaţii pentru istoria de ieri, de astăzi, de mîine a poporului nostru. Intr-adevăr, în anul ce s-a încheiat am cinstit cum se cuvine, marcînd noi elemente ale identificării cu cele mai înalte valenţe sociale şi naţionale ale istoriei noastre, atit împlinirea a şapte decenii de la marea răscoală ţărănească din 1907, cit şi centenarul cuceririi prin luptă a independenţei de stat a României, la finele anului slăvind evenimentul, implicând multiple transformări structurale, al proclamării Republicii. Dar, încă mai concret, sub privirile noastre de fiecare zi, este rodul muncii devotate a tuturor fiilor ţării deplin conştienţi de insemnătatea imperativelor de propăşire generală potrivit hotărârilor stabilite la Congresul al XI-lea al Partidului. Ca atare au şi fost evocate, în Mesajul de Anul Nou, acele magistrale ale îndeplinirii prevederilor planului pe 1977 : producţia industrială a crescut intr-un ritm de peste 11,5 la sută, cea agricolă, deşi condiţiile naturale nu au fost dintre cele mai favorabile, a putut fi calificată drept satisfăcătoare. Sunt rezultatele unei dezvoltări impetuoase a producţiei materiale, sporirea avuţiei naţionale făcând posibilă creşterea suplimentară a veniturilor oamenilor muncii, în special a celor provenite din retribuţie, ducând la ridicarea peste prevederile iniţiale a nivelului de trai. E ceea ce evidenţiază in plus forţa economiei noastre, superioritatea orânduirii noi pe care o clădim, capacitatea poporului român de a asigura progresul şi prosperitatea patriei. In acest context au fost adoptate noi măsuri de perfecţionare a planificării şi conducerii unitare a economiei, a întregii societăţi. A fost amplificat cadrul organizatoric de participare a maselor la conducerea vieţii economice şi sociale, a statului, s-a întărit şi mai mult democraţia socialistă. Conferinţa Naţională a Partidului a marcat evenimentul politic cel mai important al anului. Prin Raportul, atit de aprofundat şi cuprinzător, relevând tocmai caracteristicile majore ale capacităţii generale de dezvoltare a ţării in toate domeniile, hotăritor fiind cel al economiei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a trasat, cu acea tensiune a convingerii revoluţionare care-i este proprie, liniile de perspectivă pentru anii actualului cincinal şi, cu atit mai relevante, pentru cincinalul 1981—1935, la capătul căruia România trebuie să atingă stadiul de ţară cu dezvoltare economică medie, in sensul contemporan al termenului. De aici accentul pus, cu deosebită acuitate, pe indicele calitativ al efortului general. Trebuie să asigurăm un salt revoluţionar de la acumularea cantitativă la o calitate nouă, superioară, în intreaga activitate de construcţie socialistă. E ceea ce impune perfecţionarea în continuare a planificării, organizării şi conducerii producţiei materiale, valorificarea cu maximum de eficienţă a potenţialului economic şi uman. Prin urmare, la baza întregii activităţi vor fi puse cele mai înaintate cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane, ceea ce trebuie să se traducă in cucerirea de noi şi noi cote ale ridicării nivelului tehnic şi a calităţii tuturor produselor, prin aplicarea unei tehnologii permiţând o serioasă reducere a consumului de materii prime, de materiale şi de energie, implicit o scădere a cheltuielilor de fabricaţie. Aşadar, un imperativ categoric al concentrării întregii forţe creatoare, a inteligenţei şi priceperii întregii naţiuni pentru sporirea mai rapidă a productivităţii muncii — factorul decisiv în creşterea venitului naţional, nn ridicarea, prin consecinţă, a nivelului de trai, în stimularea mersului înainte al României pe calea progresului socialist. Cu asemenea îndemnuri fecunde, temeinic argumentate, prin inseşi rezultatele primilor doi ani ai actualului cincinal, într-o asemenea, pe cât de realistă pe atit de luminoasă, perspectivă, — întregul nostru popor a păşit cu sporit elan în anul 1978. Un elan a cărui sursă o simţim în capacitatea de creaţie a tuturor, imbrăţişând cu vibrantă insufleţire şi deplină răspundere imaginea, tot mai strălucită, a viitorului patriei. „România literară*